Dok.Id 260317 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 013-25 11 40 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2016-09-05 Mål nr 3948-16 KONKURRENSVERKET SÖKANDE ,,'°',!" ry·,- [.,,_j(J "uv Dnr KSnr 0 5 AktbR Umebygdens Etableringscentrum AB, 556979-0164 Backenvägen 154 903 62 Umeå MOTPART Migrationsverket, 202100-2163 Ombud: advokaterna Toralf Hällen och Anna Arp Flood Herslow Holme Advokatbyrå AB Box 7615 103 94 Stockholm SAKEN Avd Meddelad i Linköping Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling, LOU 1 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Ansökan avslås. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3948-16 I LINKÖPING ANSÖKAN M.M. Migrationsverket genomför upphandlingen Ramavtal Tillfälligt boende för asylsökande Västerbottens län (dnr 3.2.1-2016-41284) genom förenklat för­ farande enligt LOU. Upphandlingen omfattar sju olika boendeformer (A-G) med olika kontraktstider. Anbudsgivare har kunnat lämna anbud på ett eller flera av dessa delområden. Umebygdens Etableringscentrum AB (Bolaget) har lämnat anbud avseende boendeform B och avtalstid sex månader respek­ tive ett år. Den 1 juni 2016 har ett tilldelningsbeslut fattats i upphandlingen. Det fram­ går att Bolaget inte har kvalificerats för att gå vidare till utvärdering. Som skäl anges att anbudet inte uppfyller obligatoriskt krav enligt 3.5 och att köpeavtal etc. saknas. Bolaget yrkar i ansökan om överprövning att upphandlingen ska rättas så att Bolaget får komplettera med lagfart inom den tidsperiod som anbudsförfrå­ gan anger och därmed godkänns för att gå vidare i kvalificeringen. Migrationsverket bestrider bifall till ansökan. VAD PARTERNA HAR ANFÖRT Bolaget På grund av otydligheterna i 3.5 förfrågningsunderlaget har Migrationsver­ ket inte bort förkasta Bolagets anbud. Vidare har anbudet handlagts i strid med syftet med LOU. Bolaget har ett pågående avtal med Migrationsverket och Migrationsverket har inte haft skäl att misstänka några oegentligheter. Det råder ingen tvekan om att Bolaget genom tidigare och nu ingivna hand­ lingar visat att det har rådighet över fastigheten. Bolaget avser inte ingå nå- 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3948-16 got treårsavtal. Förfrågningsunderlaget ger då enligt Bolagets tolkning möj­ lighet att komplettera anbudet med efterfrågade dokument i samband med att ramavtal ingås. Även mot bakgrund av det stora antalet leverantörer som uteslutits på samma grund har Migrationsverket bort använda sig av möjlig­ heten till komplettering. Andra leverantörer har tillåtits göra avgörande kompletteringar. Migrationsverket Kravuppfyllelse ska enligt 3.5 förfrågningsunderlaget styrkas genom att lagfart eller fullständiga köpehandlingar bifogas till varje anbud. Det är nödvändigt att anbudsgivare styrker vem som är fastighetsägare, eftersom det har hänt att åberopade hyreskontrakt har tecknats med annan än fastig­ hetsägaren. Bolaget har bifogat ett hyresavtal med Balticgruppen Trading Tre AB avse­ ende fastigheten på vilka verksamheten ska bedrivas. Bolaget har dock inte gett in lagfart eller fullständiga köpehandlingar som styrker att Balticgrup­ pen Trading Tre AB äger fastigheten. Att Bolaget har ett pågående avtal med Migrationsverket förändrar inte detta. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Lagrum En upphandlande myndighet får begära att en ansökan eller ett anbud för­ tydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning (15 kap. 12 § andra stycket LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har I LINKÖPING ------------- 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3948-16 medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Förfrågningsunderlaget I anbudsformuläret anges bl.a. följande. 