Dok.Id 191152 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Ann-Louice Jonsson DOM 2017-07-05 Meddelad i Falun Mål nr 173-17 SÖKANDE Spindelns familjehemsvård i Sverige AB, 556591-4933 Ombud: Alexander Cameron-Charles c/o SMT Business Partners AB Spindelns Familjehemsvård (Spifa) Flottiljgatan 67 721 31 Västerås MOTPART Gävle kommun 801 84 Gävle SAKEN Lagen (2008:962) om valfrihetssystem, LOV ,.,<,C" FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Spindelns familjehemsvård i Sverige AB:s ansö­ kan om rättelse. Förvaltningsrätten avslår yrkandet om ersättning för rättegångskostnader. Avd Dnr KSnr Aktbil �,. �'? (' i....-- •.1 �� "'u ., . KONKURRENSVERKEI: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 173-17 I FALUN Domare 4 BAKGRUND Gävle kommun (Kommunen) publicerade den 21 september 2016 en annons avseende upphandlingen "Konsulentstödda jour- och familjehem, Gävle kommun" (diarienummer 6355) på Valfrihetswebben, den nationella webb­ platsen för annonsering av tjänster enligt lagen (2008:962) om valfrihetssy­ stem (LOV). I annonsen anges CPV-koderna: 85311200-4 (Social omsorg för handikappade), 85121271-3 (Hem för vård av psykiskt störda personer) och 85312400-3 (Annan omsorg än den som tillhandahålls av boendein­ stitutioner). Förfrågningsunderlaget finns bifogat annonsen. Vid en sökning i förfrågningsunderlaget den 15 maj 2017 anges CPV-kod 85311000-2 (Social omsorg med inkvartering). YRKANDE M.M. Spindelns familjehemsvård i Sverige AB (Spifa) ansöker om ändring al­ ternativt rättelse enligt LOV och yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska besluta att valfrihetssystemet avslutas och, såsom det får förstås, de ak­ tuella tjänsterna istället ska upphandlas enligt lagen om offentlig upphand­ ling (LOU). Spifa yrkar i andra hand att förvaltningsrätten ska besluta om rättelse då upphandlingen är behäftad med flera brister. Spifa yrkar vidare ersättning för sina rättegångskostnader och anför till stöd för sin ansökan sammanfattningsvis följande. Kommunen har inte genomfört någon för än­ damålet specifik konsekvensanalys vid införandet av valfrihetssystem enligt LOV för den aktuella tjänsten. Det ickevalsalternativ som föreskrivs i LOV är inte konkurrensneutralt. De priser som anges i förfrågningsunderlaget är inte baserade på faktiska kalkyler och måste ändras så att de baseras på kommunens faktiska kostnader för samtliga de tjänster som förväntas utfö­ ras av presumtiva leverantörer. Kommunen har i strid med lagen (2009:47) om vissa kommunala befogenheter delegerat vissa uppgifter och beslut till inköpscentralen Inköp Gävleborg. Kommunen använder sig dels av olika CPV-koder i olika informationskällor, dels av en CPV-kod (85311300-5 - Barn- och ungdomsomsorg) som är undantagen tillämpningen av LOV. Kommunen tillåter inte heller brukaren att själv välja utförare. Spifa anser 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Domare 4 DOM 3 173-17 sig ha lidit skada och kan komma att lida ytterligare skada om den aktuella LOV-upphandlingen inte ändras. De avslutade placeringarna i Spifas famil­ jehem berodde inte på brister i kvaliteten. Kommunen bestrider bifall till ansökan. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 1 § LOV föreskrivs följande. Denna lag gäller när en upphandlande myndighet beslutat att tillämpa valfrihetssystem vad gäller tjänster inom hälsovård och socialtjänster, som omfattas av CPV-kod 79611000-0 eller 85000000-9 till 85323000-9 enligt Europaparlamentets och rådets förord­ ning (EEG) nr 2195/2002 av den 5 november 2002 om en gemensam termi­ nologi vid offentlig upphandling, i lydelsen enligt Europeiska kommission­ ens förordning (EG) nr 213/2008. Lagen gäller dock inte tjänster som om­ fattas av CPV-kod 85311300-5, 85321000-5 eller 85322000-2. Med valfri­ hetssystem enligt denna lag avses ett förfarande där den enskilde har rätt att välja den leverantör som ska utföra tjänsten och som en upphandlande myn­ dighet godkänt och tecknat kontrakt med. Den upphandlande myndigheten behöver inte tillämpa samma valfrihetssystem inom alla berörda områden. Den upphandlande myndigheten ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt och ska iaktta principerna om öppenhet, öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet när den tillämpar valfrihetssystem (1 kap. 2 § LOV). En leverantör, som gör gällande att en upphandlande myndighet brutit mot en bestämmelse i denna lag, får ansöka om rättelse hos allmän förvaltnings­ domstol (I O kap. I § första stycket LOV). Om den upphandlande myndigheten brutit mot någon bestämmelse i denna lag och detta medfört att en leverantör lidit eller kan komma att lida skada, FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 173-17 4 I FALUN Domare 4 ska rätten besluta om att den upphandlande myndigheten ska vidta rättelse (10 kap. 2 § LOV). Bestämmelserna i detta kapitel om rättelse eller skadestånd gäller inte den upphandlande myndighetens beslut om information och ickevalsalternativ (10 kap. 6 § LOV). Inköp Gävleborg Spifa anför bl.a. följande. Lagen (2009:47) om vissa kommunala befogen­ heter (LKB) tillåter inte att kommuner att delegerar beslut enligt LOV till inköpscentraler. Den länk till förfrågningsunderlaget som finns på Valfri­ hetswebben leder till Inköp Gävleborg, där det tydligt anges att ansvarig upphandlande enhet är Inköp Gävleborg. Även av förfrågningsunderlaget framgår tydligt att Inköp Gävleborg har delegerats uppgifter. Kommunen invänder att Inköp Gävleborg inte har agerat inköpscentral, utan ombud för Kommunen och att det är förvaltningschefen vid socialtjäns­ ten i Gävle kommun som undertecknar avtalen. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att Spifa uttryckligen har an­ sökt om ändring alternativt rättelse enligt LOV. För att en rättelse enligt LOV ska bli aktuell krävs att den upphandlande myndigheten brutit mot någon bestämmelse i lagen samt att detta medför att en leverantör lidit eller kunnat komma att lida skada. I anbudsförfrågan anges Kommunen som av­ talspart och Inköp Gävleborg som upphandlingsstöd (punkten 1.1 Upphand­ lingens parter). Även på Valfrihetswebben och på Kommersannons webb­ sida anges Gävle kommun som ansvarig upphandlande enhet. Förvaltnings­ rätten finner inte att den omständigheten att Kommunen har planerat inrät­ tandet av valfrihetssystemet med stöd av Inköp Gävleborg utgör grund för rättelse enligt LOV. FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Domare 4 DOM 5 173-17 Konsekvensanalys, ickevalsalternativ och prissättning Spifa anför bl.a. följande. I e-postmeddelande den 22 september 2016 upp­ gav Kommunen att man inte gjort någon för ändamålet specifik konsekven­ sanalys, vilket borde ha gjorts innan beslutet om införande av ett valfrihets­ system enligt LOV fattades Gfr prop. 2008/09:29 sid. 59). Det dokument som bifogades e-postmeddelandet kan knappast betraktas som en konse­ kvensanalys. Enligt LOV ska även ett ickevalsalternativ finnas för personer som inte vill eller kan välja leverantör. I befintligt förfrågningsunderlag anges att ickevalsalternativet är det hem "som handläggaren anser mest lämpligt utifrån den enskildes behov. Återstår flera utförare sker urvalet mellan dessa enligt närhetsprincipen.". lckevalsalternativet är således inte konkurrensneutralt. Kommunen har ingen sektion eller avdelning som arbe­ tar med konsulentstödd familjehemsvård. Kommunen placerar visserligen brukare i "egna" familjehem som administreras av socialtjänsten, men har de facto ingen direkt motsvarighet till den tjänst som man nu önskar konkur­ rensutsätta. Trots avsaknad av en direkt jämförbar verksamhet har Kommu­ nen ändå etablerat tre prisnivåer som externa leverantörer ska få som ersätt­ ning. Prisnivåerna är kopplade till hur omfattande vårdbehov en klient anses ha, samtidigt som man bestämt att det är socialtjänsten själv som avgör hur omfattande vårdbehovet för en enskild klient är. Då socialtjänsten inte har någon egen verksamhet som är organisatoriskt identisk med den man önskar upphandla, finns inget underlag i form av kalkyler att utgå från när det gäller att bestämma priser för de tjänster man vill upphandla. Kommunen har såle­ des antingen gissat vad som kan vara ett rimligt pris, eller så har någon form av marknadsundersökning genomförts i syfte att komma fram till aktuella ersättningsnivåer. Den lägsta prisnivån som anges i förfrågningsunderlaget, 1200 kr, är densamma som erbjöds i det tillfälliga avtal som ogiltigförklara­ des i förvaltningsrättens mål nr 2223-16. Det är därmed inte osannolikt att Kommunen medvetet sköt upp den reguljära upphandlingen för att via infö­ randet av det tillfälliga avtalet kunna undersöka hur villiga leverantörer skulle vara att acceptera detta pris. Ett sådant förfarande är oetiskt och stri- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 173-17 IFALUN Domare 4