3. \1AJ. 2013 13: 17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 SÖKANDE - H 9477-s, 2�---- Sida l (5) Bjerkne & Co AB> 556778-1025 Ombud: Advokat Jesper Sundström Wistrand Advokatbyrå, Göteborg Box 11920 404 39 Göteborg MOTPART Västsvenska Turistrådet AB, 556459-4538 Ombud: Advokat Kaisa Adlercreutz MAQS Law Finn Advokatbyrå AB Box 11918 404 39 Gateborg SAKEN DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan, 2013 -05- 0 3 Avd Dnr Klnr DOM 2013-05-03 Meddelad i Göteborg Mål nr 1137-13 E Enhet 1:2 Aktbil Dok.Id 202458 Postadress Box:53197 400 15 Göteborg Besöksadress Telefon 'l'elefa;,c Expeditionstid Sten Stutegatan 14 031 - 711 78 59 måndag- fredag 08;00-16:00 031 • 732 70 00 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se KONKURRENSVERKET Överp,:ö'Vning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling> LOU "j,,qV1Mi,J,.L"'V 1')J 1"j,· 17 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 BAKGRUND Västsvenska Turistrådet AB (Turistrådet) genomili1· en upphandling av konsulttjänster för strategisk destinationsutveckling av turism. Upphand­ lingsformen ät' ett öppet förfarande enligt LOU. I tilldelningsbeslut den 16 januari 2013 meddelade Turistrådet att kontraktet tilldelats Svensk Desti­ nationsutveckling AB. YRKANDE M.M. Bjerkne & Co AB (Bjerkne) yrkat i första hand att upphandlingen ska rät­ tas på så sätt att Bjerkne ska tilldelas fyra poäng i kriteriet kompetens, var­ vid Bjerkne ska antas som vinnande anbud. I andra hand yrkas att upp­ handlingen ska göras om. Bjerkne anfljr bl.a, följande. Samtliga kriterier i konsultprofilen som ska utvärderas och poängsättas är generella och öpp­ nar for en skönsmässig bedömning. Det saknas vägledning i beskrivningen av poängsättningen av hedömningskriteriet kompetens vad som krävs för att uppnå de olika poängstegen. Turistrådet :förbehåller sig därmed i princip .fii prövningsrätt vilket strider mot principen om transparens. Turistrådets verkställande direktör Gunilla Mitchell har deltagit i upphandlingen och undertecknat tilldelningsbesked och utvärderingsprotokoll. Vinnande an­ budsgivare har uppgett Turistrådet soxn en av sina referenser med Gunilla Mitchell som kontaktperson. Hon borde därför avstått från att medverka i upphandlingen. Nämnda anbudsgivare ägs huvudsakligen av två bolag i vilka Gunilla Mitchell sitter i styrelsen, Anbudsgivaren har också uppgett ett av dessa bolag som första referens. Det finns en stark preswntion för att Gunilla Mitchells dubbla funktioner kan ha inneburit en snedvridning av konkurrensen. Det kan inte uteslutas att hon vid utvärdering av anbuden använt sig av den kunskap om vinnande anbudsgivare som hon förvärvat genom sina styrelseuppdrag och att utvärderingen av detta anbud baserats på annan infonnation än vad som framgår av anbudet. Beslutet att tilldela Sida2 1137-lJ 3. MAJ. 2013 13: 17 Forvaltningsratt,, G&G NR.9477 4-· FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 Svensk Destinationsutveckling AB högre poäng for kriteiiet kompetens än anbudet från Bjerkne tyder på att så är fallet. Bjerkne har lidit skada till följd av den felaktiga utvärderingen. Turistrådet motsätter sig Bjerknes yrkanden och anför bl.a. följande. l för­ frågningsunderlaget har angetts att anbuden kommet· att utvärderas mot bakgrund av kriterierna pris och kompetens med viktning 35 resp, 65 pro­ cent. Det anbud som erhåller högst viktad poäng sammantaget ko:mmer att anses vara det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. När det gäller att bedöma en persons kompetens och lämplighet för uppchaget går det aldrig att komma ifrån en viss mån av subjektivitet