LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Meddelad i Stockholm Mål nr 7524-08 Rotel 227 Sida 1 (10) SÖKANDE KONKURRENSVERKEr MiROi i-leaming AB, 556535-2688 Storgatan 34 972 32 Luleå MOTPART Arbetsfönnedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN 2nuoa or. 22 - o- Avd ri Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår MiROi:s ansökan om överprövning. Länsrätten upphäver det interimistiska beslutet av den 9 april 2008. Dnr Doss Aktbil Dok.Id 327 128 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561680 00 08-561680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 ,- --...-•-==1 LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2008-05·-2l BAKGRUND Arbetsförmedlingen har genomfört en upphandling av "Förstärkt jobbcoa­ ching" i upptagningsområde Stockholm, Afdnr 2008/10138/2.9 (tidigare AMS dnr 07-5246-18). Bland de leverantörer som lämnat anbud finns Mi­ ROi i-leaming AB med. Arbetsförmedlingen har i tilldelningsbeslut den 31 mars 2008 meddelat att annat anbud antagits. YRKANDE MiROi i-learning AB (MiROi) ansöker om överprövning och yrkar i för­ sta hand att länsrätten med omedelbar verkan skall besluta att upphandling­ en får avslutas först sedan rättelse gjorts, innebärande att anbudet från Mi­ ROi skall erhålla 10 utvärderingspoäng på den tiogradiga skalan vid anbu­ dens bedömning och rangordning. I andra hand yrkas att länsrätten skall besluta att upphandlingen skall göras om. Vidare yrkar MiROi att länsrätten med omedelbar verkan beslutar att upphandlingen inte får avslutas, innebä­ rande att upphandlingskontrakt inte får tecknas innan något annat har beslu­ tats av länsrätten eller överprövande instans. Till stöd för sin talan anför de i huvudsak följande. Arbetsförmedlingen har vidtagit en felaktig utvärdering av MiROi:s anbud. Arbetsförmedlingens agerande strider således mot de principer som skall iakttas vid en upphandling. MiROi kan komma att lida skada eftersom det på goda skäl kan antas att MiROi vid en korrekt genom­ förd anbudsutvärdering skulle ha antagits som leverantör i upphandlingen. Upphandlingen är således behäftad med sådana brister vilka skall leda till att rättelse genomförs eller till att upphandlingen görs om. MiROi:s anbud har tilldelats nio av maximalt tio poäng vid Arbetsfönnedlingens bedöm­ ning av kriteriet "Innehåll, upplägg och genomförande", vilket innebär att MiROi har placerats i kategori två i den rangordning som gjorts av anbuds­ givare. Om i stället tio poäng erhållits hade MiROi placerats i kategori ett Sida 2 7524-08 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 3 7524-08 tillsammans med bland andra Adecco Sweden AB. Nedan framgår de ut­ värderingskriterier och den viktning som har tillämpats i upphandlingen. Utvärderingskriterier och viktning Innehåll, upplägg och genomförande Branschkunskap Pris 50 procent 25 procent 25 procent Den maximala poängsumman, inklusive samtliga utvärderingskiiteiier, uppgår till 1 000 poäng varför beräkningen blir enligt följande: Innehåll, upplägg och genomförande 50 procent x 1 000 p =500 p Branschkunskap 25 procent x 1 000 p = 250 p Pris 25 procent x 1 000 p = 250 p Arbetsförmedlingens bedömning och motivering av poängsättningen i kate­ gorierna ett och två framgår av meddelandet om tilldelning. Arbetsfönned­ lingens särskilda motivering till MiROi:s anbud är: "Anbudet beskriver ett upplägg som lägger större vikt vid gruppaktiviteter än vad som efterfrågats i denna upphandling samt med ett program med fastställda tidsramar vilket inte motsvarar den flexibilitet som efterfrågas." De av Arbetsfönnedlingen använda k.i-iteriema vid bedömningen och rangordningen av anbudsgivama framgår av Arbetsfönnedlingens meddelande om tilldelning. Genom att referera till olika delar av MiROi:s anbud kan man konstatera att MiROi uppfyller haven för tio poäng. Hela det upplägg som MiROi erbjuder base­ ras på flexibilitet, individuell behovsanpassning av insatser, effektivitet och målstyrning mot ett tydligt fonnulerat mål under programperioden, nämli­ gen anställning. I kap 3.8 a under "Innehåll, upplägg och genomförande" betonas att jobbsökarinsatsema är den huvudsakliga verksamheten och att utveckling av deltagarnas jobbsökarfärdigheter sker parallellt. MiROi er- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 4 7524-08 bjuder ett flexibelt och individanpassat upplägg som i sin helhet utgår ifrån deltagarens individuella förutsättningar och behov. Under "Introduktion och presentation" betonar MiROi beroende på anvisning från Arbetsförmed­ lingen att de kan anpassa introduktion och presentation till både större och mindre grupper samt till enskilda individer. Det är helt och hållet baserat på Arbetsförmedlingens anvisning av deltagare. Genomförandet sker enskilt eller i grupp, beroende på Arbetsförmedlingens anvisningar och den enskil­ des behov. Rakt igenom flexibelt och individanpassat. Under "Utveckling av färdigheter för jobbsökning" erbjuder MiROi ett smörgåsbord av kompe­ tenshöjande insatser för jobbsökning, det vill säga "get job ready". Av tex­ ten framgår också att genomförande av de olika delarna kan ske gruppvis eller enskilt, beroende på behovet. Det framgår också att insatserna är indi­ vidanpassade efter det enskilda behov som framkommer vid kartläggningen samt att insatserna skall ske tidigt i programmet för att deltagaren skall bli "job ready" inför jobbsökning och företagskontakter. Under "Flexibilitet" framgår med tydlighet att hela MiROi:s upplägg har en individuell och flex­ ibel utgångspunkt. Hela upplägget med insatser baseras på successivt intag av enskilda deltagare. MiROi betonar också att man tar· emot enskilda del­ tagare löpande efter anvisning från Arbetsfönnedlingen. Övriga insatser kan ske i större eller mindre grupper men även för enskilda deltagare. Korta avgränsade insatser skall ske i början av programmet för att sedan avta och till fullo ersättas av jobbsökaraktiviteter. De konkreta jobbsökaraktiviteter­ na påbörjas direkt, parallellt med de korta insatserna. Efter ca två veckor av programperioden ägnar sig deltagarna till fullo med jobbsökning och före­ tagskontakter. Med detta vill MiROi påvisa tydligheten i jobbsökaraktivite­ terna, vilka påbörjas direkt vid programstart och pågår hela programperio­ den. Att MiRoi delar in programmet i två huvuddelar skall ses som en il­ lustrativ beskrivning av aktiviteternas innehåll och skall inte betraktas som två av varandra oberoende aktiviteter. Aktiviteterna pågår parallellt. De vill också med tydlighet motsätta sig Arbetsförmedlingens motivering av att MiROi har fastställda tidsramar. Den bild som återfinns på sidan 19 och LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 5 7524-08 som beslaiver en schablonberäknad tidsåtgång per aktivitet är aktiviteter av övergripande karaktär och som samtliga anordnare genomför. Introduktion och presentation av kursen skall alla ha för att få veta kursinnehåll och an­ nat väsentligt. Under kommentarer står det första veckan. Det är självklart att en introduktion genomförs under första veckan av ett program. Det sker enskilt eller i grupp, beroende på Arbetsförmedlingens anvisningar av del­ tagarna. Under kap. 3.8 b "Metodik" och kap. 3.8 e "Tillgänglighet" omfat­ tar MiROi:s coachmodell två coachsamtal per månad vilket under en pro­ gramperiod om sex veckor blir tre samtal. Förutom det finns deltagarens personlige coach tillgänglig under hela programperioden under kontorstid. Även MiROi:s FöretagsSupport är tillgänglig för deltagaren under kontors­ tid. De vill med detta påvisa en 100 procentig tillgänglighet för deltagarna till sin personlige coach samt till MiROi:s Företagssupport. Under kap. 3.9 "Branschkunskap" beskrivs MiROi:s företagskontakter