KAMMARRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 02 2008 -02= 1 8 Meddelat i Stockholm Dok.Id 109663 Postadress Box 2302 103 17 Stockholm Besöksadress Birger Jarls Torg 5 Telefon Telefax 08-561 690 00 08-14 98 89 E-post: kammarrattenistockholm@dom.se \VV>'W.kamman-attenistockholm.domsto1.se Expeditionstid måndag fredag 09:00-11:30 12:30-1�:00 BESLUT Bravida Sverige AB, 556197-4188 Mikrofonvägen 28 126 81 Stockholm MOTPART Skolfastigheter i Stockholm AB Box 47311 100 74 Stockholm ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Sida 1 (2) Mål nr 1240-08 p«i;;i{ufiÄ��;;;;;��f 2008 -02- 2 5 Avd Dnr Doss Aktbil KLAGANDE Länsrättens i Stockholms län dom den 15 februaii 2008 i mål nr 3121-08, se bilaga SAKEN Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling - LOU Bravida Sverige AB (bolaget) överklagar länsrättens dom. Kammanätten har inhämtat att Skolfastigheter i Stockholm AB den 18 februaii 2008 tecknat avtal med Dalkia Facilities Management AB avseende den aktuella upphandlingen. SKÄL Av 7 kap. 1 § tredje stycket LOU framgår följande. Vid aiman upphandling än direktupphandling får en ansökan om överprövning inte prövas efter den tidpunkt då ett upphandlingskontrakt föreligger. Den får dock prövas till dess att tio dagar gått från det att 1) den upphandlande enheten länmat upplysningar som avses i 1 kap. 28 § första stycket, eller 2) rätten, om den har fattat ett interimistiskt beslut, upphävt det beslutet. Sida 2 Mål nr 1240-08 Enligt 1 kap. 28 § första stycket LOU skall den upphandlande enheten, när beslut om leverantör och anbud fattats, lämna upplysningar till varje anbudssökande eller anbudsgivare om beslutet och skälen för det. Av handlingarna i målet framgår att sådana upplysningar som avses i 1 kap. 28 § första stycket LOU lämnades den 7 februari 2008 och att Skolfastigheter i Stockholm AB tecknat avtal i den nu aktuella upphandlingen. Vid angivna förhållanden kan kammarrätten inte pröva överklagandet. BESLUT Karmnarrätten avskriver målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR (formulär 1), se bilaga. /) A \ 1� c.1 flr//1;lll#f, EvaHmmnar kammarrättsråd vCL") l l!faw1� ,,'."fM�/1/17"'? Martina I.<.Jj):-�tiansson( tf. assessor referent Håkan BergliU, lagman .,I I �· LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM 2008-02-15 Meddelad i Stockholm Mål nr 3121-08 Rotel 552 Sida 1 (6) SÖKANDE Bravida Sverige AB, 556197-4188 Mihofonvägen 28 126 81 Stockholm MOTPART Skolfastigheter i Stockholm AB Box 47311 100 74 Stockholm SAKEN .) Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om överprövning samt yrkandet om interimistiskt förordnande. Dok.Id 307279 Postadress 115 76 Stocld1olm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 0l E-post: lansrattenistockholm@donue Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN BAKGRUND DOM Sida 2 3121-08 Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB) har inbjudit entreprenörer att lämna anbud avseende förvaltningsentreprenad av VVS-system inom Stockholms skolor. Upphandlingen genomförs som en öppen upphandling enligt 5 kap. LOU. SISAB har enligt tilldelningsbeslut den 5 februari 2008 meddelat att upp­ draget tilldelats Dalkia Facilities Management AB (Dalkia). Bravida Sverige AB (Bravida) ansöker om överprövning enligt LOU. YRKANDEN M.M. Bravida yrkar att länsrätten beslutar att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse skett på så sätt att en ny anbudsutvärdering genomförs varvid Dalkias anbud inte prövas. Bravida yrkar även att länsrätten omedelbart beslutar att upphandling inte får avslutas innan beslut enligt ovan har fat­ tats. Till stöd för sin talan anför Bravida bl.a. följande. Dalkia uppfyller inte skall-krav 4 i förfrågningsunderlaget. Det organisationsschema, vilket Dal­ Ida bilagt anbudet, överensstämmer inte med verldigheten rörande det antal VYS-tekniker bolaget anser: sig ha till sitt förfogande i Stockholm. Bravida är en av de största arbetsgivarna av YVS-tekniker i hela landet och har god kännedom om marknaden' samt sina konklmenter. För att få kalla sig VVS­ montör/VVS-tekniker skall man ha gått tvåårig yrkesskola samt ha minst två års praktik. I Bravidas FM organisation (Bravida TSM), liknande Dalkia FM, har bolaget ett stort antal telmiker anställda. Bravida och Dalkia utför i stort sett likvärdiga uppdrag. Av Bravida TSMs tekniker har cirka 5 % den VYS-kompetens, villcet kategoriserar