FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN 2010-08-26 Mål nr 4285--10 E Rotel 8 Sida 1 (5) notarien Victor Lengquist Falun I Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller Omnia Utvecklingskonsulter ABs ansökan om överprövning och förordnar att upphandlingen ska göras om. SÖKANDE Omnia Utvecklingskonsulter AB, 556226--0900 Gästrikegatan 4 113 62 Stockholm ! ti:1 801 82 Gävle MOTPART Lantmäteriet '· 2010 -08- 3 1 SAKEN Dok.Id 11399 Postadress Box 1093 S-801 35 Gävle Besöksadress Lantmäterigatan 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 90 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Handläggare: förvaltningsrätts- Meddelad i Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4285-10 E IFALUN BAKGRUND Lantmäteriet har bjudit in leverantörer att ansöka om deltagande i upp­ handling av ramavtal avseende konsulttjänster för organisationsutveckling, ledningsutveckling, samt personligt utveckling och samtalsstöd; diarie­ nummer 104-2010/423. Upphandlingen har genomförts i form av selektivt förfarande, vilket innebär att möjligheten att lämna anbud begränsas till de leverantörer som godkänns i ansökningsförfarandet. Omnia Utvecklings­ konsulter AB (bolaget) har den 10 juni 2010 mottagit meddelande om att det inte kvalificerat sig för fortsatt deltagande i upphandlingen. YRKANDEN M.M. Bolaget har ansökt om överprövning av den aktuella upphandlingen och yrkar att den ska rättas genom att bolaget tillåts lämna anbud. Bolaget yr­ kar vidare att förvaltningsrätten ska besluta att tiden för att lämna anbud förlängs så att bolaget får möjlighet att lämna anbud på samma villkor som övriga deltagande. Till stöd för sin talan anför bolaget följande. Bolaget har uteslutits trots att det i sin anbudsansökan intygat att samtliga skallkrav i ansölmingsinbjudan är uppfyllda genom följande formulering. "Samtliga skall-krav är uppfyllda." Dessutom framgår det tydligt av CV som bifogats anbudsansökan att samtliga konsulter är svenskar som utbildat sig på svenska universitet, arbetat på svenska arbetsplatser och under många år som konsulter med svenska företag och myndigheter. Bolagets anbudsan­ sökan har behandlats på ett sätt som strider mot likabehandlingsprincipen. Lantmäteriet bestrider bifall till bolagets ansökan om överprövning och anför följande till stöd för sin talan. Lantmäteriet har inte brutit mot LOU eller någon av dess grundprinciper. Lantmäteriet har inte heller avvikit från de i ansölmingsinbjudan angivna förutsättningarna. I ansölmingsinbjudan har angivits att det ställs krav att "personal som avses utföra uppdraget ska kunna tala, skriva och förstå svenska språket", samt att "detta ska framgå av ansökan". Lantmäteriet har godkänt ansökningar vari det finns vederlagt Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4285-10 E IFALUN och på så sätt klargj01i att språlda-avet uppfyllts. Detta har skett bland an­ nat genom att det i ev angetts "Språk - Svenska som modersmål" och "Språk - Svenska flytande", eller genom att det i ansökan angetts att "alla konsulter som avses utföra uppdraget kan tala, skriva och förstå svenska". Det är särskilt viktigt att ett bolag som lämnar en ansökan tydligt visar att det är medvetet om och uppfyller vmi och ett av de skallkrav som inte kan kontrolleras hos en tredje part. En allmängiltig upplysning från bolagets sida om att kraven är uppfyllda visar inte att språkkravet uppfyllts. Vad bolaget anfö1i om att alla konsulter är svenskar, utbildat sig på svenska universitet, arbetat på svenska arbetsplatser och som konsulter med svens­ ka företag och myndigheter, är inte tillräckligt för att påvisa att konsulterna uppfyller det aktuella skallkravet. Inte heller kan kravet anses uppfyllt av att en konsult "har svenskt namn" eller att ev är skrivet på svenska. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser m.m. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphm1dlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp-· handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 1 § första stycket LOU framgår att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 16 kap. 2 § LOU får i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt näim1da paragraf. Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upp- Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4285-10 E IFALUN handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gj01is. Ansökningsinbjudan Under rubriken "Prövning av ansökan - antal anbudsgivare" framgår att de sju punkterna a) till g) som återfinns under rubriken "Krav på anbudssö­ kande" utgör absoluta krav för att en ansökan ska prövas. Punkten g) under nämnda rubrik har följande lydelse. "Personal som avses utföra uppdraget skall kunna tala, slaiva och förstå svenska språket, detta ska framgå av ansökan." Förvaltningsrättens bedömning De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-dislaiminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsägbarhet), prop01iionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 2 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att han lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten agerat i strid mot LOU. När det gäller frågan om urval vid selektivt förfarande har EU-domstolen uttalat bl.a. följande (C-470/99 Universale-Bau AG, p.93). Då ett kontrakt skall tilldelas vid offentlig upphandling måste både principen om likabe­ handling av möjliga anbudsgivare och principen om insyn (transparens) iakttas i alla stadier, och bland annat då anbudssökande väljs ut i ett selek­ tivt förfarande, så att alla ges samma möjligheter när de utformar sina an­ sökningar om deltagande eller sina anbud. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4285- 10 E IFALUN Förvaltningsrätten konstaterar att det av principerna om transparens och likabehandling fö�jer att den upphandlande myndighetens krav ska anges på ett sätt som gör att vaije leverantör med utgångspunkt i förfrågningsun­ derlaget kan skapa sig en bild av möjligheterna att lämna en konkun-ens­ kraftig ansökan om att få lämna anbud. Höga krav bör ställas på noggram1- het, tydlighet och transparens i alla delar av ett förfrågningsunderlag, även om mindre brister och oklai·heter får godtas. När det gäller förfrågningsunderlaget i aktuell upphandling fim1er förvalt­ ningsrätten att det uppvisar brister i så motto att det inte framgår hur en anbudssökande ska bevisa att kravet på kunskap i svenska språket är upp­ fyllt. Bolaget har uteslutits då kravet inte anses uppfyllt i erforderlig ut­ sträclming. Bolaget har gjort gällande att Lantmäteriets underkämlande av det sätt på vilket bolaget intygat att det uppfyllt skallkravet beträffande kunskaper i svenska strider mot principen om likabehandling. Enligt för­ valtningsrättens bedömning hade bolaget tämligen enkelt kunnat bevisa att kravet var uppfyllt under förutsättning att bolaget i förfrågningsunderlaget fått information om hur bevisningen skulle fullgöras. Då denna information salmats i förfrågningsunderlaget finner förvaltningsrätten, särskilt mot bakgrund av den stränga tolkning lantmäteriet tillämpat, att förfrågnings­ underlaget brister i transparens i aktuellt avseende och urvalet strider mot likabehandlingsprincipen. Med hänsyn till att bristen är hänförlig till för­ frågningsunderlaget förordnar förvaltningsrätten att upphandlingen ska göras om. Vid demia utgång saknas skäl att pröva yrkandet om förlängning av tiden för att lämna anbud. m;yrtAfJF./AR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Karin Forslund Johansson rådman �Yl/�� ;flJfi.t: �::,;';;;JW'/:,:.t � : SVERIGES D0Ms10IAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till K.ammarrätten i Sundsvall Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten formas att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars fmns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas n1.ed uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, måhmnuner samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av fö1valtningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till fö1valtningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullinakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten.. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits.. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU 1