FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM 2012-03-28 Meddelad i Stocld1olm Mål nr 2237-12 Enhet 15 Sida 1 (8) SÖKANDE Belesia Lokalvård AB, 556337-8057 Box 687 175 27 Järfälla Ombud: Advokat Lars Biertz Magnusson Advokatbyrå Box 7413 103 91 Stockholm MOTPART Stiftelsen Tekniska museet, 802005-9187 Box 27842 115 93 Stockholm Ombud: Kjell Svensson Kjell Svensson Konsult AB Ten-iergränd 2 128 62 Sköndal KONKURRENSVERKET ?rr1 -0"'� iL:J �,k, V Avd Dnr Doss Aktbil 2g SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Belesia Lokalvård AB:s ansökan om över­ prövning. Dok.Id 222823 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2237-12 Allmänna avdelningen BAKGRUND Stiftelsen Telmiska museet genomför en öppen upphandling av lokalvård, dm 411/11-115. Förfrågningsunderlaget är daterat den 15 november 2011 och tilldelningsbeslut fattades den 23 januari 2011. Belesia Lokalvård AB har lämnat ett anbud i upphandlingen men kommer inte tilldelas avtalet. YRKANDEN Belesia Lokalvård AB (Belesia) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att utvärderingslaiteriet "motivering till angivna värden i avverkningsgrad och produktionstid per dag" ska utgå från anbudsutvärderingen och att ny utvärdering av inkomna anbud ska ske. I andra hand yrkar bolaget att upphandlingen ska göras om. Stiftelsen Tekniska museet (Tekniska museet) anser att ansökan ska avslås. GRUNDER Belesia anför som grund för sin talan i huvudsak följande. Av anbuds­ utvärderingen framgår att Tekniska museet har utvärderat anbud under utvärderingslaiteriet kvalite enligt fö\jande kriterium - Motivering till angivna värden för avverkningsgrad och produktionstid per dag. Av förfrågningsunderlaget framgår inte att anbud ska utvärderas enligt denna grund. Belesia har som nuvarande leverantör fått beröm för utförandet av städningen och Tekniska museet har därför en god uppfattning av Belesias utförande av tjänsten. Därför är det överflödigt att bolaget ska motivera hur det kan garantera sin kvalitet i förhållande till avverkningsgraden. Det framgår inte heller att befintlig leverantör ska lämna en motivering till avverkningsgrad. Belesia har inte kunnat förutse att dess anbud skulle - I STOCKHOLM Sida 3 FÖRVALTNJNGSRÄTTEN DOM 2237-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen utvärderas enligt denna grund och har därför inte lämnat en motivering och förklaring till lämnad avverkningsgrad. Utvärdering kan endast ske utifrån kriterier som är angivna i förfrågningsunderlaget. Vidare synes utvärderingskriteriet som obegripligt eftersom anbudsgivaren ska lämna ett fast pris på hela objektet. Av förfrågningsunderlaget punl<:t 1.6.3, utvärderingskriteriet 2 - pris - framgår att anbudsgivarnas offererade priser kommer att ligga till grund för utvärderingen. Offererade priser kommer att multipliceras med uppskattade volymer. Anbudsgivarna ska lämna pris för utförande av ordinarie städinsatser enligt vissa priskategorier, dessa priser ska anges per kvadratmeter. Priset är således baserat på resultat per kvadratmeter. Eftersom utvärderingskriteriet för pris sker genom multiplicering av dessa värden och förväntade volymer bildar de i pral<:tiken ett fast pris oberoende av avverkningsgrad. Priset är endast baserat på den ersättning som anbudsgivaren begär för att utföra fullgod städning av uppskattade volymer. Det är specificerat vilka resultat som uppställs från anbudsgivarna, samtliga har uppfyllt dessa krav. Om en anbudsgivare har hög eller låg avverknirigsgrad saknar betydelse i utvärderingen då de ska tillse att följa uppställda kvalitetskrav. Belesia har även som leverantör under föregående avtalstid utfört lokalvården utan anmärkning på kvaliteten. Utvärderingen enligt kriteriet framstår även som subjel<:tiv då samtliga övriga anbudsgivare har erhållit högsta möjliga poäng. Om även Belesia erhållit