i bedömningen vilket också har accepterats i rättspraxis. Genom att ställa upp ett antal krav vilka skap­ ar mervärde har Turistrådet gjort vad som krävts i syfte att göra förfråg� ningsunderlaget så transpiuent som möjligt. Åberopade styrelseuppdrag for Gunilla Mitchell medför inte någon som helst möjlighet för henne att på­ verka Svensk Destinationsutveckling AB:s anbudslärnnande och hon bar inte heller varit inblandad i detta. Med hänsyn till att Bjerkne erhållit lägre poäng avseende kdteriet kompetens järn.fort med vinnande anbud t'örefaller det osann.olikt att poängsättningens utformning påverkat Bjerk.nes anbud i tillräcklig utsträckning. Bjerknes ansökan ska därför under alla omständig� heter avslås. DOMSKÅL Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principema om ömsesidigt erkännande och propo1iionalitet iakttas (1 kap, 9 § LOU). Sida 3 1137-13 3.MAJ.2013 13:18 F o r v a l t n i n g s r a t t e ·, GBG NR. 9477 ·--·--s. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 1 Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska :rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Utredning A v an b u d s fö r fr å g an 3 . 3 . 2 fram g år fö lj a n d e . K r a v v i l k a s k a p a r m e rv ä r d e för Turistrådet vid utförandet av den nu aktuella tjNnsten och som är föremål för utvärdering enligt punkten 4.2 nedan. Sida 4 1 137-13 - - - - - � - - Förmåga och praktisk erfarenhet av att operativt och strategiskt kunna arbeta efter de riktlinjer som utvecklats i den nationella stra­ tegin, Tidigare erfarenhet av att i verksamheter utveclda och tillämpa me� toder, processer och verktyg som successivt anpassats for använd­ ning i besöksnäringen. Måni�g erfatenhet av managementkonsulting på såväl lednings­ nivå som operativ nivå i svenska och internationellt verksal'n:ma fö~ retag och organisationer. Lång erfarenhet av att arbeta med tillväxtstrategier och foränd­ ringsprocesser. Aktuell strategisk kunskap om turismen och dess företrädare i Sv� rige med fördjupad kunskap avseende Västra Götalands län. En internationell utblick avseende resemönster och turismutveckI­ ing med fokus på kvalitets- och hållbarhetssäkring. Ett brett nätverk, både nationellt och regionalt i Västra Götalands län, kopplat till turismens intressenter såsom politiker, tjänstemän) intresseorganisationer, näringsliv med flera. Erfarenhet av nätverksbygge samt förståelse för processer och be­ slut i både näringsliv och politik. � uAJ �n1� 1�·1° 3BG ,.i'Yl''L"J J'lJ Sida 5 I137-13 FÖRVALTNINGSRÅTTEN l GÖTEBORG Avdelning 1 DOM � - Relevant företagsekonomisk kunskap och erfarenhet avseende vill­ kor för turisrnind�trins näringsidkare. Erfarenhet av att driva furetag. - Dokumenterat god analysförmåga. A v an b u d s fö rfr å g an 4 . 2 . 2 fi: am g å r b l . a , fo lj an d e u 1 1 d e r r u b r i k e n K o m p e ­ tens. Kriteriet kommer att utvärderas mot bakgrund av beskrivningen av uppfyllandetavkonsultprofilenipunkten3.3.2 ovan.Beskd'vningenkom­ mer att utmynna i en sammanlagd poäng från 0 till 4 enligt :fuljande, O= mycket dåligt, 1= dåli�l 2= godkänt1 3-= bra, 4= mycket bra. Förvaltnin$srättens bedömning Såsom framgåt· av forfrågningsunderlaget har Turistrådet angett ett flertal faktorer som legat till gnmd för bedömningen och poängsättningen av krl­ tedet kompetens. Det torde vara svårt att i detalj på förhand ange exakt hur man ska värdera olika typer av erfarenheter och kunskaper. De faktorer som angetts måste dock anses kunna ge anbudsgivare en god vägledning vad som värdesätts av Turistrådet. Utvärderingsmodellen kan dänned inte anses ha sådana brister att den strider