FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 3074-16 Sida 1 (6) I STOCKHOLM 2016-04-25 Avdelning 30 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Skaala Fönster och Dörrar AB, 556777-6306 Ombud: Advokat Christoffer Stav�now samt Jur.kand. Oscar de Hoog och Jur.kand. Hampus Stefansson Stavenow & Partners Advokatbyrå AB Skeppsbron 40 111 30 Stockholm MOTPART Husbyggnadsvaror HBV Förening Box 5199 121 18 Johanneshov SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen avseende områdena la, lb, 2a och 2b ska göras om. Dok.Id 713108 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax 08-561 680 01 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstoI.se/forvaltningsratt Ankomstdatum 2016-04-25 -- __·.I '. Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3074-16 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Husbyggnadsvaror HBV Förening (HBV) genomför en upphandling av fönster, 15-141, omgång2. Upphandlingen genom.rors som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) Upphandlingen omfattar 13 olika områden. Av tilldelningsbeslut den 5 februari2016 framgår att Skaala Fönster och Dörrar AB:s ( Skaala) anbud har uteslutits från samtliga av de fyra områden där bolaget har lämnat anbud. _ Skaala ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas avseende område la, 1b,2a och2b på så sätt att bolagets anbud tas upp till prövning. I andra hand yrkas att upphandlingen avseende de ovan nämnda områdena ska göras om. HBV anser att ansökan om överprövning ska avslås. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Står kravet i punkten 4.1 avseende uppfyllande av tekniska krav i strid med LOU och principen om transparens? Av förfrågningsunderlagets punkt 4.1 lmder rubriken uppfyllande av tekniska krav framgår att bl.a. följande gäller för områdena leveranser, montering och renovering. "För levererade och monterade.fönster gäller de krav som krävs för P­ märlrning av fönster enligt följande certifieringsregler: allmänna regler (Certifieringsregel 000 -Allmänt). P-märkning av byggprodukter- Ce1tifieringsregd 048 - Fönster av plast­ Oktober 2008 I ,. ..I 'II ../'. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM P-märkning av byggprodukter-Certifieringsregel 020- Fönster av trä och trä/metall - april2013 byggprodukter- SPCR 005-Fönster, dörrar, vägg- och takelement av glas och metall-maj201O" Vidare framgår att följande ska bifogas anbudet. • • • Skaala anför bl.a. följande. Det strider mot principen om transparens och bestämmelserna i 6 kap. LOU om tekniska specifikationer att inte tydligt ange på vilket sätt ett ska-krav ska uppfyllas. HBV har inte i förfrågnings­ underlaget tydligt definierat vilken dokumentation som krävs för de företag som inte har P-märkta fönster. Skaala har skickat in de i punkten 4.1 angivna testresultaten. Skaala har även skickat in andra testresultat än vad som explicit har angivits samt efterfrågade produktblad. Det är inte förenligt med LOU att ange "bl.a." i upphandlingsunderlaget och därefter utesluta anbud under utvärderingen med anledning av krav som inte är tydligt definierade. Vid utvärderingen har HBV använt sig av ett excellblad som inte var en del av förfrågningsunderlaget. HBV anför bl.a. följande. Kravet har angetts på ett tillräckligt tydligt och förntsebart sätt. Förteckningen av handlingar följs av "bland annat" i punkt 4.1 i förfrågningsunderlaget, vilket inte är tänkt att begränsa utan för att exemplifiera vilka slags handlingar som HBV efterfrågar. Angivna Sida 3 3074-16. "Accept via kryssruta i anbudsformulär att kravet uppfylls. Intyg om P-märkning eller dokument över testresultat gällande bl.a. luft- och, regntäthet, säkerhet mot vindlast, öppnings- och stängningskraft. Produktblad och eller information som visar fabrikat och typ för offererade fönster ( leveranser och montering) Produktblad för offererad renovering" FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida 4 3074-16 handlingar är inte på något sätt uttömmande och HBV avsåg att inte avgränsa vilka testresultat som var tillräckligt att bifoga till anbudet. Förvaltningsrättens bedömning I förfrågningsunderlagets punkt4.1 har HVB hänvisat till en standard, i förevarande fall P-märkning. Av 6 kap. 2 §LOU som avser tekniska specifika�ioner som hänvisar till en standard framgår bl.a. att de tekniska specifikationerna ska vara utformade med hänvisning till de telmiska specifikationer som definieras i bilaga 4 och att varje hänvisning som avses ska följas av orden "eller likvärdigt". Genom att i förfrågningsunderlaget ställa laav'på P-märkning utan