FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD SÖKANDE KPMG AB, 556043-4465 Box 16106 103 23 Stockholm Sida 1 (8) KONKURRfNSVERm 2013-03- 1 1 Aktbll DOM 2013-03-07 Meddelad i Karlstad Mål nr 4806-12 E Beredningsgr 5 ( ( Ombud: Advokat Kaisa Adlercreutz Jur.kand. Christian Martinsson MAQS Law Firm Advokatbyrå AB Box 11918 404 39 Göteborg MOTPART Hagfors kommun 683 80 Hagfors SAKEN 1 Avd Dnr KSnr Dok.Id 79370 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling-LOD DOlVISLUT Förvaltningsrätten avslår KPMG:s ansökan om överprövning. ( ( Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4806-12 E I KARLSTAD BAKGRUND Hagfors kommun har genomfört en upphandling av konsulttjänster inom revisionsområdet avseende sakkunniga biträden till kommunens förtro­ endevalda revisorer för revision av kommunens nämnder och styrelser (beteckning2012-196). Upphandlingen har genomförts i form av en för­ enklad upphandling enligt LOU. Hagfors kommun har först enligt tilldel­ ningsbesked den23 oktober2012 antagit Deloitte AB som leverantör. Enligt ett därefter meddelat tilldelningsbesked den25 oktober2012 har KPMG i stället antagits som leverantör. Enligt ett senare meddelat tilldel­ ningsbesked den 8 november2012 har Deloitte AB återigen antagits som leverantör. Enligt sistnämnda tilldelningsbesked kvalificerade sig KPMG inte för vidare utvärdering. PARTERNAS INSTÄLLNING KPMG ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska besluta att upphan_dlingen $.a r�tt�s :R_å så sJitt a.tt en ny utvärdering ska genomföras där anbudet från KPMG ska ingå. KPMG yrkar i andra hand att upphandlingen ska göras om. Som skäl för sina yrkanden anför KPMG i huvudsak följande. KPMG har angett Mikael Lind som huvudansvarig för revisionsuppdraget gentemot kommunens revisorer och har i övrigt uppfyllt samtliga i upp­ handlingen uppställda skall-krav. I tilldelningsbeslutet den 8 november 2012 anfördes att KPMG inte hade kvalificerats till utvärderingen och motiveringen var följande. "Uppdragsledaren bedöms inte ha en likvärdig utbildning som den som efterfrågas i 3.4 punkt2 i anbudsförfrågan. Vidare saknar hon dokumenterad erfarenhet av kvalificerade revisionsuppgifter. Uppdragsledaren har inte den kompetens som krävs för certifiering enligt yrkesföreningen Sveriges kommunala Yrkesrevisorer/SKYREJ eller visad likvärdig kompetens vilket krävs enligt 3 .4 punkt 3 i förfrågningsunder­ laget". Kommunen meddelade efter det första tilldelningsbeslutet att det hade gjorts ett misstag i utvärderingen och att "utvärderingen hade undanröjts' Detta resulterade i att KPMG antogs som leverantör i det andra tilldel­ ningsbeslutet. Även det andra tilldelningsbeslutet "undanröjdes" av kom­ munen. Trots KPMG:s påpekande har kommunen inte lämnat någon moti- ( ( vering till sitt beslut att "undanröja" det andra tilldelningsbeslutet. I det tredje tilldelningsbeslutet uteslöts KPMG från utvärderingen trots det fak­ tum att KPMG:s anbud tidigare vid två tillfällen har ansetts uppfylla upp­ ställda kvalificeringskrav och gått vidare till utvärderingen. Det finns inte någon närmare definition avseende begreppet "uppdragsledare" i förfråg­ ningsunderlaget. I avsaknad av en sådan definition kan begreppet inte upp­ fattas på annat sätt än att kommunen avser den person som leverantören utser till att vara huvudansvarig för uppdraget gentemot kommunens revi­ sorer. I avsnitt 7.2 i KPMG:s anbud anges uttryckligen att "det team vi föreslår för revisorerna i Hagfors kommun kommer att ledas av Mikael Lind som huvudansvarig." Detta kan inte uppfattas på annat sätt än att det är Mikael Lind som KPMG utsett till att vara ansvarig för