mot bestämmelserna i 1 kap. 9 § LOU. Utvärderingen av Bjerknes anbud synes ha skett i enlighet med vad som angetts i forfrågningsunderlaget. Det som anförts om Gunilla Mit­ chells medverkan i upphandlingen kan visserligen inge vissa betänklighet­ er. Det har dock inte visats att hon varit inblandad i vinnande anbudsgi­ vares anbud på sådant sätt att hon blivit j ävig. Bjerknes ansökan om över­ prövning av upphandlingen ska därför avslås. HURMANÖVERKLAGAR,sebilaga(Dv3109/lbLOU) Peter Koc Rådman ''-, 04,7- ,n. , I 3.MAJ.2013 13:19 Forvaltningsratte, G6G HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill övetklaga fö.i:vilillings.tättens beslut ska skriv-a till Kammamitten i. Götebo:tg. Skrivelsen ska. dock skickas eller länmas till fö:tva.ltningsriitten. ÖVerldagandetskahakommitintill förv9.ltci.ngi;tätten inom tre veckor fi:ån den dagdi.liligan.den.fickdelav-beslutetTideu för övetklagandet för offentligpatt räknas emelk:ttid frAn den dag besl-uttl meddelades. 2. detbeslutsomöverlcl.agasmeduppgift 3. om förvaltci:ngsriittens n� mal.nutnmer satD.t dagen. ffö; beslutet. 4. deskälsomklagaJ:ldeo.angertillstödför begitan om prömingstillsth:i.d, 5. dwänd:dngavförvaltnings,;ä.rteo.sbeslut sotnklaganden�fåtillstånd, 6. debevissomlrulgandenvillåbctopaoch Omsista�fö;röveik:Iagandttmfallerpå vadhan/hon'Villstyrkaro.e;dvatje Iörmi.g, söndag eller helgdag, midso:rnmamfton, julafton elle.t nyårs9.fton riid:tt det att slcrivelse:n komtner in nästa vatclag. För att ett övetklaga.nde ska kuno.a. tas upp i htrtn:,::itriitten fordns att prövrungstillstiod meddelas. Katoro2mtten lito.nar p;;övningstillstånd om det ar av vikt för ledning a"\l" .riittstil.lämpcingen att övetklaga.ndetprövas> anl.edniog förekoto.mer till lindring i det slntvartill förvaltti.ingsriitten ko.o:unit cller det ww.ars fums synnerliga skäl att p.1:öva öveik:Iagandet. sätskilt bem. Sktwelsenska"{ta.taunderteclmadav klaganden elw; hans ombu.d. A&esseo. till fötvalinings.ditte.o. fr.amgic avbeslutet Om klaganden ån.litar ombud ska. denne sanda in � i original s'a.ttl.tuppge sitt namn, adt!!:ss och telefonn�. O:tn någon person- ellet ad:tessuppgift iodtas> ska. Ni utan d.töjstnå.l an!Däla indtingeo. till kam.to.ttcii.tten. I mål otct ove.tprövnio.g enligt hgen (2007;1091) om offentlig upphw.dling elkt lagen (2007:1092) om upphandling ino:tn otti:cldena vatten, ener� transporter och posttjinster få:t a..,.t:i.l slut.as innan tiden föt öve.ddagande av rättens dom ellei; beslut hat löpt ut I d� flesta fall får avtal slutas näx tio daguwixgåttfråndetattriitten.avgjort iml.et elle.t upphävt ett interimistiskt be.slut I vissa. fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett Öv�gao.de av rättens avgfaande f'ar inte p:r:övas sedan. 2.vb.1 har slutits. Fullstii.ndig information finns i 16 kapitlet i de ovan fflgi.vna laga.roa. B ehö-..ret Ni flet upplyscin om. hur man Oto. p.t&vtiingstillstånd · förvaltnio. rattens beslut fast Det iu: därför -m:.tigt att det klart och tydligt fram.gå:i: av överklagandet till bwmatritten vaxför man imser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med öv-c;eklagmde ska innehälla 1. den klaga.odes namn. personnun:u-net, yrke) postadzess och telefonnummer. Dessutotn ska adress och telefonnummer till ai;betsplatsen or:h e'(;'entuell annan plats där klaganden kan nås för delgiviilii.g lälXl.(l&s om. dess',!. uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Ora nagon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmilan snarast göts till kamma.rrätt�n, gs w.te meddeJ,as st.il överlcla_g2r kan. Ni vända E:r: till förvaltni.ngsrätten. DV 3109/lB LOD gru: NR.9477 S. 7