AllmŠnna avdelningen Enhet 14 S…KANDE Meddelad i Stockholm XLENT Management Consulting AB, 556852-1289 Regeringsgatan 67 111 56 Stockholm MOTPART FšrsŠkringskassan, 202100-5521 103 51 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling ___________________ F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr XLENT Management Consulting AB:s ansškan. Dok.Id 370289 Postadress Besšksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I STOCKHOLM 2013-08-02 MŒl nr 13252-13 115 76 Stockholm TegeluddsvŠgen 1 08-561 680 01 Telefax Expeditionstid mŒndag Ð fredag 09:00-15:00 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 13252-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen BAKGRUND FšrsŠkringskassan (FK) har tidigare genomfšrt upphandlingen Organisa- tionskonsulter 76615-2009 i syfte att teckna ramavtal. FK genomfšr nu avrop frŒn ramavtalet genom fšrnyad konkurrens- utsŠttning avseende kundoptimala digitala sjukpenningprocessen i ett framtidslŠge, 013912-2013. I tilldelningsbeslut den 22 maj 2013 antogs Acando Consulting AB som leverantšr fšr det aktuella avropet. Enligt upphandlingsprotokoll den 22 maj 2013 har XLENT Management Consulting AB (XLENT) inte kvalificerats fšr att gŒ vidare till utvŠrde- ringen med motiveringen att XLENT gjort Šndringar i prismatrisen genom att ange pris fšr 960 timmar nŠr FK, i enlighet med punkt 1.6.5 i fšrfrŒg- ningsunderlaget, efterfrŒgat pris fšr 1 000 timmar. Priskravet uppfylls dŠrfšr inte. I avropsprotokoll den 5 juni 2013 anges att XLENT inte heller kvalificerats med anledning av att det av anbud eller fšrtydligande inte framgŒr att kravet, enligt punkt 1.6.4, pŒ erfarenhet frŒn tjŠnsteorganisa- tioner med minst 5 000 anstŠllda inte har uppfyllts. YRKANDEN M.M. XLENT yrkar att upphandlingsfšrfarandet ska gšras om. Till stšd fšr sin talan anfšr XLENT bl.a. fšljande. PrisutvŠrderingen i fšrfrŒgningsunderlaget bryter mot principen om likabehandling i 1 kap. 9 € lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Anbudet som bolaget lŠmnade in fšljer de regler som var specificerade i fšrfrŒgningsunderlaget. FK har inte fšljt fšrfrŒgningsunderlaget vid pršvningen av bolagets anbud, vilket har lett till att anbudet pŒ orŠtta grunder har blivit diskvalificerat och att konkurrens pŒ lika villkor har satts ur spel. DŒ bolaget felaktigt inte fŒtt mšjligheten att kunna bli tilldelad uppdraget kommer bolaget att lida av en 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 13252-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen mšjlig fšrlorad intŠkt i nivŒ med uppdragets prisfšrslag. Enligt punkt 1.6.5 i fšrfrŒgningsunderlaget finns inget specifikt krav som sŠger att den fšre- slagna tidsomfattningen pŒ 1 000 timmar Šr fastlagd. Bolaget anser att de- finitionen av "prisuppgifter" gŠller pris per timme och projektets totalpris, vilket tydligt angetts i det skriftliga anbudet under punkt 9. Det antal timmar som bolaget fšreslagit som projektets omfattning Šr erfarenhets- baserat och anses i det hŠr fallet rimligen vara 960 timmar. Bolaget finner det anmŠrkningsvŠrt att projektets verkliga omfattning inte tas hŠnsyn till i FK:s utvŠrdering, utan endast ett fiktivt pris om 1 000 timmar. Ð Fšr- klaringen av tidsomfattningen under punkt 1.6.5 innehŒller begreppet "fiktiv" som visar pŒ att antalet timmar inte Šr en kravspecifikation, utan kan och bšr definieras av varje leverantšr efter de erfarenheter leveran- tšren har av liknande projekt. DŠrfšr bšr det fasta priset i relation till projektfšrslaget ligga till grund fšr anbudspršvningen. Detta leder till att FK fŒr en mer realistisk projektkostnad, som sedan kan ligga till grund for utvŠrderingen av det ekonomiskt mest fšrdelaktiga anbudet. Ð I upphand- lingsverktyget Tendsigns prismatris har de Šven kompletterat med ett fšr- tydligande avseende tidomfattningen och slutpriset. Detta gjordes fšr att tydligt fšrklara fšr FK vad ett pris, baserat pŒ det fiktiva antalet timmar skulle bli avseende de 1 000 