2.7 Ramavtal Upphandlingen avser ramavtal som kommer att tecknas per boendeform och avropsavtalstid med flera leverantörer. Ramavtalet innebär att avrop/beställ­ ning kommer att ske utifrån rangordning i respektive boendeform och av­ ropsavtalstid och avropsavtal upprättas för viss tid. 3.5 Disponerande av fastighet {fastighetsägare) Leverantören ska äga eller hyra, dvs. ha tillgång till, den fastighet som ska användas för att bedriva den verksamhet som efterfrågas i upphandlingen. Leverantören ska vid anbudsingivandet styrka att denne har tillgång till fas­ tigheten genom lagfart, fullständiga köpehandlingar eller hyreskontrakt för aktuell anläggning (fastighet/fastigheter) som visar att anbudsgivaren dispo­ nerar fastigheten. Vid hyreskontrakt/villkorat hyreskontrakt ska även lagfart eller fullständiga köpehandlingar för aktuell anläggning (fastighet/ fastig­ heter) bifogas. En kombination av ovanstående dokument kan accepteras för att uppfylla kravet. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar att Bolagets ansökan till dess utformning inte har tydligt begränsats till de kontrakt som anbudet omfattar. Bolaget har I LINKÖPING ----- --- ----- 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3948-16 I LINKÖPING dock i målet inte uttryckt att man haft för avsikt att konkurrera om de delar i upphandlingen som inte täcks av Bolagets anbud. Med beaktande härav fin­ ner förvaltningsrätten att Bolaget, till den del ansökan kan anses omfatta kontraktsområden för vilka anbud inte har offererats, inte har visat att det lider eller kan komma att lida skada till följd av de brister som anförts i må­ let (jfr HFD 2013 ref 53). Vad gäller de delar av upphandlingen där Bolaget har lämnat anbud kan följande sägas. En upphandlande myndighet är fri att bestämma hur förfrågningsunderlaget i en upphandling ska utformas och kriterierna för tilldelning av kontrakt så länge de gemenskapsrättsliga principerna iakttas. De obligatoriska krav som anges i förfrågningsunderlaget ska normalt vara till fullo uppfyllda i anbudet för att den upphandlande myndigheten ska kunna uppta ett anbud till slutlig anbudsutvärdering och tilldela anbudsgivaren kontrakt i upphandlingen (jfr t.ex. Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i mål nr 2691-15). Förvaltningsrätten anser att 3.5 anbudsformuläret är tillräckligt tydligt ut­ format för att en rimligt informerad och normalt omsorgsfull anbudsgivare ska kunna förstå de obligatoriska kraven. Förhållandet att flera anbudsläm­ nare har bedömts inte uppfylla ett obligatoriskt krav i upphandlingen inne­ bär inte att förfrågningsunderlaget är otydligt. Vad Bolaget har åberopat visar därmed inte att förfrågningsunderlagets utformning strider mot LOU. Eftersom Bolagets anbud inte har innefattat något dokument som visar vem som är ägare till fastigheten på vilken den upphandlade verksamheten ska bedrivas, har Bolaget vid tiden för anbudslämnandet inte styrkt att det har tillgång till fastigheten. Därmed är ett obligatoriskt krav i upphandlingen inte uppfyllt och Migrationsverket har med hänsyn till likabehandlingsprin­ cipen haft fog för att inte kvalificera Bolaget som leverantör. 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3948-16 I LINKÖPING Obligatoriska krav som är bristfälligt uppfyllda i det ursprungliga anbudet får inte kompletteras i efterhand så att de efter komplettering är uppfyllda. Vidare ankommer det på den upphandlande myndigheten att avgöra om en komplettering ska begäras. Migrationsverket har mot denna bakgrund inte brutit mot LOU genom att inte begära att Bolaget ska komplettera sitt an­ bud. Vad Bolaget har åberopat i övrigt visar inte att Migrationsverket brutit mot LOU. Vid angivna förhållanden har någon grund för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU mot upphandlingen inte framkommit. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lD LOU). Tomas Kjellgren Rådman Föredragande: Carl Hultsberg tI'IJÅl:, SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND "' Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill ­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 0r< N www.domstol.se 3. 4.