FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2019-01-23 Mål nr 7617-18 7633-18 Sida 1 (8) SÖKANDE Meddelad i Linköping Solgläntans behandlingshem i Kramfors Aktiebolag, 556458-5288 MOTPARTER 1. Upphandlingscenter, Kommunalförbundet Fjärde storstadsregionen 2. Linköpings kommun Ombud 1 och 2: Jurist Sabina Fajkovic Upphandlingscenter, Kommunalförbundet Fjärde storstadsregionen SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) Dok.Id 353610 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-251100 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. BAKGRUND OCH YRKANDEN KONKURRENSVERKET K��r Aktbil Upphandlingscenter och Linköpings kommun (nedan Beställarna) genomför upphandlingen "HVB-tjänster barn och ungdom" (dnr UH-2017-254). Upp­ handlingen genomförs som ett förenklat förfarande enligt LOU. Vidare är upphandlingen indelad i elva olika anbudsområden och avsikten är att teckna ramavtal med samtliga leverantörer som uppfyller samtliga kvalifice­ ringskrav- och obligatoriska krav inom respektive anbudsområde. Av tilldel­ ningsbeslut med tillhörande upphandlingsprotokoll för anbudsområdena 2 och 5 framgår att Solgläntans behandlingshem i Kramfors Aktiebolags (ne­ dan Bolaget) anbud förkastades på den grunden att samtliga ställda krav i upphandlingsdokumenten inte var uppfyllda. I särskilt meddelande angavs att anbudet inte uppfyllde ställt krav avseende kvalitetsledningssystem samt att offererat åldersspann inte var 0-20 år. 2019 -c1- 2 4 Dnr .,.:,>,. Avd FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen gällande anbudsområ­ den 2 och 5. Bolaget yrkar att upphandlingen avseende dessa anbudsområ­ den ska rättas på så sätt att Bolagets anbud ska beaktas vid en förnyad an­ budsutvärdering. Beställarna bestrider bifall till ansökan. VAD PARTERNA ANFÖR Bolaget Till anbudet bifogades ett dokument som visar att kravet på kvalitetsled­ ningssystem är uppfyllt. I dokumentet beskrevs bl.a. att Bolaget sedan 2001 är ett kvalitetscertifierat behandlingshem enligt svensk standard, SS-EN ISO 9001:'.?,008. Vidare angavs det i dokumentet att även en person från per­ sonalgruppen deltar vid ledningsgrnppsmöten och framför öviig personals synpunkter. Mötesprotokollet förmedlas sedennera till samtliga i persona- len; v�d nännaste personalmöte. Detta i enlighet med bl.a. riktlinjerna i ISO 9001:2008. Sammantaget redogörs det utförligt i dokumentet för hur Bola­ get arbetar med ISO:s kravstandarder, hur företagets kvalitetsledningssy­ stem är en naturlig del av organisationen, hur kvalitetsledningssystemet hålls känt för de anställda samt kvalitetsmål och hur dessa följs upp och re­ videras. Ur det aktuella dokumentet som bifogades anbudet kan även utläsas att Bo­ laget är ISO-certifierat av Intertek eftersom loggan återfinns i dokumentet. När verksamheter uppfyller ISO-kraven vid Interteks revision ges tillgång till ceiiifieringsloggan som dessutom är varnmärkesskyddad och det ingår inget enskilt certifikat. Genom Intertekloggan styrks således att Bolaget är ISO-certifierat. Sida 2 7617-18 7633-18 . . •.... I FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING Vidare är kravet på åldersspannet 0-20 år uppfyllt. Till anbudet bifogades ett giltigt HVB-tillstånd, vari det framgår att Bolaget kan ta emot unga 17- 25 år. Det anges att utföraren väljer själv exakt åldersspann för dennes HVB-hem. Bolagets tolkning var att hänvisa till giltigt HVB-tillstånd, men då förkastades anbudet eftersom de förväntades svara en ålder. Kravet står även i strid mot propottionalitetsprincipen. Beställarna Bolaget uppfyllde inte kravet på kvalitetsledningssystem enligt avsnitt 6.1 i upphandlingsdokumentet "Skakrav". Enligt upphandlingsdokumentet kunde anbudsgivaren välja att uppfylla det aktuella kravet på kvalitetsledningssy­ stem genom att till anbudet bifoga antingen ett certifikat som styrker att denne är cettifierad för kvalitetsledningssystem SS-EN ISO 9001:2008 eller ett likvärdigt kvalitetsledningssystem. I det fall anbudsgivaren valde det sistnämnda alternativet, vilket Bolaget gjorde, skulle kvalitetsledningssyste­ met innehålla en koppling till upphandlingsföremålet utifrån minst fem an­ givna punkter. Till anbudet bifogades ett dokument vari Bolaget beskrev hur det arbetar för att förbättra HVB-tjänsterna samt hur leveransavvikelser han­ teras. I det aktuella dokumentet saknades emellertid en beskrivning avse­ ende hur företagets kvalitetsledningssystem är en naturlig del av organisat­ ionen, hur kvalitetsledningssystemet hålls känt för de anställda