FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA Enhet 1 DOM 2019-09-05 Meddelad i Uppsala Mål nr 3344-19 E Sida 1 (4) SÖKANDE Sh Bygg, sten och anläggning AB, 556051-9232 Ombud: Bolagsjuri.st Jakob Waldersten Box 417 751 06 Uppsala MOTPART Uppsala kommun 753 75 Uppsala SAKEN KOi\lKURRENSVERKET �?{tJq&r /- Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU KSnr Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 290825 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Smedsgränd 22 Telefon Telefax 018-43163 00 018-10 00 34 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se www.forvaltningsratteniuppsala.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Uppsala kommun har inom ramavtal för successiva avrop av mark- och anläggningsarbeten genomfört en förnyad konkurrensutsättning av anläggningsarbeten och fmplanering inom Rosendal etapp 2, dnr GSN- 2019-0109. I den förnyade konkurrensutsättningen inkom två anbud. Uppsala kommun beslutade den 21 maj 2019 att avbryta den pågående förn)'ade konkurrensutsättningen. Som skäl för beslutet angavs i _huvudsak följande. Det ena anbudet är inte kvalificerat eftersom det saknar offererade personer gällande anläggningsarbetare, stensättare och grävmaskinist. Detta innebär att endast ett anbud återstår vilket a,nses utgöra giltigt skäl för att avbryta den förnyade konkurrensutsättningen på grund bristande konkurrens. Sh Bygg, sten och anläggning AB (Sh Bygg) ansöker om överprövning av avbrytandebeslutet och yrkar att beslutet upphävs. Till stöd för talan anförs bl.a. följande. Uppsala kommun har avbrutit den förnyade konkurrens­ utsättningen utan att ha saklig grund för det. Sh Bygg har lidit skada till följd av överträdelsen. Utöver att endast ett anbud kvarstod går det inte att utläsa några övriga omständigheter som lett till att kommunen valt att avbryta den förnyade konkurrensutsättningen. Eftersom den förnyade konkurrensutsättningen ska göras om med oförändrat innehåll är det tänkbart att avbrytandet beror på att den andra anbudsgivaren lämnat ett lägre pris och Uppsala kommun därför vill ge det bolaget ny möjlighet att tilldelas entreprenaden. Uppsala kommun bestrider ansökan och anför bl.a. följande. Kommunen har haft sakligt godtagbara skäl att avbryta den förnyade konkurrens: utsättningen med hänvisning till bristande konkurrens. Sh Bygg har inte heller lidit skada med anledning av avbrytandet eftersom anbudspriset inte låg inom ramarna för ramavtalet. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3344-19 I UPPSALA SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En upphandlande myndighet har inte någon skyldighet att fullfölja en inledd upphandling. Myndigheten måste dock ha sakligt godtagbara skäl för ett beslut att avbryta en upphandling och beslutet måste vara förenligt både med nationella bestämmelser om upphandling och med EU-rätten. Det är den upphandlande myndigheten som ska visa att det funnits godtagbara skäl att avbryta upphandlingen. Den omständigheten att endast ett anbud återstår har ansetts vara ett godtagbart skäl för den upphandlande myndigheten att avbryta en upphandling (RÅ 2008 ref. 35). Sh Bygg har till stöd för sin talan åberopat en dom från Kammarrätten i Stockholm den 11 maj 2018 i mål nr 6164-17. I domen uttalar kammarrätten bl.a. följande. Att endast en lämplig anbudsgivare återstår efter kvalificeringsfasen är som regel ett godtagbart skäl att avbryta en upphandling även när det är fråga om avrop från ett ramavtal, där antalet potentiella anbudsgivare är begränsade till ramavtalsleverantörerna. Trots att endast ett giltigt anbud återstår ska ett beslut att avbryta upphandlingen upphävas om det egentliga skälet till att avbryta upphandlingen inte var bristande konkurrens. Domen kan enligt förvaltningsrätten inte förstås på annat sätt än att om utredningen i målet visar att det egentliga skälet till att avbryta en upphandling inte var bristande konkurrens saknas det godtagbara skäl att avbryta upphandlingen trots att endast ett giltigt anbud återstår. Förvaltningsrätten anser att det i målet inte framkommit annat än att skälet till att avbryta upphandlingen var bristande konkurrens då endast Sh Byggs anbud var giltigt. Sh Bygg har inte inkommit med någon utredning som stödjer påståendet att den andra anbudsgivaren lämnat ett lägre anbudspris FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM Sida4 3344-19 och att det skulle vara det egentliga skälet till avbrytandet. Inte heller den omständigheten att Uppsala kommun bedömt att Sh Byggs anbudspris inte låg inom ramarna för ramavtalet, och därför enligt kommunen inte skulle kunna antas, är enligt förvaltningsrätten tillräckligt för att anse att det saknas godtagbara skäl för avbrytandet. Sh Byggs ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Lena Björner rådman Målet har handlagts av föredragande juristen Charlotta Fröhammar. Ii!!i SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga 'I FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. - CC fl Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Sida 1 av 2 www. domstol. se � p, j � 'D0 � Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. • • • • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. -� Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. � Sida 2 av 2 www .domstol.se