FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2013-01-09 Enhet2 Meddelad i Linköping SÖKANDE Webropol Sverige AB, 556 701-8204 Storgatan 50 582 23 Linköping MOTPART Statens Geotekniska Institut Olaus Magnus väg 35 581 93 Linköping SAKEN Mål nr 7778-12 Sida1(5) Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOD FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Dok.Id 107916 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Förvaltningsrätten avslår ansökan. Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 013-25 10 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 777 8 -1 2 Enhet2 I LINKÖPING ( BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Statens Geotekniska Institut (nedan SGI) genom för en upphandling av tjänsten att genom föra en m edarbetarundersökning på SGI under hösten 2012, diarienummer8.1-1210-0670.Upphandlingengenomförssom di­ rektupphandling enligt 1 5 kap. LOU och som tilldelningsgrund tillämpas det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet.Av tilldelningsbeslut den23 novem ber 20 1 2 framgår bl.a. följande. Två anbud hade läm nats i upphand­ lingenfrånWebropolSverigeAB(nedanbolaget) ochZonderaComAB ( nedan Zondera) . Utvärderingen visade på att Zondera uppfyllde alla ställda krav m edan bolaget uppfyllde sex av sju krav genom att inte redo­ visa erfarenhet av m edarbetarundersökningar inom staten. SGI kom mer att teckna avtal m ed Zondera. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att utvärderingen görs om i enlighet med kraven i förfrågningsunderlaget och ett nytt tilldelningsbeslut tillställs anbudsgivama. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om . Till stöd för ansökan anförs bl.a. följande. Bolaget uppfyller samtliga skall-krav och har dessutom lämnat det lägsta priset. Punkten 6 i Kravspecifikationen är inte ett skall-krav eftersom där anges att erfarenheter från m edarbetarundersökning inom staten är önsk­ värt. Bolaget har genom den felaktiga bedöm ningen vid utvärderingen inte tilldelats avtalet och har därmed lidit skada. SGI m otsätter sig bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Under punk­ ten 5 i anbudsinfordran tydliggörs vilka krav som SGI ställer. Av samma avsnitt m ed rubriken Prövning av anbud fram går vidare att SGI har för avsikt att teckna avtal m ed den leverantör som uppfyller kraven enligt punkten8Kravspecifikationsamtlämnardetanbudsomär detmesteko­ nom iskt fördelaktiga för m yndigheten. I anbudsinfordran under rubriken ( ( Bedömning, punkten 1, står att läsa hur SGI ser på kravspecifikationens olika delar, nämligen att anbudsgivarna kommer att bedömas utifrån hur väl de uppfyller kravspecifikationens olika delar och att urval sker utifrån enskala:ickegodkänd, godkändochvälgodkänd. SGI:sbedömningvar att bolaget inte kunde uppvisa dokumentation som styrker att de har erfa­ renhet från medarbetarundersökningar inom staten och bolaget fick därför omdömet icke godkänd på denna punkt. Zondera kunde däremot uppvisa en stor mängd genomförda undersökningar inom staten och fick därför omdömet väl godkänd på denna punkt. Under anbudstiden har inga frågor inkommit till SGI om eventuella förtydliganden eller frågor. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Lagtext m. m. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap 6 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon an­ nan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Anbudsinfordran Av punkten 5 Anbudsprövning och utvärdering, underrubriken Prövning av anbud, framgår att SGI har för avsikt attteckna avtal med den leveran- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7778-12 Enhet 2 I LINKÖPING ( Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7778-12 I LINKÖPING Enhet 2 tör som uppfyller kraven enligt punkten 8 Kravspecifikation s�m t läm nar det anbud som är det mest ekonomisktfördelaktiga för myndigheten. Av punkten 8 Kravspecifikation fram går bl.a. att erfarenhet från m edarbe­ tarundersökning inom staten är önskvärt och att anbudsgivarna ska ange vilka m yndigheter de har hjälpt under perioden 2 008-2 012 . Av punkten 9 Bedöm ning fram går bl.a. följande. Anbudsgivarna kom m er att bedömas utifrån hur väl de uppfyller kravspecifikationens olika delar. Urval sker utifrån en skala: icke godkänd, godkänd och väl godkänd. An­ budsgivama kommer att bedömas utifrån lägsta totalpris.Anbudsgivama som uppfyller ställda krav sam t har uppgett lägsta totalpris kom m er att räknas som num m er ett. Förvaltningsrätten görföljande bedömning. I m ål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka om ständigheter den grundar sin talan sam t att dom stolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ 2 009 ref. 6 9). Bolaget har gjort gällande att bolaget borde ha tilldelats kontraktet då det inte har varit ett skall-krav att anbudsgivarna ska ha erfarenhet från m edar­ betarundersökningar inom staten och då bolaget har läm nat det lägsta pri­ set. Högsta förvaltningsdom stolen (HFD) har slagit fast att en upphandlande m yndighet har en stor frihet att själv utform a sin upphandling inom de ra­ mar som ges av de allmänna principerna i 1 kap.9 § LOUQfrRÅ 2002 ref. 50 och RÅ 2 010 ref. 78). Bolaget har inte ifrågasatt upphandlingens för­ frågningsunderlag som sådant. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 7778-12 I LINKÖPING Enhet 2 Oavsett om kravet på erfarenhet från m edarbetarundersökningar inom sta­ ten ska uppfattas som ett skall- eller bör-krav, framgår det enligt förvalt­ ningsrätten av anbudsinfordran tydligt att SGI:s avsikt har varit att anbuds­ givarna ska uppfylla sam tliga ställda krav enligt punkten 8 Kravspecifika­ tion. Detta följer dels av form uleringen i punkten 5 där det uttalas att avtal ska tecknas med "den leverantör som uppfyller kraven enligt punkten8", dels av beskrivningen i punkten 9 där det anges att anbudsgivarna kom m er att bedömas utifrån hur väl de uppfyller kravspecifikationens olika delar där urval sker utifrån skalan icke godkänd, godkänd och väl godkänd. Bolaget har inte ifrågasatt att det inte har någon erfarenhet från m edarbe­ tarundersökningar inom staten. Med hänsyn till det ställda kravet på sådan erfarenhet har SGI således haft fog för att ge bolaget omdömet icke god­ känd avseende den aktuella punkten. Mot bakgrund av det ovan anförda finner förvaltningsrätten att vad bolaget anfört i m ålet inte kan föranleda slutsatsen att SGI brutit m ot bestäm m elser i LOU eller de grundläggande EU-rättsliga principerna till skadaför bolaget.Någon åtgärd enligt 16 kap. 6 § LOU kan därför inte bli aktuell.Ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD LOU ) . Föredragande har varit Stefka Bokm ark. I.. y1.<1�·1 HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR ( Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lD LOU -tlll 1.