Sida 1 (5) Föredragande ,� Mål nr I FALUN 2010-07-15 4146-10 Helen Andersson Meddelat i Falun Rotel 2. SÖKANDE '·,.4·;•,,,·>,>.,J·+,&rvz..,,�-.✓,.,,,�✓•·.,'"·" Svevia AB, 556768-9848 Box 1372 791 13 Falun Ombud: Jan Larsson Svevia AB Box 1372 79113 FALUN MOTPART SkiStar AB, 556093-6949 780 67 Sälen Ombud: Advokat Per-Ola Bergqvist Foyen Advokatfinna Box 7229 103 89 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2.007:1092) om offentlig upphandling, LUF; nu fråga om avvisning BESLUT Förvaltningsrätten avvisar Svevia AB:s ansökan om överprövning. För­ valtningsrättens beslut den 11 juni 2010 upphör därmed att gälla. 1 6 · 2810 -07- DokJd 11083 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Ex peditionstid måndag fredag 08 00-12:00 13 00-16 00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT t! ;; ::1 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 4146-10 2010-07-15 IFALUN BAKGRUND SkiStar AB genomför en upphandling avseende "Nya ledningar Sälfjället­ Västerdalälven". Den 28 maj 2010 tilldelades Peab projektet. Förvaltningsrätten har den 11 juni 2010 beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDE Svevia AB (Svevia) ansöker om överprövning och yrkar att utvärderingen ska rättas och utvärderas på nytt. Till stöd för talan anförs följande. Peabs anbud i1mehåller en icke prissatt reservation varför anbudet rätteligen skul­ le ha förkastats. Genom att Peabs anbud ändå togs upp till prövning har Svevia - som annars hade tilldelats kontraktet drabbats av skada. Fråga är om en upphandling avseende läggning av spillvattenledning, råvatten­ ledning, ledning för snökanonvatten, tomrör och kablar mellan Sälfjällets avloppsreningsverk och Västerdalälven i Malung-Sälens kommun. Entre­ prenaden är ett gemensamt projekt mellan Skistar, Malung-Sälens kommun och Malungs Elnät AB. Av de ovan angivna arbetena ska några utföras åt Skistar, några åt kommunen och några år Malungs Elnät. Då fråga är om ett gemensamt projekt har hela upphandlingen genomförts som en upp­ handling enligt LUF. En grundläggande princip vid upphandling enligt LUF är att ett anbud inte får innehålla reservationer. Peabs anbud i1mehål­ ler dock ett antal sådana icke prissatta reservationer. Skistar AB (Skistar) har i svar som kom in till förvaltningsrätten den 24 juni 2010 uppgett dels att Peabs anbud inte innehållit någon otillåten icke prissatt reservation dels att Skistar avbrutit upphandlingen. Till skrivelsen har bifogats beslut från den 21 juni 2010 där bolaget uppger att upphand­ lingen ska avbrytas då förutsättningarna för upphandlingen har ändrats och förändringen inte har kunnats förutses då upphandlingen påbörjades. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN BESLUT 2010-07-15 Sida 3 4146-10 TILLÄ.MPLIGA BESTÄMMELSER Av 1 kap. 2 § första stycket LUF framgår att lagen gäller för upphandling av byggentreprenader, varor och tjänster för verksamhet inom områdena vatten, energi, transpo1ier och pos1tjänster enligt 4-10 §§ . Lagen gäller också då en upphandlande enhet anordnar projekttävlingar. Vad som avses med upphandling och upphandlande enhet fran1går av 2 kap. 23 § respekti­ ve 20 §. Enligt 2 kap. 23 § LUF avses med upphandlande enheter dels upphandlan­ de myndigheter enligt 21 §, dels sådana företag som 1. en upphandlande myndighet kan utöva ett bestämmande inflytande över på det sätt som anges i andra stycket, eller 2. bedriver verksamhet som omfattas av lagens tillärnpningso1måde enligt 1 kap. 4-10 §§ med stöd av en särskild rättighet eller ensamrätt enligt tred­ je stycket. Ett bestämmande inflytande skall anses finnas om en upphandlande myn­ dighet, direkt eller indirekt, i förhållande till ett företag im1ehar mer än hälften av andelarna i företaget eller kontrollerar majoriteten av röstetalet på grund av aktieägande eller motsvarande eller kan utse mer än halva an­ talet ledamöter i företagets styrelse eller motsvarande ledningsorgan. Med särskild rättighet eller ensamrätt avses en rättighet eller ensamrätt som 1. beviljats enligt lag eller annan författning, 2. begränsar rätten att utöva en sådan verksamhet som avses i 1 kap. 4-10 §§ till ett eller flera företag, och 3. väsentligt påverkar andra företags möjligheter att bedriva samma typ av verksamhet. Av 2. kap. 21 § LUF framgår att med upphandlande myndighet avses statli­ ga och kommunala myndigheter. FÖRVALTNINGSRÄTTEN !FALUN BESLUT 2010-07-15 Sida 4 4146-10 Vid tillämpning av de1ma lag skall med upphandlande myndighet jämstäl­ las 1. beslutande församlingar i kommuner och landsting, och 2. offentligt styrda organ som avses i 12 § , samt 3. sammanslutningar av en eller flera myndigheter enligt första stycket eller församlingar enligt 1 eller sammanslutningar av ett eller flera organ enligt 2. SKÄLEN FÖR BESLUTET Svevia har begärt omprövning av den upphandling av "Nya ledningar Säl­ fjället Västerdalälven" som genomförts av Skistar. Förvaltningsrätten kan endast sakpröva Svevias begäran om överprövning under förutsättning att upphandlingen omfattas av regelverket för upphandling inom områdena vatten, energi, transpo1ier och posttjänster. Ett bolag kan kvalificera sig som upphandlande enhet om vissa krav är uppfyllda antingen kan en upphandlande myndighet utöva ett bestämman­ de inflytande bolaget eller så bedriver bolaget verksamhet som omfattas av lagens tillämpningsområde med stöd av en särskild rättighet eller ensam­ rätt. Regeringsrätten har i RÅ 2009 ref 69 uttalat att som huvudprincip bör krä­ vas att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klaii sätt anger vilka omständigheter han grundar sin talan på. Svevia har gjort gällande att upphandlingen omfattas av LUF saint uppgett att Peabs anbud innehöll en icke prissatt reservation och därför skulle ha förkastats. Det åligger därför Svevia bl.a. att visa att upphandlingen omfattas av LUF. Av förfrågningsunderlaget framgår att beställare av objektet är Skistar. Oqjektet avser läggning av spillvattenledning, råvatten ledning, ledning för snökanonvatten, brunnar, tomrör och kablar. Svevia har anfört att upphand- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN BESLUT 2010-07-15 Sida 5 4146-10 lingen ett gemensamt projekt mellan Skistar, Malung-Sälens konunun och Malungs Elnät och att av ovan angivna arbeten ska några utföras åt Skistar, några åt kommunen och några år Malungs Elnät. FörvaHningsrätten kon­ staterar att Svevia inte har länmat några uppgifter om hur samarbetet mel­ lan de olika aktörerna ser ut. Av förfrågningsunderlaget framgår inte annat än att arbetena ska utföras åt Skistar. Av beslut den 21 juni 2010 att avbry­ ta upphandlingen framgår att Malung-Sälens kommun bestrider att de är att anse som upphandlande enhet. Det framstår mot denna bakgrund som oklart om Malung-Sälens kornnmn respektive Malungs elnät är att betrakta som upphandlande enheter i detta mål. Om de deltar i upphandlingen, framgår inte i vilka delar de är beställare. Sammanfattningsvis anser för­ valtningsrätten inte att Svevia visat att upphandlingen kan prövas enligt de regler som finns i LUF. Svevias begäran om överprövning ska därför avvi­ sas. Hur man överklagar, se bilaga (Dv 3109/1c). \( r' ec . org1ls rådman SVERIGES Dol\ASTOLAR Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVt-tlNGSTILLSTÅND Den som v.ill överklaga förvalt.uingsrättens be­ slut ska skriva t.ill IG.rnmarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in t.ill förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kanunarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. IG.mmarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagap.det. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valt.rungsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet t.ill kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås for delgivning lämnas otn dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs t.ill kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvalt.uingsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger t.ill stöd för begäran om prövningstillstån4 4. den ändring av förvalt.uingsrättens beslut som klaganden v.ill få till stånd, 5. de bevis som klaganden v.ill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen t.ill förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. p r-­c:,c:,N www.domstol.se