och kvali­ tetsmål samt hur dessa följs upp och revideras. Ppunkterna 2-4 var därmed inte uppfyllda. Dämtöver hade Bolaget inte heller i det aktuella dokumentet markerat var och hur varje krav enligt punkterna 1-5 hanteras. Bolaget har således inte uppfyllt det obligatoriska kravet i avsnittet 6.1 i upphandlings­ dokumentet "Skakrav". Bolaget har framfött att "Intertekloggan" som återfinns i det aktuella doku­ mentet styrker att det är ISO-certifierat. Endast en logga kan emellertid inte utgöra ett bevis för en certifiering. En logga fyller endast en symbolisk Sida 3 7617-18 7633-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING funktion genom att känneteckna ett visst företag. Detta kan jämföras med exempelvis ett ISO-certifikat som istället är ett bevismedel. Av ett ISO­ ce1iifikat framåt utt1yckligen hurnvida ett visst företag är certifierat enligt en viss standard eller inte, medan en logga inte uthycker något sådant. Påståen­ det om att Inte1iekloggan är varnmärkesskyddad saknar relevans för frågan huruvida Bolaget i sitt anbud har styrkt att det är ISO-certifierat. Vidare har inte Bolaget inte till sitt anbud bifogat något Inte1iek-ce11ifikat. Kravet på att anbudsgivama ska ange och offerera ett exakt åldersspann inom 0-20 år strider inte mot proportionalitetsprincipen. Syftet med be­ gränsningen utifrån ålder är att vuxna inte ska placeras ihop med barn och ungdomar. Detta är också anledningen till att Beställarna genomför separata upphandlingar av HVB-tjänster för vuxna respektive barn och ungdomar. Kravet på det aktuella åldersspannet var alltså nödvändigt. Vidare beskrivs det exakta åldersspannet som anbudsgivarna måste offerera inom på flera ställen i upphandlingsdokumenten. Av avsnitten 3.2 och 3.5 i upphandlings­ dokumentet "Ramavtal" anges bl.a. att "Detta område gällerför pojkar med åldrar inom spannet 0-20 år[...}. Utföraren väljer själv exakt åldersspann som dennes HVB ska ha, dock längst upp till 21 år". Vidare återfinns en hänvisning under avsnittet 8.1 i upphandlingsdokumentet "Skakrav" att den målgrupp inom respektive anbudsområde som framgår av avsnittet 3.1-3.11 i upphandlingsdokumentet "Ramavtal" är det som gäller. Därutöver framgår det tydligt av upphandlingsdokumentet "Anbudsområden" att anbudsgiva­ ren ska offerera ett exakt åldersspann (inom 0-20 år) för respektive angivet behandlingshem och/eller enhet inom aktuellt anbudsområde. Påståendet om att kravet ifråga ska tolkas som att det var tillräckligt att hän­ visa till giltigt HVB-tillstånd tillbakavisas. Denna tolkning saknar stöd i upphandlingsdokumenten. Kravet på HVB-tillstånd var ett separat krav. I upphandlingsdokumentet "Anbudsområden" var det obligatoriska kravet att anbudsgivaren skulle offerera ett exakt åldersspann inom 0-20 år, vilket inte Sida 4 7617-18 7633-18 FÖRV ALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING är detsamma som kravet på tillstånd. Att Bolaget har ramavtal med andra kommuner och inom vissa målgrupper är helt inelevant för utgången i detta mål. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Rättslig reglering Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras på ett öp­ pet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § första stycket LOU). Förvaltningsrättens bedömning En upphandlande myndighet är fri att bestämma hur upphandlingsdokumen­ ten ska utfonnas samt kriterierna för tilldelning av kontrakt, så länge de un­ ionsrättsliga principerna iakttas. De obligatoriska krav som anges i upp­ handlingsdokumenten ska normalt vara till fullo uppfyllda i anbudet för att den upphandlande myndigheten ska kunna uppta anbudet till slutlig anbuds­ utvärdering och tilldela anbudsgivaren kontrakt Gfr HFD 2016 ref. 37). Beställarna har förkastat Bolagets anbud bl.a. på den grunden att ställt krav på kvalitetsledningssystem inte är uppfyllt. Sida 5 7617-18 7633-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING I avsnittet 6.0 i upphandlingsdokumeritet "Skakrav" anges bl.a. att "utföra­ ren ska uppfylla la-iteriernaför eller vara certifieradför kvalitetsledningssy­ stem SS-EN ISO 9001:2008 eller likvärdigt kvalitetsledningssystem." Ur det akh1ella avsnittet 6.0 kan vidare utläsas att det finns två alternativa sätt för anbudsgivarna att påvisa kravuppfyllelse avseende kvalitetsledningssystem i samband med anbudsinlämning. För det fall anbudsgivaren åberopar kvali­ tetsledningssystemet SS-EN ISO 9001 :2008 ska handlingar bifogas anbudet som styrker att anbudsgivaren uppfyller kriterierna för eller är certifierad en­ ligt