Mål nr 147-10 Sida 1 (3) I LINKÖPING 2010-02-19 Meddelat i Linköping SÖKANDE Skanska Sverige AB, 556033-9086 205 33 Malmö Ombud: Bolag�juristen Anders Lagerlund Skanska Sverige AB 205 33 Malmö MOTPART Västerviks kommun 593 80 Västervik SAKEN � 2010 -02- 2 2 Dok.Id 174 Postadress Box406 581 04 Linköping Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Överprövning av offentlig upphandling enligt lagen om offentlig upphand­ ling (2007:1091), LOU; nu fråga om interimistiskt yrkande FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att Västerviks kommun upphandling "Ramavtal för avrop av mindre om/tillbyggnad samt underhållsarbeten för perioden 2010-2012" såvitt avser "hantverkstjänster - mark", enligt "Tilldelningsbe­ sked 2009-12-1O", inte får avslutas. Beslutet gäller omedelbart och till dess förvaltningsrätten förordnar annat. Besö ksad ress Brigadgatan 3 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 013-25 11 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT E;J FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING YRKANDEN M M BESLUT 2010-02-19 Sida 2 147-10 Västerviks kommun (nedan kommunen) genomför en upphandling avseen­ de "Ramavtal för avrop av mindre om/tillbyggnad samt underhållsarbeten för perioden 2010-2012". Förenklat förfarande har tillämpats. Enligt tilldelningsbeslut den 10 december 2009 beslöt kommunen att anta anbudet från Västerviks Grävmaskiner AB (VEGAB), avseende hantverks­ tjänster- mark. Kommunen fattade den 11 december 2009 beslut om att avbryta upphandlingen. Beslutet överklagades av VEGAB. Genom dom den 9 februari 2010 beslöt länsrätten att upphäva kommunens beslut att avbryta upphandlingen. Kommunen har, i skrift den 10 februari 2010, meddelat att denna upphäver kommunens avbrytande av upphandlingen av hantverkstjänster- mark samt att tidigare tilldelningsbeslut gäller. I överklagande yrkar Skanska Sverige AB (bolaget), i första hand, att kommunens upphandling rättas på så vis att Skanskas anbud ska antas vid förnyad anbudsutvärdering och, i andra hand, att beslutet om tilldelning ska undanröjas och upphandlingen göras om. Slutligen yrkas att rätten om­ gående beslutar om inhibition i upphandlingsärendet, innebärande att ytter­ ligare åtgärder inte får vidtas av kommunen innan slutligt avgörande före­ ligger i målet. Bolaget åberopar som huvudsakliga grunder fö\jande. Kommunen har i upphandlingen brutit mot huvudprinciperna om likabe­ handling, öppenhet och förutsebarhet (transparens) enligt l kap 9 § LOU. Bolagets bruttoprislista har avgetts helt i enligt med kommunens komplet­ terande föreskrifter. VEGAB däremot har avgett anbud med en bruttopris­ lista som inte överensstämmer med uppställda krav. VEGAB:s orena an­ bud skulle rätteligen ha förkastats. Kommunen har felaktigt strukit punk­ terna 9 Och 10 i anbuden. Ett korrekt förfarande av kommunen hade resul­ terat i att bolagets anbud hade antagits. Bolaget har härigenom lidit skada. Den skada och olägenhet som kan drabba bolaget väger tyngre än den olä- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING BESLUT 2010-02-19 Sida 3 147-10 genhet som eventuellt skulle kunna drabba kommunen, om upphandlingen temporärt stoppades. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke--diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LUF framgår bl.a. följande. Om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. - Rätten får ome­ delbart besluta att upphandlingen inte får avslutas i1man något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Förvaltningsrätten görföljande bedömning Allmänna krav för att omedelbart besluta att en upphandling inte får avslu­ tas är att sökanden kan visa dels legal och faktiskt grund för sin begäran om överprövning, dels omständigheter som ger anledning till brådska. Så­ dant beslut bör dock inte fattas om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Vad som hittills framkommit i målet utgör skäl för att omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 D). Föredragande har varit Richard Rydberg SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till I<.:.ammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik-­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullinakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND $9 0N www.domstol.se