FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Målm 2019-01-10 11003-18 Sida l (6) SÖKANDE Skogssällskapets förvaltning AB, 556159-7039 Ombud: Ulf Ekström c/o Skogssällskapets förvaltning AB Box 11374 404 28 Göteborg MOTPART Stiftelsen Skånska Landskap, 802424-6889 Nya Torg 11 243 30 Höör SAKEN KONKURR l::.NSVERKET Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Skogssällskapets förvaltning AB:s ansökan om in­ gripande enligt LOU. Dok.Id 476784 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND DOM Sida 2 11003-18 Stiftelsen Skånska Landskap genomför en upphandling avseende förvaltning av de marker som stiftelsen ansvarar för. Upphandlingen är enligt upphand­ lingsföreskrifterna uppdelad i avtalsområde A. Skogsbruk - Avverkning och Skogsvård samt avtalsområde B. Drift och underhåll av strövområden. Upp­ handlingen genomförs med tillämpning av ett öppet förfarande. Av tilldelningsbeslut den 17 september 2018 framgår att Skånetimmer AB tilldelades kontraktet avseende avtalsområde A. Skogssällskapets förvalt­ ning AB:s anbud kom på andra plats vid utvärderingen. YRKANDEN OCH INSTÄLLNING Skogssällskapet ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen av­ seende avtalsområde A inte får avslutas förrän ny utvärdering har gjorts. Till stöd för sin ansökan anför Skogssällskapet i huvudsak följande. För att de grundläggande principerna ska upprätthållas enligt LOU ska upprätthål­ las är det en skyldighet att myndigheten lämnar all information om upp­ handlingen och den kommer att genomföras. Det är viktigt att samtlig in­ formation som påverkar en utvärdering lämnas samt att det blir förutsägbart för alla leverantörer vad som gäller och vad som är av vikt vid valet av leve­ rantör. Det framgår av upphandlingsföreskrifterna att det är obligatoriskt att minst en skördare samt en skotare, båda med 8 hjul, redovisas. Därtill ska mark­ tryck redovisas. Skånetimmer har inte redovisat tillgång till den maskinpark som efterfrågas i upphandlingsföreskrifterna. Skånetimmer har inte heller angett att bolaget har tillgång till en gallringsmaskin av mindre storlek. Den Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11003-18 Avdelning 1 gallringsmaskin som anges i Skånetimmers anbud är en stor slutavverk­ ningsmaskin. Skånetimmer har inte angett marktryck för maskinerna, trots att det är ett obligatoriskt krav enligt upphandlingsföreskrifterna. Stiftelsen har felaktigt godkänt anbudet från Skånetimmer trots att anbudet uppvisar ett flertal brister. Genom att Stiftelsen inte har uteslutit Skånetim­ mer från prövningen har Stiftelsen orsakat Skogssällskapet skada. Stiftelsen anser att ansökan om överprövning ska avslås. Till stöd för sin ta­ lan anför Stiftelsen i huvudsak följande. Upphandlingen står inte i strid med LOU eller de upphandlingsrättsliga principerna och utvärderingen har inte genomförts i strid med dessa. Skånetimmers anbud uppfyller samtliga i för­ frågningsunderlaget ställda krav. Vad gäller Skånetimmers anbud har uppgifterna beträffande offererade ma­ skiner inte tidigare lämnats ut. Stiftelsen har nu lämnat ut dessa uppgifter och det framgår att Skånetimmer har redovisat en skotare och en skördare som båda uppfyller kravet på marktryck. De redovisade maskinerna uppfyll­ ler alla obligatoriska krav. Skogssällskapet anför därefter bl.a. följande. Stiftelsen har sekretessbelagt uppgifter som inneburit att Skogssällskapet inte har kunnat kontrollera om hur den leverantör som tilldelats kontraktet uppfyller samtliga krav. Följden av detta har blivit att Skogssällskapet felaktigt påstått att maskinernas ma­ skintryck inte angivits. Enligt upphandlingsföreskrifterna äger anbudsgivare åberopa andra företags kapacitet. En förutsättning är dock att anbudsgivaren bifogar ett skriftligt in­ tyg, samarbetsavtal eller dylikt, som visar att anbudsgivaren kommer att för­ foga över nödvändiga resurser. Skånetimmers anbud uppfyller inte kraven, I MALMÖ FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 4 11003-18 eftersom det saknas intyg, samarbetsavtal eller dylikt som visar att Skåne­ timmer kommer att förfoga över nödvändiga resurser vad avser maskiner. Skånetimmers anbud saknar även uppgift om personal för genomförande av skogsvårdsåtgärder samt erforderliga intyg, samarbetsavtal eller dylikt om att Skånetimmer avser att nyttja andra företags kapacitet. Det är anmärkningsvärt att Stiftelsen eftersom processen fortskrider lämnar kompletterande och grundläggande information. Det kan ifrågasättas om den nya informationen över huvud taget ska beaktas. Stiftelsen anför därefter bl.a. följande. Det stämmer att om en anbudsgivare åberopar ett annat företags kapacitet ska det bifogas ett skriftligt intyg, sam­ arbetsavtal eller dylikt. Skånetimmer har avseende en av maskinerna åbero­ pat ett annat företags kapacitet och även skickat in ett intyg där det framgår att de förfogar över denna maskin. Även avseende personal har Skånetim­ mer bifogat ett intyg om detta. - Stiftelsen bifogar intygen till yttrandet. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. En upphandlande myndighet ska enligt 4 kap. 1 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och propo1tionalitet Enligt 14 kap. 1 § LOU, med hänvisning till 14 kap. 5 § LOU, får den upp­ handlande myndigheten ställa krav på att leverantörerna ska vara kvalifice­ rade exempelvis i fråga om teknisk och yrkesmässig kapacitet. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11003-18 Avdelning 1 Av 20 kap. 4 och 6 § § LOU följer att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange vilka omständigheter denne grundar sin talan på, och att domstolens prövning be­ gränsas till de åberopade omständigheterna (se RÅ 2009 ref 69). Förvaltningsrättens bedömning Stiftelsen har vid prövningen av Skånetimmers anbud funnit att samtliga ob­ ligatoriska krav är uppfyllda och att anbudet ska utvärderas. Skogssällskapet har gjort gällande att Skånetimmers anbud inte uppfyller de obligatoriska kraven i upphandlingsföreskrifterna såvitt avser tillgång till maskiner, redovisning av marktryck avseende maskinerna samt intyg, sam­ arbetsavtal eller dylikt till åberopande av ett annat företags kapacitet. Stiftel­ sen har under handläggningen i förvaltningsrätten inkommit med utredning som visar att Skånetimmer uppfyller de obligatoriska kraven i nämnda avse­ enden. Det har därmed inte visats att stiftelsen genom utvärdera Skånetim­ mers anbud avvikit från upphandlingsföreskrifterna eller på annat sätt agerat i strid med LOU. Den omständigheten att Stiftelsen, till bemötande av Skogssällskapets invändningar mot Skånetimmers anbud, först under hand­ läggningen hos förvaltningsrätten lämnat ut viss utredning föranleder ingen annan bedömning. Vid nu angivna förhållanden och då Skogssällskapet inte heller i övrigt an­ fört något som visar att Stiftelsen i det aktuella upphandlingsförfarandet har I MALMÖ FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 6 11003-18 brutit mot LOU på ett sådant sätt att Skogssällskapet därigenom har lidit el­ ler riskerat att lida skada saknas grund för ingripande mot upphandlingen. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Bertil Idarsson My Torstensson har föredragit målet. Il.'l i!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se ,:;:::: Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se