FÖRVALTNINGSRÄTTE N DOM Mål nr 1089-13 E Sida 1 (4) IMALMÖ 2013 -02- 2 5 Avdelning 1 Maria Persson SÖKANDE Kontorsmaskiner i KristianstadAB, 556064-0319 Box 557 291 25 Kristianstad MOTPART Kristianstads kommun Västra Storgatan 10-12 291 80 Kristianstad ÖVRIG BERÖRD MidconAB Box 6027 371 06 Karlskrona SAKEN Dok.Id 146121 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Kristianstads kommun får avsluta upphandlingen avseende köp av tjänst MFP, Dnr 2012/465, forst efter att rättelse vidtagits genom en ny utvärde­ ring där MidconAB:s anbud inte får beaktas. t20J3 02 21 Avd Dnr KSnr Aktbil KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 1089-13 E Avdelning 1 I, IMALMÖ YRKANDENM.M. Kristianstads kommun genomför en upphandling avseende köp av tjänst MFP, Dnr 2012/465. Upphandlingen genomförs med öppet förfarande en­ ligt LOU. Enligt tilldelningsbeslut den 23 januari 2013 har Midcon AB (Midcon) tilldelats kontraktet. Kontorsmaskiner i Kristianstad AB (Kon­ torsmaskiner) har placerat sig på andra plats. Kontorsmaskiner ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjort på så sätt att utvär­ deringen görs om varvid anbudet från Midcon ska uteslutas och Kontors­ maskiner ska tilldelas kontraktet. Som grund för sin talan anför Kontors­ maskiner att Midcon inte har uppfyllt skall-kravet på årsredovisning i för­ frågningsunderlaget då årsredovisningen inte är komplett. Den saknar bl.a. resultatredovisning. Kristianstads kommun bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. I punkten 3.2 anges de krav som kommunen ställer på anbudsgi­ vares ekonomiska och finansiella ställning. Kommunen har angett som skall-krav att anbud ska innehålla senast reviderade årsredovisning samt organisationsnummer för kontroll hos Creditsafe. Syftet med kravet är att kommunen ska kunna bedöma om bolaget har god ekonomisk och finansi­ ell ställning dvs. om det föreligger förutsättningar för att fullfölja avtalet under avtalstiden. Kommunen har kontrollerat Midcons kreditvärdighet och konstaterat att Midcon har en rating på84. I förfrågningsunderlaget är kravet40. Utifrån dessa uppgifter är det ingen tvekan om att Midcon mer än väl uppfyller ställda ekonomiska krav. Den enda förklaring som kom­ munen kan finna till att årsredovisningen inte bifogats är att dokumentet varit tvåsidigt och att detta har förbisetts. För kommunens del innebär av­ saknaden av årsredovisningen inte att likabehandling och transparens åsi­ dosatts. Om komplettering hade begärts hade de uppgifter blivit verifierade Sida 3 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 1089-13 E Avdelning 1 IMALMÖ som framgår av kontrollen med Creditsafe. Om rätten skulle finna att LOU har åsidosatts hävdar kommunen utifrån principen om proportionalitet att upphandlingen ska göras om. Rättelse genom att Midcons anbud utesluts skulle innebära en alltför ingripande åtgärd för Midcon som inte står i pro­ portion till bristen i anbudsunderlaget. Midcon har getts tillfälle att yttra sig och anför bl.a. följande. Midcon har i efterhand själva konstaterat att den bilagda årsredovisningen tyvärr inte innehöll samtliga sidor. Detta inte uppsåtliga fel har skett när en medarbe­ tare har skannat in årsredovisningen och då av misstag valt knappen för enkelsidig skanning i stället för dubbelsidig skanning. Resultatet blir då att endast varannan sida skannas in. Midcon har inte haft någon som helst an­ ledning att dölja något i årsredovisningen. Då kommunen inte heller har uppmärksammat detta misstag i granskningen av anbudet så kan Midcon inte annat än vidhålla att kommunens inställning är korrekt. DOMSKÅL Enligt 16 kap.4 och 6 §§ LOU kan förvaltningsrätten pröva om en upp­ handlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsun­ derlaget. Sida4 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 1089-13 E Avdelning1 IMALMÖ I det i målet aktuella förfrågningsunderlaget anges i punkt 3.2 att anbudet ska innehålla senaste reviderade årsredovisningen (gäller inte nystartade företag som ännu inte hunnit upprätta årsredovisning). Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att rätten, i fråga om åtgärder, endast kan besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslu­ tas först efter rättelse. Rätten har således inte möjlighet att i det enskilda fallet förordna om vilken anbudsgivare som ska tilldelas kontraktet. Det av kommunen uppställda kravet avseende att anbudet ska innehålla den senaste årsredovisningen utgör ett s.k. skall-krav. Det är i målet ostri­ digt att den årsredovisning som Midcon bifogat sitt anbud inte är komplett då varannan sida saknas. Någon komplettering har härvid inte begärts av kommunen. För att aktuellt skall-krav ska anses vara uppfyllt anser för­ valtningsrätten att årsredovisningen måste vara komplett. Midcon kan därmed inte anses ha uppfyllt skall-kravet. Att Midcon uppfyller ett annat skall-krav avseende ekonomisk och finansiell ställning kan inte kompen­ sera det faktum att Midcon inte uppfyller aktuellt skall-krav. Eftersom an­ budet från Midcon inte uppfyllt det aktuella skall-kravet skulle bolaget rätteligen ha uteslutits från att delta i utvärderingen av upphandlingen. En­ ligt förvaltningsrätten är det en alltför ingripande åtgärd att göra om upp­ handlingen. Upphandlingen ska därmed rättas på så sätt att en ny utvärde­ ring ska genomföras utan att kommunen beaktar anbudet från Midcon. HURMAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) 0!CccCLu._] .Q/f1ee..-r Madeleine Westberg / -I�*� ��t,:ts1 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövnings�lstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1B LOU