FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 4513-10 Sida 1 (8) I VÄXJÖ 2011-04-06 Föredraganden Karolina Sölsnaes SÖKANDE Meddelad i Växjö KONKURRENSVERKET 20t1 -04- 0 7 Avd Dnr Dass Aktbil Dok.Id 23012 Postadress Box42 351 03 Växöj Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-868 00 0470-869 50 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 HögforsGST OY/GSTerm AB, 1916391-8 Smedjegatan 37 352 46 Växjö MOTPART Lessebo Fjärrvärme AB, 556631-8142 Box 13 360 50 Lessebo SAKEN Överprövning av upphandling enligt lag om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, LUF. FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 2 4513-10 Lessebo Fjärrvärme AB {Lessebo Fjärrvärme) har genomfört en upp­ handling avseende leverans av prefabricerade fjärrvärmecentraler. Anbud har inkommit från bland annat Alfa-Laval och Högfors. Den 15 oktober 2010 beslutade Lessebo Fjärrvärme att anta anbudet från Alfa-Laval. An­ budet från Högfors förkastades. HögforsGST OY/GSTerm AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen av prefabricerade fjärrvärme­ centraler ska göras om. Som skäl anför bolaget i huvudsak följande. För­ frågningsunderlaget är så otydligt skrivet att anbudsgivama inte har kunnat utläsa vad som har efterfrågats. Bolaget hänvisar till punkten AFA.21 i förfrågningsunderlaget där bl.a. följande framgår. "Denna förfrågan avser leverans av prefabricerade fjärrvärmecentraler. Installationsarbete kommer att handlas upp separat av beställaren i en annan totalentreprenad. Denna entreprenaden är en totalentreprenad, dvs entreprenören projekterar och konstruerar anläggningen." Denna skrivning är enligt bolaget otydlig ge­ nom att man först efterfrågar leverans av fjärrvärmecentraler och i en an­ nan mening skriver att entreprenaden är en totalentreprenad med projekte­ ring och konstruktion. Villkoren i ABT 06 inte är lämpliga vid upphand­ ling av leverans av fjärrvärmecentraler eftersom ABT 06 är allmänna be­ stämmelser för totalentreprenader avseende byggnads-, anläggnings- och installationsarbeten. Det är orimligt att leverantören av fjärrvärmecentraler ska ta ansvar för samordning som anges i AFD.361 och garantitiden som anges i AFD.461 motsvarades inte av den garantitid som bolaget får från sina leverantörer. Valet av ABT 06 innebär stora merkostnader eftersom anbudsgivama vid prissättningen måste ta höjd för de utökade ansvaret som ABT 06 innebär gentemot normala leveranser av denna typ. Normalt används NL 09 för denna typ av avtal. Bolaget anser att otydligheten avse­ ende vilket ansvar leverantören av prefabricerade fjärrvärmecentraler ska Sida33 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4513-10 I VÄXJÖ överta enligt ABT 06 samt det ökade ansvar som ABT 06 innebär är icke­ transparent och strider mot proportionalitetsprincipen. Bolaget lämnade ett sidoanbud med alternativt utförande med parallellkopplade centraler, vilket var direkt jämförbart med förfrågan i huvudanbudet när det gäller effekter och utrustningsnivå. Det förkastades för att det i anbudet inte lämnades pris på 2-stegskopplade centraler. Eftersom huvudanbudet var enligt ABT 06, så var bolaget tvunget att extrautrusta sina centraler med mer utrustning än som efterfrågades i förfrågan för att kunna ta ansvar för prqjektering och konstruktion av fjärrvärmecentralen. Detta innebar att bolaget var tvunget att ta med extrautrustningen i sidoanbudet också, annars hade centralerna inte varit direkt jämförbara med huvudanbudet. Därför blev sidoanbud dy­ rare prismässigt än det alternativ som det skulle ha blivit om bolaget hade gjort enligt skall-kraven i förfrågningsunderlaget. Detta anser bolaget är en otydlighet i upphandlingen. Genom agerandet led bolaget skada av att si­ doanbudet inte har värderats. I förfrågningsunderlaget framgår det inte tillräckligt tydligt vad som gäller för sidoanbud med "alternativt utförande" eller "alternativa lösningar". Lessebo Fjärrvärme motsätter sig ansökan och uppger i huvudsak följan­ de. Förfrågningsunderlaget avser upphandling av prefabricerade fjärrvär­ mecentraler. I en annan upphandling ska installationsarbetet inom fastighe­ terna upphandlas. I förfrågningsunderlaget för upphandlingen av prefabri­ cerade centraler har uppgifter lämnats om effektbehov för uppvärmning för resp. 51 centraler samt behov av tappvarmvatten, 1/s. En prefabricerad en­ het består bland annat av en värmeväxlare för uppvärmningen i fastigheten samt en värmeväxlare för uppvärmning av tappvarmvatten. Dessutom in­ nehåller den rörsystem, pumpar, ventiler m.m. för styrning av temperatur till radiatorer respektive tappvarmvatten. Leverantören ska dimensionera växlare, rörsystemet (dimensioner på rören), pumpar styrventiler m.m. med hänsyn tagen till aktuell fastighetscentralen som den ska installeras i. Där­ av val av ABT 06, leverantören har projekterings- och dimensioneringsan- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 4 4 4513-10 svar för offererade centraler. I sitt huvudanbud har bolaget medtagit instal­ lationskostnaden inom fastigheten, vilket inte efterfrågades i denna upp­ handling. Huvudanbudet har därför förkastats. Bolaget sidoanbud har läm­ nats enligt NL09 inte ABT 06 som antyds i överklagan. Vid genomgång av Högfors sidoanbud har inte alla "skall-kraven" uppfyllts, inte 2- stegkopplat, varför även sidoanbudet har förkastats. Det är tydligt att upp­ handlingen avser leverans av prefabricerade fjärrvärmecentraler. Installa­ tionsarbete kommer att upphandlas separat i en annan entreprenad. Lessebo Fjärrvärme har valt ABT 06 på grund av att leverantören har projekterings­ och dimensioneringsansvar för offererade centraler. Sidoanbud kan använ­ das för att offerera enligt annat reglemente (t.ex. NL09, AA VVS 09 eller likande) utan att anbud förkastas. Ansvaret enligt ABT 06 är per definition solklart. Totalentreprenad är en entreprenadform där avtalet innebär att entreprenören sluter avtal om "projektering och utförande" av entreprena­ den. Entreprenören får även ett funktionsansvar. I denna upphandling ska entreprenörens åtagande utgöras av dimensionering (pr�jektering) och ut­ förande av prefabricerade fjärrvärmecentraler. Skall-kraven ska alltid följas även om anbudslämnaren kan lämna synpunkter på rimligheten i beställa­ rens skall-krav. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 16 kap. 1 § LUF får en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärd enligt 5 § eller 15§ (ansökan om överprövning). Av 16 kap. 5 § LUF framgår följande. Om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 24 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Sida55 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4513-10 I VÄXJÖ Enligt 1 kap. 24 § LUF, ska upphandlande enheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Domstolen har enbart att pröva vad som omfattas av parternas yrkanden samt åberopade handlingar Gfr Regeringsrättens avgörande den 13 novem­ ber 2009, målnr 7287-08). Bolaget har i huvudsak anfört att förfrågnings­ underlaget varit så otydligt att anbudsgivarna inte har kunnat utläsa vad som efterfrågats samt att det är otydligt vad som gäller för sidoanbud med "alternativt utförande" eller "alternativa lösningar". Bolaget har även an­ fört att det inte är lämpligt att använda ABT 06 samt haft invändningar mot samordningsansvaret och garantitiden enligt förfrågningsunderlaget. Det är den upphandlande enheten som avgör vilka krav som ska ställas i en upphandling samt hur leverantören ska styrka att kraven uppfylls, förutsatt att dessa inte strider mot de grundläggande principerna i LUF eller någon annan bestämmelse i lagen. Regeringsrätten har i rättsfallet RÅ 2002 ref. 50 konstaterat att de skiftande förhållanden som förekommer i det ekono­ miska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de princi­ per som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när. Motsvarande får anses gälla i fråga om LUF. Förvaltningsrät­ ten kan instämma i att formuleringen i punkten AFA.21 i förfrågningsun­ derlaget inte är optimalt utformad, men att det får anses tillräckligt tydligt för att möjliggöra för anbudsgivare att bedöma vad Lessebo Fjärrvärme avser att upphandla i den aktuella upphandlingen. Denna otydlighet medför därför inte att Lessebo Fjärrvärme har brutit mot 1 kap. 24 § LUF. Där­ emot anser förvaltningsrätten att det inte klart framgår av förfrågningsun- Sida66 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4513-10 I VÄXJÖ