FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 727-15 Sida 1 (8 ) IUMEÅ 2015-08-28 Meddelad i Umeå Björkstaden Beställningscentral AB, 5 5 68 54 -8 209 Nipvägen29 SÖKANDE KONKURRENSVERKET 2015 -03- Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id53007 Postadress Box193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 7588 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag- fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 904 34 Umeå MOTPART Robertsfors kommun 9 15 8 1 Robertsfors SAKEN Överprövning enligt lagen (2007: 109 1) om offentlig upphandling - LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. 3 1-. FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ DOM Sida 2 72 7- 15 BAKGRUND OCH YRKANDEN Robertsfors kommun (Kommunen) har infordrat anbud avseende Skol­ skjutsar för elever i förskoleklass och grundskola ( dm 150 11) och beslutat att anta det anbud som lämnats av Aktiebolaget TIANS Taxi. Vid upp­ handlingen används öppet förfarande. Björkstaden Beställningscentral AB ( Björkstaden) yrkar i förvaltningsrät­ ten att upphandlingen ska göras om. Kommunen motsätter sig bifall till ansökan. UTR EDNINGEN Förfrågningsunderlaget I Uppdragsbeskrivningen anges bl.a. följande. 1.1 Omfattning Skolskjutsar från elevens hem eller en plats i närheten, till och från försko­ lor och grundskolor, samt till och från hållplats för kollektivtrafik, för ele­ ver i förskoleklass och grundskolan i Robertsfors kommuns skolor. Allmän kollektivtrafik ska användas i första hand. Omfattningen varierar över tiden och är beroende av antalet elever med behov av skolskjuts samt omfattningen av kollektivtrafik. 1.4 Bilagor De skolskjutsar som finns, se bilagor för Robertsfors kommun. I bilaga "Skolvisa schemaramar" finns tiderna för respektive skola. Av bilaga "elevlistor 150 112 " framgår följande: årskurs, adresser och antal elever. Av naturliga skäl så sker förändringar under avtalstiden på grund av FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ DOM Sida 3 727-15 flyttningar, elever lämnar respektive kommer in i nya skolor m.m., som idag är omöjliga att förutsäga. Uppgifterna i bilagan ska ses som ett unge­ färligt underlag för olika leverantörer att grunda sitt anbud utifrån, samti­ digt som man ska vara införstådd med att förändringar sker över tiden. I Upphandlingsföreskriftema anges bl.a. följande. 2.2 Utvärderings/orm Anbud antas enligt lägsta pris. Utvärderingsmodell, se bilaga 1 till domen. Parternas anföranden Björkstaden anför bl.a. följande. Av prisfråga 1.5 och 1.6 i förfrågningsunderlagets Utvärderingsmodell framgår att anbudsgivaren ska ange startavgift och kilometerpris för buss som klarar högst 22 passagerare. Det enda som sägs i underlaget är att det i dagsläget används tre bussar två turer per dag och att det är cirka två tim­ mars körning per dag. Kostnaden för att bedriva busstrafik är väldigt av­ hängig hur lång sträcka en buss framförs. Det framgår inte någonstans hur långa sträckor dessa bussar kan tänkas framföras eller vilka elever i elev­ underlaget som kan beröras av denna busstrafik. I dokumentet "elevlistor 150112", se bilaga2 till domen, listas ett antal elever med skolskjuts. För majoriteten av dessa elever framgår inte var de ska ha skolskjuts till/från då det endast står framskjuts. Framskjuts till vad/var framgår alltså inte. Detta gör det omöjligt att göra en kvalificerad bedömning av det antal fordon som behövs för att bedriva trafiken eller hur långt dessa elever kan tänkas resa. Även detta är helt orimligt. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 727-15 IUMEÅ Ovan angivna brister har påpekats till Kommunen och därefter förlängdes anbudstiden på grund av oklarheter i underlaget. Trots detta har Kommu­ nen inte erbjudit nytt eller kompletterande underlag till upphandlingen. Sammantaget innebär detta att upphandlingen inte kan anses vara transpa­ rent och likabehandlande utan att underlaget har gynnat nuvarande avtals­ part som trots bristande underlag i upphandlingen kan göra en adekvat be­ dömning i sin roll som nuvarande utförare av uppdraget. Vinnare i upphandlingen var, som Kommunen mycket riktigt påpekat, inte nuvarande avtalspart Taxisamordning i Robertsfors AB utan Aktiebolaget TIANS Taxi. Men Taxisamordning i Robertsfors AB är en sammanslut­ ning som representerar ett antal åkerier som arbetar under ett gemensamt paraply. I denna sammanslutning ingår Aktiebolaget TIANS Taxi som är den största aktören. Två personer i Aktiebolaget TIANS Taxi:s styrelse sitter även i Taxisamordning i Robertsfors AB:s styrelse. Självfallet har dessa två representanter full insyn i verksamheten och uppdraget och kan dra nytta av det inför en upphandling. En av de punkter som Björkstaden särskilt pekat på i detta mål är underlaget för busstrafiken för skolskjutsar­ na. Där utför i nuläget Aktiebolaget TIANS Taxi trafik med bussar för Taxisamordning i Robertsfors AB: s räkning. Även om inte vinnaren i denna upphandling är nuvarande avtalspart är det den parten som utför trafiken. Enligt nuvarande avtal för skolskjutsar ska statistikuppgifter under avtals­ perioden vid anmodan delges köparen utan kostnad. Kommunen har såle­ des haft möjlighet att av nuvarande avtalspart begära ut den statistik som behövs för att kunna genomföra en transparent upphandling, men har aktivt valt att inte göra det. Björkstaden har mycket svårt att tro att Kommunen egentligen inte vet vad man i dagsläget köper och betalar för. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 727-15 IUMEÅ Kommunen har trots bristande underlag bestämt sig för att genomföra upp­ handlingen. Kommunen hade kunnat inhämta information som hade med­ fört att upphandlingen blivit transparent om man bett nuvarande leverantör om dessa uppgifter innan man beslutade att genomföra en upphandling. Detta har medfört att upphandlingen inte varit transparent och att Kommu­ nen brutit mot de grundläggande principerna om likabehandling och öp­ penhet. Detta i och med att anbudsgivare som inte tidigare utfört uppdraget i någon omfattning inte fått tillgång till ett fullständigt underlag för att kunna ta fram och lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Detta har medfört ekonomisk skada för Björkstaden i och med att man varit tvungen att ta kraftig höjd för den osäkerhet ett väldigt bristfälligt underlag ger. Kommunen anför bl.a. följande. Efter att fråga beträffande bristande information inkommit beslutade Kommunen att förlänga anbudstiden. Detta för att utreda huruvida förfråg­ ningsunderlaget skulle kompletteras med ytterligare information. Kommu­ nen fann dock att det inte var möjligt att tillföra ytterligare säkerställd in­ formation eftersom