FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Ann-Louice Jonsson DOM 2020-04-06 Meddelad i Falun Mål nr 1179-20 Sida 1 (5) SÖKANDE Maserfrakt Aktiebolag, 556481-2138 Box 740 781 27 Borlänge MOTPART Söderhamn Nära AB, 556439-6447 Box 94 826 22 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET Avd KS:-.r Dok.Id 278141 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besöksach·ess Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se vvww. forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1179-20 I FALUN YRKANDE M.M. Söderhamn Nära AB genomför, genom ett öppet förfarande enligt lagen (2016 :1145) om offentlig upphandling (LOU), en upphandling av rama\tal för arbetsmaskiner med förare (7959). Söderhamn Nära beslutade den 2 mars 2020 att anta Swerock AB och Söderhamns Lastbilscentral AB (Sö­ derhamns LBC) som leverantörer. Maserfrakt AB, som placerade sig på tredje plats i utvärderingen, ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att Söderhamn Nära genomför en ny anbudsutvärdering varvid Maser­ frakts anbud antas såsom det ekonomiskt mest fördelaktiga. Maserfrakt yr­ kar i andra hand att upphandlingen ska göras om och anför till stöd för sin talan bl.a. följande. I upphandlingsdokumentet punkt 2.1.2 föreskrivs att de maskinförare som anlitas för utförandet ska ha mångårig vana av Gatu- & Va- eller elarbeten samt ha relevant utbildning såsom kurserna "Säkerhet på väg", "Hjälp på väg" samt "Miijö vid arbete på väg" eller likvärdiga kurser. I punkten 2.1.2 anges vidare: "Anbudsgivare skall ha erfarenhet av liknande åtaganden. Bevis på detta kan vara referens/er från liknande uppdrag och förteckning över uppdrag som genomförts och kan begäras in av Beställar­ nas ombud om så kräver.". Under punkt 2.2.6 i upphandlingsdokumentet fö­ reskrivs följande: "Del I VA, 4 års erfarenhet av lednings schaktning i VA branschen, bevis på detta skall skickas in tillsammans med anbudet.". Det är således ett obligatoriskt krav att bevis på efterfrågad erfarenhet ska bifogas anbudet, vilket även framgår tydligt av det svar Söderhamn Nära lämnat un­ der anbudstiden. Swerock AB och Söderhamns LBC har inte bifogat de an­ givna bevisen och de anbuden borde därför ha förkastats. Genom att ändå kvalificera och utvärdera anbuden har Söderhamn Nära agerat i strid med li­ kabehandlingsprincipen i LOU. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1179-20 I FALUN Söderhamn Nära anser att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande till stöd för sin inställning. Svverock AB och Söderhamns LBC uppfyller kvali­ ficeringskraven och har de utbildningar och den erfarenhet som efterfrågas i upphandlingen. De referenser som skickats med anbuden styrker det som ef­ terfrågas, och Söderhamn Nära har godkänt dessa, liksom övriga anbudsgi­ vares utbildningar och erfarenheter, och saknar anledning att tro att de med­ skickade referenserna inte överensstämmer med vad som efterfrågats och att anbuclsgivarna medvetet skulle ha lämnat icke trovärdiga uppgifter. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Rättsliga utgångspunkter I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att elen part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter han grundar sin talan på (se Högsta förvaltnings­ domstolens avgörande RÅ 2009 ref. 6 9). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad �faser­ frakt anfört är visat att Söderhamn Nära har brutit mot någon av de grund­ läggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Maserfrakt lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, ge­ nomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesi­ digt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Varken i LOV, dess förarbeten eller i rättspraxis finns stöd för att en upp­ handlande myndighet skulle vara skyldig att kontrollera att lämnade uppgif­ ter i sig är riktiga när omständigheterna i det enskilda fallet inte ger anled­ ning att ifrågasätta riktigheten. Denna skyldighet kan normalt sett inte Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1179-20 I FALUN sträcka sig längre än att en jämförelse ska göras mellan uppgifterna i anbu­ den och de krav som angetts i upphandlingsdokumenten Ufr Kammarrätten i Jönköpings dom i mål nr 981-11 och Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr 6417-6422-10). Någon skyldighet att också kontrollera att lämnade upp­ gifter i sig är riktiga kan således inte anses föreligga om det inte finns anled­ ning att ifrågasätta uppgifterna. Förvaltningsrättens bedömning Av upphandlingsdokumenten kan utläsas att Söderhamn Nära har ställt upp krav på teknisk förmåga och kapacitet som innebär att anbudsgivaren ska ha erfarenhet av liknande åtaganden samt att de maskinförare som anlitas ska ha mångårig vana av gatu-, och VA- eller elarbeten samt relevant utbilcl­ ning. Såvitt kan utläsas av punkten 2.1.2 i upphandlingsdokumentet har det dock inte varit obligatoriskt för anbudsgivaren att med anbudet ge in bevis om att dessa krav uppfylls, utan det har varit tillräckligt att anbudsgivare kryssar i rutan för att bekräfta att kravet uppfylls. Av punkten 2.2.6 i upphandlingsdokumentet framgår dels att anbudsgivare haft att kryssa i en ruta för att kravet fyra års erfarenhet av ledningsschakt­ ning i VA-branschen är uppfyllt, dels att bevis på sådan erfarenhet ska skickas in tillsammans med anbudet. Det råder ingen oklarhet om att detta beviskrav är obligatoriskt. Kravet är dock inte utformat så att anbudsgivaren haft att ge in bevis för de maskinförare som ska anlitas för utförandet. Kra­ vet far i stället antas syfta till att anbudsgivaren, dvs. företaget som sådant, ska ha fyra års erfarenhet av ledningsschaktning i VA-branschen och att be­ vis för detta ska ges in. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1179-20 IFALUN Kravet på vilka bevis som kommer att godtas har inte specificerats i någon mån, varför utrymmet för vilka bevis som kan godtas är relativt stort. Av utredningen i målet framgår att såväl Swerock AB som Söderhamns LBC kryssat i de ovan nämnda rutorna på att kraven enligt punkterna 2.1.2. och 2.2.6 är uppfyllda. Av utredningen framgår vidare att Swerock AB har lämnat in en referensbilaga, i vilken bolaget hänvisar till två olika uppdrags­ givare med kontaktuppgifter där uppdragen anges ha avsett "vanligt före­ kommande gatu- och vattenarbeten". Söderhamns LBC har för sin del läm­ nat in delar av två ramavtal som bolaget tidigare haft med Inköp Gävleborg respektive Söderhamn Nära och som avsett arbetsmaskiner med förare, dvs. samma typ av uppdrag som elen nu aktuella upphandlingen avser. Söderhamn Nära har haft fog för sin uppfattning att kraven på erfarenhet i 2.2.6 är uppfyllda genom de handlingar som S\verock AB och Söderhamns LBC har gett in med sina anbud. Maserfrakt har sålunda inte förmått visa att Söderhamn Nära brutit mot nå­ gon av de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU med följd att Maserfrakt lidit eller kunnat komma att lida skada. Det finns därför inte grund för förvaltningsrätten att besluta att upphandlingen ska göras om eller att elen får avslutas först sedan rättelse gjo1ts. Ansökan ska följaktligen avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Lennart Furufors lagman I' .?. tllt SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga ·: FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista d::igen för överklagande är s::imm::i veckod::ig som tiden börjar räknas. Om ni exempeh-is fick del av beslutet måndagen elen 2 m::irs går tiden ut måndagen elen 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklag::indet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på ,v,V\-v.domstol.se. -----· ------------------- - ----------------------------- För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphanclling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida2av 2 www.domstol.se