LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-09-24 Meddelad i Stockholm Mål nr 18321-08 Rotel 222 Sida 1 (13) SÖKANDE I KONKUMfi�� f 2008 -09- 2 5 A.vd Dnr Doss NRG Scandinavia AB, 556022-2738 Box 8334 163 08 Spånga Ombud Ulf Ejdesjö NRG Scandinavia AB Box 8334 163 08 Spånga MOTPART Rikspolisstyrelsen Box 157 651 05 Karlstad SAKEN Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOU DOMSLUT Dok.Id 363714 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@donue Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 Länsrätten beslutar om ingripande enligt LOU på så sätt att rätten förordnar att upphandlingen får avslutas först efter att rättelse gjo1is på sätt länsrätten redovisat i domskälen. Sida2 LÄNSRÄTTENI DOM 18321-08 BAKGRUND Rikspolisstyrelsen (RPS) genomför ett avropsförfarande för leverans- och serviceavtal avseende skrivare och tjänster inom ramen för gällande ramav­ tal mellan Verva och de leverantörer som fått tilldelningsbeslut i ramavtals­ upphandlingen Skrivare, kopiatorer och tjänster2006. I tilldelningsbeslut daterat den 9 juli2008 beslutade RPS att anta andra an­ bud än anbud från NRG Scandinavia AB (NRG). YRKANDEN NRG ansöker om överprövning enligt LOU och yrkar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse skett. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Bolagets anbud utgör det näst mest ekonomiskt fördelaktiga anbu­ det i typkonfiguration (TK) 7, 8 och 9. RPS har antagit två andra anbud i dessa TK och därmed brutit mot kravet på affärsmässighet och kravet på att de mest ekonomiskt fördelaktiga anbuden ska antas. Vidare har RPS i sitt. förfrågningsunderlag angivit att man avser att utvärdera utifrån viss volym. Utvärderingen har sedan skett i förhållande till annan volym och RPS har därför brutit mot kravet på förutsebarhet. Upphandlingen medför stor eko­ nomisk skada för NRG som genom att inte ha antagits riskerar att förlora löpande intäkter på ca 100 redan utplacerade maskiner samtidigt som bola­ get också förlorar den beräknade handelsvinsten i den nu gjorda upphand­ lingen. Punkt 1 i det reviderade förfrågningsunderlaget avsåg initialt ett skall-krav som stipulerade att anbudsgivama skulle ta över servicen på befintliga To­ shiba och HP-skrivare. Detta togs bort efter påtryckningar eftersom det skulle vara oerhö1i sty1i till de befintliga leverantörernas fördel. Föga för- STOCKHOLMS LÄN LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 18321-08 vånande har nu tilldelningen styrts till dessa leverantörer genom manipule­ rande av utvärderingen. Angående punkt 7 i det reviderade förfrågningsunderlaget som anger volym anförs bl.a. föUande. Närmast motsvarande modell för RPS TK 7 i Vervas upphandling är TK 14 Färglaser MF (A4). I Vervas TK 14 utvärderas den totala sidkostnaden för anskaffning, service, toner och all övrig förbrukning som hävs för att producera 10 000 färgsidor i månaden i 36 månader för mellansegmentet. Närmast motsvarig modell för RPS TK 8 och 9 i Vervas upphandling är TK 15 Färglaser MF (A3). I Vervas TK 15 utvärderas den totala sidkostnaden för anskaffning, service, toner och all övrig förbrukning som krävs för att producera 20 000 färgsidor i månaden i 36 månader för mellansegmentet. TK 7, 8 och 9 har av RPS utvärderats enligt följande. Maskinens köppris+ ARS registrering+ Utrangeringskostnad+ tonerkost­ nad för 10 000 sidor (totalt, EJ per månad). Servicekostnad per sida och övrig förbrukningskostnad är EJ medräknad i utvärderingen. Månadsvoly­ men är felaktigt låg (totalt l O 000 sidor/36 månader = 278 sidor per månad) för va1.:je TK. Om avsikten varit att producera 278 sidor/månad skulle det behovet kunna