LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN 2008-06-03 Sida 1 (6) [Avd I SÖKANDE Meddelad i Stockholm Mål nr 10931-08 Rotel 202 Sirius HumanumAB, 556290-3913 Ombud Advokat Ulf Contman ContmanAB Box 7390 103 91 Stockholm MOTPART Lidingö stad Stadshuset 181 82 Lidingö SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår Sirius HumanumAB:s ansökan om överprövning. Länsrättens interimistiska beslut av den 26 maj 2008 upphör härmed att gälla. KONKUMENSve�� f _©:; Atclbtl 2008 -06- O 5 Dok.Id 338662 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@domse Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 10931-08 STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Lidingö Stad har inbjudit leverantörer att lämna anbud (förenklad upp­ handling) i upphandling avseende skolskjutsar (dnr 2008:32-623). Bland de leverantörer som har lämnat anbud finns Sirius Humanum AB (nedan be­ nämnt bolaget). Av Lidingö Stads tilldelningsbeslut den 15 maj 2008 framgår att uppdraget tilldelats Taxi 020 AB. Bolaget ansöker om överprövning och yrkar upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har skett av utvärderingen och tilldelningsbeslutet så att bolaget istället utses som leverantör. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Lidingö Stad har inte antagit det mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet och har därmed brutit mot LOU. Efter rättelse av utvärderingen är bolagets anbud det mest eko­ nomiskt fördelaktiga, vilket innebär att bolagets anbud istället skall antas och bolaget väljas som leverantör. Om rättelse inte sker kommer bolaget att lida skada till följd av tilldelningsbeslutet. Enligt förfrågningsunderlaget skall utvärderingen göras mot bakgrund av totalkostnaden på summan av alla angivna och angiven totalkostnad per hel genomsnittlig skolvecka. Av avtalsföreskriftema och prissammanställ­ ningsmallen skall 60 minuter gälla som längsta restid vid samåkning. Detta är ett skall-krav som Taxi 020 inte uppfyllt vilket innebär att anbudsutvär­ deringen blivit felaktig. Av beräkning som bolaget gj01i framgår att en ju­ stering om 3 256 kronor bör göras på utvärderingen och att Taxi 020:s pris per vecka således istället skall vara 55 604 kronor mot bolagets 54 282 kro­ nor. Detta innebär att bolagets pris är lägre. Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 10931-08 STOCKHOLMS LÄN Lidingö Stad vidhåller sitt beslut och anför i huvudsak följande. Utvärde­ ringen har gjorts enligt förfrågningsunderlaget och mot bakgrund av total­ kostnaden på summan av sammanslagning av alla angivna slingor och an­ given totalkostnad per genomsnittlig skolvecka, utifrån de slingor som an­ budsgivaren har skickat med anbuden. I avtalsföreskrifterna och prissam­ manställningsmallen anges att 60 minuter skall gälla som längsta restid vid samåkning. Detta är ett skallkrav och anbudsgivama har i sina anbud inty­ gat och undertecknat att elevernas restid inte överskrider 60 minuter. Lidingö Stad har gjort en extra kontroll av Taxi 020:s slingor efter kontakt med Sirius. Taxi 020 ombads att göra ytterligare en kontroll samt redovisa hur de tar fram sina slingor. Taxi 020 redogjorde för detta samt hur de regi­ strerar elevernas faktiska restid i de slingor som de kör för Lidingö Stad idag. Den registrerade informationen har legat till grund för lämnat anbuds­ underlag. Taxi 020 vidhåller att ingen elevs restid överskrider den längsta restid som följer av skall-kravet. Med detta intygar Taxi 020 att de inte har lämnat felaktiga uppgifter och att de uppfyller det aktuella skall-kravet. Bolaget genmäler att de felaktiga slingorna har provkörts och resultaten av dessa ges in och åberopas. Körningarna har utförts av erfarna chaufförer. Den första slingan i va�je morgontur respektive eftermiddagstur är felaktigt angiven vai:je dag för båda veckorna. Dessutom är den treqje slingan mån­ dag och tisdag vecka 1 felaktigt angiven i Taxi 020 AB:s anbud. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkäimande och prop01iionalitet iakttas. LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 4 10931-08 I 12 kap. 1 § LOU anges att en upphandlande myndighet skall anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller 2. det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelak­ tiga, skall myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, mil­ jöegenskaper, driftkostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funk­ tionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. En upphandlande myndighet skall i annonsen om upphandlingen eller i förfrågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas. Av 12 kap. 2 § LOU anges bland annat att den upphandlande myndigheten skall ange hur sådana kriterier som avses i 1 § andra stycket kommer att viktas inbördes vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga. Kriterieviktningen får anges