timmar som prismatrisen visade. Under pršvningstiden, tiden mellan anbudens inlŠmnande och FK:s tilldelning, blev de kontaktade av FK gŠllande ett par fšrtydliganden i anbudet. Vid tillfŠllet nŠmnde inte FK nŒgot om att det skulle ha funnits andra oklarheter i anbudet som inkluderade tidsomfattning eller pris. FK:s prisutvŠrdering i fšrfrŒgningsunderlaget fšljer inte LOU dŒ leverantšrerna enbart utvŠrderas efter pris per timme. I fšrfrŒgningsunderlaget ska sedan leverantšrerna sjŠlva uppskatta projektets tidsomfattning utifrŒn det innehŒll som tydligt specificeras i fšrfrŒgningsunderlaget. Det innebŠr att en leverantšr hypote- tiskt kan sŠnka sitt pris per timme och sedan fšrlŠnga uppdraget sŒ att totalpriset ŠndŒ uppnŒr en tillfredstŠllande nivŒ. AngŒende vad FK anfšrt i punkt 3.1 och 3.3 i yttrande den 7 juni 2013 sŒ Šr det anmŠrkningsvŠrt att 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 13252-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen tilldelningen i detta fall baseras pŒ en utvŠrdering med ett fiktivt antal timmar och fast antal timmar samt att leverantšrerna sedan ska specificera en faktisk tidomfattning av projektet. Tidomfattningen relaterar dŒ enbart till anbudets innehŒll och Šr inte en del av prisutvŠrderingen. Resultatet blir att den leverantšr med det billigaste timpriset tilldelas upphandlingen och inte den leverantšr som presenterar ett projekt med det ekonomiskt mest fšrdelaktiga priset fšr FK. Detta leder till att leverantšrerna inte utvŠrderas pŒ lika villkor. PrisutvŠrderingen kan alltsŒ inte baseras pŒ ett fiktivt antal timmar utan att bryta mot LOU. IstŠllet bšr priset baseras pŒ det faktiska antalet timmar som leverantšren presenterar tillsammans med projek- tinnehŒllet i anbudet. Enbart dŒ kan leverantšrerna utvŠrderas pŒ det ekonomisk mest fšrdelaktiga priset. Anledningen, dvs. avsaknad av CV:n, till FK:s diskvalificering Šr inte relevant i mŒlet dŒ det Šr fšrfrŒgnings- underlaget som bryter mot LOU. FK bestrider bifall till ansškan. FK anfšr bl.a. fšljande. Det avrop som Šr fšremŒl fšr šverpršvningen Šr en fšrnyad konkurrensutsŠttning enligt ramavtal avseende organisations- konsulter. FšrvaltningsrŠtten bšr ta stŠllning till om dŒvarande lydelse av LOU ska tillŠmpas i mŒlet. Ð I avsnitt 1.6.5 i avropsfšrfrŒgan stŠlldes kravet att leverantšrerna skulle ange ett pris baserat pŒ att uppdraget skulle utfšras pŒ 1 000 timmar, fšrdelade med hŠlften vardera pŒ konsultnivŒerna. Antalet timmar som anbudet skulle berŠknas pŒ angavs som fiktivt, men pris i kr per timme skulle leverantšren ange med verkligt vŠrde. Det an- gavs ocksŒ att prisuppgifterna skulle lŠmnas utan reservationer, Šndringar eller tillŠgg. Kravet utformades pŒ detta sŠtt fšr att FšrsŠkringskassan pŒ ett transparent och likabehandlande sŠtt skulle kunna jŠmfšra och utvŠr- dera anbuden. Ð I sitt anbud har XLENT inte uppfyllt kravet avseende hur pris ska anges. XLENT har avvikit pŒ tvŒ punkter. Dels har XLENT fšr- Šndrat den fiktiva tidsomfattningen och i stŠllet angett ett totalpris fšr 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 13252-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen 960 timmar, dels har XLENT lŠmnat ett fiktivt timpris. XLENT hade mšjlighet att i en beskrivning av fšreslaget upplŠgg av uppdraget ange en berŠknad faktisk tidsŒtgŒng och ŠndŒ fšlja kraven fšr hur pris skulle anges. Men genom att pŒ detta sŠtt avvika frŒn det fšreskrivna sŠttet att lŠmna pris i anbudet, har XLENT brustit i uppfyllande av kravet. Det ligger pŒ leve- rantšrens ansvar att omsorgsfullt ta del av avropsfšrfrŒgan och de fšr- klaringar XLENT har lŠmnat till sitt agerande gšr inte att kravet ska anses uppfyllt. Ð I avsnitt 1.6.3 i avropsfšrfrŒgan stŠlldes vidare kravet att de erbjudna konsulterna skulle ha viss angiven erfarenhet frŒn organisationer med minst 5 000 anstŠllda, vilket skulle verifieras i de CV:n som skulle bifogas enligt avsnitt 1.6.4. I sitt anbud har XLENT inte bifogat CV:n som utvisar att konsulterna har de efterfrŒgade erfarenheterna frŒn organisa- tioner med minst 5 000 anstŠllda, eller pŒ annat sŠtt styrkt att kravet upp- fyllts. DŠrmed har XLENT inte heller uppfyllt detta krav, vilket ocksŒ Šr grund fšr diskvalificering av anbudet. Ð Det Šr leverantšrens ansvar att omsorgsfullt ta del av avropsfšrfrŒgan och XLENT har haft mšjlighet att stŠlla frŒgor under avropsfšrfarandet. En upphandlande myndighet har viss mšjlighet, men ingen skyldighet, att begŠra fšrtydliganden frŒn leveran- tšrerna. Vad XLENT anfšr om att FK inte har efterfrŒgat uppgifter eller fšrtydliganden, gšr alltsŒ inte att det finns grund fšr ingripande enligt LOU. Ð FK har sammanfattningsvis iakttagit de grundlŠggande principerna fšr offentlig upphandling och pŒ korrekta grunder fšrkastat XLENT:s anbud. SŒvŠl XLENT timpris som det angivna totalpriset šverstiger vŠsentligt det antagna anbudets priser. XLENT har mot den bakgrunden inte kunnat komma i frŒga fšr tilldelning av kontrakt och dŠrmed har XLENT inte heller riskerat att lida skada av att anbudet diskvalificerats. 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 13252-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen SK€LEN F…R AVG…RANDET TillŠmpliga bestŠmmelser FšrvaltningsrŠtten konstaterar inledningsvis att den fšrnyade konkurrens- utsŠttningen bšr ses som en ny upphandling och dŠrmed ska LOU i dess lydelse efter den 15 juli 2010 tillŠmpas i mŒlet. I 1 kap. 9 € LOU stadgas fšljande. Upphandlande myndigheter ska be- handla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. I 5 kap. 7 € fšrsta stycket LOU anges fšljande. Om ramavtal ingŒtts med flera leverantšrer enligt 5 € och om inte alla villkor Šr angivna i ramavtalet, ska parterna inbjudas att pŒ nytt lŠmna anbud i enlighet med de villkor som anges i ramavtalet. Dessa villkor fŒr om det Šr nšdvŠndigt preciseras och vid behov kompletteras med andra villkor som angetts i fšrfrŒgnings- underlaget till ramavtalet. I 16 kap. 6 € fšrsta stycket LOU anges fšljande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundlŠggande principerna i 1 kap. 9 € eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag och detta har medfšrt att leveran- tšren har lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten besluta att upp- handlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse har gjorts. FšrvaltningsrŠttens bedšmning Ramavtal med fšrnyad konkurrensutsŠttning innebŠr att ett ramavtal har ingŒtts med flera leverantšrer utan att alla villkor Šr angivna i ramavtalet. 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 13252-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen Eftersom alla villkor och ska-krav inte behšver vara preciserade i en upp- handling avseende ramavtal finns det mšjlighet fšr den upphandlande myndigheten att vid en fšrnyad konkurrensutsŠttning precisera och vid behov komplettera med ytterligare villkor eller ska-krav. FrŒgan i mŒlet Šr om det var riktigt av FK att utesluta XLENT frŒn ut- vŠrderingsfasen med anledning av att XLENT inte uppfyllt de i fšr- frŒgningsunderlaget uppstŠllda ska-kraven. Av fšrfrŒgningsunderlaget framgŒr bl.a. fšljande. 1.6. Krav pŒ uppdraget 1.6.3 Bemanning Leverantšren ska erbjuda konsulter med relevant erfarenhet enligt nedan definition per del fšr uppdraget. I syfte att verifiera detta ska CV bifogas anbudet fšr respektive konsult. Konsulter kan offerereras fšr bŒde del A och del B alternativt fšr endera del A eller del B. Samtliga offererade konsulter ska ha den erfarenhet som krŠvs fšr den del de offereras fšr alternativt helheten. Fšr del A Ð Definition av den kundoptimala resan och dess fšrutsŠttningar Ð ska fšljande erfarenheter frŒn tjŠnsteorganisationer med minst 5 000 anstŠllda redovisas. [...] Fšr del B Ð Utveckling och detaljering av lšsningar samt framtagande av underlag fšr beslut om realisering Ð ska fšljande erfarenheter frŒn tjŠnsteorganisationer med minst 5 000 anstŠllda redovisas. [...] 