FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN 2018-02-27 Sida 1 (3) 201: -02- 2 7 Avd Dnr Ann-Louice Jonsson Meddelad i Falun Mål nr 625-19 SÖKANDE GRK Infra AB, 556859-2918 Ombud: Advokaten Johan K Nilsson och jur.kand. Veronika Lun(�� c/o JKN Advokatbyrå HB Kungsgatan 8 111 43 Stockholm MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller GRK Infra AB:s ansökan och ogiltigförklarar be­ slutet att avbryta upphandlingen. Aktbil Dok.Id 244380 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se ,vww.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 625-19 IFALUN YRKANDE M.M. Trafikverket beslutade den 1 februari 2019 att avbryta upphandlingen "För utförande av bro över Kalix älv på väg E4 vid Kalix inom Kalix kommun, Norrbottens län" (CTM id: 178729). Som skäl för beslutet angavs bl.a. att Trafikverket inte erhållit tillstånd för vattenverksamhet och att planerade kompletterande handlingar i form av miljödom avseende vattenverksamhet därmed inte har kunnat tillföras förfrågningsunderlaget under anbudstiden. GRK Infra AB (GRK) ansöker om överprövning av avbrytandebeslutet och yrkar att beslutet ogiltigförklaras och att upphandlingen ska återupptas. GRK framför bl.a. följande till stöd för sin ansökan. Trafikverkets avbrytan­ debeslut vilar inte på sakliga skäl och Trafikverket har genom beslutet brutit mot principerna om likabehandling, öppenhet och proportionalitet i lagen (2016: 1145) om offentlig upphandling, LOV. Redan då upphandlingen på­ börjades i oktober 2018 måste Trafikverket varit fullt medvetet om status i miljömålet och att miijödomen inte skulle vara meddelad redan i januari 2019. Trafikverket har även i flera omgångar begärt in omfattande komplet­ teringar från GRK, vilka besvarats och lämnats in löpande av bolaget. Flera av Trafikverkets kompletterande frågor synes dessutom, mot bakgrund av att upphandlingen nu avbrutits, ha varit ett alternativt sätt att slippa uppta GRK:s anbud till prövning. Anbuden i upphandlingen är dessutom giltiga till mitten av april 2019, varför avbrytandebeslutet under alla omständig­ heter är obegripligt. Trafikverket medger att förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska återupptas och fortsätta i det skede där den avbröts. Trafikverket anför bl.a. följande. Upphandlingen avbröts eftersom tillståndet till vattenverksamhet var en förutsättning för att fullfölja upphandlingen enligt AFB.17 i de admi­ nistrativa föreskrifterna. Det är dock beklagligt att avbrytandet skedde efter, och så nära inpå, anbudsgivarnas kompletteringar. Efter avbrytandebeslutet Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 625-19 IFALUN har Trafikverket fått en tydligare uppfattning om målet i mark- och miljö­ domstolen, både vad avser tidpunkt för handläggning och uppgifter avse­ ende vissa materiella frågor. Det har bl.a. kommit in ytterligare yttranden från de berörda aktörerna, som inte tycks ha några invändningar mot ansö­ kan om tillstånd för vattenverksamhet. Mot bakgrund av vad som nu fram­ kommit bedömer verket att det finns möjlighet att upphandlingen ändå kan slutföras i enlighet med förfrågningsunderlaget, i vart fall om miljödomen meddelas innan aktuella anbuds giltighetstid löper ut. Därför finns det för närvarande inte längre skäl att stå fast vid att upphandlingen behöver avbry­ tas. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En upphandlande myndighet har rätt att själv avgöra när det finns förutsätt­ ningar för att inleda en upphandling och när en inledd upphandling behöver avbrytas. Ett beslut att avbryta en upphandling måste emellertid vila på sak­ ligt godtagbara skäl och får inte vara godtyckligt. Beslutet ska i förekom­ mande fall kunna ogiltigförklaras (se EU-domstolens dom i mål C-92/00). Trafikverket har uppgett att det sedan avbrytandebeslutet fattades har fram­ kommit omständigheter som medför att det inte längre finns grund för av­ brytandet. Förvaltningsrätten finner, i enlighet med parternas gemensamma inställning i målet, att det inte föreligger sakligt godtagbara skäl för att av­ bryta upphandlingen. Ansökan ska därför bifallas på så sätt att Trafikverkets avbrytandebeslut ogiltigförklaras. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Lennart Andersson rådman tI!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 'l FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. C' C oc C Cl Sida 2 av 2 www.domstol.se