täckas av en SOHO-produkt för max 1000 kT. NRG har gjort en egen sammanställning per leverantör. Bolaget har dock inte kunnat räkna ihop en sammanställning av Carl Lamms anbud eftersom det saknas uppgif­ ter i deras anbud som behövs för att räkna ut vad förbrukningskostnaden blir per sida. RPS har dock trots detta haft med dem i sina sammanställ­ ningar eftersom RPS struntat i att utvärdera denna kostnad. I TK 7 har RPS valt att teckna avtal med Portal som är den i särklass dyras­ te leverantören i detta TK. Utvärderingen har endast gjorts på ca en tiondel av den totala kostnaden enligt kommunicerad utvärderingsmodell. I TK 8 och 9 har RPS valt att teckna avtal med Toshiba och Xerox. Xerox är 161 297 kT dyrare än NRG i TK 8 och 180 680 kT dyrare än NRG i TK 9 vid en korrekt utvärdering. Utvärderingen har endast gjorts på ca en femte- LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 4 18321-08 del av den totala kostnaden enligt kommunicerad utvärderingsmodell för TK 8 och 9. Polisens felaktiga val medför avsevärt högre kostnader för po­ lisen än nödvändigt. Redovisade kostnader är per maskin (styckpriser). Skillnaderna visar på oerhört stora merkostnader för RPS då man summerar dessa med det totala anskaffningsbehovet då polisen har ca 8000 skrivare. I RPS sammanställning av Portals anbud som antagits för TK 7 finns ingen summa redovisad för servicepriset per sida utan endast en kommentar "OK, Enligt övk. Med Sigge". Detta pris återfinns dock i Portals anbud och är inkluderat i NRGs sammanställning. Den felaktiga utvärderingen leder till att RPS endast utvärderat en bråkdel av de faktiska kostnaderna och således endast en bråkdel av deras planerade inköp samt att avtal avses tecknas med fel leverantör. - NRG har till länsrätten inlämnat en egen sammanställning av de sex anbu­ den gällande TK 7, 8 och 9 där man beräknat Total kostnad för 36 månader genom att ta pris hårdvara+ ARS registrering+ Utrangering+ Driftkostnad 36 månader. Driftkostnaden har beräknats som Toner kr/sida+ Övrig för­ brukning kr/sida+ Service kr/sida x antal kopior. Volymen per månad har räknats som 10 000 för TK 7 och 20 000 för TK 8 vilket för 36 månader innebär 360 000 kopior för TK 7 och 720 000 kopior för TK 8 och 9. Vid denna beräkning har NRG det näst mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet för var och en av de tre olika skrivartyperna. Rikspolisstyrelsen bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följan­ de. Efter utvärdering av inkomna svar har RPS i första hand valt de ekono­ miskt mest fördelaktiga anbuden för varje efterfrågad skrivarkonfiguration enligt de kriterier som finns i aktuell förfrågan. Dessa utgör också huvud­ parten av de skrivare som beställs inom polisen och därmed anser man att kraven på affärsmässighet i den delen är uppfyllda. Förutom att få de bästa priserna är syftet med konkurTensutsättningen att göra ett urval och minska LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 5 18321-08 antalet leverantörer för att kum1a hantera beställningar, produkter och servi­ ce logistikmässigt. Ett stort antal leverantörer och produkter medför stora kostnader och olägenheter. RPS beslut gnmdar sig på en helhetsbedömning. Både RPS utvärdering och den som gjorts av klaganden och som av kla­ ganden hävdas vara korrekt visar att NRG inte i något fall lämnat ett vin­ nande anbud för någon av de efterfrågade skrivarkonfigurationerna. NRG hade därmed inte kunnat antas som leverantör då RPS i första hand antagit de leverantörer som inkommit med de ekonomiskt mest fördelaktiga anbu­ den enligt RPS utvärdering. NRG hävdar att RPS i utvärderingen utgått från en för låg sidvolym, men