uppdraget gentemot kommunens revisorer. Mikael Lind uppfyller de utbildnings­ och erfarenhetskrav som har uppställts. I det av KPMG föreslagna "teamet" ingår dessutom fyra certifierade yrkesrevisorer i enlighet med det krav som ställts. Mikael Lind är huvudansvarig samt en av dessa fyra yrkesrevisorer. I anbudet har det även lämnats en beskrivning av övriga medlemmar i "teamet". Avseende Anna Tångs ansvar har det i anbudet uttryckligen angetts "Ansvar för verksamhetsrevision - uppdragsledare". Med denna skrivning avses givetvis att Anna Tång är uppdragsledare för den del av uppdraget som utgör verksamhetsrevisionen. Mikael Lind är däremot ändå ytterst ansvarig även för denna del av revisionsuppdraget. Anna Tång har inte något huyudansyru:för KPMG:§Jjänster gentemot konun�11en�!evi­ sorer. Att så är fallet framgår klart och tydligt vid en genomläsning av KPMG:s anbud och denna uppfattning har även kommunen tidigare haft vid de utvärderingar som resulterade i det första och andra tilldelningsbe­ slutet. Vid KPMG:s kontakter med kommunen efter det första tilldelnings­ beslutet framkom även att kommunen hade förstått att Mikael Lind var huvudansvarig för uppdraget. Som kundansvarig anges Mikael Lind. I detta avsnitt definieras även rollerna inom uppdragsorganisationen. Det anges t.ex. att "kundansvarig har ett övergripande ansvar för uppdragets fullgörande vad gäller bl.a. kvalitet och bemanning. Övergripande ansvarig finns även alltid tillgänglig för att besvara frågor etc. relaterade till uppdra­ get eller företaget". Mot bakgrund av vad som ovan anförts kan det konsta­ teras att kommunen har tillämpat en omotiverad bokstavstolkning av det odefinierade begreppet "uppdragsledare" och bortsett från själva syftet med uppställt krav, dvs. att det ska finnas en person med erforderlig ut­ bildning samt "dokumenterad erfarenhet av kvalificerade revisionsuppgif­ ter och uppdragsledning eller annan jämförbar erfarenhet från liknande verksamhet från liknande projekt", som är ytterst ansvarig för uppdraget. Det faktum att KPMG benämnt Mikael Lind som "huvudansvarig" och "kundansvarig" istället för "uppdragsledare" har på intet sätt någon bety­ delse för uppfyllande av,skall-kravet eller för uppdragets fullgörande. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM Sida 3 4806-12 E ( ( Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4806-12 E För det fall förvaltningsrätten skulle finna att KPMG:s anbud rätteligen har förkastats beror detta på att förfrågningsunderlaget brustit avseende kraven på förutsebarhet och transparens. Kommunen har fäst avgörande vikt vid att KPMG i sitt anbud inte använt begreppet "uppdragsledare" som beskrivning för den person som angetts som ansvarig gentemot kom­ munens revisorer. Att kommunen skulle fästa en sådan avgörande vikt vid begreppsanvändningen vid prövningen av inkomna anbud finns inte angi­ vet i förfrågningsunderlaget. I avsaknad av en definition kan begreppet "uppdragsledare" inte uppfattas på annat sätt än att kommunen avser den person som leverantören utser till att vara huvudansvarig för uppdraget gentemot kommunens revisorer. Hagfors kommun motsätter sig bifall till ansökan och anför bland annat följande. KPMG har i sitt anbud under rubriken "Uppdragsorganisation" föreslagit uppdragsansvariga för de revisionstjänster som upphandlingen omfattar. Mikael Lind har redovisats som kundansvarig och Anna Tång som upp­ dragsledare. KPMG har vidare på samma sida utvecklat vad respektive befattning innefattar. Kundansvarig har ett övergripande ansvar för upp­ dragetsfullgörande. Uppdragsledaren,idettafallAnnaTång,ansvararför att planering, genomförande