som intervall med en lämp­ lig största tillåtna spridning. I 16 kap. 2 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Rätten f'ar omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interi­ mistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget anges bland annat följande. Prövning och utvär­ dering av inkomna anbud kommer att genomföras med utgångspunkt från förfrågningsunderlaget och de uppgifter som anbudsgivaren redovisat i sitt anbud. Lidingö Stad kommer att anta det anbud som uppfyller stadens krav och vad som i övrigt föreskrivs i LOU samt har det lägsta priset. Prövning­ en av anbud kommer att ske i två steg: I steg ett prövas att anbudsgivaren uppfyller bland amiat samtliga ställda skall-krav och sådant uppfyllande är en förutsättning för att vidare utvärde­ ring av anbudet ska ske. Skall-krav finns också angivna i avtalsföreskrif- Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 10931-08 STOCKHOLMS LÄN ter/avtalsförslag. Vid undersökningen kommer tonvikt att läggas på kapaci­ tet att fullfölja kommande uppdrag. I steg två utvärderas anbudspriserna. Avtal tecknas med den anbudsgivare som har lägst totalkostnad. Totalkostnad baseras på summan av samman­ slagning av alla angivna slingor och angiven totalkostnad per hel genom­ snittlig (mån-fre) typisk skolvecka. I Avtalsföreskrifter/avtalsförslag för skolskjutsar anges bland annat föl­ jande. Uppdraget omfattar skolskjutsar för kommuninvånare med vissa funktionshinder inom skola och särskola. Resorna sker både inom och utan­ för staden. Utföraren svarar för en rationell samplanering av det aktuella antalet passagerare och beställda resor inom kontraktsområdet. Resorna skall utföras med så få och lämpliga fordon som möjligt. Slingor/resor skall planeras så att restiden för vrn.:je resenär minimeras så långt det är möjligt utan att påverka priset. För resande skall 60 minuter gälla, som längsta res­ tid vid samåkning. Länsrättens bedömning De grnndläggande principer som skall efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förntsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Av principen om likabehandling av leverantörer följer att samtliga anbud skall vara i överensstämmelse med bestämmelserna i förfrågningsunderla­ get för att säkra möjligheten till en objektiv jämförelse av anbuden. Prövningen i länsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sö­ kanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 2 § LOU. LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida6 10931-08 Bolaget har anfört att Taxi 020:s vinnande anbud inte uppfyller det skall-• krav som gäller maximal färdtid för en enskild resenär vid samåkning efter­ som bolagets egna beräkningar visar att maximala färdtider vid vissa turer överskrids. Av utredningen i målet framgår att Taxi 020 i sitt anbud förbundit sig att hålla sig inom de maximala färdtiderna för en enskild resenär vid samåk­ nmg. Vidare framgår att Lidingö Stad vidtagit viss kontroll av och stämt av Taxi 020 AB:s slingor. Taxi 020 AB redogjorde då för hur man registrerar ele­ vernas faktiska restid i de slingor man kör idag och att den informationen har legat till grund för uppgifterna i anbudet. Lidingö stad har på grundval av vad som framkommit inte haft anledning att ifrågasätta Taxi 020 AB:s uppgifter. Mot detta skall ställas resultatet av de provkörningar som bolaget låtit genomföra. De uppgifter som framkommit genom dessa provkörningar kan enligt länsrättens mening inte anses spegla de faktiska förhållandena i högre grad än de uppgifter som Taxi 020 AB redovisat i anbudet. Enligt länsrättens mening kan vad bolaget har anfört därför inte anses visa att Taxi 020 AB:s anbud inte uppfyller det aktuella skall-kravet. Länsrätten finner därför inte visat att Lidingö Stad skulle åsidosatt de krav som ställs i LOU, varför skäl för att besluta att upphandlingen skall rättas eller göras om saknas. Ansökan om överprövning skall således avslås. HU M (' ..� .. VERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1a). Föredragande har varit Pär Runemar. /2- ✓;� Peter råd11an "" 0 C--1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR= PRÖVNINGSTJLLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga Iänsrättens beslut skall skri.va till kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till Iänsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet for offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. kam.mattätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ Iämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövni:ngstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till karrunarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnu.m.mer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnun:uner samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nurruner. För att ett överkl ande skall kunna tas upp i ag www.domstol.se