även om en högre volym antas ser RPS inte att NRGs anbud är vinnande. RPS ser inte att NRG skulle ha orsakats förfång och skada av den anledning som hävdas. En ny utvärdering enligt NRGs modell skulle sannolikt inte heller gynna bolaget. NRG har i nytt yttrande anfört bl.a. följande. RPS påstående att man använt sig av de kriterier som finns i aktuell förfrågan är helt felaktigt. I punkt 7 Ändringar/komplettering anges att de får utgå från volym "mellan". Mel­ lanvolymen in Vervas upphandling är 10 000 A4-sidor per månad i 36 må­ nader för RPS TK7 och 20 000 A4-sidor per månad för RPS TK 8 och 9. RPS har använt volymen 10 000 sidor för hela perioden, dvs. 278 sidor per månad i 36 månader. Av förfrågningsunderlaget framgår att service och all förbrnkning ingår som utvärderingskriterier i punkt 1 Bakgrund, punkt 2 Bedömningsgrunder, punkt 4.2 Tjänster, punkt 5.1.3 Servicemodell 3 och punkt 9 Inlämnande av anbud. Detta visar helt tydligt att service, toner och annan förbrukning skul­ le prissättas i RPS bilaga 1 och utvärderas. NRG bifogar RPS bilaga 1 avse­ ende Xerox TK 8 där priser och service per sida, kostnaden för toner och annan förbrukning med "yield" (dvs. det antal sidor toner11 och förbruk­ ningsartiklama räcker till) skulle anges. Ur RPS Bilaga l ifylld av leveran­ törerna har NRG hämtat uppgifterna till bolagets san1manställning. LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 6 18321-08 Under punkt 5.1.3. Servicemodell 3 redovisas att toner och all förbrukning ska faktureras direkt till de berörda polismyndigheterna och dessa kostnader ska således inte vara inkluderade i servicepriset per sida. Dock ska de ut­ värderas då RPS krävt att dessa tillkommande kostnader skulle prissättas och redovisas i Bilaga 1. RPS har nu frångått sina egna uppsatta kriterier och valt att endast utvärdera en bråkdel av den totala kostnaden förknippad med produkternas användande under dess livslängd. Dessutom frångår RPS Vervas utvärderingsmall där alla kostnader för detta finns med. Det är ock­ så allmän praxis inom skrivarbranschen att alla dessa kostnader måste tas med för att man ska komma fram till det ekonomiskt mest fördelaktiga pro­ dukterna. Med "sin utvärdering" som RPS angett i sitt yttrande menas en utvärde­ ringsmodell som totalt avviker från den i förfrågningsunderlaget. RPS har inte förklarat varför man valt att utvärdera på felaktig volym (1,5-3 % av angiven för de berörda skrivarkonfigurationerna) och att utelämna kostna­ der för service och övrig förbrukning, något som NRG visat står för den största delen av den totala kostnaden. Således har RPS inte valt de ekono­ miskt mest fördelaktiga anbuden för varje efterfrågad skrivarkonfiguration som man anger i sitt yttrande. NRG drar slutsatsen att syftet med att använda en annan utvärderingsmodell än den kommunicerade är att få den att passa RPS subjektiva helhetsbe­ dömning för att just som beskrivs hålla nere antal leverantörer och produk­ ter, dvs. kunna välja befintliga leverantörer och produkter. Denna slutsats anser bolaget också styrkt av att RPS i sin ursprungliga förfrågan hade som skall-krav att alla anbudsgivare skulle ta över serviceåtagandet av befintliga Toshiba och HP-maskiner som idag utgör huvudparten av RPS maskinpark. Detta krav skulle omöjliggöra anbudslämnande för de flesta leverantörerna på innevarande Verva-avtal. LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 7 18321-08 NRG har aldrig påstått att bolagets anbud skulle vara vinnande men har visat att bolaget efter utvärdering enligt den i förfrågningsunderlaget kom­ municerade utvärderingsmodellen skulle ha blivit utvärderade som andrale­ verantör för skrivarkonfiguration 7, 8 och 9. För konfiguration 8 och 9 har både Toshiba och Xerox antagits som leverantörer. Efter en utvärdering enligt modellen i förfrågningsunderlaget skulle NRG ha tagit Xerox plats för konfiguration 8 och 9. Den redovisning NRG gj01i är inte bolagets mo­ dell utan den i förfrågningsunderlaget. NRG har vid närmare granskning av Xerox inlämnade bilaga l funnit att Xerox inte offererat ett pris per sida för service vilket var ett skall-krav en­ ligt punl<:t 5.1.3 Servicemodell 3. Xerox anbud avseende TK 7, 8 och 9 ska därför diskvalificeras. RPS har därefter yttrat bl.a. fö�jande. Det är betydelsefullt att klargöra att saken gäller en avropsförfrågan för konkurrensutsättning på befintligt ram­ avtal. Efter utvärdering har RPS som beskrivet, begärt in exemplar av ma­ skinkonfigurationer för praktiska prov och ce1iifiering i polisens nät där man testat utskrifter. I förekommande fall har man även testat inskam1ing till polisens olika system för att säkerställa funktion och prestanda. RPS har även bedömt användarvänlighet och att utrustning klarar polisens krav be­ träffande utskriftskvalitet. RPS har också granskat leverantörernas organisa­ tion och kund�jänst för beställningar samt förmåga att genomföra leveranser och utföra serviceåtaganden i hela landet, enligt RPS förfrågan. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp- LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 8 18321-08 handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 11 kap. 1 § ska den upphandlande myndigheten innan kontrakt tillde­ las enligt 12 kap. kontrollera lämpligheten hos de leverantörer som inte har uteslutits enligt 10 kap. 1 och 2 §§. I 12 kap. 1 § LOU anges att en upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelakiiga för den upphandlande myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedörm1ingen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelak­ tiga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till fö­ remålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljö­ egenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktio­ nella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. En upphandlande myndighet ska i annonsen om upphandlingen eller i förfrågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas. I 16 kap. 2 § första stycket LOU är följande föreskrivet. Om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphand­ lingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet I RPSs Avropsförfrågan anges bl.a. följande. Avropsförfrågan - skrivare, ver. 2 Ändringar/komplettering I. 2. 3. 4. 5. 6. 7. Kravet att hantera service avseende "Arvet" har tagits bort i denna förfrågan. Omfattning, punkt 3.2, tabell ang. tidigare skrivarinvesteringar. (Tillägg) Leveransavtal, punkt 6 (Ett tillägg) I svarsformuläret har fält lagts till för ifyllnad av% av VERVA-pris. I svarsformuläret: Skrivare 3, borttaget fel ang. "antal sid per min, jarg" då förfrågan gäller en s/v skrivare. Svarsformulär Rad 6, "% av VERVA-priset" avser priset på aktuell skrivarkonfiguration. På/råga om volymer som underlag for att ange pris/kopia så har vi en stor variation ochfår utgåfrån volym "mellan"for närmast motsvarande konfiguration av skrivare en!. VERVA-upphandlingen. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN /...I DOM Sida 9 18321-08 Denna skrivelse är en avropsförfrågan inom ramen för gällande ramavtal mellan Verva och de leverantörer som fått tilldelningsbeslut i ramavtals­ upphandlingen Skrivare, kopiatorer och �jänster 2006. Förfrågan omfattar nedan angivna produktormåden, för utförligare beskrivning, se avsnitt 4, Specifikationer. • Skrivare • Tjänster PVIT har som inriktning att ha ett standardiserat sortiment med ett fåtal leverantörer för skrivare och service. Leverantören skall kunna ta ett hel­ hetsansvar för leverans av produkter, logistik och service som kan innefat­ tas i samband med detta. 