FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2014-11-04 Meddelad i Linköping 1 Enhet2 Mål nr 6621-14 SÖKANDE KONKURRENSVERKET 2014 -11- 0 4 TaxibiliÖstergötlandAB,556542-5666 Box1407 581 02 Linköping MOTPARTER 1 .Kinda kommun 590 40 Kisa 2 . Linköping Taxi Service AB,556865-5731 Bokhagsvägen14 589 43 Linköping SAKEN Avd Dnr KSnr Aktbil Överprövning enligt lagen (2007 :1091 ) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen Inom­ kommunala transporter inte får avslutas förrän rättelse har skett i form av en ny anbudsutvärdering där anbudet från Linköping Taxi Service AB inte ska beaktas. BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Kinda kommun (Kommunen) genomför en upphandling avseende inom­ kommunala transporter. Tilldelningsgrund är lägsta pris. Av tilldelningsbe­ slut från den15 september2014 framgår att kommunen avser att teckna avtal med Linköping Taxi Service AB. Dok.Id 182733 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Telefon 013-25 11 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6621-14 I LINKÖPING Enhet2 Taxibil i Östergötland AB ( Bolaget) ansöker om överprövning av upp­ handlingen och yrkar att en ny utvärdering görs varvid anbudet från Lin­ köping Taxi Service AB inte beaktas. Kommunen och Linköping Taxi Service AB motsätter sig bifall till ansö­ kan. VAD PARTERNA ANFÖRT Bolaget Linköping Taxi Service AB har lämnat felaktiga uppgifter. Endast tre for­ don är registrerade på Linköping Taxi Service AB i dagsläget, men bolaget har uppgett att det köpt sex stycken nya fordon som skulle levereras den1 augusti2014. I sin årsredovisning uppger Linköping Taxi Service AB att de endast har två personer anställda men i anbudet uppges att det finns sex personer anställda. Under2013 hade Linköping Taxi Service AB bruttolö­ ner uppgående till183 209 kr. Under våren2014 har arbetsgivaravgifterna uppgått till ca10 000 kr per månad. Löneuttaget motsvarar knappast sex anställdas löner och inte heller de tre personer i bolagsledningen som besk­ rivs i anbudet. Linköping Taxi Service AB har inte heller uppfyllt två skallkrav. Det har dels inte lämnat fordonsspecifikation på anbudsformulär, dels inte redovi­ sat någon plan för återanskaffning av fordon. Linköping Taxi Service AB:s anbud bör förkastas. Bolaget lider skada, eftersom dess anbud placerats som nummer två i utvärderingen. Kommunen Angående eventuellt felaktiga uppgifter i anbudet från Linköpings Taxi Service AB så är det inget som kommunen behövt ta ställning till i utvär­ deringen av anbud. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6621-14 I LINKÖPING Enhet2 Beträffande fordonsspecifikation har Linköping Taxi AB tagit på sig an­ svaret att uppfylla kommunens krav samt lämnat separat fordonsspecifika­ tion. Detta är tillräcklig redovisning. Linköping Taxi Service AB:s miljö­ och kvalitetspolicy är tillräcklig beträffande återanskaffning av fordon. Linköping Taxi Service AB Det stämmer inte att det skulle förekomma felaktiga uppgifter i anbudet. Vid anbudstillfället fanns sex nya fordon som skulle ha levererats den1 augusti2014 , men de avbeställdes den 30 juni. Företaget förfogar även över ytterligare sju fordon via åkerier anslutna till företagets växel. Vid anbudstillfället hade företaget sex anställda. Uppgifterna i anbudet är kor­ rekta. Anbudet från uppfyller skall-kraven och innehåller efterfrågad information. Det är inte möjligt att ställa krav på att ett visst formulär ska fyllas i. Så länge all information som efterfrågas finns med i anbudet, saknar det bety­ delse om ett visst formulär har använts. Beträffande återanskaffning av fordon framgår i bifogad miljö- och kvalitetspolicy hur fordon ska anskaf­ fas. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser I16 kap.6 § första stycket LOU anges att om den upphandlande myndig­ heten har brutit mot de grundläggande principerna i1 kap.9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Enligt1 kap.9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6621-14 I LINKÖPING Enhet2 handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning Felaktiga uppgifter i anbudet Med hänsyn till vad Linköping Taxi Service AB uppgett finner förvalt­ ningsrätten att det inte är visat att uppgifterna i anbudet i de delar som Bo­ laget pekar på är felaktiga. Bolaget har således inte gjort sannolikt att kommunen förfarit felaktigt på denna grund. Brister i kravuppfyllelse - fordonsspecifikation Av förfrågningsunderlaget punkt6 .3 framgår att fordonsspecifikation "skall lämnas på anbudsformulär som finns under flik3". I målet är ostri­ digt att Linköping Taxi Service AB fyllt i anbudsblanketten men i denna hänvisat till en fordonsspecifikation som bifogats som en separat bilaga. Förvaltningsrätten finner att anbudet därmed rent objektivt inte uppfyller kravet på att fordonsspecifikation ska lämnas på ett anvisat anbudsformu­ lär. Det har dock inte påståtts att företaget inte lämnat tillräckliga fordons­ uppgifter för att motsvara kravet i sig. Frågan blir då om avvikelsen, i form av att uppgifterna lämnats på annat sätt, innebär att anbudet brister i krav­ uppfyllese och därför skulle ha förkastats. Proportionalitetsprincipen förutsätter att kraven på upphandlingsförfaran­ det står i proportion till de mål som eftersträvas (prop.2009/10:180 s.91). Uppställda krav ska ha ett naturligt samband och stå i proportion till det behov som ska täckas (prop.2006/07:128 s.132). En uppgift har ansetts behöva vara av viss betydelse för den aktuella upphandlingen för att dis­ kvalificera en leverantör GfrKammarrättens i Stockholm beslut i mål m 2391-12 ). Förvaltningsrätten finner inte att det aktuella kravet att uppgif­ terna ska lämnas på anbudsblanketten fyller någon funktion av betydelse för upphandlingen.Kommunen kan därför inte anses ha förfarit felaktigt 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6621-14 I LINKÖPING Enhet2 genom att utvärdera anbudet trots att fordonsspecifikation lämnats i en separat bilaga. Det finns därmed inte skäl för ingripande på denna grund. Brister i kravuppjyllelse - planför återanskaffning avfordon Enligtpunkt6.4 iförfrågningsunderlagetskaenplanföråteranskaffning av fordon redovisas. Linköping Taxi Service AB har såvitt framkommit inte någon separat plan för återanskaffning och hänvisar istället till vad företaget angett i sin miljö- och kvalitetspolicy. I dokumentet återges att det två gånger per år görs en inventering av fordonsparken för att se vilka behov av nyanskaffning som kommer att uppstå. Det anges visserligen inte närmare i kommunens förfrågningsunderlag vad en plan för återanskaffning ska innehålla. Enligt förvaltningsrätten kan man dock inte ens med lågt ställda krav anse att det Linköping Taxi Ser­ vice AB redovisar kan motsvara vad som rimligen bör ingå i en plan för återanskaffning av fordon. Anbudet uppfyller därmed inte detta obligato­ riska krav. Kommunen har brutit mot LOU genom att acceptera anbudet. Eftersom Bolaget placerades på andra plats i rangordningen, har det lidit skada i LOU:s mening. Grund för åtgärd enligt LOU föreligger därmed. Ingripandet ska bestå i ett beslut om att upphandlingen ska rättas genom en ny anbudsutvärdering vid vilken anbudet från Linköping Taxi Service AB inte ska beaktas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga1 (DV3109/1 D LOU) Mats Edsgården Föredragande var SusanneKleman. 5 fI!ftt SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se