FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2018-05-03 Mål nr 3956-18 Sida 1 (5) Avdelning 30 KLAGANDE Meddelad i Stockholm Solgläntans Behandlingshem AB, 556458-5288 Kontorsvägen 1 873 50 Väja MOTPART Nacka kommun 131 81 Nacka SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE KONKURRENSVERKET Förvaltningsrätten avslår Solgläntans Behandlingshem AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 963975 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3956-18 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. I målet aktuell upphandling avser ramavtal avseende HVB för barn och ungdomar, dnr SOCN 2017/221. Upphandlingen genomförs genom ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). Upphandlingen består av fyra anbudsområden för vilka ramavtal ska tilldelas var för sig. Av tilldelningsbeslut som fattades den 9 februari 2018 framgår att Solgläntans Behandlingshem AB:s (bolagets) anbud förkastats avseende anbudsområde 1 med motiveringen att den verksamhetsansvariges examensbevis inte har bifogats anbudet (endast kursförteckning). Anbudsområde 1 i tilldelningsbeslutet motsvaras av anbudsområde 2 i upphandlingsdokumentet. Bolaget yrkar att upphandlingen får avslutas först efter att rättelse har skett på så sätt att bolaget tilldelas kontrakt. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak: följande. Kommunen har förkastat bolagets anbud på felaktiga grunder och handlat i strid med principerna om proportionalitet och likabehandling. Kommunens krav i upphandlingsdokumentet punkten 2.8.1 på verksamhetsansvarig är inte proportionerligt i förhållande till upphandlingens syfte. Verksamhetsansvarig på Solgläntans HVB har arbetat på verksamheten sedan år 1998. Hon har över 20 års erfarenhet av den aktuella målgruppen och har varit föreståndare i fem år. Hon har också har tre års heltidsstudier på universitet och har bl.a. läst juridik, kriminologi samt barn- och ungdomspsykiatri. Hon har emellertid inte avlagt någon examen. Verksamhetsansvarig har ett utbildningsbevis till utvisande av vilka kurser hon har läst och att kurserna är godkända. Utbildningsbeviset har bifogats anbudet. Det är oklart på vilket sätt kommunen menar att utbildningsbevis inte är objektiva och mätbara när sådana intyg kan ligga till grund för utfärdande av examensbevis. Vid tillståndsprövning av HVB granskar IVO att föreståndaren har en relevant utbildning som motsvarar 180 högskolepoäng. Kravet på utbildning är således redan prövat av annan Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3956-18 I STOCKHOLM myndighet. Kommunen borde i likhet med IVO jämställa utbildningsintyg som visar tillräcklig omfattning och innehåll med ett examensbevis. Kommunen har ställt ett irrelevant krav på att utbildningen ska ha genomgåtts i en viss form. Bolaget ifrågasätter huruvida ett krav på visst slag av dokument för att påvisa utbildning som lika väl kan visas med annan dokumentation är proportionerligt till upphandlingens syfte samt att det medför likabehandling av anbudsgivarna. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Upphandlingen har genomförts i enlighet med LOU och de grundläggande EU-rättsliga principerna. Bolaget har inte uppfyllt samtliga ställda krav och bolagets anbud har därför förkastats. Det faktum att verksamhetsansvarig är godkänd som föreståndare av IVO föranleder ingen annan bedömning. Kommunen har ställt högre krav än IVO inom ramen för upphandlingen. Kravet på examensbevis strider inte mot principerna om likabehandling och proportionalitet. Kommunen måste vara oförhindrad att ställa objektivt mätbara och allmänt vedertagna krav på enskilda individer i syfte att bedöma bland annat kompetens. Vidare innebär en utfärdad examen en allmänt utbredd kvalitetsstämpel kopplat till genomförd utbildning. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (4 kap. 1 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot dessa grundläggande principer eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § LOU). Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3956-18 I STOCKHOLM Av upphandlingsdokumentet punkten 2.8.1 Verksamhetsansvarig framgår följande. Utförarens verksarnhetsansvarige ska ha minst en akademisk examen motsvarande 180 högskolepoäng och minst två (2) års erfarenhet som verksamhetsansvarig för behandlingshem. Verksamhetsansvarig ska vara godkänd av IVO för den verksamhet som omfattas av anbudsområdet. I det fall IVO-tillstånd är under ansökan ska kopia på ansökan bifogas anbudet. Observera att ramavtal ej kommer att tecknas innan IVO-tillstånd finns för verksamheten. Som bevis på detta ska utföraren bifoga kopior på verksamhetsansvariges examensbevis och IVO-tillstånd, samt i kommentarrutan beskriva verksamhetsansvariges erfarenhet. Förvaltningsrätten anser att det av upphandlingsdokumentet framgår med tillräcklig tydlighet, i förhållande till de krav som följer av LOU och dess grundläggande principer, vad kommunen tillmäter betydelse. Det framgår av punkten 2.8.1 i upphandlingsdokumentet att kommunen ställer krav på verksarnhetsansvarigs utbildning samt kräver att utföraren ska inge kopior av ansvarigs examensbevis. Med beaktande av vad som kommit fram om det åtagande som upphandlingen avser samt den typ av verksamhet som upphandlas anser förvaltningsrätten att kravet på akademisk examen såsom det uppställs i upphandlingsdokumentet framstår som relevant och grundat på objektiva skäl. Kravet får anses stå i proportion till det syfte som det avser att säkerställa. Det är ostridigt i målet att bolaget inte lämnat in något examensbevis för verksamhetsansvarig. Bolagets anbud uppfyller således inte de obligatoriska kraven i upphandlingsdokumentet. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att vad bolaget anför inte visar att kommunen i den aktuella upphandlingen har brutit mot bestämmelserna i LOU. Grund för ingripande mot upphandlingen föreligger därmed inte. Bolagets ansökan ska därför avslås. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3956-18 I STOCKHOLM HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). �S�cCLQ5)_Å Ulrika Sandell Rådman My Lorenius har föredragit målet. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILl,.STÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock slå.ekas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adress�� till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit .till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklaga�qet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva ö�er1?:a��ndet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgå.i; av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift_ ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida www.domstol.se delgivning. 3. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) orii offentlig upphand­ ling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områden.a vatten, energi, transporter och posttjänster, • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på " koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätteri avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagama och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstol.se