2 Bedömningsgrunder Vi kommer att se på att de efterfrågade kraven är uppfyllda och jämföra pris på utrustning, förbrukning och �jänster. Utrustningens funktion, använ­ darvänlighet, prestanda och utskriftskvalitet är mycket viktiga faktorer som kommer att jämföras. Om vi anser det nödvändigt kommer viss utvärdering därefter att göras genom praktiska prov. Vi bedömer också leverantörens organisation för leveranser och installationer samt kund�jänst. Dessutom värderas leverantörens möjligheter att tillgodose rikstäckning d.v.s. förmå­ gan att uppfylla leverans- och serviceåtagande. Vårt val av leverantör grun­ dar sig på en helhetsbedömning. 3 Inriktning och omfattning /...I PVIT strävar efter en så enhetlig skrivarplattform som möjligt vilket inne­ bär att vi på sikt avser att endast ha ett fåtal fabrikat och modeller. /...I 4.2 Tjänster PVIT har som inriktning att träffa avtal med en eller flera leverantörer av­ seende • Hårdvaruleverans och logistik • Registrering och märkning • Konfigurering av drivmtiner • Leverans av förbrukningsmateriel • Service • Tekniker- och användarutbildning. LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 10 18321-08 /...I 5.1 Servicemodeller Nedan tre beskrivna modeller beräknas bli aktuella. 5.1.1 Servicemodell 1 Att kunna beställa service på löpande räkning med fel åtgärdat på platsen senast andra arbetsdagen efter felanmälan (anges i Bilaga 1, fliken Service o tjänster, gemensam mall för samtliga skrivare). Gäller både nya skrivare och "arvet". 5.1.2 Servicemodell 2 Att kunna köpa till funktionsgaranti A upp till 3 år på nya skrivare med servicenivå där fel åtgärdas på plats första arbetsdagen efter felanmälan (anges i Bilaga 1 för respektive skrivare). Skrivare 1 - 6 i svarsmallen. 5.1.3 Servicemodell 3 Att teckna ett serviceavtal som baseras på pris per kopia med servicenivå där fel åtgärdas på plats senast andra dagen efter felanmälan. Mätning av antalet kopior görs för fak:hirering i efterhand kvartalsvis. Toner och annan förbrukning räknas inte med i priset då all förbrukning finansieras av an­ vändaren, dvs. polismyndigheterna (anges i Bilaga 1 för skrivare, 7, 8 och 9). /...I 6 Leveransavtal Utöver ett leveransavtal som upprättas med vald leverantör följes ramavtal VERVA, "Skrivare, kopiatorer och tjänster 2006". Leveransavtal skrivs med vald leverantör fram till den 30 november 2008 med option om för­ längning med motsvarande tid som ramavtalet, om det blir förlängt. /...I 9 Inlämnande av anbud Leverantören skall i tillämpliga delar redovisa sin organisation med en karta eller förteckning över etableringsorter och servicekontor samt ange priser och efterfrågade uppgifter i bilagda mallar (Bilaga 1). Skall-krav skall vara uppfyllda för de skrivare som svar lämnas på. Svar behöver dock inte läm­ nas in för alla konfigurationer. Inga ändringar eller kompletteringar kan LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 1 1 18321-08 göras i efterhand. Uppenbar felskrivning eller felräkning kan dock få änd­ ras. Svaret skall vara undertecknat av behörig företrädare. Försenade anbud får inte behandlas. Av RPSs utvärdering framgår bl.a. följande. För skrivare 7, 8 och 9 har en summering av "pris skrivare+ märkning+ utrangering+ 10 000 kopior" gjorts. För skrivare 7 har Portal ansetts som billigast och Xerox som näst billigast och NRG som dyrast av de sex anbuden. För både