FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen D0M 2011-03-16 Meddelad i Stockholm Mål nr 3911-11,5117-11,5120-11, 5122-11,5104-11,5109-11, 5113-11,5121-11,5123-11, 5126-11,5127-11,5454-11, 5455-11, 5457-11, 5458-11, 5459-11,5461-11,5462-11, 5463-11,5464-11,5466-11, 5470-11,5474-11 Enhet 17 KONKURRENSVERKET 2011 -07- 2 1 Avd Dnr Doss Aktbil SÖKANDE Inredningsdesign Erik Carlsson AB,556419-5252 Kärsta 705 98 Lillkyrka MOTPARTER Se bilaga 1 Ombud: SKL Kommentus AB 117 99 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSL UT Förvaltningsrätten avslår ansökan om åtgärder enligt LOU. Dok.Id 1125 28 Postadress Besöksadress Telefax 08-561680 01 Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom..se FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3911-11 m.fl. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND SKL Kommentus genomför en samordnad upphandling av möbler, belysning, tyger och värdeskåp/förvaringsskåp -Möbler 2010 nr 10056, på uppdrag av ett flertal upphandlande myndigheter. Upphandlingen påbörjades under våren 2010. Ursprungligt tilldelningsbeslut meddelades i september 2010. Fyra leverantörer ansökte därefter om överprövning hos förvaltningsrätten som i januari 2011 meddelade domar med beslut om att rättelse skulle ske, se mål 39865-10. Rättelse utfördes och meddelades den 18 februari 2011. I det ursprungliga beslutsunderlaget framgår att Inredningsdesign AB uteslutits från utvärdering på grund av att bolaget inte inkommit med sitt anbud genom det elektroniska verktyg som använts vid upphandlingen. Enligt. uppgift från SKL Kommentus hade kontrakt inte tecknats den 22 februari 2011. YRKANDENM.M. Inredningsdesign AB ansöker den 22 februari 2011 om överprövning i form av rättelse på så sätt att deras anbud ska beaktas i utvärderingen. Till stöd för sin talan anför bolaget att det kom ett felmeddelande på skärmen vid sändningen av deras anbud, att anbudet med CD-skiva lämnats till SKL den 24 maj 2010 i utskriven form och att kvitto på mottagande av anbudet lämnats av SKL. Vidare åberopar bolaget ett brev till SKL Kommentus daterat 2010-09-10 där bolaget kräver att tilldelningsbeslutet omprövas eftersom anbud sändes till det elektroniska systemet den 24 maj 2010 och att kopior och CD-skiva lämnades till SKL Kommentus kontor samma dag. De upphandlande myndigheterna bestrider bifall till ansökan. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling ändrades den 15 juli 2010. Enligt punkten 2 i övergångsbestämmelserna (2010:571) gäller äldre bestämmelser för upphandlingar som har påbörjats före ikraftträdandet. I 1 kap. 9 § LOU anges bl.a. att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 9 kap. 2 § LOU framgår att kommunikation med elektroniska medel ska vara icke-diskriminerande, allmänt tillgängliga och möjliga att använda tillsammans med sådan maskin- och programvara som i allmänhet används. I 16 kap. 2 § första stycket LOU, i tillämplig lydelse, anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjo11s. Förvaltningsrättens bedömning Upphandlande myndigheter ska enligt I kap. 9 § LOU behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet och förutseba11 sätt. Detta innebär att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunderlaget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än de som funnits med i förfrågningsunderlaget. Alla krav som myndigheten uppställer måste vara förenliga med de unionsrättsliga principerna. Ett anbud som inte uppfyller samtliga skall-krav får inte antas, eftersom detta skulle strida mot principen om likabehandling av anbudsgivare (jfr. t.ex. mål C-243/89, kommissionen mot Danmark). 3 DOM 3911-11 m.fl. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3911-11 m.fl. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Av förfrågningsunderlagets punkt 1.6 framgår bl.a. följande. Endast elektronisk anbudsgivning via upphandlingssystemet tendsign accepteras. Det är kostnadsfritt för leverantörer att använda systemet och att lämna anbud. Vid frågor eller behov av support kring hanteringen av systemet kan leverantörerna kontakta upphandlingssystemets support enligt bifogade kontaktuppgifter. Endast begärda bilagor bifogas och medsänds anbudet. Om elektroniska medel ska användas ska dessa vara icke-diskriminerande, allmänt tillgängliga och möjliga att använda tillsammans med sådan maskin- och programvara som i allmänhet används. Huvudregeln är att både anbudsansökningar och anbud ska lämnas skriftligen. En upphandlande myndighet får bestämma att anbudsansökningar och anbud ska lämnas med något elektroniskt medel. Inredningsdesign AB har uppgett att problem har uppstått vid elektroniskt inlämnande av anbud och att anbud lämnats i fysisk form till SKL Kommentus kontor. Förvaltningsrätten bedömer att kravet på att anbud endast får lämnas i det elektroniska verktyget tendsign på sätt som beskrivits i förfrågnings­ underlaget inte är diskriminerade eller på annat sätt strider mot de grundläggande principerna i LOU. Det finns inget som visar att tendsign inte varit allmänt tillgängligt eller omöjligt att använda tillsammans med sådan maskin- och programvara som i allmänhet används. Förvaltnings­ rätten har här även beaktat att det enligt förfrågningsunderlaget finns tillgång till support för användning av systemet Ansökan om överprövning ska följaktligen avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 2 (DV 3109/lA LOU) Magnus Åhammar Rådman Föredragande har varit Cecilia Östergren. 4 HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till K.ammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till fö1-valtningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står fö1-valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift .3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, .5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till fö1-valtningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU