KAMMARRÄTTEN I SUNDSVALL Sida 1 (2) Mål nr 2380-10 BESLUT Barn- och Familj�jouren C.J.M. Aktiebolag, 556378-8701 Sandsborgsvägen 50 122 88 Enskede MOTPART Kommunalförbundet Inköp Gävleborg, 222000-2311 826 80 Söderhamn ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE KLAGANDE 2010 -1'1- 0 0 Meddelat i Sundsvall Förvaltningsrätten i Faluns dom den 13 oktober 2010 i mål nr 4335-10, bilaga A SAKEN Offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten avvisar överklagandet. 2010-11-09 D Klagande/ombud D Motpart/ombud 0 SKV D Fk NFC D Lst/Trp.st D Fr D För delgivning 'Sl.För kännedom D För handläggning D Dok.Id 75541 Postadress Box 714 851 21 Sundsvall Telefon 060-18 66 00 E-post kammarrattenisundsvall@dom.se www.kammarrattenisundsvall.se Besöksadress Södra riärngatan 2 Telefax Expeditionstid måndag fredag 09:00-16:00 060-18 66 52 KAMMARRÄTTEN I SUNDSVALL BESLUT Sida 2 Mål m 2380-10 YRKANDEN M.M. Barn- och Familjejouren C.J.M. Aktiebolag vidhåller sin talan. I målet är upplyst att Kommunalförbundet Inköp Gävleborg träffat kontralct med anbudsgivare avseende upphandling av hem för vård eller boende kategorierna 0lB (akuta placeringar), 04B (ensamplacerade barn 0-12 år) och 05B (1.3-20 år). SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Av 16 kap. 1 § LOU framgår att en ansökan om överprövning av en upphandling inte får prövas efter den tidpunkt då det finns ett kontralct. Prövning får dock ändå ske om tio dagar ännu inte gått sedan förvaltningsrätten upphävt ett intermistiskt beslut. Vid tidpunkten för kammarrättens prövning har kontrakt tecknats och mer än tio dagar gått från det att förvaltningsrätten upphävt sitt interimistiska beslut. Kammarrätten saknar därför möjlighet att pröva Barn- och Familjejouren C.J.M. Aktiebolags talan. Överklagandet ska därför avvisas. ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 1). ,-;:----1-..,;,. -=-+--(� Charlotte�----- karnmairättsråd kammarrättsråd � referent FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Henrik Karlsson SÖKANDE DOM 2010-10-13 Meddelad i Falun Mål nr 4335-10 Enhet 2 Sida 1 (6) Barn- och Familj�jouren C.J.M. Aktiebolag, 556378-8701 Sandsborgsvägen 50 122 88 Enskede MOTPART Kommunalförbundet Inköp Gävleborg, 222000-23 l l 826 80 Söderhamn SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 24 juni 2010 upphör därmed att gälla. Dok.Id 15506 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4335-10 I FALUN 2010-10-13 BAKGRUND Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Kommunalförbundet) genomför en upphandling av hem för vård och boende (2010-2712) i form av förenklat förfarande enligt 15 kap. LOU. Barn- och Familjejouren C.J.M. Aktiebolag (Bolaget) lämnade anbud i upphandlingen såvitt avser målgrupperna/kategorierna 0lB (akuta placer-­ ingar), 04B (ensamplacerade barn 0-12 år) och 05B (ensamplacerade barn/ ungdomar 13-20 år). I tilldelningsbeslut den 14 juni 2010 antogs annan anbudsgivare som leve­ rantör i de målgrupper/kategorier som bolaget lämnat anbud. I utvärde­ ringsprotokollet anges bl.a. att bolagets anbud förkastades i kvalificerings­ fasen då bolaget inte uppfyllt samtliga skall-krav. Kommunalförbundet har i utvärderingsprotokollet kommenterat bolagets anbud med att konsulent­ stödda familjehem inte efterfrågas i denna upphandling. Förvaltningsrätten har i interimistiskt beslut den 24 juni 2010 beslutat att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. YRKANDE M.M. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten beslutar om rättelse av tilldelningsbeslutet på så sätt att Bolagets anbud godtas. Bo­ laget anför bland annat följande till stöd för sin begäran. Bolaget har sedan 1999 ett från länsstyrelsen i Stockholm utfärdat tillstånd att bedriva be­ handling för barn och ungdomar i åldern 0-20 år med fast placering i fast anställda behandlingsfamiljer. Uppenbart är att man från Gävleborgs kommun inte läst anbudet där det tydligt framgår att behandling bedrivs inom ramen för ett HVB-tillstånd. Konsulentstödda familjehem är inte till­ ståndspliktig verksamhet. Bolaget tar emot barn i behov av jour-, utred­ nings- eller behandlingsplacering men inte barn i behov av familjehems­ placering. Bolaget står under tillsyn och granskas, som alla HVB- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4335-10 2010-10-13 verksamheter, regelbundet av tillsynsmyndigheten. Behandlingen bedrivs av ett team bestående av