FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2015-02-10 Allmänna avdelningen Meddelad i Sida 1 (6) Enhet 15 SÖKANDE Stockholm Mål nr 30918-14 Avd Dnr KSnr ?";1� �Q?- 1 0 Funkia AB, 556726-6480 Hesselmans torg 5 13154Nacka MOTPART Sundbybergs stad 172 92 Sundbyberg SAKEN Offentlig upphandling ..... ,J ... Aktbil FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller Funkia AB:s ansökan om överprövning och förordnar att upphandlingen ska göras om. Dok.Id 573818 115 76 Stockholm Telefon Telefax 08-561 680 01 Postadress Besöksadress Expeditlonstid måndag - fredag 08:00-16:30 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 E-post: forva1tningsrattenistockholm@dom.se KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN· DOM 30918-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Sundbybergs stad har genomfört en upphandling av projektering landskap Stora Brsvik (KS -0435/2014) genom fömyad konkurrensutsättning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling, LOU. Av tilldelningsbeslut den 9 december 29,4 framgår att Norconsult AB har tilldelats kontrakt. Funkia AB (bolaget) yrkar att upphandlingen _ska göras om alternativt rättas. Till stöd för sin talan anförs bl.a. följande. Förfrågningsunderlaget är otydligt och bryter därmed .thot LOU. Utvärderingen har inte heller skett enligt de krav som finns i förfrågningsundedaget. Den vinnande leverantören uppfyller inte samtliga skallkrav och har vidare lämnat ett onormalt lågt anbud. Bolaget har lidit skada till följd av bristerna. Sundbybergs stad anser att ansökan ska avslås. SKÅLEN FÖRAVGÖRANDET Av I kap. 9 § LOU följer att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Likabehandlings- och transparensprincipen innebär att ett förfrågningsunderlag måste vara så tydligt och klart att en leverantör kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Vidare att en utvärderingsmodell ska vara så utformad att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat, dvs. att det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt antas. Högsta förvaltningsdomstolen har emellertid uttalat att de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTillN DOM 30918-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när (RÅ2002 ref, 50). Den i målet aktuella upphandlingen avser projektering av landskap i Stora Ursvik. Av förfrågningsunderlaget framgår bl.a. att landskapsuppdraget omfattar projektering av en sammanslagen program- och systemhandling, framtagande av förfrågningsunderlag inklusive bygghandling för deluppdrag 1 respektive 2 enligt e n viss uppdelning samt framtagande av relationshandlingar. I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande under rubriken ,,Anbudet ska redovisa följande''. - Organisation för LA i projektarbetet även inkluderande underkonsulter och CV för föreslagen organisation. Kompetens och erfarenhet avseende finplanering park i gatumiljö, torgmiljö, tillgänglighet, förvaltning/drift och lekpark. - Genomförandebeskrivning - Anbudet ska innehålla två separata budgetar, en för respektive deluppdrag -1 och 2. - Under dessa två deluppdrag: separata poster för respektive skede • • • - Antal timmar per aktivitet samt budget. - En handlingsförteckning för tänkt redovisning av system och förfrågningsundedag samt lämplig skala. - Gränsdragningsfö1teckning gentemot sidokonsulter. Det är i målet ostridigt att de olika anbudsgivama, i fråga om markplaneringsritningar, har uppfattat vad anbudet respektive det upphandlade uppdraget ska omfatta och innehålla på olika sätt. Funkia AB har anfcht att detta berott på att förfrågningsunderlaget, främst kravet på vad anbudet ska innehålla i fo1m av "handlingsförteckning för tänkt redovisning av system och förfrågningsunderlag samt lämplig skala", varit otydligt. Funkia AB har även anfcht att produktionen av ritningar är Sammanslaget program- och systemhandlingsskede fllrdigställande av förfrågningsunderlag och bygghandling samt Relationshandling. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30918-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen kostnadsdrivande, varför det är av yttersta vikt att det finns tydliga anvisningar så att leverantörer på lika villkor kan bedöma omfattningen av vad som ska upphandlas. Sundbybergs stad har inte invänt mot vad Funkia anfcht i denna del utan i stället bekräftat att förfrågningsunderlaget inte uppställt något krav på nödvändigt antal eller storlek på ,·· markplaneringsritningar för att kravet på 11handlingsfö1teckning för tänkt redovisning av system och forfrågningsunderlag samt lämplig skala" i anbudet ska vara uppfyllt. Sundbybergs stad har även angett att en anbudsgivare har bedömt att 14 markplaneringsritningar i Al-fo1mat är nödvändiga, en annan sex sådana ritningar, en tredje tio-elva ritningar och en att nio ritningar är tillräckligt. Enligt förvaltningsrätten framstår i denna mening den nä1mare omfattningen av och innehå11et i det upphandlade uppdraget som oklait. Detsamma gäller kraven på vad ett anbud ska innehålla. Oklarhetema är att härleda till brister i förfrågningsunderlaget. Förfrågningsunderlaget kan därför inte anses uppfylla kraven på transparens och likabehandling. Nästa fråga är då om Funkia AB kan a�ses ha lidit skada eller kunnat komma att lida skada. Eftersom bristerna är hänförliga till förfrågningsunderlagets utformning får kravet på skada ställas