att ange att även likvärdig standard kommer att godtas medför enligt förvaltnings­ rättens mening att kravet i punkten 4.1 är utformat i strid med 6 kap. 2 § LOU. Vidare anser förvaltningsrätten att den omständigheten att HBV angett ett antal testresultat som bl.a. skulle bifogas till anbudet har medfört att förfrågningsunderlaget är otydligt och att det inte tillräckligt tydligt har framgått att anbudsgivare som bifogat de uppräknade testresultaten inte skulle komma att uppfylla det ställda kravet. Förvaltningsrätten anser mot denna bakgrund att förfrågningsunderlaget strider motLOU och principen om transparens. UppfyllerSkaala kravet på ekonomisk och finansiell ställning? Av förfrågningsunderlagets punkt 3.1.4 under rubriken ekonomisk stabilitet framgår bl.a. att anbudsgivaren ska vara ekonomiskt stabil. För att uppfylla kravet ska anbudsgivaren ha en stabilitet motsvarand lägst riskklass A enligt Bisnode Kredit AB. Om kravet på rating inte uppfylls skall kopia på I; II' I: Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3074-16 upprattad finansiell garantiförbindelse i form av exempelvis koncern- eller bankgaranti bifogas anbudet. Under handläggningen hos förvaltningsrätten har HBV anfört att Skaala inte har lidit eller riskerat att lida skada eftersom de inte heller uppfyller kravet på ekonomisk och finansiell ställning som anges i förfrågningsunderlagets punkt 3.1.4. HBV har anfört att kravet inte är uppfyllt eftersom Skaala inte till sitt anbud har bifogat en garanti som visar att·koncembolaget åtagit sig ett proprieborgensansvar eller därmed jämställt ansvar. HBV har anfört att bolaget mot denna bakgrund inte visat att de lider eller kan komma att lida skada på grund av eventuella felaktigheter i upphandlingen. Förvaltningsrättens bedömning Det är ostridigt att Skaala till sitt anbud har bifogat en koncerngaranti. Såsom förfrågningsunderlaget har utformats anser förvaltningsrätten att det inte framgår att anbudsgivaren för att uppfylla laavet på ekonomisk stabilitet måste bifoga en garanti som visar att koncernen har åtagit sig ett proprieborgensansvar. Mot denna bakgnmd och med hänsyn till att det inte har framkommit annat än att Skaala till sitt anbud har bifogat en garantiförbindelse i form av en koncerngaranti anser förvaltningsrätten att Skaala uppfyller kravet avseende ekonomisk stabilitet. VadSkaala i övrigt har anfört Skaala har även anfört att de har presenterat all form av bevisning som finns att tillgå, att HBV har felaktigt uteslutit bolaget trots att de uppfyllt kraven i upphandlingen och deras anbud ska därför tas upp till prövning vid ny utvärdering. Skaala har vidare anfört att HBV handlat felaktigt vid utvärderingen genom utvärdera annan anbudsgivare som inte uppfyller kraven på P-märkning och som presterat motsvarande bevisning som I STOCKHOLM .I FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM DOM Sida 6 3074-16 bolaget. Skaala har även anfört att kravet endast har gått att uppfylla om anbudsgivaren faktiskt är P-märkt varför kravet är diskriminerande och därför strider mot LOU. Förvaltningsrätten har ovan funnit att för:frågningsunderlaget är utformat på ett sätt som står i strid med LOU. Skaala får därför anses har lidit eller riskerat att lida skada genom HBV:s förfarande. Mot denna bakgrund saknar förvaltningsrätten skäl att pröva övriga av Skaala påstådda brister i upphandlingen. Slutsats Förfrågningsunderlaget har utformats i strid med bestämmelserna i LOU. Eftersom bristen kan härledas till förfrågningsunderlaget och därmed till det konkurrensuppsökande skedet anser förvaltningsrätten att ansökan ska bifallas på så sätt att upphandlingen avseende områdena la, 1b, 2a och 2b ska göras om. HUR MANÖV ERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 ( DV 3109/IALOU). 1/!:d!:/�f{. Ulrika Melin Chefsrådman Stina Wesslau har föredragit målet. I1; .,•.• '"" . HUR MAN ÖVERKLAGAR � PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den· dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska Innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e -postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, post.adress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, niilnum­ mer samt dagen för beslutet., 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningsti.llstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet Ivissamålf°aravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • la.gen(2011:1029)omupphandlingpåför- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interhnistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se