skrivare 8 och 9 har Toshiba ansetts som billigast, Xerox och Atea som näst billigast och NRG som dyrast av de sex anbuden. För skrivare 7 har Portal antagits och för skrivare 8 och 9 har Toshiba och Xerox antagits. Länsrättens bedömning En upphandling enligt LOU ska kännetecknas av förutsebarhet och öppen­ het. För att anbudsgivama ska ges samma förutsättningar för anbudsgivning måste förfrågningsunderlaget vara tydligt och innehålla samtliga krav på det som ska upphandlas. Uppställda krav får inte frångås. NRG har anfört att RPS upphandling strider mot kraven i LOU då den utvärdering som myndigheten har gjort inte är i enlighet med avropsförfrågan då man inte har räknat med pris för service och förbrukning och då man gjort utvärde­ ringen utifrån felaktig volym. I den aktuella avropsförfrågan anges att RPS kommer att se på att de efter­ frågade kraven är uppfyllda och jämföra pris på utrustning, förbrukning och �jänster. Vidare har angetts att praktiska prov kan genomföras och att en helhetsbedömning ska göras. Någon närmare förklaring till hur denna be­ dömning ska gå till har inte angetts. Länsrätten konstaterar att det i den uträkning av pris som RPS gjort för TK 7, 8 och 9 inte har medräknats kostnad per sida för service eller förbruk­ ning. Det framgår inte av utvärderingen hur andra faktorer har värderats. LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 12 18321-08 I avropsförfrågan anges att servicemodell tre använts för TK 7, 8 och 9. Av avropsförfrågan gällande servicemodell tre framgår att pris för förbrukning ej ska räknas med. Vad NRG anfört om att RPS inte gjort detta kan därför inte anses strida mot förfrågningsunderlaget. Enligt länsrättens mening framgår dock av avropsförfrågan att kostnaden för service ska vara en del av utvärderingen för servicemodell tre. RPS har därmed inte gjort sin utvär­ dering i enlighet med avropsförfrågan. Detta måste anses strida mot kraven på förutsebarhet då en anbudsgivare i sitt anbud har räknat med att denna kostnad ska bedömas och värderas gentemot andra kostnader och andra anbud. Länsrätten kan inte utesluta att NRG har lidit eller kan komma att lida skada pga. detta. NRG har även anfföi att RPS i sin utvärdering har utgått från en felaktig volym för kopior. Länsrätten konstaterar att RPS i avropsförfrågan angett att man får utgå från volymen "mellan" för närmast motsvarande skrivartyp i VERVA-upphandlingen som underlag för att ange pris per kopia. Länsrät­ ten finner inte att detta innebär att RPS är skyldig att även använda demia volym vid sin utvärdering. RPS beräkning i den delen kan därför inte anses vara i strid med förfrågningsunderlaget eller LOU. NRG har vidare angett att Xerox anbud ska diskvalificeras då det inte upp­ fyller skall-kravet på att redovisa ett pris per sida för service. Länsrätten noterar att Xerox i sitt anbud angett pris per månad oavsett volym samt ett pris per kopia vid en volym av 2 000 kopior per månad och en vid en volym av 10 000 kopior per månad. Länsrätten finner att Xerox genom dessa upp­ gifter inte kan anses ha frångått anbudsförfrågan på sådant sätt att det stri­ der mot LOU:s grundprinciper. Sammanfattningsvis finner länsrätten därför att det finns anledning att för­ ordna att upphandlingen får avslutas först efter att rättelse gjorts på så sätt Sida 13 LÄNSRÄTTENI DOM 18321-08 STOCKHOLMS LÄN att utvärderingen i upphandlingen av TK 7, 8 och 9 ska görs om i enlighet med avropsförfrågan vad gäller kostnad för service. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (Dv 3109/la). f! ✓:/ r f:j,'\ AllaJ:Vr;;'hallSSOil rådman /! / . �� Föredragande har varit Cecilia Unga. . 4// 1:};i/�I ----