och kommunikation/rapportering sker med hög kvalitet i enlighet med de överenskommelser som träffats inom respek­ tive uppdrag/revisionstjänst. Under avsnitt 7 i anbudet har KPMG närmare reaovisat-siffteam, respektive persons be- fattningiuppdraget samt kompe­ tens och erfarenhet. På s. 19 anges att Mikael Lind är kundansvarig och på s.20 redovisas Anna Tång som uppdragsledare. Beskrivningen över Anna Tångs utbildning och erfarenhet har uppenbart upprättats för att möta de krav på uppdragsledare som redovisas i citatet ovan första stycket. Motsva­ rande beskrivning har lämnats i en särskild presentation. - Det är riktigt att kommunen tidigare har meddelat två tilldelningsbesked. Dessa har emel­ lertid återtagits sedan det visat sig att besluten innehållit felaktigheter. Det tilldelningsbesked som nu överprövas meddelades den 8 november2012. Av beskedet framgår, att av KPMG redovisad uppdragsledare bedömdes sakna likvärdig utbildning och dokumenterad erfarenhet av kvalificerade revisionsuppgifter som de som efterfrågades i anbudsförfrågan. Vidare saknade redovisad uppdragsledare den kompetens som krävs för certifie­ ring enligt yrkesföreningen Sveriges Kommunala Yrkesrevisorer eller lik­ värdig kompetens. Anbudet från KPMG förkastades därmed i och med att ställda krav på uppdragsledaren inte uppfylldes. - Kommunen har uppfattat ansökan om överprövning på så sätt att KPMG inte gör gällande att Anna Tång uppfyller de krav som ställs på uppdragsledaren utan att det istället görs gällande att den kundansvarige Mikael Lind ska uppfattas som upp­ dragsledare alternativt att kommunens förfrågningsunderlag är otydligt. Den omständigheten att kommunen återtagit två tilldelningsbesked i sam­ manhanget saknar betydelse. Så länge som kommunen inte avslutat sin !KARLSTAD ( ( Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4806-12 E upphandling genom ett kontrakt äger den alltid rätt att återta besluten, t.ex. för att undanröja risken för en onödig överprövning om skäl talar för att en tilldelning inte varit korrekt. Kommunen har också motiverat varför det andra tilldelningsbeskedet återtogs. I fråga om den senaste tilldelningen framgår det klart i anbudsförfrågan att vissa krav ställs på uppdragsledaren. Av KPMG:s anbud framgår lika klart att KPMG uppfattat de olika rollerna och tydligt redovisat den kundansvariges roll och uppdragsledarens roll. Det får i sammanhanget noteras att under avsnitt tre i KPMG:s anbud har Anna Tång redovisats som uppdragsledare för hela uppdraget, inte med någon begränsning. Som vidare framgår har KPMG uppfattat att den kund­ ansvarige har ett övergripande ansvar medan uppdragsledaren har ett an­ svar för uppdragens planering, genomförande och kommunikation m.m. Någon tvekan om att KPMG uppfattat vad som avses med uppdragsledare föreligger således inte. Varken KPMG eller någon annan anbudsgivare har under anbudstiden ställt någon fråga kring vad som avses med uppdrags­ ledare. Mot bakgrund av KPMG:s redovisning under avsnitt tre med rubri­ ken uppdragsorganisation kan redovisningen under avsnitt sju i anbudet inte uppfattas på annat sätt än att Anna Tång skulle vara uppdragsledare och dessutom ansvarig för verksamhetsrevisionen. Någon annan slutsats är inte möjlig, vilket styrks av att ingen annan av de som presenterats under avsnitt 7 i anbudet angivits som uppdragsledare. - Sammanfattningsvis gör kommunen gällande, att det för en normalt insatt och omsorgsfull anbuds­ givare som KPMG inte kan ha rått någon tvekan om vad som avsetts med uppdragsledare och vilka krav som ställts på denne. KPMG har i sitt anbud dessutom klart redovisat skillnade11 rn�llan k11n