dem som VYS-tekniker. Detta tal borde vara likvärdigt även för Dalkia, vilket i så fall skulle innebära 393 tekniker x 0,05=20 tekniker. Den organisationsplan, vilken Dalkia har LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 3 3121-08 ingett tillsammans med sitt anbud, visar inte att Dalkia uppfyller ovan angi­ vet skall-hav. Enligt egen uppgift i punkten 3.3 Lokal organisation, anger Dalk.ia att de har 393 tekniker anställda i Stockholm. Av organisationspla­ nen framgår inte att dessa är YVS-tekniker. För det fall samtliga tekniker skulle vara YVS-tekniker skulle det betyda att Dalkia skulle vara nästan lika stora som Bravida och YIT tillsammans (de två ledande VVS installa­ törerna i Stockholm). Om så är fallet är det intressant att notera att de, som stark marknadsledare i Stockholm, inte är medlemmar i VYS-företagen. Bravida kräver att Dalkia styrker sitt påstående om den lokala organisatio­ nens beskaffenhet med CV på minst 80 YVS-tekniker stationerade i Stock­ holmso1mådet. SISABharvaltattaccepteraDalk.iasanbudtrotsattdetinte uppfyller ställda skall-krav. Härigenom har SISAB åsidosatt den grund­ läggande gemenskapsrättsliga principen om likabehandling av anbudsgivare och anbud i 1 kap. 4 § LOU. Bravida har härigenom lidit skada eller kan komma att lida skada. Rättelse skall därför ske i form av en ny anbudsut­ värdering varvid Dalkias anbud inte prövas. SISAB bestrider bifall till ansökan och anför bland annat följande. SISAB har inte brutit mot någon bestämmelse i LOU eller mot någon av de gemen­ skapsrättsliga principer, vilka LOU vilar på. Förfrågningsunderlaget har varit klart och tydligt. Kvalificeringen av anbuden har skett i enlighet med de krav, vilka uppställs i förfrågningsunderlaget. För det fall brister skulle anses föreligga såvitt avser kvalificeringen eller fö1farandet i övrigt är bris­ terna i vmje fall inte av sådan art eller omfattning att kraven i LOU åsido­ satts. Skäl för beslut om att SISABs upphandling skall göras om eller rättas saknas således. När det gäller Bravidas påståenden har Dalkia genom att bifoga ett organisationsschema, samt genom att lämna uppgift om att bola­ get har minst 80 stycken anställda som heltidsarbetar i serviceuppdrag som VYS-tekniker, uppfyllt det kvalificeringskrav som SISAB uppställt. SISAB har inte anledning att ifrågasätta Dalkias anbud i denna del. Vad slutligen LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida 4 3121-08 avser Bravidas krav avseende CV:n är detta krav varken möjligt eller rele­ vant. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt övergångsbestämmelserna till lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling skall bestämmelserna i LOU tillämpas på upphandlingar som på­ börjats före den 1 januari 2008. Enligt 1 kap. 4 § LOU skall upphandling göras med utnyttjande av de kon­ kurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärsmässigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud skall behandlas utan ovidkom­ mande hänsyn. Enligt 7 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser att han lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän för­ valtningsdomstol ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. I 7 kap. 2 § LOU anges bl.a. följande. Om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först se­ dan rättelse gjorts. Rätten får omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Utredningen i målet I Förfrågningsunderlag- Förvaltningsentreprenad av VVS-system inom Stockholms skolor (SISABs Dnr: 01262-2007) anges i upphandlingsföre­ skrift UF3.51 (Prövning av anbudsgivare) följande: "Anbudsgivare skall redovisa följande dokument och motsvara följande krav för att deras anbud skall tas upp till prövning: 4. I anbudsgivares organisation skall finnas tillsvidareanställd personal om minst 80 st personer som heltidsarbetar som VYS-tekniker, varav minst LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN DOM Sida .5 3121-08 30 st personer som heltidsarbetar med serviceuppdrag. Företagets organisa­ tionsschema el lilm. bifogas." I sitt anbud har Dalkia angett att det i enlighet med fölfrågan i den lokala organisationen i Stocld10lm har tillsvidareanställd personal om minst 80 stycken personer som heltidsarbetar i serviceuppdrag som VVS-tekniker. Dalkia har vidare gett in ett organisationsschema. Länsrättens bedömning Av 1 kap. 4 § LOU framgår ett en upphandling