FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I LINKÖPING 2017-03-20 Sida 1 (6) 00L.� r·· 0 .J '--, Avd Dnr KSnr SÖKANDE BemannIQ AB, 556947-2375 Sveavägen 155 113 46 Stockholm Ombud: Bolagsjurist Pontus Meilink Sveavägen 155 113 46 Stockholm MOTPART Transportstyrelsen 601 73 Norrköping SAKEN '1/':�ry �...... '; L Meddelad i Linköping Mål nr 609-17 Överprövning enligt lagen (2 007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE Aktbil ·I -- Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 281184 Postadress Box 406 581 04 Linköping ,. Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 11 00 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Telefax 013-25 1 I 40 KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 609-17 I LINKÖPING ANSÖKAN M.M. Transportstyrelsen har genomfört upphandlingen Bemanningstjänster bild­ granskning och telefonihandläggning, TSG 2016-2425. Transportstyrelsen beslutade den 18 november 2 01 6 att tilldela kontrakt till Randstad Sverige AB (Randstad). Den 19 januari 2017 beslutade Transportstyrelsen att av­ bryta upphandlingen med motiveringen att kravställningen brast i transpa­ rens. BemannIQ AB (BemannlQ) ansöker om överprövning av avbrytandebeslu­ tet och yrkar att förvaltningsrätten upphäver avbrytandebeslutet samt för­ ordnar att Transportstyrelsen fattar nytt tilldelningsbeslut i upphandlingen. Transportstyrelsen bestrider bifall till ansökan. VAD PARTERNA HAR ANFÖRT BemannIQ Det saknas grund för Transportstyrelsen att avbryta upphandlingen. I upp­ handlingen inkom nio anbud, vilka samtliga klarade kvalificeringsfasen. Det råder alltså inte brist på konkurrens. Det vinnande anbudet lämnade inte för högt pris. Vidare har det inte skett några oförutsedda händelser som har på­ verkat Transportstyrelsens behov av de upphandlade tjänsterna. Randstad har vantolkat begreppe t "behärska svenska språket både muntligt och skriftligt" i p. 4.8.1 i förfrågningsunderlaget. Ingen av de övriga an­ budsgivarna har tollcat begreppet på det sätt som Randstad har tolkat det. Förfrågningsunderlaget brister inte i transparens i denna del. Vid en normal enkel genomläsning av punkterna 3.1.2, 3.6.2, 3.6.3 och 3.8 bör en normalt omsorgsfull anbudsgivare förstå att den personal som kan komma i fråga för Sida 3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 609-17 I LINKÖPING denna tjänst bör kunna läsa, tala, kommunicera, förstå etc. det svenska språ­ ket. Anbuden är bindande till och med 3 0 april 2017. Transportstyrelsen måste ha förstått att det kunnat uppstå förseningar. Fördröjningarna utgör inte grund för att avbryta upphandlingen. Vidare kan inte de ändrade förutsättningarna Transportstyrelsen anger anses vara väl underbyggda skäl för att avbryta upphandlingen. Transportstyrelsen borde, när det stod klart att Ranstad inte längre stod fast vid sitt anbud, ha fattat ett nytt tilldelningsbeslut och tilldelat kontrakt till den leverantör som stod näst på tur, dvs. BemannIQ. Transportstyrelsen Inför beslut om tilldelning kontaktade Transportstyrelsen Randstad för att få en förklaring till det låga priset i den del som avsåg bildgranskning. Rand­ stad uppgav då bl.a. att de uppfyllde alla förpliktelser enligt avtal och att företaget uppfyllde alla arbetsrättsliga förpliktelser. Transportstyrelsen god­ tog förklaringen. Inför avtalstecknande träffades Randstad och Transportstyrelsen. Det fram­ kom att Randstad hade tolkat språkkravet annorlunda än Transportstyrelsen. I avtalsvillkoren anges ett krav på att behärska svenska i tal och skrift, med tillägget: "om inte annat särskilt avtalats". Transportstyrelsen anser att det föreligger en bristande kommunikation av Transportstyrelsens förväntning­ ar. När det stod klart att avtal inte kunde tecknas med Randstad meddelades att upphandlingen skulle avbrytas. i: Sida 4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 609 -17 I LINKÖPING Det nu aktuella kravet på språknivå har varit en prisdrivande faktor och på­ verkat anbudsprisen. Det aktuella felet har påverkat det konkurrensuppsö­ kande skedet. På grund av förseningarna i upphandlingen och med en beräknad uppstarts­ period på tre till fyra månader kommer leverans eventuellt inte kunna ske förrän efter sommaren. En sådan förändrad tidsplan är att se som en väsent­ lig förändring av förutsättningarna för upphandlingen. Transportstyrelsen har dessutom, den 23 december 20 16, fått ett uppdrag av regeringen att bidra till beredskapsjobb för minst 500 personer. Myndighet­ en ska "anställa personer som står långt från arbetsmarknaden, inklusive nyanlända för att utföra enklare arbetsuppgifter vid myndigheten". Trans­ portstyrelsen har internt väckt frågan om arbetet som bildgranskare skulle kunna anpassas så att även nyanlända skulle kunna utföra uppgifterna. En sådan förändring av kravställningen kan inte göras inom ramen för den på­ gående upphandlingen. Om det blir aktuellt för Transportstyrelsen att an­ ställa bildgranskare i egen regi så minskar eller utgår det behov av tjänster som upphandlingen avser. SKÅLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. E nl i g t p un k t e rn a 1 o c h 4 i ö v e r g å n g s b e s t ä m m e l s e rn a t i l l l a g e n ( 2 0 1 6: 1 1 4 5) om offentlig upphandling gäller den tidigare - numera upphävda - LOU (2007:109 1) för sådan upphandling som har påbörjats före den 1 januari 20 17. Den äldre lagen är tillämplig på den nu aktuella upphandlingen. Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra Sidas FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 609-17 upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska dessutom principer­ na om ömsesidigt erkännande och proportionalitet beaktas. Andra stycket i p. 4.8.1 i för:frågningsunderlaget har :ffiljande lydelse. "Leve­ rantörens personal för uppdraget ska behärska det svenska språket både muntligt och skriftligt, om inte annat särskilt avtalats". Förvaltningsrättens bedömning Det finns inte någon bestämmelse i LOU som reglerar när en myndighet har rätt att avbryta en upphandling. Det framgår dock av såväl EU-rättslig som nationell praxis att en upphandlande myndighet inte har någon skyldighet att fullfölja en inledd upphandling. Myndigheten får anses ha ett stort utrymme för att göra bedömningar avseende när den vill avbryta en upphandling. Ett avbrytande av en upphandling måste vila på sakligt godtagbara skäl, inte vara godtyckligt samt följa gemenskapsrättsliga regler och särskilt princi­ perna om transparens och icke-diskriminering (se Kammarrätten i Göte­ borgs dom den 15 maj 2015 i mål nr 787-15). Det är den upphandlande myndigheten som har att visa att det funnits giltiga skäl att avbryta en upp­ handling. Transportstyrelsen och den vinnande leverantören Randstad har tolkat inne­ börden av språkkravet i förfrågningsunderlaget på olika sätt. Efter att det stod klart att avtal inte kunde tecknas med den vinnande leverantören har Transportstyrelsen funnit skäl att avbryta upphandlingen på grund av att förfrågningsunderlaget inte uppfyllde kraven på transparens. Förvaltnings­ rätten finner att de skilda uppfattningarna om hur förfrågningsunderlaget skulle tolkas medför att det redan på den grunden har förelegat sakliga skäl för Transportstyrelsen att avbryta upphandlingen. Det har inte heller fram­ kommit några omständigheter som tyder på att beslutet har fattats i strid med någon av de upphandlingsrättsliga principerna I LINKÖPING :-. ,· FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida6 609-17 Transportstyrelsen har även uppgett att bl.a. nytillkomna förutsättningar genomregeringensreglerifigsbrevkanmedföra&ttTransportstyrelsensbe­ höv såvitt avser bildgranslrning ändras. En förändring i enlighet med det eventuellt ändrade behovet, som avser en betydande del av upphandlings.. föremålet, skulle inte kunna genomföras inom rarnen för den påg�ende upp­ handlingen. Förvaltningsrätten anser att äve1;1 dessa ändrade förhållanden utgör sakliga skäl för att avbryta 11pphandlingen. Transportstyrelsens har således haft sakligt godtagbara skäl för att.avbryta upphandlingen. Ansökan ska därföv avslås. HURMAN ÖVERKLAGAR Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lD-LOU). ✓ /;h/4� �Andre Lilja Rådman Föredragande har varit Jonas Nilsson. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då ldaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig för.handling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista cl.agen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överldagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1, detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelasgår att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3, detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet, Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast, Det är därför viktigt att det ldart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ 3. de skäl som ldaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av fötvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vatje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (201 1 : 1 029) om upphandling på för- svars- och säkethetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas nät tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se 2. mer samt dagen för beslutet,