samt systematisera­ de modell för identifiering av branscher och matchning av deltagarnas kompetenser och profiler mot arbetsmarknaden. De vill särskilt betona de­ ras förmåga till nya företagskontakter och bibehållande av dessa genom deras systematiserande sätt att arbeta med MiROi FöretagsSupport. Med ovanstående konkreta hänvisningar till text och beskrivningar i MiROi:s anbud relaterat till tilldelningsbeslutets kriterier för maximala tio poäng, kan de klarsynt konstatera att MiROi med stor tydlighet och saklighet upp­ fyller tilldelningsbeslutets kriterier för maximala tio poäng för viktningskri­ teriet upplägg, innehåll och genomförande. För MiROi som lagt ner bety­ dande ekonomiska resurser och arbetat med hög ambition i anbudsförfaran­ det, är det viktigt att deras anbud handläggs med stor noggrannhet och sak­ lighet samt erhåller rättmätig poängsättning för de olika värderingskriterier­ na. De förväntar sig att anbudsgivaren har samma inställning om professio­ nalism, ambition och saklighet i sin bedömning av MiROi:s anbud. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan om överprövning och an­ för i huvudsak följande. I förfrågningsunderlaget under p. 3.8, Im1ehåll, LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 6 7524-08 upplägg och genomförande, anges att anbudet skall innehålla följande. a) en utförlig beskrivning av planerat innehåll och upplägg samt hur leverantören avser att genomföra tjänsten. b) enbeskrivningavvilkenmetodiksomleverantörenavserattanvän­ da samt hur individens behov kan tillgodoses. c) en beskrivning av på viket sätt åberopade metoder/metodik bidrar till att skapa förutsättningar för att deltagarna utvecklar sitt jobbsö­ kande med slutmålet en anställning. d) enbeskrivningavhuranbudsgivarenplanerarattutnyttjaoffererade personella resurser i förhållande till tjänsten och till deltagarna. e) uppgift om på vilka sätt varje deltagare har tillgång till personalen. f) ett (1) typexempel som praktiskt visar hur en deltagare genom indi­ viduellt anpassade insatser förbättrar sitt arbetssökande och ökar möjligheten för att få en anställning. g) enbeskrivninghurleverantörenkvalitetssäkrartjänstenbådeavse­ ende enskilda moment som tjänsten som helhet. Arbetsförmedlingen konstaterar att skall-kravet innehåller fem krav på re­ dovisning hur innehåll, upplägg och genomförande ska göras och två krav på redovisning av på vilket sätt det ska ske. I tilldelningsbeslutet anges som skäl till att MiROi inte fått maximala tio utvärderingspoäng för Upplägg, innehåll och genomförande (50 procent) och branschkunskap (25 procent) följande. MiROi offererar ett upplägg som har tyngdpunkten på gruppakti­ viteter samt bygger på ett upplägg med fastställda tidsramar vilket gör att anbudet inte motsvarar efterfrågad individuell flexibilitet. Huruvida ett an­ bud borde ha fått någon eller några poäng mer eller mindre kan alltid disku­ teras. Varje upphandling är unik och upphandlande enhet har att bedöma inkomna anbud utifrån de skall-krav och utvärderingskriterier som redovi­ sas i anbudsinbjudan. Anbuden prövas och värderas sedan var för sig i rela­ tion till nämnda förutsättningar. Någon jämförelse mellan inkomna anbud får inte ske. Arbetsfönnedlingen anser att MiROi har haft en väldokumente- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 7 7524-08 rad redovisning av sin verksamhet och målet att få kursdeltagarna i arbete men att företaget lägger tyngdpunkten i kursupplägget på ett sådant sätt att anbudet inte motsvarar det som efterfrågas i förfrågningsunderlaget. För utvärderingskriteriet "Innehåll, upplägg och genomförande" har MiROi fått nio poäng och för "Branschkunskaper" har MiROi uppnått maximala tio poäng. Det kan tilläggas att av samtliga utvärderade anbud i de fem olika upptagningsområdena (Stockholm, Solna, Huddinge och Södertälje) har minst hälften uppnått maximala tio kvalitetspoäng. Arbetsförmedlingen anser därför att det inte kan göras gällande att någon enskild anbudsgivare gynnats av de aktuella utvärderingarna. Arbetsförmedlingen anser att be­ dömningen i den aktuella upphandlingen vilat på affärsmässiga och rättvisa grunder. Bedömningen har skett enligt i förväg deklarerat sätt. Förfråg­ ningsunderlaget uppfyller därmed kraven på förutsebarhet. Anbudsutvärde­ ringen har gjorts objektivt rättvist och Arbetsförmedlingen har genomfört upphandlingen och fattat ett beslut som inte strider mot lagen om offentlig upphandling. Anbudsprövningen bör därför inte göras om på sådant sätt som MiROi har anfört. Arbetsfönnedlingen anser således att MiROi:s an­ sökan om överprövning skall avslås. Om länsrätten skulle finna att ingri­ pande ska ske mot upphandlingen yrkar Arbetsfönnedlingen att ingripandet begränsas till att utvärderingen i Stockholm, Solna och Huddinge görs om då det är i dessa områden som MiROi erbjudit lägsta pris i sitt anbud. Där­ med är det endast i dessa områden som maximalt antal poäng i "Innehåll, upplägg och genomförande" skulle ha kum1at påverka tilldelningsbeslutet. MiROi vidhåller sina yrkanden och anför följande. Arbetsfönnedlingen anser att MiROi har haft en väldokumenterad redovisning av sin verksam­ het och målet att få kursdeltagarna i arbete men att företaget lägger tyngd­ punkten i kursupplägget på ett sådant sätt att anbudet inte motsvarar det som efterfrågas i förfrågningsunderlaget. Arbetsförmedlingen har dock inte närmare konkretiserat sin motivering till varför MiROis anbud inte motsva­ rar det som efterfrågas i förfrågningsunderlaget. Arbetsfönnedlingen anför LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 8 7524-08 att minst hälften av alla inkomna anbud erhållit maximala tio kvalitetspoäng och det kan därför inte göras gällande att någon enskild anbudsgivare gyn­ nats av de aktuella utvärderingarna. MiROi lämnar inga synpunkter på hu­ ruvida arbetsförmedlingens bedömning av övriga anbudsgivare är korrekt eller ej. De anser att MiROi:s anbud, utifrån förfrågningsunderlaget, med tydlighet uppfyller kriterierna om maximala tio poäng för utvärderingskrite-• riet upplägg, innehåll och genomförande. MiROi anser således att upphand­ lingen inte har skett på ett rättvist sätt med iakttagande av principen om likabehandling. Den ekonomiska skada som kommer att tillfogas MiROi om inte rättelse sker eller upphandlingen görs om måste anses vara bety­ dande. Länsrätten har i beslut den 9 april 2008 med stöd av 7 kap. 2 § andra styck­ et LOU förordnat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas och att be­ slutet gäller till dess att länsrätten förordnat annat eller prövar målet slutligt. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 4 § LOU skall upphandling göras med utnyttjande av de kon­ kurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärsmässigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud skall behandlas utan ovidkom­ mande hänsyn. Enligt 1 kap. 22 § LOU skall en upphandlande enhet anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, eller 2. det anbud som har lägst anbudspris. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet, skall enheten ta hänsyn till samtliga omständigheter såsom pris, leveranstid, driftkostnader, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service, tekniskt stöd, miljöpåverkan m. m. Enheten skall i för­ frågningsunderlaget eller i annonsen om upphandling ange vilka omstän­ digheter den tillmäter betydelse. Omständigheterna skall om möjligt anges efter angelägenhetsgrad, med den viktigaste först. Lag (1997:1068). LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 9 7524-08 Enligt 7 kap. 1 § LOU får en leverantör som anser att han lidit eller kan ko1mna att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltnings­ domstol ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. Vid direktupphandling får en ansökan enligt första stycket inte prövas efter den tidpunkt då avtal om upphandlingen slöts. Vid amian upphandling än direktupphandling får en ansökan enligt första stycket inte prövas efter den tidpunkt då ett upphandlingskontrakt förelig­ ger. Den får dock prövas till dess att tio dagar gått från det att 1. den upphandlande enheten lämnat upplysningar som avses i 1 kap. 28 § första stycket, eller 2. rätten, om den har fattat ett interimistiskt beslut, upphävt det beslutet. Vad som sägs i tredje stycket andra meningen gäller inte i fråga om upp­ handling som avses i 1 kap. 3 § andra stycket, om regeringen föreskrivit om undantag från bestämmelsen eller om regeringen eller den upphandlande enhet som regeringen bestämmer beslutat om undantag från bestätmnelsen i ett enskilt fall. Vad som sägs i tredje stycket andra meningen gäller inte heller i fråga om upphandling som är absolut nödvändig att genomföra med sådan symierlig brådska som är orsakad av omständigheter som inte kunnat fömtses och inte heller kan hänföras till den upphandlande enheten. Lag (2002:594). Enligt 7 kap. 2 § LOU skall, om den upphandlande enheten har bmtit mot 1 kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, rätten besluta att upp­ handlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Om det är fråga om en upphandling som avses i 4 kap., får rätten vid vite förbjuda den upphandlande enheten att fortsätta upphandlingen utan att avhjälpa bristerna. Rätten får omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan nå­ got annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimis­ tiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Lag (2002:594). Länsrättens bedömning MiROi har i första hand yrkat att lät1srätten skall besluta att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts, innebärande att anbudet från MiROi skall erhålla tio utvärderingspoäng på den tiogradiga skalan vid anbudets bedömning och rangordning. I andra hand yrkar MiROi att upphandlingen skall göras om. MiROi har anfört att Arbetsförmedlingen vidtagit en felak­ tig utvärdering av MiROi:s anbud och att Arbetsförmedlingens agerande strider mot de principer som skall iakttas vid en upphandling. Länsrätten finner att Arbetsförmedlingen i förfrågningsunderlaget tydligt angett vilka LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-05-21 Sida 10 7524-08 omständigheter som tillmäts betydelse och att de i sin utvärdering har följt förfrågningsunderlaget. Därmed har Arbetsförmedlingen följt kravet på förutsebarhet. Arbetsförmedlingen har i tilldelningsbeslutet tydligt motive­ rat varför MiROi inte har tilldelats full poäng gällande upptagningsområde Stockholm. MiROi har inte har visat att Arbetsfönnedlingen har brutit mot någon bestämmelse i LOU eller de gemenskapsrättsliga principerna genom att inte anta MiROi som leverantör. Länsrätten finner att det inte föreligger någon gnmd för ingripande enligt LOU. MiROi:s ansökan om överprövning skall därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1a). rådman Föredragande har varit Torunn Hofset. u::, ::,.. r--0 0('] SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR= PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas ti.11 länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. O:tn sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överkl ande skall kunna tas upp i Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, p ostadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens nanin, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med va17e särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. ag kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekom.mer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Otn prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. www.domstol..se