FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 1607-10 Sida I (5) I VÄX.TÖ 2010-04-15 Föredragande: Sofia Lindvall MOTPART Meddelad i Växjö Växjö Fastighetsförvaltning AB, 556087-6038 Nygatan 34 352 31 Växjö SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Förvaltningsrättens interimistiska beslut från den 17 mars 20 I O upphör därmed att gälla. Dok.Id 1806 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon 0470-868 00 Telefax 0470-869 50 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Ep- ost: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1607-10 I VÄXJÖ BAKGRUND Växjö Fastighetsförvaltning AB (VöFAB) har genomfört en öppen upp­ handling över tröskelvärdet avseende markskötsel, snö och halkhantering för tre distrikt. Enligt tilldelningsbeslut den 8 mars 2010 har NCC antagits som leverantör beträffande distrikt 1-3. AB LONIL (bolaget) har ansökt om överprövning avseende distrikt 1. Förvaltningsrätten har genom beslut den 17 mars 2010 förordnat att den påbö�jade upphandlingen, såvitt avser distrikt 1, inte får avslutas innan något annat har beslutats. YRKANDEN Bolaget ansöker om överprövning och anför i huvudsak följande. NCC uppfyller inte skallkraven för distrikt 1 och deras anbud borde därför ha förkastats. NCC har under flera år utfört samtliga entreprenader på distrikt 1-3 men blev 2008 uppsagda på distrikt 1 på grund av misskötsel och sam­ arbetsproblem. Det finns inte någon m�jlighet för NCC att uppfylla skall­ kraven då de har misskött både arbete och relationer. NCC uppfyller inte reglerna i LOU eftersom referenserna inte är objektsbundna till distrikten. NCC har endast lämnat två godkända referenter då en av referenterna inte har någon driftanknytning. På grund av ett skrivfel vad gäller byte av sand i sandlåda (lekplats) har bolagets anbud blivit 32 000 kr för högt. Anbudet som ingivits av NCC borde vidare ha ett högre pris då anhudssumman som angetts enbart gäller tio månader. NCC:s vinterhållningspris avviker avse­ värt i förhållande till övriga anbudsgivare och de bör ha fått en förfrågan om rimligheten i detta. VöFAB motsätter sig bifall till ansökan och anför bl.a. följande. I enlighet med UF 3..52 i förfrågningsunderlaget skulle anbudsgivare ange tre refe­ rensuppdrag. VöFAB har tagit in referensuppgifter genom ett upprättat frågefonnulär där ett medelbetyg har varit grunden för en poängsättning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 3 1607-10 Referenspoängen är inte knutna till distrikten. Referenstagningen har resul­ terat i att bolaget och NCC fått tio poäng vardera. Både bolaget och NCC uppfyller samtliga skallkrav. Det avgörande för upphandlingen är därmed totalpriset för distrikt 1. Det förekommer ett skrivfel vad gäller byte av sand i sandlåda (lekplats) men felet har inte medfört att bolagets anbuds­ summa blir lägre än NCC:s eller att bolagets sammanlagda poäng blir hög­ re än NCC:s. Av anbudsformuläret framgår att anbudssumman ska anges som ett totalpris för perioden den 1 april 2010 - den 31 mars 2011 och det pris som NCC angett avser den perioden. VöFAB bifogar tre bilagor av vilka framgår den ursprungliga utvärderingen av anbuden, utfallet vid en omräkning av bolagets och NCC:s anbud vid en antagen sandtjocklek om 20 cm/m2 och resultatet av en omräkning där positionen byte av sand i sandlåda (lekplats) utelämnats. UTREDNINGEN I förfrågningsunderlagets upphandlingsföreskrifter anges bl.a. följande. UF3.51l Anbudsgivaren kommer att uteslutas från att delta i upphandlingen om denne bl.a. har gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen. (p. 5). UF3.512 Anbudsgivaren ska redovisa minst ett utfört eller pågående referensupp­ drag avseende likvärdig entreprenad. Uppdragen ska vara utförda inom den senaste ettårsperioden. Uppgift om referenser ska innehålla namn på före­ tag/organisation, kontaktperson med telefonnummer och typ av uppdrag. UF 3.52 Endast anbud som uppfyller samtliga krav enligt UF 3.51 kommer att prö­ vas vid anbudsutvärderingen. Vid anbudsutvärderingen används en skala, varvid 100 är det högsta betyget. VöFAB kommer att anta det anbud som FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 4 1607-10 är ekonomiskt mest fördelaktigt med hänsyn till pris och övriga ekonomis­ ka villkor (vikt 80 procent, max 70 poäng) samt referenser (vikt 20 pro­ cent, max 20 poäng). Kriterierna kvalitet/miljö, kompetens och samarbetsförmåga kommer att bedömas via referenser. Anbudstagaren ska vidtala tre referenser före an­ budslärnnandet om att referenten kommer att kontaktas av den som prövar anbuden. Detta avser tre referenser för vilka arbete utförts under den senas­ te femårsperioden och som anbudsgivaren önskar åberopa. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon arman bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Bolaget har anfört. att NCC tidigare blivit uppsagda från entreprenaden på distrikt ett "enligt uppgift" på grund av misskötsel och samarbetsproblem. Enligt UF3.511 punkten 5 ska en anbudsgivare uteslutas från upphandling­ en om denne har gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen. Vö- FAB har anfört att man valde att säga upp avtalet och göra en ny upphand­ ling för att stämma av priset på marknaden och eventuellt nya aktörer inför ny upphandling år 2010. Förvaltningsrätten finner mot denna bakgrund inte FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ DOM Sida 5 1607-10 att det är visat att NCC har gjort sig skyldig till ett sådant allvarligt fel i yrkesutövningen som medför att de ska uteslutas från upphandlingen. Bolaget har även invänt att referenterna inte är objektsbundna och att en av de referenter som NCC åberopat saknar driftanknytning. Av förfrågnings­ underlaget framgår emellertid inte vare sig i avseende den referens som ska anges enligt UF3.512 eller de referenser som ska anges för att bedöma kri­ terierna kvalitet/miUö, kompetens och samarbetsförmåga enligt UF3.52 att sådana krav uppställs. Förvaltningsrätten finner således inte att det förelig­ ger skäl att frångå VöFAB:s bedömning att NCC i sitt anbud uppfyllt de skallkrav som uppställts i förfrågningsunderlaget. Bolaget har anfört att den anbudssumma som NCC angett enbart avser tio månader samt att bolagets anbud till följd av ett skrivfel har blivit 32 000 kr för högt. I målet har emellertid inte framkommit annat än att den an­ budssumma som NCC angett avser tolv månader. VöFAB har vidgått att det förekommit ett skrivfel i anbudsformuläret i fråga om byte av sand i sandlåda (lekplats). Genom sina omräkningar, vilka inte ifrågasatts av bo­ laget, har VöFAB dock visat att utfallet av upphandlingen förblir oföränd­ rat, d.v.s. bolaget hade ändå inte kommit i fråga som vinnare av upphand­ lingen för distrikt I. Det fel som har begåtts är enligt förvaltningsrättens mening av ringa karaktär och medför i sig inte att upphandlingen eller ut­ värderingen behöver göras om. Sammantaget finner förvaltningsrätten således att det inte är visat att Vö­ FAB vid upphandlingen har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i lagen. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga I (DV 3109/1D) A{A/VL--- Malin Toivainen SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommet in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Oin prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nutnmer. C00 C C-1 www.domstol.se