FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UPPSALA 2015-12-18 Meddelad i Uppsala SÖKANDE SIMAB SportAB, 556546-7981 St ora Åvägen 19A 436 34Askim MOTPART Norrtälje kommun Box 800 761 28 Norrtälje SAKEN Sida 1 (4) Dok.Id 170094 Postadress Box 1853 75 l 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefax 018-43163 00 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se www.forvaltningsratteniuppsala.domstol.se Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Mål nr 6344-15 E KONKURRENSVERKET 2015 -12- 2 2 -. Avd Dnr KSnr Aktbil DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan. Telefon 018-43163 43 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6344-15 I UPPSALA BAKGRUND Norrtälje kommun (kommunen) har som upphandlande myndighet genomfört en upphandling av två delområden, idrottsmaterial och idrottsutrustning, där anbudslämnare kan lämna anbud på ett eller båda områdena för successivt avrop under avtalsperioden. Upphandlingen har genomförts som ett öppet förfarande enligt LOU och som en samordnad upphandling med kommunerna Norrtälje, Täby och Vallentuna, med Norrtälje som samordnande kommun. Den anbudsgivare som efter kvalificering och kontroll av skallkrav har lämnat det lägsta anbudspriset på respektive varukorg tilldelas kontraktet. SIMAB Sport AB (bolaget) lämnade anbud i upphandlingen. I tilldelningsbeslut den 13 november2015 antogs anbudet från Sport & Fritidsgrossisten i Sverige AB (Sport & Fritidsgrossisten) avseende anbudsområdet idrottsmaterial. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen i den del som avser idrottsmaterial och yrkar att vissa av Sport & Fritidsgrossistens offererade priser ska ersättas med belastningspris och att det efter detta ska göras en ny utvärdering. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. I den delen av upphandlingen som omfattar idrotsmaterial har kommunen antagit anbud från Sport & Fritidsgrossisten. Detta anbud har blivit felaktigt utvärderat. Sport & Fritidsgrossisten har blivit godkända trots att de inte erbjudit artiklar som motsvarar produktbeskrivningen i förfrågningsunderlaget. De artiklar det rör sig om är ett baseballslagträ samt en handboll. Sport & Fritidsgrossisten har offererat juniormodeller trots att det i upphandlingen efterfrågats modeller för senior eller vuxen. Avvikelsen är så stor och användandet så olikt beskrivningen att belastningspris bör användas. Eftersom kommunen inte har säkerställt att antagna anbud innehåller efterfrågad produktkvalitet samt funktion har det inneburit att bolaget inte Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6344-15 I UPPSALA blivit tilldelat denna del av upphandlingen. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Bolaget uppfyller inte skaderekvisitet enligt 16 kap. 6 § LOU. I upphandlingen fanns krav på att anbudsgivare skulle bifoga ett Excel-ark med beskrivning samt individuella prisuppgifter för efterfrågade produkter. Bolaget har inte bifogat en sådan beskrivning och informationen återfinns inte heller på annat sätt i anbudet. Bolagets anbud uppfyller därmed inte de obligatoriska kraven i upphandlingen. En anbudsgivare som lämnat ett anbud som inte uppfyller de obligatoriska laaven och därmed inte klarar kvalificeringsfasen kan inte vara aktuell för tilldelning av kontrakt. Detta innebär att bolaget inte har lidit eller riskerat att lida någon skada oavsett om kommunens handlande brutit mot någon bestämmelse i LOU. Bolaget har beretts tillfälle till genmäle men har inte hörts av. DOMSKÄL Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad bolaget åberopar· är visat att kommunen har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och att detta medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). För att en ansökan om överprövning av en upphandling ska bifallas är det således inte tillräckligt att en överträdelse av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU har skett om inte den leverantör som ansöker om överprövning kan visa att denna lidit eller kan komma att lida skada till följd av överträdelsen. I en överprövningsprocess gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig, på ett klart och tydligt sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (RÅ 2009 ref. 69). FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM Sida4 6344-15 Kommunen har i förvaltningsrätten anfört att bolaget inte uppfyller de obligatoriska kraven i upphandlingen och därmed inte klarar kvalificeringsfasen. Bolaget har inte framfört några invändningar i det avseendet. En anbudsgivare som rätteligen har förkastats i kvalificeringsfasen riskerar normalt inte att lida skada av att upphandlande myndighet inte har beaktat att även annan anbudsgivare borde ha uteslutits. I det fall att även det enda kvarvarande anbudet borde ha förkastats kan anbudsgivaren emellertid riskera att lida skada Gfr EU-domstolens avgörande i mål C-100/12 Fastweb, samt Kammarrätten i Jönköpings dom den11 april2014 i mål m 2658--2667-13 ). I den förevarande upphandlingen kan konstateras att utöver bolaget och Sport & Fritidsgrossisten har ytterligare kvalificerade anbudssökande lämnat anbud. Bolaget har endast anfört att den vinnande anbudsgivaren inte uppfyller samtliga obligatoriska krav. Den situation som förelåg i ovan nämnd rättspraxis är således inte aktuell. Detta innebär att bolaget inte längre kan betraktas som en presumtiv leverantör i upphandlingen och att det därmed inte är möjligt för bolaget att erhålla det ifrågavarande kontraktet. Bolaget kan därmed inte anses ha lidit skada i LOU:s mening även för det fall förvaltningsrätten skulle finna att Sport & Fritidsgrossistens anbud borde ha förkastats. Det saknas därmed grund för ett ingripande enligt LOU. Bolagets ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3l09/lA LOU). ��� KarlRahm förvaltningsrättsfiskal Målet har handlagts av föredraganden NicklasRydgren. ,--<0N 4. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtnin.gsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om dar klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltoingsrätten framgår av do­ men/beslutet I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövoing enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltoingsrätten. "' 1. 2. 3. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e -postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se