lågt. Skaderekvisitet är i n01malfallet uppfyllt vid öve1trädelser hänförliga till det konkunensuppsökande skedet, vilka hade kunnat innebära att den sökande leverantören hade utformat sitt anbud på annat sätt. I förfrågningsunderlaget anges att upphandlingen utvärderas utifrån lägsta budgetpris. Av upphandlingsprotokollet framgår att Funkia AB:s pris är 1 3 57000 kr, Land Arkitektur AB:s pris1 602000 kr, Temagruppen Sverige AB:s pris900 000 kr och vinnande anbudsgivare Norconsult AB:s pris460 000 kr. Förvahningsrätten konstaterar, i likhet med Funkia AB, att· det är relativt stora skillnader i pris mellan de olika anbuden. Sundbybergs stad har uppgett att anbudsgivamas olika tolkningar av Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30918-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen förfrågningsunderlaget, i den del det· avser markplaneringsritningar, sannolikt utgör en delförkladng till prisdifferenserna. Förvaltningsrätten bedömer att differenserna i pris mellan anbuden, för det fall fö1frågningsunderlaget utformats tydligare� sannolikt inte skulle ha varit så stora som de nu är. Vidare att Funkia AB sannolikt skulle ha haft möjlighet att lämna ett mer konkurrenskraftigt anbud. Det kan enligt förvaltningsrätten därmed inte uteslutas att Funkia AB, om bristerna i förfrågningsunderlaget inte förelegat, hade tilldeltas kontrakt. Funkia AB har således lidit eller kunnat komma att lida skada. Eftersom bristema hänför sig till det konkurrensuppsökande skedet ska upphandlingen göras om. Det saknas därmed egentlig anledning att pröva vad Funkia AB har anfört om att den vinnande anbudsgivaren Norconsult AB borde ha uteslutits p.g.a. on01malt lågt anbud respektive icke uppfyllelse av skallkrav. Förvaltning�rätten kan dock i denna del konstatera att bestämmelsen i 1 2 kap. 3 § LOU om ono1malt låga anbud endast ger den upphandlande myndigheten en möjlighet och inte en skyldighet att förkasta anbud. Att Sundbybergs stad inte förkastat Norconsult AB:s anbud p.g.a. lågt pris kan därmed inte anses innebära att staden brutit mot LOD. Vidare kan, i fråga om icke uppfyllelse av skallkrav, konstateras att Funkia AB inte kan anses ha lidit någon skada p.g.a. att Norconsult AB tilldelats uppdrag. Detta eftersom Funkia AB inte lämnat näst lägst anbudspris o?h således ändå inte skulle ha tilldelats uppdraget om Norconsult AB uteslutits. Det saknas även anledning att ta ställning till vad Funkia AB anfö1t kring otydligheter i förfrågningsunderlaget hänförliga till k ravet på att anbudet ska innehålla "antal timmar per aktivitet samt budget". Förvaltningsrätten kan emelle1tid konstatera att kravet endast synes avse på vilket sätt tidsåtgång respektive kostnader specificeras i anbudet. Enligt rättens Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 30918-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen mening kan Funkia AB inte anses ha lidit någon skada av att förfrågningsunderlaget i denna mening varit otydligt. Sammanfattning Sammanfattningsvis anser förvaltningsrätten att Sundbybergs stad har brutit mot principerna om likabehandling och transparens och att detta har medfört att Funkia AB har lidit eller kunnat komma att lida skada. B1·istema är hänförliga till förfrågningsunderlaget och det konkurrensuppsökande skedet och förvaltningsrätten anser därför att upphandlingen ska göras om. HURMAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Infonnation om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/IA LOU). Förvaltningsrättsfiskal Charlotte Wallberg har föredragit målet. .•Il SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR-· PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut Skrivelsen med överklagande ska innehållå ska skriva till Kammarr�tten i Stockholm.. Skrivelse� ska dock skickas eller lämnas till förvaltningstätten. överklagandet slm ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden -fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts nät beslutet kommer att meddelas, ska dock överk¼,gandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Omsista.dagenföröverklagandetinfalletpå lördag, söndagellerhelgdag,midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen ko.tntnerinnästa.vardag.. 1; Klagandens person-/o.tganisationsnummer, . postadress, e-postadress och t�efoanummer till bosta9,en och mobiltdefon. Adress och telefonnummer tillklagandens arbetsplats. skaocksåangessamteventuellannanadress diit klaganden � nås för delgivning. Om dessa uppgiftei: hat lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, tdefonnummer till arbetsplatsen ochmobiltelefonnummer anges. Om:någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarr�tteo. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvalto.ingsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, deskälsomklagandenangertillstödfören begäran �m prövningstillsrand, den ändring av förvaltoingsrättens . dom/beslut som. klaganden vill fä till stånd, debevis somklagandenvillåberopaochvad han/hon vill sty.rka ln:ed varje särskilt bevis. Adressen till förvalto.ingsrätten framgår av 2. det inte utan att sådant tillstånd domen/beslutet . 2. 3. 1. detfinnsanledningattbetvivla 5. .riktigheten av det slut som meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvalto.ingsrätten har kotnmit till, Förattettöverklagandeskakunnatasuppi kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. J