Kommunen inte själv har den efterfrågade informat­ ionen i sina egna system. Det ska också poängteras att samma modell, in­ nehållande samma information, använts i tidigare upphandlingar av skol­ skjutsar. Kommunen fann därmed ingen anledning att komplettera förfråg­ ningsunderlaget. Björkstaden menar att befintligt underlag skulle ha gynnat nuvarande av­ talspart. Den nuvarande avtalspartens anbud i nu aktuell upphandling var dock det minst förmånliga av inkomna anbud. Det statistikunderlag och övriga uppgifter som ingått i förfrågningsun­ derlaget är de underlag som funnits att tillgå hos Kommunen och som an­ setts vara tillräckliga för en korrekt och rättvisande upphandling. Som Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 72 7- 15 IUMEÅ Björkstaden mycket riktigt anger har Kommunen begärt att anbudsgivama ska ange startavgift och kilometerpris för buss som klarar 22 passagerare. Kommunen har också angett att det i dagsläget används tre bussar, två tu­ rer per dag och att det blir totalt cirka två timmars körning per dag. Om Björkstaden utifrån detta inte kan göra en beräkning av körsträcka är det bara att beklaga. Tyvärr har Kommunen i dagsläget inte något system som kan specificera exakta körsträckor åt anbudsgivarna. Det är inte ovanligt att anbudsgivare får kalkylera med viss risk i samband med anbudsgivning. Att den nuvarande leverantören har fördel i en upp­ handling är något som ligger i sakens natur. Det är oftast vanligt att leve­ rantörer som innehar uppdraget är de som har mer information än de som vill slå sig in på en marknad. Att den nuvarande leverantören inte nådde framgång i upphandlingen får ändå ses som att konkurrens uppnåtts. Björkstaden har påtalat att den vinnande anbudsgivaren (Aktiebolaget TIANS Taxi) i aktuell upphandling är medlem i Taxisamordning Roberts­ fors AB, den nuvarande avtalsparten. Om nu båda de företagen haft samma information om hur uppdraget kommer att utföras borde de haft anbud som legat närmare varandra. Kommunen menar därmed att upphandlingen varit likabehandlande eftersom den påstådda bristen inte gett någon anbudsgi­ vare fördel i upphandlingen. Detta eftersom de anbudsgivare som påstås ha haft "extra" information lämnat anbud som skilt sig åt ganska mycket. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap.9 § LOU). Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 727-15 IUMEÅ Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOU). SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Björkstaden menar att förfrågningsunderlaget är otydligt samt att befintlig leverantör gynnats av detta. Vad gäller oklarheter i förfrågningsunderlaget menar Björkstaden att un­ derlaget i upphandlingen är för bristfälligt för att anbudsgivarna, beträf­ fandeprisfråga1.5 och1.6 iförfrågningsunderlagetsUtvärderingsmodell, ska kunna göra välgrundade beräkningar som leder till konkurrenskraftiga anbud. Förvaltningsrätten noterar att det i prisfråga 1.5 ges viss vägled­ ning. Till förfrågningsunderlaget har också bifogats vissa bilagor, såsom elevlistor, som även de ger viss information. Det hade i och för sig varit önskvärt med mer, och tydligare, vägledning i aktuellt hänseende. Förvalt­ ningsrätten anser ändå att förfrågningsunderlaget är tillräckligt tydligt för att alla anbudsgivare ska anses ha haft möjlighet att utforma konkurrens­ kraftiga anbud. Vad gäller frågan om konkurrensfördel för befintlig leverantör noterar för­ valtningsrätten att det torde vara ofrånkomligt att befintlig leverantör med hänsyn till sin kännedom om uppdraget har en viss konkurrensfördel. Det kan dock ifrågasättas vilket värde sådan ytterligare information haft i denna upphandling. Detta eftersom de anbudsgivare som av allt att döma haft tillgång till sådan information lämnat så olika anbud i upphandlingen. Den ene av dem har lämnat lägst anbudspris och den andre högst anbuds­ pris och det är också stor skillnad mellan anbudspriserna. Även avseende Sida8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 727-15 IUMEÅ deianbudsprisetingåendedelarnaPrisfråga1.5 och1.6 är detstoraskill­ nader mellan dessa anbudsgivares priser. Det kan därmed också ifrågasät­ tas vilken vägledning de efterfrågade statistikuppgifterna från nuvarande leverantör egentligen hade kunnat ge. På grund av det anförda kan förfrågningsunderlaget eller Kommunens age­ rande inte anses ha sådana brister att de gemenskapsrättsliga principerna om förutsebarhet eller likabehandling, vilka kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU, överträtts. Då inte heller vad som i övrigt förts fram av Björksta­ den medför skäl för ingripande ska ansökan om överprövning avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 3 (DV 3109 /1C LOU) ��c44-- Lena Bergsdorf Rådman Målet har föredragits av Christina Röckner. "{:),T i Utvärderingsmodell Skolskjutsar för elever i förskoleklass och grundskola (15011) Detta dokument är en kopia på upphandlingens elektroniska utvärderingsformulär. Utvärderingsformuläret ska besvaras elektroniskt genom att du klickar på knappen Lämna anbud som du finner till vänster i annonsen eller inbiudan oå www.e-avroo.com. Att lämna anbud När du lämnar pris ska det ske för (1) enhet av angiven sort. Totalpris beräknas automatiskt som pris gånger antal. Pris anges endast med siffror utan mellanslag eller valuta. Introduktion Alla rutor med textsvar ska besvaras där det efterfrågas ett svar, antingen som hänvisning till annat dokument eller en beskrivning i textrutan. Efterfrågade uppgifter kommer att, där det är relevant, användas som kontraktsvillkor. Om Robertsfors kommun saknar något bevis för att anbudsgivare uppfyller dessa krav kan Robertsfors kommun komma att begära in ett sådant förtydligande. Anbudsgivare ska då omgående översända ett sådant. 1.0 Priser Alla begärda prisuppgifter ska vara angivna i svenska kronor exklusive mervärdesskatt. Angivna volymer är endast avsett för utvärdering av anbud och gäller utan förbindelse under avtalsperioden. Angivet antal km och startavgifter gäller per år. Prisfråga 1.1 Ange pris per km med personbil 1-4 passagerare. Definition Pris ska anges för en (1) km. Anbudspris beräknas för 274460 km. Pris är obligatorisk information för denna post. Prisfråga 1.2 Ange pris för startavgift med personbil 1-4 passagerare. Definition Pris ska anges för en (1) st. Anbudspris beräknas för 51612 st. Pris är obligatorisk information för denna post. Prisfråga 1.3 Ange pris per km med storbil/minbuss 5-8 passagerare. Definition Pris ska anges för en (1) km. Anbudspris beräknas för 24302 km. Pris är obligatorisk information för denna post. Robertsfors Kommun Diarie 15011 Utvärdering Lägsta pris Helt anbud Namn Skolskjutsar