LÄNSRÄTTEN I DOM Mål nr STOCKHOLMSLÄN 2009-10-21 19432-09 Sida 1 (7) Allmänna avdelningen Meddelad i Enhet 14 Stockholm SÖKANDE w =' ,-,��.lklhi StefanDahlberg&CompetenscompagnietAB,556685-0045 ,, Carl Akrells gata 2 155 51 Stockholm 2009 -10- 2 3 ,__ Dm Överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling - LOU MOTPART Arbetsfönnedlingen Juridiska avdelningen 11399 Stockholm SAKEN Av� DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 468089 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Telefax 08-561680 00 08-561680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 19432-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen BAKGRUND Arbetsförmedlingen genomför en upphandling av professionell ärende­ handledning för arbetsföm1edlingens personal, diarienummer Af- 2009/029514. Upphandlingen genomförs som en öppen upphandling. Ar­ betsförmedlingen har i tilldelningsbeslut den 21 september 2009 meddelat att man antagit annat anbud än anbudet från Stefan Dahlberg & Compe­ tenscompagniet AB. YRKANDEN M.M. Stefan Dahlberg & Competenscompagniet AB (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar i första hand rättelse, dvs. att bolaget ska bli be­ dömda efter sin beskrivning av tjänsten, kompetens etc. som övriga leve­ rantörer genomgått och blivit bedömda, och i andra hand att upphandlingen görs om. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Motivet till överklagandet är den oklarhet som finns i förfrågningsunderlaget. Av förfrågningsunderlaget framgår att Arbetsförmedlingen avser att handla upp handledningstjänster avseende två målgrupper, A för medarbetare och B för chefer. Under rubriken referensuppdrag anges att dessa ska avse målgrupp och omfattning. Under rubriken kompetens framgår samma skrivning där ordet målgrupp finns och att leverantörens kompetens ska tillgodose dess olikheter. I anbudsförfrågan är det ett skallkrav att i detalj beskriva hur professionell ärendehandledning ska genomföras i relation till respektive målgrupp. Det handlar om metodik/arbetssätt och hur det bidrar till respektive målgrupps mål. Under rubriken pris framgår "att anbud skall innehålla ett (1) pris per timme handledning och konsult". Bolagets tolk­ ning är och var att förfrågningsunderlaget avser handledning till två mål­ grupper och inte de bägge tillsammans. Därför har bolaget angett ett tim­ pris per målgrupp. Det är dessutom på marknaden vanligt att ange olika Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 19432-09 STOCKHOLMS LÄN Allmäima avdelningen p1is för handledning till personal och chefer. En orsak till det är att det of­ tast behövs olika kompetenser beroende på målgrupp. Pris per handledning och 01m·åde är för bolaget öppet vad som avses - målgrupp eller handled­ ning med båda grupperna. Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Om länsrätten skulle bedöma att ett ingripande ska göras vore det ett för stort ingrepp med alltför omfattande och stora skadeverkningar att förordna om att upphandlingen i de aktuella upptagningsområdena ska gö­ ras om. Vid sådant förhållande yrkas att ingripandet mot upphandlingen ska ske genom att det förkastade anbudet ska förklaras uppfylla angivna skallkrav. Uppgift om pris (punkten5.5 i förfrågningsunderlaget) är ett skallkrav som inte är uppfyllt i bolagets anbud varvid anbudet förkastades och därmed inte gick vidare till utvärdering. Av förfrågningsunderlag samt kompletteringen som gjordes den31 mars 2009, under punkten5.5 Pris, framgår det tydligt att anbudet skall ilmehålla ett (1) pris per timme och konsult per upptagningsområde. Bolagets anbud redovisar två priser, ett plis för målgrupp A samt ett pris för målgrupp B. Prisuppgiften i anbudet har inte lämnats i enlighet med de fömtsättningar som anges i förfråg­ ningsunderlaget. För att en prisutvärdering ska kunna genomföras måste priser anges enligt de krav Arbetsfönnedlingen upprättat och inte som i anbudet med två olika prisuppgifter. Förfrågningsunderlaget är klart och otvetydigt fonnulerat. Om länsrätten skulle finna förfrågningsunderlaget oklart åberopas RÅ 2002 ref. 50. Regeringsrätten har i den åberopade do­ men slagit fast att "förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under fömtsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte trädsförnär". Arbetsförmedlingenharföljtdeuppsattaprincipernaför upphandlingen och har genomfört upphandlingen i enlighet med LOU. Begäran om överprövning bör därför avslås. LÄNSRÄTTEN I DOM STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 4 19432-09 Enligt 12 kap. 1 § LOU gäller följande. En upphandlande myndighet ska anta antingen 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som im1ehåller det lägsta priset. Vid bedömningen av vilket anbud som är det mest ekonomiskt fördelakti­ ga, ska myndigheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till fö­ remålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljö­ egenskaper, driftskostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funk­ tionella och tekniska egenskaper, service och tekniskt stöd. Av 16 kap. 2 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredningen i målet I Arbetsförmedlingens förfrågningsunderlag "Professionell ärendehandled­ ning för arbetsförmedlingens personal" anges på sidan 15 under rubriken 5.5 "Pris" bl.a. följande. Arlbudet skall innehålla ett (1) pris per timme handledning och konsult och anges i svenska kronor, exklusive moms. Pri­ set skall inkludera samtliga kostnader som leverantören har för uppdragets genomförande. Priset inkluderar löne- och bilkostnader, ersättning för se­ mester, tid för förberedelser och efterarbete, utrustning som behövs för uppdragets utförande, övertid samt rese- och traktamentskostnader. Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 19432-09 I komplettering till förfrågningsunderlaget daterad den 31 mars 2009 anges under rubliken5.5 "Plis" att anbudet skall innehålla ett (1) plis per timme handledning och konsult per upptagningsområde och anges i svenska kro­ nor, exklusive moms. I förfrågningsunderlaget anges på sidan 17 under rubliken 7 .2 "Anbudet" att anbud skall lämnas på de villkor som framgår av förfrågningsunderla­ get. Avvikande anbud eller anbud som inte uppfyller samtliga skallkrav kommer att förkastas. Bolaget har i sitt anbud under rubliken "Pris" angett följande. Handledar­ arvodet uppgår till för, STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen Marknadsområde Nord • chefshandledning per timma • medarbetarhandledning per timma Marknadsområde Väst • chefshandledning per timma • medarbetarhandledning per timma Marknads01m·åde Syd • chefshandledning per timma • medarbetarhandledning per timma Marknadsområde Öst • chefshandledning per timma • medarbetarhandledning per timma Amo 16 • chefshandledning per timma • medarbetarhandledning per timma 1 500 kronor exkl. moms 1 200 kronor exkl. moms 1 750 kronor exkl. moms 1 400 kronor exkl. moms 1 750 kronor exkl. moms 1 400 kronor exkl. moms 1 750 kronor exkl. moms 1 400 kronor exkl. moms 1 500 kronor exkl. moms 1 200 kronor exkl. moms Sida 6 LÄNSRÄTTEN I DOM 19432-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen Länsrättens bedömning Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö-­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet och förutsebart sätt. Vidare gäller de EG-rättsliga prin­ ciperna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Detta innebär att en upphandlande myndighet inte får anta anbud som inte uppfyller kra­ ven enligt förfrågningsunderlaget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än dem som funnits med i förfrågningsunderlaget. Däremot gör de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när (se RÅ 2002 ref. 50). Fråga i målet är om det på grund av vad bolaget anfört, att bolaget uppfyl­ ler skallkrnvet under punkt 5.5 i förfrågningsunderlaget alternativt att för­ frågningsunderlaget är oförutsebart, det finns skäl för länsrätten att vidta åtgärder med stöd·av 16 kap. 2 § LOU. Av tilldelningsbeslut den 21 september 2009 framgår att bolagets anbud förkastats då anbudet inte uppfyller kvalificetingskraven i förfrågningsun­ derlaget och/eller avviker från de villkor som framgår av förfrågningsun­ derlaget. Bolaget l�ar angivit felaktiga prisuppgifter och svarar inte mot vad som efterfrågas i förfrågningsunderlaget. Av förfrågningsunderlaget fram­ går att samtliga skallkrav ska vara uppfyllda. Bolaget har i sitt anbud an­ gett två olika priser, ett pris för chefshandledning och ett pris för medarbe­ tarhandledning. Bolaget har således inte uppfyllt skallkravet att uppge ett (1) pris per timme handledning och konsult per upptagningsområde. Även med beaktande av vad bolaget har anfört. så anser länsrätten att det inte är styrkt att bolaget uppfyllt det i förfrågningsunderlaget uppställda skallkra- Sida 7 LÄNSRÄTTEN I DOM 19432-09 vet avseende p1is, som varit en förutsättning för att gå vidare i utvärdering­ en. Vidare finner länsrätten att förfrågningsunderlaget är tillräckligt tydligt och förutsebart utfonnat i fråga om innebörden av detta skallkrav. Upp­ ställda krav kan inte anses stå i strid med 1 kap. 9 § LOU. Länsrätten finner sammanfta tningsvis att vad bolaget åberopat inte visar att upphandlingen genomförts i strid mot LOU och gemenskapsrätten. Skäl för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU föreligger dänned inte. Bolagets ansö­ kan ska därför avslås. STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen 1⁄4«cui!lih. HffR �,AN ?rERKLAGAR, se bilaga (Dv3109/la) . la Hamlin Länsrättsfiskal Föredragande har vaiit Theres Bjursharnrnar. �- SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till K.ammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten ko1nrnit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnu:tn1ner. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut sorn överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, S. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ num.mer. www. domstol se för beslutet,