1.6.5. Pris Pris ska anges i SEK exklusive mervŠrdesskatt. Fšr att utvŠrdering av lŠmnade priser ska kunna genomfšras ska de prisuppgifter som begŠrts lŠmnas utan reservationer, Šndringar eller tillŠgg. (Antal timmar i prisutvŠrderingsmatrisen Šr fiktiv). Ange timpris per konsult fšr ev. option. (Fritextsvar) Ange timpris enligt specifikation nedan.(Prismatris) Specifikation Pris/tim fšr seniorkonsult. (Om flera seniorkonsulter offereras och med olika prissŠttning, ange det dyraste) Pris/tim fšr konsult. (Om flera konsulter offereras och med olika prissŠttning, ange det dyraste) Kvantitet Enhet 500,00 tim 500,00 tim 7 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 13252-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen FšrvaltningsrŠtten konstaterar att det framgŒr att de krav som uppstŠlls i punkterna 1.6.3 och 1.6.5. i fšrfrŒgningsunderlaget utgšr sŒdana ska-krav som Šr hŠnfšrliga till den fšrnyade konkurrensutsŠttningens kvalificerings- fas. En av huvudprinciperna enligt LOU Šr att anbud som inte uppfyller fšr- frŒgningsunderlagets obligatoriska krav, s.k. ska-krav, inte ska beaktas vid utvŠrderingen. Krav som anges i fšrfrŒgningsunderlaget mŒste sŒledes vara uppfyllda fšr att den upphandlande myndigheten ska kunna pršva anbudet. Det Šr anbudsgivaren som har att visa i sitt anbud att denne faktiskt upp- fyller de uppstŠllda ska-kraven. En upphandlande myndighet har stor frihet att uppstŠlla krav i fšrfrŒg- ningsunderlaget gŠllande hur de šnskar fŒ olika uppgifter presenterade i anbuden. XLENT uppger att den prisangivningsmodell som FK anvŠnder sig av under punkten 1.6.5. inte Šr lŠmplig eller fŒr som fšljd att det ekono- miskt mest fšrdelaktiga anbudet kommer att utvŠrderas. Enligt fšrvaltningsrŠttens mening stŒr det emellertid FK fritt att besluta pŒ vilket sŠtt prisangivelser och švrig information ska anges. Det framgŒr tydligt av fšrfrŒgningsunderlaget att pris ska anges fšr sam- mantaget 1 000 timmar samt att de prisuppgifter som begŠrts ska lŠmnas utan reservationer, Šndringar eller tillŠgg. Det Šr i mŒlet ostridigt att XLENT i sitt anbud har baserat priset utifrŒn att uppdraget skulle omfatta 960 timmar istŠllet fšr de 1 000 timmar som FK efterfrŒgat prisuppgift fšr. XLENT anfšr att FK borde ha gett dem mšjlighet att justera eller kom- plettera sitt anbud. FšrvaltningsrŠtten delar emellertid FK:s instŠllning att en upphandlande myndighet inte har nŒgon skyldighet att aktivt begŠra in kompletteringar till redan ingivna anbud. Med anledning av att XLENT inte kan anses uppfylla de uppstŠllda ska-kravet gŠllande prisangivelsen 8 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 13252-13 I STOCKHOLM AllmŠnna avdelningen var det enligt fšrvaltningsrŠttens mening sŒledes riktigt av FK att utesluta XLENT frŒn kvalificeringsfasen. FšrvaltningsrŠtten anser Šven att fšrfrŒgningsunderlaget fŒr anses vara tydligt utformat gŠllande att CV:n, med dokumentation av de aktuella konsulternas erfarenhet frŒn tjŠnsteorganisationer med minst 5 000 anstŠllda, ska bifogas anbudet. FK uppger att XLENT inte har bifogat efterfrŒgade CV:n eller pŒ annat sŠtt visat att konsulterna har motsvarande erfarenhet och detta har inte motsagts av XLENT. Det Šr dŠrmed klarlagt att XLENT inte har visat att de uppfyller de aktuella ska-kravet och dŠrmed fšrelŒg skŠl fšr FK att utesluta XLENT frŒn utvŠrderingsfasen Šven pŒ denna grund. FšrvaltningsrŠtten anser sŒledes utifrŒn det ovan anfšrda att XLENT inte fšrmŒtt visa att FK:s fšrfarande lett till švertrŠdelser av LOU eller de principer som lagen bygger pŒ. Grund fšr ingripande enligt LOU fšreligger dŠrfšr inte. HUR MAN …VERKLAGAR Detta avgšrande kan šverklagas. Information om hur man šverklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/1A LOU). Eva BŠckstršm RŒdman Fšredragande har varit Katharina Samuelsson. 9 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www.domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1A LOU ¥ 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket