- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2016-04-21 ------ - - ----- ------- - - - ---- --�-.;ida-1-(:-7-)- Mål nr - 1841-16 A-vdtdniii.g-J0 -Meddelad i Stockholm SÖKANDE Ingvar Ljud AB, 556349-2270 Kabelvägen 13 311 00 Falkenberg MOTPART Stockholms stad, Kulturnämnden Box 16113 103 22 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Ankomstdatum 2016-04-22 Dok.Id 7060 59 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid �----=--·--··�---·c..==-=-=· c·c.·.·=-·___Tegel_ud�d�syägen_l -�-_08_-56168000 - 08-56168001 måndag-fredag -�- 0-8:11tt:---==-- - - registerutdrag från Skatteverket måste ges in för att bevisa att anbudsgivaren är godkänd för F-skatt. I målet är ostridigt att Soundforce har gett in ett registreringsbevis utfärdat av Bisnode med anbudet. Av registreringsbeviset framgår att företaget registrerades för F-skatt den 1 januari 1994 samt att informationen om skatteregistering är hämtad från Statistiska Centralbyrån. Förvaltningsrätten anser därför att Soundforce genom inlämnat - ­ -------------------------------------8-i-' da 5,,_____ ----- -- -- - - ------------- - - --- -- ------------------- --- �ii - .--- --- -- - --da6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1841-16 I STOCKHOLM registreringsbevis har uppfyllt kravet i punkten 4 e) i förfrågningsunderlaget. Bolaget gör vidare gällande att Soundforces anbud innehåller otillåtna reservationer, eftersom det i anbudets sista stycke på sidan 1 anges följande: "Här finns inget angivet i underlaget hur många separata drivkanaler som önskas till monitorer. Vi har valt att i anbud erbjuda 12 ch förstärkare (ex.vis. 10 monitorsystem wedge på scen+ cue-system wedge+ trumsub= 12 ch amp)M. an skulle kunna ge anbud med färre antal förstärkarkanaler och ändå uppfylla kraven enligt underlaget. Vi begär därför att hänsyn ska tas till detta om vårt pris jämförs med ett anbud med färre antal förstärkarkanaler." Staden bestrider att Soundforces anbud innehåller en reservation. Det som Soundforce har beskrivit i kommentaren till kravspecifikationen är att det inte finns tydligt angivet hur många separata drivkanaler som önskas till de efterfrågade monitorerna. Soundforce har offererat det antal som de anser är bäst, men uppger upplysningsvis att det skulle gå att erbjuda förstärkare med färre kanaler och ändå uppfylla kravet i kravspecifikationen. Denna upplysning innebär inte någon reservation från Soundforces sida eller att Soundforces anbud inte skulle uppfylla kraven i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten konstaterar att Soundforce i anbudet har upplyst Staden - -- ~-------�-- ��::=:::::::::::-.;i:;::=== -;;=;,;;m=;_:;===='--=====-:=-� omattdetinteframgårav förfrågmngsUifderlagetlmrmanga förstärkarkanaler Staden kräver. Förvaltningsrätten anser däremot inte att Soundforces upplysning och kommentar medför att de reserverar sig mot något av de villkor och krav som uppställs i förfrågningsunderlaget. Något som tyder på att Staden skulle ha tagit hänsyn till Soundforces begäran att beakta antalet förstärkarkanaler vid utvärderingen har inte heller framkommit. Bolaget har inte heller visat att innehållet av Soundforce kommentar har lett till att Staden saknat möjlighet att göra en objektiv - ----- -- ---- - - FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM -- - - - - -- ---------Cn:da-7 -- 1841-16 --- - -- ---- -- - DOM ----- -- ----- - --- --- ..-- - jämförelse och utvärdering av anbuden. Förvaltningsrätten anser därför att Soundforce inte har lämnat en otillåten reservation i sitt anbud som gör att Staden borde ha förkastat Soundforce anbud. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att det som bolaget har anfört beträffande BGS:s och Soundforces anbud inte visar att Staden har agerat i strid med LOU. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger därför inte. Bolaget kan därför inte heller anses ha lidit eller riskera att lida skada. Ansökan om överprövning ska således avslås. HURMAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i Hanna Axelsson har föredragit målet. --=-==-----'----=---=�-'-------''-==_=:=::_=----=----- - -=-=- ="'---'--'� ---=· 1c, .. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND :�?-�...;��:;. .. -- -�-;f!�-,�-------- SVERIGES DOMSTOLAR -� ler Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kamma.r.rätten i Stockholm.Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den·dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för- där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammardt­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, mfilnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområlc et I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning- 1q 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se ,______ _ _ _.::-. - ---.- -.- d.-_ _ _ ..-;c-_ _ _ _'h--.o.-. --..-.,--'- ---�- � -� ------------ � enattoverklagan etprovasav grerå.tt, el ----- -