DOM Mål nr 12354-12 E Sida 1 (5) FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Anna Aktenno SÖKANDE De3 Interiör AB, 556708-2168 Slättängsvägen 101 291 62 Kristianstad MOTPART Kristianstads kommun 291 80 Kristianstad SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår De3 Interiör AB:s yrkande om ingripande enligt LOU. 2013 -02- 0 7 Meddelad i Malmö ')'),:'"'i- ' (i':'.,.. r- 0 .:....t:� ·UJ__.- : .....U Dok.Id 140666 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 123541- 2 E Avdelning1 I MALMÖ YRKANDE M.M. Kristianstads kommun genomför en förnyad konkurrensutsättning avse­ ende möbler till Charlottesborg (dnr20126/ 1 5) utifrån tidigare upphandlat ramavtal(dnr20116/ 44).InputInteriörKCABtilldeladesmöbelgruppen "Omsorgsmöbler". De3 Interiör AB (De3) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar, som det får förstås, att förvaltningsrätten ska besluta om rättelse på så sätt att en ny utvärdering ska göras varvid De3 ska tilldelas kontraktet samt anför bl.a. följande. De3:s anbud har diskvalificerats på felaktiga grunder. Kristianstads kom­ mun har uteslutit De3:s anbud eftersom kommunen menar att De3 inte uppfyller skall-kravet på avtagbar och tvättbar klädsel samt underklädsel sits i urinväv. De3 har, enligt bilaga2 till sitt anbud, offererat inkontinens­ tyg (urinväv) samt avtagbar klädsel och dessutom angett att bolaget upp­ fyller skall-kravet. Kristianstad kommun har besökt De3 för att kontrollera produkterna som bolaget offererat. Vid detta tillfälle informerade även bolagets verkställande direktör om att urinväv kan erhållas i två olika al­ ternativ, dels i löstagbar form som ligger utanpå i samma tyg som möbeln i övrigt, och dels i möbeln under tyget. Samtliga produkter har offererats med urinväv i sittdyna. Överdragen och tygerna är tvättbara. Tygprover har skickats till Kristianstads kommun för utvärdering. Alla möbler har offere­ rats med avtagbar klädsel. I detta fall har man en dragkedja på varje dyna. Allt detta har Kristianstads kommun fått ta del av under upphandlingspe­ rioden. Eftersom anbudet från De3 uppfyller samtliga uppställda skall-krav och det lägsta budet ska De3 tilldelas kontraktet. Genom att inte ta med De3:s an­ bud i utvärderingen trots att samtliga skall-krav är uppfyllda har Kristian- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12354-12 E Avdelning 1 IMALMÖ stads kommun otillbörligt gynnat Input KC AB vilket strider mot likabe­ handlingsprincipen och mot de grundläggande bestämmelserna i 1 kap. 9 § LOU. Kristianstads kommun motsätter sig bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Kommunen efterfrågar sittmöbler med "underklädsel i urinväv", dvs. sittdynan ska vara klädd med väv som står emot urin. Syftet med kra­ vet är att möbeln ska kunna användas när klädseln på dynan, som ska vara avtagbar, tvättas. Om urinväv inte finns i underklädseln måste möbeln stå oanvänd under tvättningen. De3 har offererat "avtagbar klädsel inklusive urinväv", dvs. inte lämnat uppgift om att urinväv finns i sitsen. Vid plats­ besöket hos De3 diskuterades enbart tyger och färger, inte den nu aktuella frågan. Av De3:s bilaga2 framgår att alternativa utföranden finns. Bolaget har dock offererat urinväv i den avtagbara klädseln. Kommunen har inte haft skäl att ifrågasätta de uppgifter som lämnats i anbudet, utan har haft skäl att utgå från att ställda krav inte kan uppfyllas. Bolagets anbud kan inte heller, med hänsyn till syftet med kravet, anses avse en likvärdig produkt. Bilden som bolaget angett som bilaga 3 till an­ sökan om överprövning ingår inte i bolagets anbud och den saknar därför betydelse i målet. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 16 kap. 1 och 5 §§ LOU kan förvaltningsrätten pröva om en upp­ handlande enhet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upp­ handling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. - Därvid gäller att rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12354-12 E Avdelning 1 I MALMÖ upp. En förutsättning för ingripande enligt LOU är att den sökande åbero­ par och också visar att upphandlande myndighet brutit mot LOU på sätt som medfört, eller riskerat medföra, skada för sökanden. Förvaltningsrättens bedömning De3 Interiör gör gällande att bolagets anbud felaktigt diskvalificerats med motiveringen att anbudet inte uppfyller skall-krav på underklädsel i urin­ väv och avtagbar och tvättbar klädsel avseende samtliga fåtöljer och soffor i anbudet eftersom bolaget har offererat produkter enligt ställda krav. I den förfrågan som utgått till ramavtalsleverantörema gällande den förny­ ade konkurrensutsättningen anges under rubriken "Villkor" bl.a. följande. "För samtliga möbler som vi beskriver i anbudsspecifikationen gäller "eller likvärdig". Likvärdig bedömer vi utifrån anbudsgivarens beskrivning av och bild på produkten." Upphandlande myndighet har i anbudsspecifikationen för varje efterfrågad produkt/ möbel namngett vissa produkter/ möbler och lämnat beskrivningar av dessa. Av upphandlande myndighets beskrivning av produkterna fram­ går, såvitt gäller fåtölj högre rygg samt2- och 3-sits soffa, att produkterna som efterfrågas ska ha avtagbar och tvättbar klädsel samt att underklädseln i sitsen ska vara i urinväv. Det har alltså ankommit på anbudsgivaren att genom beskrivning och bild visa att en offererad produkt uppfyller ställda krav och därmed kan betrak­ tas som likvärdig med den av upphandlande myndighet angivna möbeln. För den fåtölj som De3 offererat (RY) har De3 lämnat följande beskrivning i den del som nu är aktuell. "Fåtölj utrustad med löstagbart och tvättbart inkontinenstyg i samma tyg som övrigt." För de soffor som offereras (RY) har bolaget lämnat följande beskrivning. "Soffa utrustad med löstagbart -Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12354-12 E I MALMÖ Avdelning 1 och tvättbart inkontinenstyg i samma tyg som övrigt.'' För aktuella produk­ ter har bolaget i beskrivningarna även angett "Uppfyller kraven". De3 har också bifogat bilder (bilaga2 till anbudet). Av bildtexten framgår bl.a. föl­ jande "Stommen finns i flera snygga färger och material, och det går att välja mellan en rad olika klädslar för att passa inredningen. Samtliga mo­ deller går att få med lös eller integrerad inkontinensduk". Förvaltningsrätten anser mot denna bakgrund att upphandlande myndighet har haft fog för sin bedömning att det inte framgår av De3:s anbud, be­ skrivning och bilder, att offererad fåtölj med högre rygg samt offererade2- och 3-sitssoffor uppfyller kravet på att underklädseln i sitsen ska vara i urinväv, oavsett att bolaget uppgett att produkterna uppfyller kraven. Upp­ handlande myndighet därmed haft fog för att diskvalificera bolagets anbud. De3:s ansökan om överprövning ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 1 09/IB LOU) (clt,0 7Ju"1 Mattsson it�s iIl·�·;.� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND I '•.•I Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU ;� ; :-. . v�.