FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 33 SÖKANDE DOM 2018-10-12 Meddelad i Stockholm Mål nr 8624-18 Rosen Olsson Måleri AB, 556486-3875 Lina Sandells Plan 1 129 53 Hägersten MOTPART VärmdöBostäder AB, 556476-2176 Box 23 134 21 Gustavsberg Ombud: Sarah Ottosson Advokatfirman Lindahl Studentgatan 6 211 38 Malmö SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. 2016 -10- i 2 KONKURRENSVERKET Avd Dnr 'KSnf . Aktbil•• <1;;'.:,_(l'�-�-·,;,•• Dok.Id 987416 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domsto1.se/förvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8624-18 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. VärmdöBostäder AB genomför en ramavtalsupphandling avseende måleri­ arbeten. Upphandlingen har genomförts genom ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU. I tilldelnings­ beslut den 5 april 2018 har VärmdöBostäder beslutat att teckna avtal med andra anbudsgivare än Rosen Olsson Måleri AB. Rosen Olsson Måleri AB (bolaget) ansöker om överprövning. Som grund för talan anförs i huvudsak följande. Hammarbyhöjdens Fastighetsservice & Måleri AB uppfyller inte ställda krav avseende systematiskt miljö- och kvalitetsarbete och borde därmed ha uteslutits. Hammarbyhöjdens Fastighetsservice & Måleri AB saknar ett system som uppfyller kraven i AFB 523. Hammarbyhöjdens Fastighetsservice & Måleri AB uppfyller inte heller kravet på tillhandahållande av BAS-P och BAS-U kompetens. Ett systematiskt och implementerat miljö- och kvalitetsarbete tar mycket tid och är kostsamt för företaget. Likaså är det kostsamt och tar tid i anspråk att utbilda för att kunna erbjuda kompetens så som BAS-P och BAS-U. Bolaget satsar tid och pengar på detta för att vara konkurrenskraftiga och kunna erbjuda dessa kompetenser i upphandlingar. Bolaget har lidit skada genom att Hammarbyhöjdens Fastighetsservice & Måleri AB har antagits som leverantör. Bolaget har inte tilldelats ramavtal som etta eller tvåa. VärmdöBostäder AB bestrider Rosen Olsson Måleri AB:s ansökan om överprövning och yrkar att bolagets ansökan ska avslås. Till stöd för sin inställning anförs i huvudsak följande. VärmdöBostäder AB har genomfört aktuell upphandling i enlighet med LOU och i enlighet med förfrågnings­ underlaget. Förfrågningsunderlaget följer bestämmelserna i LOU och står inte i strid med de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna. Bolaget har inte lidit och kan inte komma att lida någon skada. En eventuell brist i upphandlingen är under alla förhållanden inte av sådan art och dignitet att 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8624-18 I STOCKHOLM åtgärd enligt 20 kap. LOU är motiverad. Hammarbyhöjdens Fastighets­ service & Måleri AB:s anbud uppfyller kraven som ställs i AFB.523 och AFB.524 i förfrågningsunderlaget och har därför kvalificerats. Värmdö­ Bostäder AB har därför agerat helt i enlighet med förfrågningsunderlaget och LOU genom att kvalificera anbudet. Det skulle strida mot de grund­ läggande principerna om transparens och likabehandling att inte kvalificera Hammarbyhöjdens Fastighetsservice & Måleri AB:s anbud trots att anbudet har uppfyllt de krav som framgått av förfrågningsunderlaget. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för prövningen I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter den grundar sin talan på (se RÅ 2009 ref. 69). Överprövningen tar inte sikte på upphandlingens materiella resultat utan endast på om myndigheten förfarit formellt korrekt och iakttagit de upphandlingsprinciper och förfaranderegler som anges i LOU (se HFD 2013 ref. 5). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Rosen Olsson Måleri AB har anfört är visat att VärmdöBostäder AB har brutit mot någon av de grundläggande principerna i LOU, eller mot någon annan bestämmelse i lagen, och att detta har medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada (se 20 kap. 6 § LOU). De grundläggande princi­ perna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (se 4 kap. 1 § LOU). 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8624-18 I STOCKHOLM Förvaltningsrättens bedömning Rosen Olsson Måleri AB har gjort gällande att Hammarbyhöjdens Fastighetsservice & Måleri AB:s anbud i första hand inte uppfyller det i förfrågningsunderlaget uppställda kravet avseende systematiskt miijö- och kvalitetsarbete och i andra hand att anbudet inte heller kan anses uppfylla kravet på tillhandahållande av BAS-P och BAS-U kompetens. Bolaget har anfört att Hammarbyhöjdens Fastighetsservice & Måleri AB saknar ett system som uppfyller kraven i AFB 523. Av punkt AFB.523 i förfrågningsunderlaget framgår bl.a. att anbudsgivaren ska bedriva systematisk miijö- och kvalitetsarbete och av punkt AFB.524 framgår bl.a. att anbudsgivaren ska tillhandahålla personer inom kompetens­ områdena kvalitetsansvarig, miljöansvarig, BAS-P och BAS-U. Av anbuds­ formuläret framgår att anbudsgivaren ska intyga om kraven enligt AFB.523 och AFB524 uppfylls. Av Hammarbyhöjdens Fastighetsservice & Måleri AB:s anbudsformulär framgår att det har intygat att de aktuella kraven enligt uppfylls. Något ytterligare krav på intygande har inte har uppställts i förfrågningsunderlaget. Förvaltningsrätten konstaterar att Rosen Olsson Måleri AB inte närmare redogjort för vilka omständigheter som medför att Hammarbyhöjdens Fastighetsservice & Måleri AB:s anbud inte uppfyller ställda krav och inte heller inkommit med någon bevisning för sitt påstående. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten att bolaget, mot VärmdöBostäder AB:s bestridande, inte visat att Hammarbyhöjdens Fastighetsservice & Måleri AB:s anbud inte uppfyller förfrågningsunderlagets krav. Det är därmed inte visat att VärmdöBostäder AB genomfört upphandlingen i strid mot LOU och det saknas därför grund för ingripande enligt LOU. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8624-18 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (FR-05). Ulrika Kullman Rådman Linnea Nährström har föredragit målet. Il'l beslut kan överklaga. Här framgår hur det går tll:t SVERIGES DOMS'fOLAR Hur man överklagar FR-05 Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. X fi Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Hur räknar vi ut tiden? Sista dagen för överklagande är exakt 3 veckor från den veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen för överklagande är en helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Sida 1 av 2 www.domstol.se till. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. C' C oc C Cl Sida 2 av 2 www .domstol.se