skall göras med utnyttjande av de konkurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras af­ färsmässigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud skall behandlas utan ovidkommande hänsyn. Vidare gäller de EG-rättsliga principerna om icke­ diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Grund för att ingripa mot en upphandling kan föreligga om den upphandlande enheten har åsidosatt kra­ vet på affärsmässighet eller förbudet mot ovidkommande hänsyn i 1 kap. 4 § LOU eller någon av de uppräknade EG-rättsliga principerna och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. De krav som den upphandlande enheten ställer i förfrågningsunderlaget kan uttryckas i så kallade skall-krav vilka, till skillnad från så kallade bör-krav, är ovillkorliga för att anbudet skall kunna komma i fråga för antagande. Ett anbud som inte uppfyller samtliga ställda skall-hav får inte antas eftersom detta skulle strida mot principen om likabehandling av anbudsgivarna. En överträdelse av nämnda princip strider mot 1 kap. 4 § LOU. Det åligger den upphandlande enheten att kontrollera om de uppgifter som lämnas i inkomna anbud innebär att uppställda skall-krav är uppfyllda. Där­ emot är den upphandlande enheten enligt länsrättens mening inte skyldig att Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 3121-08 STOCKHOLMS LÄN också kontrollera att lämnade uppgifter i sig är riktiga under förutsättning att omständigheterna i det enskilda fallet inte ger anledning att ifrågasätta riktigheten av uppgifterna (jfr Kammarrätten i Sundsvalls dom den 30 no­ vember 2005 i mål nr 3243-04). Såvitt framgår av handlingarna har det inte framkommit någon omständighet som gett SISAB anledning att ifrågasätta Dalkias uppgifter i aktuellt hänseende. SISAB har följaktligen inte handlat felaktigt när bolaget utgått från de uppgifter som Dalkia inkommit med av­ seende det aktuella skall-kravet. Vad Bravida anfört föranleder ingen annan bedömning. Länsrätten finner mot bakgrund av det ovan anförda att det inte är visat att SISAB har åsidosatt kravet på affärsmässighet i LOU eller någon av de ovan uppräknade EG-rättsliga principerna. Bravidas ansökan om ingripande enligt LOU samt yrkande om interimistiskt förordnande skall därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/1A) Hans L Larsson Rådman Föredragande har varit Lena Dahlberg. HUR MAN ÖVERKLAGAR J>e!l som vill iiverlclag}1 lrnrnmarrii1Jeus �1vg1>nllldc skall skrivi1 till fverlclagandei ,i;Juill lu1 lwmmii il! Lill lrnrnmardi1te11 inom il'c )!(�clwr i.råu cle11 cb1g di\ klagm1den fidc clel llY beslutet Ticle11 fö1 överlclaga11dc för de1 allniiirrni1 dilrnm; cJodc frfö1 deu dag besluiel nwddeh1c1es. Om sista dagen för överklagande infaller pl\ en lördag, söndag eller helgdag, midsommar•, jul- eller nyårsafton, riicker det a11 skrivelsen komme1 in nästs vardag. För atl ett överklaganclt skall kunrrn tas upp i RegeringsräUen forclrm: atlprövningstillsLånd meddelas. Regeringsrätl.en lämnar prövningstillstä11cl om del är av vikt for ledning av rätLsLillän1pningenatltalanprövaselleromdetföreliggersynnerligc1skälti11 sådanprövning, såsomattgrund förresningföreliggerellerattmåletsutgångikammarrättenuppenbarligen beror pf1 grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningsti !Istånd inte meddelas står kammarrättens beslutfasl. Det är därför viktigL att det klart ocb tydligt framgår av överklagandet till Regeringsrätten varför man anser att prövningstillstånd bö1 meddelas. Skrivelsen med överldngaude skall undertecknas nv klaganden eller dennes ombud och inges i original sam1 innehålla; D ilogo L 2. 3 4, 5, den klagandes nam11, p ersonnummer/organisationsnummer, yrke, postadress och telefonnumme1 . Dessutom skall adressoch telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats dä, klaganden kan näs fö1 delgivning lämnas om dessa uppgifte1 inte tidigare uppgett!, i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras ii1 del viktigt att anmälan snarast görs till Regeringsrätten del beslut som överklagas med uppgift om karnmarrätlcns namn, målnumrne, sam! dagen f: ör beslutet de skiil som klagande11 vill åberopa fö, sin begäran om all fä prövningslillsttincl den lindring av kammariiitlen!, beslut so�1 klaganden vill fä till stånd och sldilen hiirlb1 de bevi:; som klaganden vill åberopa ocb vad han/hon vill styrka med vm:ic siirnkill bevis. D \' LHI :wu:.,}2 Formulär J