för elever i förskoleklass och grundskola 2015-03-02 08:14 1/2 Prisfråga 1.4 Utvärderingsmodell Skolskjutsar för elever i förskoleklass och grundskola (15011) Ange pris för startavgift med storbil/minbuss 5-8 passagerare. Definition Pris ska anges för en (1) st. Anbudspris beräknas för 17547 st. Pris är obligatorisk information för denna post. Prisfråga 1.5 Ange pris per km med med buss högst 22 passagerare, Klass A och B. (Idag används 3 bussar som vardera går 2 turer per dag, ca 2 timmars körning per dag). Definition Pris ska anges för en (1) km. Pris är obligatorisk information för denna post. Prisfråga 1.6 Ange startavgift med buss högst 22 passagerare, Klass A och B. Definition Pris ska anges för en (1) st. Pris är obligatorisk information för denna post. 2015-03-02 08:14 2/2 TUN O TUN O TUN 18 TUN 18 TUN 18 TUN 2A TUN 38 LEGDEÅ 201 SIKEÅ HAMN 9 Sikeå 111 Sikeå 109 Sikeå hamn 79 Sikeå Hamn 60 Sikea Hamn 91 91593ROBERTSFORS 91593ROBERTSFORS 91593ROBERTSFORS 91593ROBERTSFORS 91593ROBERTSFORS 91593ROBERTSFORS 6136 7126675 7106 7127234 5089 7127931 5036 7127890 6859 7127146 7749 7126154 fm+em Årskurs Parallell Adress 2A 7137404 7133774 7140646 7137332 7137049 7137261 7140359 7136702 7137698 7136901 7141927 7140092 7141927 7142464 7136702 7137049 7136901 7140238 7140646 7140359 7141467 7124980 7123941 7123941 7124815 7123941 7124815 7122652 4 58 58 SA 58 6A 6A 7A 1e 8A 88 88 8e se 9e se 9e 9A 98 Skolvägen 9 Liljabäck 7 Solsfors 7 Långsjön 7 Öslbyn 13 Akullsjön 2 Gullljärn 112 överklinlen 117 Långsjön 10 överklinlen 118 Korssjön 1 Gullljärn 108 Korssjön 1 Norra Stortjärn: överklinlen 117 öslbyn 13 överklinlen 118 Storrödningsber Selsfors 7 Gullljärn 112 Gullljärn 16 YttreSlorbäcke Valbränna 13 Valbränna 13 Laxbacken 106 Valbränna 13 Laxbacken 106 RleKLEÅ 218 Grönmarken 61 östra Gunsma� Slrandfors 37 östra Gunsmar:I Gunsmark 30 Degerfors 6 Ralan 11 Djäkneboda so; SödraDalkarlså Södra Dalkarls;I Ralan 11 21246 19986 23488 14831 13196 22713 24128 13235 15133 13257 18196 24699 18196 23502 13235 13198 13257 21870 23488 24128 25160 7693 8079 8079 6095 8079 6095 11231 19816 24314 15961 24314 24387 7147343 26222 7151113 27431 7107985 25126 7108615 21377 7112073 1746220framskjuls Sundmarksväge Näs 40 Bobacken 45 Västervik 10 Dalkarlså 320 91598BYGDEÅ 91598BYGDEÅ 91598BYGDEÅ 91598BYGDEÅ 91598BYGDEÅ 21377 27431 17552 15346 20461 20913 19531 7112073 1746220framskjuls 7107985 1748340 framskjuts 7115472 1746410taxi, särskild skjuls 7118043 1748714framskjuts li11 buss i Rickleå 7113813 1744850taxi hämtar t E 4 7115826 1737894framskjuts till bussen 7114084 1746920framskjuts från Bygdeå · �@Jii.§!riM,'iåramiriwJAAaW m�:!ffl!ff'w��&-.. 7106 7127234 1750714taxi fm, framkörning em 91593ROBERTSFORS 91593ROBERTSFORS 91593ROBERTSFORS 91593ROBERTSFORS · 91593ROBERTSFORS 91593ROBERTSFORS 1749328taxi hämtar, fritids em arannan vecka ill buss på morgonen, varannan vecka ill buss på morgonen, varannan vecka 91594ÅNÄSET 91594ÅNÄSET 91594ÅNÄSET 91594ÅNÄSET 91596FLARKEN 91597BYGDEÅ 91597BYGDEÅ 91597BYGDEÅ 91597BYGDEÅ 91597BYGDEÅ 7147226 7138878 7147226 till buss på morgonen, varannan vecka 1758036framskjuls I buss 1749181framskjuls Ibuss 1758036framskjuls I buss 1757359framskjuls I buss 1737470framskjuls I buss 1748340skjuls till Bygdeå 1744879 vecka o<.. (<...)(� område 1tundal Postnummer Postadress 91592ROBERTSFORS 91592ROBERTSFORS 91592ROBERTSFORS 91591ROBERTSFORS 91591ROBERTSFORS 91592ROBERTSFORS 91592ROBERTSFORS 91591ROBERTSFORS 91591ROBERTSFORS 91591 ROBERTSFORS 91591ROBERTSFORS 91592ROBERTSFORS 91591ROBERTSFORS 91592 ROBERTSFORS 91591ROBERTSFORS 91591ROBERTSFORS 91591ROBERTSFORS 91592ROBERTSFORS 91592ROBERTSFORS 91592ROBERTSFORS 91592ROBERTSFORS 91592ROBERTSFORS Avstånd bmX-koordinat y-Koordinat 1726917laxi hem 1730697framskjuls 1726429framskjuts 1733421framskjuls 1735266framskjuts 1725840 framskjuls 1725958framskjuls 1734728framskjuls 1733188framskjuls 1734749Framskjuls 1734273framskjuls 1725424framskjuls 1734273framskjuls 1728585framskjuls 1734728framskjuls 1735266framskjuls 1734749framskjuls 1727951framskjuls 1726429framskjuls 1725958framskjuls 1724904framskjuls 1743944laxi 1747056laxi till rfors 1747056laxi till rfors 1745652laxi 1747056taxi Ull rfors 1745652framskjuls Skola TUN TUN TUN TUN TUN TUN TUN TUN TUN TUN TUN TUN TUN TUN TUN TUN TUN TUN TUN TUN TUN område 2tundal TUN 38 TUN 3A TUN 4 TUN SA TUN 68 TUN 8A område 3tundal TUN 0 TUN 7e TUN 8A TUN 8e TUN SA TUN 98 område 5tundal TUN TUN 0e TUN se TUN TUN se område 6tundal TUN 4 TUN 7A TUN 88 TUN 8e TUN 9A lEllF'J/11lhlttR®-a.,.lll'���- "';1 äv.Gr 38 7e 78 Slkeå/Legdeå, hämtning och lämning mellan Tundalsskolan och fritidshem Drömvallen, Sikeå 204 1748600fritids rm + em 1750714fritids em, taxi morgon ,fritids Drömvallan em, taxi fr SikeåJSikeå hamn 1749218taxi fm, sikeå, fritids drömvallen em 1749185taxi frn, sikeå, fritids drömvallen em 1750711fritids drömvallen rm + em 1751143taxi fm + em fm+ em taxi morgonen fr Drömvallenvarannan v, fritids em ��-4WsT«��-&4$ ntfWiftt il&htfifttitfflffMttiHljjmwnvaUen /!!f�!!,.,,,,Nl/l�8fi-.,,�598li,6B�]ii?.!il�!8I�-fW'9-7��-7/41�JaaWåiirpad, 91593ROBERTSFORS $I')lT,!fffll!fi1gNi1'ft«���m!fil,ad,fritids Drömvallen em, taxi fr Sikeå/Sikeå hamn 91593ROBERTSFORS 5089 91593ROBERTSFORS 6325 91593ROBERTSFORS 5036 91593ROBERTSFORS 6627 91593ROBERTSFORS 6946 91593ROBERTSFORS 5045 91593ROBERTSFORS 7749 7127931 7128478 7127890 7126514 7127107 7127653 7126154 1749218taxi rm, sikeå, fritids drömvallen em 1750007taxi på morgonen, framkörning rr sikeå em 1749185taxi fm 1748192taxi rm, framkörning från sikeå em 1750812 taxi frn, framkörning från sikeå em 1749215taxi fm 1751143taxi rm , framskjuls em rr sikeå TUN TUN TUN TUN TUN TUN TUN ll'!l��&�����Qiiffl11f[Q'DiW�ad, taxi morgonen, framkörning em varanann vecka TUN 58 Sikeå 111 TUN 6A Sikeå Hamn 87 fll!lti��l!/lllm..ml · TUN 6A Legdeå 36 TUN 6A Legdeå 24 TUN 6A Legdeå 24 ����@mQ"���'l�-Bt..5p;!!.._�j./Jfä�"J!M; TUN 98 Sikeå Hamn 111 91593ROBERTSFORS 7290 7127290 1751051framskjuls -Delad vårdnad TundalsskcSkolgala1 91581ROBERTSFORS 3B Slkeå 111 38 Sikeå 305 38 Sikeå 109 38 Legdeå 24 4 Sikeå hamn 87 SA Sikeå 93 SA Sikeå Hamn 60 91593ROBERTSFORS 5089 7127931 1749218taxi fm, framkörning em 91593ROBERTSFORS 6946 7127107 1750812taxi frn, framkörning fr Sikeå em i D13'1M:tf®e!'���1?®:"a§;"Zl�l\Hiad, taxi morgonen fr Drömvallen, Sikeå 91593ROBERTSFORS 7317 7126021 1747945[ramskjuls 91593ROBERTSFORS 6627 7126514 1748192framskjuls 91593ROBERTSFORS 6627 7126514 1748192framskjuts 2km SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 1 . 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. 0'D - 3:::i u Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.se