detta kvalitetsledningssystem. För det fall anbudsgivaren åberopar ett likvärdigt kvalitetsledningssystem ska ett dokument bifogas anbudet vari kvalitetsledningssystemet ska innehålla en koppling till upphandlingsföre­ målet utifrån minst fem punkter; i) kvalitetspolicy som visar vilka åtgärder som vidtas för att förbättra företagets HVB-tjänster ii) hur företagets kvali­ tetsledningssystem är en naturlig del av organisationen iii) hur kvalitetsled­ ningssystemet hålls känt för de anställda iv) kvalitetsmål samt hur dessa följs upp och revideras v) hur leveransavvikelser hanteras. Förvaltningsrätten anser att det aktuella kravet på kvalitetsledningssystem är utfonnat som ett obligatoriskt krav och en bristande kravuppfyllelse bör där­ med föranledda att anbudet inte kan godtas. I aktuellt fall har Bolaget till sitt anbud bifogat ett dokument vari det lämnas en beskrivning avseende dess kvalitetsledningssystem. Förvaltningsrätten finner emelle1tid att det saknas en tillräckligt tydlig och utförlig beskrivning av hur företagets kvalitetsled­ ningssystem är en nah1rlig del av organisationen, hur kvalitetsledningssyste­ met hålls känt för de anställda samt vilka kvalitetsmål som finns och hur dessa följs upp och revideras. Således har inte samtliga efterfrågade uppgif­ ter i avsnitt 6.0 lämnats. Omständigheterna att Bolaget angett att det är certi­ fierat enligt SS-EN ISO 9001 :2008 och att Inte1tekloggan påvisar det styr­ ker, enligt förvaltningsrättens mening, inte att Bolaget uppfyller kriterierna för eller är certifierad för kvalitetsledningssystem SS-EN ISO 9001 :2008. Mot denna bakgrnnd har Bolagets anbud alltså haft sådana brister avseende Sida 6 7617-18 7633-18 FÖRV ALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING ett obligatoriskt krav att det varit korrekt av Beställarna att förkasta anbudet på den angivna grnnden. Beställarna har även förkastat Bolagets anbud på den grnnden att Bolaget inte har offererat inom åldersspannet 0-20 år. Bolaget har invänt att det ak­ tuella kravet på åldersspann är otydligt och dessutom strider mot proportion­ alitetsprincipen. Beställarna har å sin sida framfört att kravet på åldersspan­ net 0-20 år är tydligt och att det är nödvändigt för att vuxna inte ska placera ihop med barn och ungdomar. Med hänsyn till att syftet med kravet på åldersspannet är att vuxna inte ska placeras tillsammans med barn och ungdomar finner förvaltningsrätten att kravet får anses ha ett naturligt samband med det som upphandlingen avser samt vara ändamålsenligt. Det kan inte heller anses gå utöver vad som be­ hövs. Kravet står därmed i proportion med det behov som ska täckas. I upphandlingsdokumentet "Anbudsområden" anges att anbudsgivaren ska fylla i efterfrågade uppgifter som avser det anbudsmmåde som anbud läm­ nas på. En efterfrågad uppgift som anbudsgivaren har haft att lämna i for­ muläret är att tydligt ange ett exakt åldersspann (inom 0-20 år) som anbuds­ givaren offererar på. Förvaltningsrätten anser att kravet är obligatoriskt och att det måste tolkas på ett sådant sätt att ett åldersspann inom 0-20 år ska anges. Den omständigheten att det i upphandlingsdokumentet "Ramavtal" anges att det exakta åldersspannet kompletteras vid avtalstecknande fråntar dock inte, enligt förvaltningsrätten bedömning, anbudsgivarna skyldigheten att redan i formuläret lämna uppgift om offererat åldersspann inom 0-20 år. Kravet kan inte heller anses vara behäftat med sådan oklarhet att upphand­ lingsdokumenten står i strid mot transparensprincipen. Eftersom Bolaget har angett åldersspannet 1 7-25 år, har anbudet haft sådana brister avseende det nu aktuella, obligatoriska kravet att det även på denna grnnd varit korrekt av Beställarna att förkasta Bolagets anbud. Sida 7 7617-18 7633-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att det inte har kommit fram skäl för ingripande mot upphandlingen enligt 20 kap. 6 § LOU utifrån vad Bolaget har åberopat. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (FR-05). Ctin�Li:dstr� Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Robert Larsson. 7617-18 7633-18 Sida 8 I,.F..... i!b SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden rälmas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall rälmas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överldagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. ;, ri FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skriv förvaltningsrättens namn och målnummer. 2. Förldara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vill