psykologer, psykoterapeuter och behandlingsför­ äldrar i nära samarbete. Barnet bor under behandlingstiden i en behand­ lingsfarni�j där det dagliga mi�jöterapeutiska arbetet sker. I förfrågningsun­ derlagets kravspecifikation nämns inte något om att upphandlad verksam­ het ska bedrivas i en och samma fastighet, endast att aktuellt tillstånd ska finnas. Bolaget bedriver HVB-verksamhet utspritt på flera fastigheter då barnen bor och vilka är lämpliga för verksamheten. Därutöver bedrivs te­ rapeutisk behandling för barnen, ungdomarna och deras föräldrar i särskilt inrättade behandlingslokaler i Enskede. Kommunalförbundet har själva dragit slutsatsen att Bolaget skulle finnas med rent juridiskt sett utifrån tolkningen av tillståndet. Bolaget hävdar att tillståndet att bedriva HVB­ verksamhet är entydigt och inte skall tolkas samt att en juridisk rättighet inte kan hävas av en enskild kommun. Verksarnheten skiljer sig från tradi­ tionella verksamheter på så sätt att de inskrivna barnen och ungdomarna är placerade hemma hos behandlingsfamiljer där det finns en eller två perso­ ner som är heltidsanställda av Bolaget för att bedriva mi�jöterapeutiskt ar­ bete med inskrivna barn. Bolaget har anställda behandlingsfirmiljer, där en vuxen är hemma på heltid och vars uppgift är att ge vård och behandling av placerade barn och ungdomar. Placering i behandlingsfamilj motsvarar en placering på behandlingsinstitution och behandlingen sker inom ramarna för länsstyrelsens HVB-tillstånd. Inskrivna barn får vid behov individualte­ rapi i Bolaget. Tillsammans med social�jänsten håller de ramar och plane­ rar innehåll i behandlingen. Bolagets utredningar motsvarar de som görs på en utredningsinstitution och bygger på ett samarbete mellan utredare och behandlingsföräldrar. Kommunalförbundet bestrider bifall Bolagets ansökan och anför bLa. följande. Tillstånden anger inte alltid anger vilken typ av imiktad verk­ samhet ett bolag bedriver. Bolagets verksamhet utgörs av behandlingsfa­ miljer, dvs. konsulentstödda fami\jehem. Efterfrågan i upphandlingen var i I FALUN Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4335-10 2010-10-13 form av HVB-hem och inte konsulentstödda fami\jehem. Beträffande till­ ståndet har de 14 behandlingsfarniljer med tillstånd för 22 barn. I det mail som skickades till Bolaget bekräftades att det finns en rent juridisk möjlig­ het att de skall finnas med utifrån tolkningar av tillståndet, men enligt upp­ dragsgivarna utgår förfrågningsunderlaget från HVB-hem. HVB-hem be­ drivs i institutionsform och inte i :familjehem. Det som Bolaget erqjuder skulle användas där familjehem erqjuds och inte institutioner. Om ett god­ kännande av Bolaget görs riskerar andra presumtiva anbudsgivare som skulle kunna erqjuda en liknande tjänst att diskrimineras. Upphandling av konsulentstödda fami�jehem kommer att genomföras vid ett senare tillfälle. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Av 1 kap. 9 § LOU framgår bl.a. att upphandlande myndigheter skall be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vidare framgår av 16 kap. 2 § samma lag att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grund­ läggande principerna i 1 kap 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Frågan i målet är om Kommunalförbundet ägt rätt att förkasta Bolagets anbud på grund av att det inte överensstämmer med de obligatoriska kra­ ven i förfrågni:ngsunderlaget. För att kunna bedöma denna fråga måste för­ valtningsrätten även ta ställning till om förfrågningsunderlaget är tillräck­ ligt tydligt i detta avseende. Av länsstyrelsen i Stockholms läns beslut för Bolaget att bedriva enskild verksamhet framgår att tillståndet avser hem för vård eller boende enligt 7 kap. 1 § socialtjänstlagen. Som särskilt villkor har uppgivits att barnen bor i behandlingsfamiljer. I familjerna kan 1-2 barn skrivas in per heltidsan- I FALUN Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4335-10 2010-10-13 ställd vuxen för kortare eller längre tids behandling. Tillståndet avser 22 platser fördelade på 14 familjer. I förfrågningsunderlaget (1.2) anges endast att den aktuella upphandlingen avser hem för vård eller boende (HVB-hem). Någon ytterligare definition återfinns inte i själva förfrågningsunderlaget. I socialtjänstförordningen (2001:937) anges bl.a. följande. Med hem för vård eller boende avses ett hem inom social�jänsten som tar emot enskilda för vård eller behandlin,g i förening med ett boende. Om ett sådant hem drivs av ett bolag, en förening, en samfällighet, en stiftelse eller en enskild individ krävs dessutom att verksamheten bedrivs yrkesmässigt (3 kap. I § ) Vidare anges i 3 kap. 2 § samma förordning att med famiUehem avses ett enskilt hem som på uppdrag av socialnämnden tar emot barn för stadigva­ rande vård och fostran eller vuxna för vård och omvårdnad och vars verk­ samhet inte bedrivs yrkesmässigt. Härutöver har Socialstyrelsen i skrivelse daterad den 2 juni 2004 (Dm 00- 210/04) anfört att för att en verksamhet ska kunna klassificeras som HVB­ hem måste denna innehålla såväl heldygnsboende som vård eller behand­ ling. Vad gäller kravet på yrkesmässighet anförs att härmed förstås konti­ nuerlig verksamhet som bedrivs i förvärvssyfte. En särskild aspekt uppges utgöras av den avgränsning begreppet innebär mellan institutionsvård och vård i familjehem. Verksamhet i form av ett yrkesmässigt bedrivet familje­ hem uppges inte rymmas inom dagens lagstiftning. I skrivelsen anges vida­ re att enligt uppgift från länsstyrelserna kräver kommunerna i många fall HVB-tillstånd för att kunna ersätta båda makarna så att dessa kan arbeta hemma med det/de placerade barnen. ! FALUN Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4335-10 2010-10-13 Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Anbudsgivare inom en viss bransch får förutsättas ha kännedom om be­ grepp som är vedertagna inom den aktuella branschen. Vedertagna begrepp behöver följaktligen i normalfallet inte ytterligare definieras i förfråg­ ningsunderlaget för att detta ska anses vara tydligt. Frågan i detta mål är om HVB-hem kan anses vara ett sådant vedertaget begrepp. Av skrivelsen från Socialstyrelsen framgår förvisso att begreppet hem för vård och boen­ de i viss mån är otydligt framförallt i förhållande till tillståndsplikten i så motto att tillstånd för HVB-verksamhet i vissa fall beviljas även för tradi­ tionella familjehem Förvaltningsrätten har dock inte i övrigt uppfattat att motsvarande otydlighet gäller beträffande gränsdragningen mellan HVB­ hem och familjehem. Även begreppens lexikaliska utformning får ge viss ledning för tolkningen. Med hänsyn till vad som ovan anförs, och till att Kommunalförbundet av­ ser att upphandla konsulentstödda familjehem separat, kan förvaltningsrät­ ten inte komma till annan slutsats än att begreppet HVB-hem och familje­ hem får anses vara vedertagna inom socialtjänsten. Förfrågningsunderlaget f'ar därför anses ha varit tillräckligt tydligt för att en anbudsgivare med er­ forderlig branschkännedom ska kunna bilda sig en uppfattning om möjlig­ heten att lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Då Bolaget i förevarande fall inte erbjudit ett HVB-hem utan en familjehemslösning har Kommunalför­ bundet haft fog för att förkasta Bolagets anbud i kvalificeringsfasen. Ansö­ kan om överprövning ska därför lämnas utan bifall. ;;t::i/I_ldt_ Karin Forslund Johansson Rådman I FALUN se bilaga (Dv 3109/1c LOU). HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande skall skriva till Regeringsrätten. Skrivelsen ställs alltså till Regeringsrätten men skall skickas eller lämnas till kammarrätten. Överklagandet skall ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul- eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i Regeringsrätten fordras attprövningstillstånd meddelas. Regeringsrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av r ättstillämpningen att talan prövas eller om det föreligger synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att grund för resning föreligger eller att målets utgång i kammarrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningstillståncl inte meddelas står kammarrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet til1 Regeringsrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. '/ Bilaga� Skrivelsen med överklagande skall undertecknas av klaganden eller dennes ombud och inges i original samt innehålla; 1. den klagandes namn, personnummer/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Regeringsrätten 2. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet 3. de skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran om att få prövningstillstånd 4. elen ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen härför .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. DV 681 2005,12 Formulär 1