FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 17 SÖKANDE DOM 2013-02-21 Meddelad i Stockholm Mål nr 25497-12 KONKURRENSVERKET �J&otdl Avd Dnr KSnr Aktbil l Storköksteknik AB, 556284-0982 Gillinge 186 91 Vallentuna MOTPART SKL Kommentus Inköpscentral AB, 556819-4798 117 99 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Dok.Id 326891 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25497-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. SKL Kommentus Inköpscentral AB (SKI) genomför en upphandling avse­ ende ramavtal med leverantörer av storköksutrustning. Upphandlingen har genomförts med tillämpning av bestämmelserna om öppet förfarande enligt 4 kapitlet i lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Upphand­ lingen är uppdelad i 5 produktområden och 21 geografiska anbudsområ­ den. Enligt tilldelningsbeslut från den 3 december 2012 har SKI beslutat att anta andra anbud än anbudet från Storköksteknik AB. Storköksteknik AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att anbudet från bolaget ska anses kvalificerat och ingå i utvärderingen. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Bolagets anbud borde ha ansetts uppfylla kra­ ven på redovisning av övrigt sortiment i förfrågningsunderlaget. I dagligt språkbruk är erbjudet och offererat just de produkter som är aktuella i va­ rukorgen eller i prisbilagan i den ifrågavarande offerten/anbudet. SKI yrkar i första hand att förvaltningsrätten avvisar bolagets begäran om omprövning och i andra hand att förvaltningsrätten avslår densamma. Till stöd för sin talan anför SKI i huvudsak följande. Upphandlingen har genomförts med beaktande av de grundläggande principerna enligt LOU. Bolaget har inte påvisat någon skada eller ens risk för att ha lidit skada. Det framgår av förfrågningsunderlaget att det varit ett krav att anbudsgi­ varna skulle offerera ett brett sortiment inom varje produktområde och inte endast de produkter som specificerats i förfrågningsunderlaget. Av för­ frågningsunderlagets bilaga 4 framgår att prisbilagan utgör ett urval av produkter samt att syftet med urvalet/varukorgen har varit att bedöma pris­ nivån för anbudsgivarens hela sortiment. Bolaget har ett betydligt bredare sortiment än det som framgår av prisbilagan. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25497-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Inledningsvis konstaterar att det inte finns skäl att avvisa bolagets ansökan och SKis yrkande härom ska därför avslås. De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Av 16 kap. 6 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller för­ frågningsunderlagets obligatoriska krav, s.k. skall-krav, inte får beaktas vid utvärderingen. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. Den upphandlande myndigheten får inte heller ändra eller frånfalla upp­ ställda krav, eftersom förfarandet då skulle bryta mot likabehandlingsprin­ cipen och principen om öppet förfarande. Upphandlingsprocessen ska kännetecknas av förutsebarhet, transparens och likabehandling. Ett förfrågningsunderlag ska vara så pass tydligt att samtliga anbudsgivare ges insikt i hur bedömningen av deras anbud kom­ mer göras. Den upphandlande myndigheten får inte göra prövningen mot andra kriterier än dem som funnits i underlaget och har därför en skyldig- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25497-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen het att från utvärderingen utesluta leverantörer vars anbud inte uppfyller ett eller flera skall-krav. Förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får dock godtas under förutsättning att de prin­ ciper som bär upp LOU och EU-rätten inte träds för när Gfr Högsta för­ valtningsdomstolens avgörande RÅ 2002 ref. 50). Av EU-domstolens av­ görande i Siac-målet (Mål C-19/00) framgår att kriterierna i ett förfråg­ ningsunderlag ska vara så pass tydligt utformade att alla rimligt informe­ rade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kriterierna på samma sätt. Av aktuellt utvärderingsprotokoll framgår att bolagets anbud, som avser samtliga produktområden i Stockholms län, inte har gått vidare till utvärde­ ring då anbudet saknade produktkatalog enligt 2.1.2 och inga kommentarer finns i anbudet om detta. Enligt 2.1.2 i förfrågningsunderlaget ska anbuds­ givaren inkomma med gällande katalog/förteckning över erbjudet sorti­ ment samt bruttolista. SK.I kan komma att kontrollera att artiklarna i gäl­ lande katalog och bruttoprislista motsvarar artiklarna offererade i anbudet. Enligt förvaltningsrättens bedömning är avsnitt 2.1.2 i förfrågningsun­ derlaget så pass tydligt utformat att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare bör kunna tolka kriterierna på samma sätt. Vad bolaget har anfört i målet förändrar inte den bedömningen. Förvaltningsrät­ ten finner det således inte visat att SKI har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU. Bolagets ansökan om överprövning ska därmed avslås. Förvaltningsrätten har i dom meddelad den 21 februari 2013 (mål nr 26524-12) beslutat att den i förevarande mål aktuella upphandlingen ska göras om avseende de geografiska anbudsområdena Stockholm, Uppsala, Södermanland, Östergötland, Kalmar, Örebro, Västmanland, Dalarna och Gävleborgs län. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 25497-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Magnus Åhammar Rådman Johannes Dahlman har föredragit målet. 5 I;i, HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND i'!!i SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU