FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2015-09-10 Mål nr 13158-15 Sida 1 (5) Avdelning 33 SÖKANDE Meddelad i Stockholm AGA Gas AB, 556069-8119 Ombud: 1. Advokat Mikael Dubois 2. Advokat Fredrik Linder Hamilton Advokatbyrå KB Box 715 101 33 Stockholm MOTPART Försvarets materielverk 115 88 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling KONKURRENSVERKET Avd Dnr KSnr 2015 -09·· 1 1-. Aktbll FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE 115 76 Stockholm E-post: Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Dok.Id 643554 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon FÖRVALTNINGSRÄTTEN ISTOCKHOLM DOM Sida 2 13158-15 BAKGRUNDOCH YRKANDENM.M. Försvarets materielverk (FMV eller myndigheten) genomför en upp­ handling avseende försörjning av gas (dnr 14FMV10789). Upphandlingen är uppdelad i två områden, område A och B, och genomförs som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Försvarets materielverk har efter rättelse av tidigare tilldelningsbeslut beslutat att teckna avtal med Air Liquide Gas AB avseende område A. AGA GasAB (AGA eller bolaget) yrkar att förvaltningsrätten ska förordna om rättelse innebärande att bolagets anbud bedöms utifrån ett utvärderingspris om 7 865 kr avseende delkriterium tre, hyra av gasflaskor, gällande område A. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Efter att Air Liquide Gas AB ansökt om överprövning av upphandlingens område A beslutade förvaltningsrätten att upphandlingen skulle rättas. Myndigheten fattade med anledning av förvaltningsrättens dom ett nytt tilldelningsbeslut där AGA utvärderades utifrån ett utvärderingspris för delkriterium tre, hyra av gasflaskor, om 11 160 kr. Försvarets materielverk har utvärderat bolagets anbud utifrån ett felaktigt utvärderingspris för delkriterium tre. Om Försvarets materielverk hade utvärderat bolagets anbud utifrån de priser för delkriterium tre som framgår av bolagets anbud, 0 hade AGA antagits som leverantör avseende område A i upphandlingen. Försvarets materielverk har ändrat bolagets anbudspris och därmed genom­ fört utvärderingen i upphandlingen på ett felaktigt sätt, vilket strider mot likabehandlingsprincipen, transparensprincipen och 1 kap. 9 § LOU. Detta stöds även av vad Försvarets materielverk har anfört gällande att det är ostridigt i målet vilka priser som har offererats av bolaget. Det pris som AGA har uppgett i prismatrisen motsvarar priset per flaskpaket och inte priset per flaska. AGA finner det mycket anmärkningsvärt att Försvarets materielverk har ändrat i bolagets anbud utan att på något sätt kommuni­ cera med AGA innan detta gjordes. AGA har noga övervägt vilka priser Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13158-15 I STOCKHOLM · • �·- som skulle offereras i upphandlingen samt vilka effekter dessa priser får vid kommande beställningar enligt det upphandlade avtalet. FMV bestrider bifall till ansökan och yrkar, för det fall förvaltningsrätten finner att FMV brutit mot 1 kap. 9 § LOU eller någon av de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna, att upphandlingen ska göras om. FMV anför till stöd för sin talan bl.a. följande. I upphandlingen har FMV tydligt beskrivit att det anbud som har det lägsta priset (högsta poängen) enligt bifogad utvärderingsmodell kommer att antas och vinna kontraktet. FMV har i Produkt- och prismatrisen, bilaga'två till förfrågningsunderlaget under fliken ett, beskrivit hur utvärderingsmodellen fungerar. För att ytterligare tydliggöra beräkningsgrunderna finns en beskrivning även under flik fyra avseende hyra av gasflaskor. Den produkt- och prismatris som FMV har tagit fram för beräkningen av kostnader för hyra av gasflaskor har till huvudsyfte att underlätta för anbudsgivare att kunna fylla i de olika pris­ uppgifterna som efterfrågas. Enligt FMV råder det inga meningsskiljaktig­ heter kring de priser som AGA har offererat i sig. Det som AGA inte har haft klart för sig är emellertid att en del av rutorna i matrisen ska fyllas i med ett pris för helt paket (12 stycken flaskor) och inte styckpris per flaska. Eftersom AGA har offererat styckpris per flaska har den automat­ iska uträkningen genererat ett pris som inte är korrekt och inte jämförbart med anbudet från den andra anbudsgivaren. FMV har uppmärksammat detta förhållande vid den manuella kontrollräkningen av anbudet. Kontroll­ räkningen har för bolagets del resulterat i det utvärderingspris som framgår av tilldelningsbeslutet. FMV vill klargöra att det inte är något fel på pris­ matrisen eller de däri angivna formlerna. Däremot har AGA varit slarvigt när bolaget har lagt in sina priser i matrisen. För att få en korrekt automat­ isk beräkning enligt de angivna formlerna måste de av AGA angivna värdena i dessa specifika rutor multipliceras med faktor 12. FMV har agerat likabehandlande genom att samtliga anbudsgivare har använt sig av samma matris och de båda inkomna anbuden har kontrollräknats manuellt Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13158-15 ISTOCKHOLM för att säkerställa korrekt resultat. FMV har agerat transparent genom att i förfrågningsunderlaget tydligt beskriva hur de olika prisuppgifterna kommer att viktas och utvärderas. Det är tydligt uttryckt i prisformuläret att det pris som ska anges på aktuell rad ska avse "industripaket" alternativt "flaskpaket". AGA kan anses ha haft en skyldighet att noggrant kontrollera i vilken enhet anbud skulle lämnas. En rättelse i enlighet med bolagets yrkande skulle innebära att FMV tvingas anta ett pris som är högre än det pris som den nu vinnande anbudsgivaren har offererat. SKÄLEN FÖRA VGÖRANDET Enligt 16 kap. 6 § LOU ska rätten, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. FMV har uppgett att myndigheten har gjort en manuell justering av bolagets anbudspris vid utvärderingen av anbuden i upphandlingen. Det framkommer inga uppgifter om att FMV har kontaktat bolaget innan dessa förändringar gjordes. FMV kommer att anta det anbud som har det lägsta priset i upphandlingen och den manuella justeringen av bolagets anbuds­ pris har lett till att bolagets pris har blivit högre. Förvaltningsrätten finner mot denna bakgrund och vad som i övrigt framkommit i målet att det är visat att AGA har lidit eller riskerar att lida skada genom de brister som framkommit i upphandlingsförfarandet. Det föreligger därför grund för ingripande enligt LOU. Bristerna i upphandlingen är, enligt förvaltnings­ rättens mening, inte att hänföra till förfrågningsunderlaget och upp­ handlingens konkurrensuppsökande skede utan till anbudsprövningen och utvärderingen. Det är därför tillräckligt att upphandlingen rättas på så sätt Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13158-15 ISTOCKHOLM att utvärderingen avseende område A görs om, varvid anbudet från bolaget bedöms utifrån de priser som bolaget har angett i prisbilagan till sitt anbud. HURMANÖ VERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Per Eskilsson Rådman Linda Lundqvist har föredragit målet. I