högsta poäng, eller om kriteriet inte hade tillämpats, hade bolaget erhållit högsta sammanlagda poäng under utvärderingskriteriet kvalitet. Detta hade inneburit att den sammanlagda utvärderingen hade fått ett annat utfall, till Belesias fördel. Enligt förfrågningsunderlaget ska det mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet antas. Om avverkningsgrad utvärderas och poäng sätts utan att det mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet antas har upphandlingen skett i strid < Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2237-12 Allmänna avdelningen med förfrågningsunderlagets syfte. Förfrågningsunderlaget är motsäg,elsefullt då det anger att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet ska antas samtidigt som Tekniska museet utvärderar faktorer som inte kan ligga till grund för att det mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet ska kum1a antas. Tekniska museet anför i huvudsak följande. Det framgår av förfrågnings­ underlaget i punkt 1.6.3 att projektplan - punkt 3.5.1 - är ett kriterium i utvärderingen. I punkt 3.5.1 ska anbudsgivaren besvara frågan "motivering till angivna värden för avverkningsgrad och produktionstimmar 0-4 poäng". Det anges att detta även gäller befintlig leverantör. Samtliga övriga anbudsgivare har lämnat utförliga svar och erhållit full poäng enligt punlcten. Avverkningsgrad är den städyta en städare i genomsnitt hinner avverka i förhålland� till en bestämd städinstrulction/städfrekvens. Det innebär att en högre avverkningsgrad ger mindre tid att städa en bestämd yta och en lägre avverkningsgrad ger således mer städtid för att utföra samma arbete. Därför står avverkriingsgraden i relation till antal städ­ timmar. Avverkningsgraden får man fram genom att dividera den yta som skall städas med den städtid man har till förfogande. Konkurrensen i städbranschen är hård och det resulterar ofta i att beställarna drabbas av omfattande kvalitetsbrister om man bara utvärderar enligt lägsta pris. Det framkornn1er inte någonstans i förfrågningsunderlaget att förfrågnings­ underlaget gäller fast pris. Det anges om pris i punkt 3.7 "Följande begränsningar gäller dock: Avverkningsgrad överstigande 668 kvadrat­ meter per timme vardagar och 717 kvadratmeter per timme helger resp. produktionstid understigande 18 tinunar per dag vardagar och 14 timmar per dag helger accepteras inte". Det är därmed överläimiat åt anbuds­ givarna att beräkna den avverkningsgrad och antalet produktionstimmar de anser sig behöva för att städa lokalerna under förutsättning att de inte överstiger en viss avverkningsgrad respektive understiger ett antal städ­ tiimnar per dag. I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2237-12 Allmänna avdelningen UTREDNING I MÅLET Av förfrågningsunderlaget framgår bl.a. följande. 1.6.3 Utvärdering Utvärdering sker efter värderingsprinciperi "ekonomiskt mest fördelaktiga" med hänsyn tagen till nedanstående krite1ier. Kriterierna är kort definierade nedan samt inbördes rangordnade och viktade efter den betydelse varje enskilt kriteiium tillmäts i förhållande till varandra. 3.5 Uppdragets genomförande Anbudet skall innehålla en projektplan och en kvalitets- och miljöplan som skall vara styrande vid genomförandet av uppdraget. Beskrivningarna bör visa på vilket sätt Tekniska museets behov av en väl fungerande lokalvård kommer att uppfyllas. Utvärdering kommer att ske enligt punkt 1.6.3. 3.5.1 Projektplan En projektplan för uppdraget skall bifogas (gäller även en befintlig leverantör). Beskriv följande: [...] Genomförande Motivering till angivna värden för avverkningsgrad och produktionstid, 0-4 poäng. I STOCKHOLM Utvärderingskriterier Viktning 1. Kvalitet 60% 2. Pris 40% Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2237-12 DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och prop01iionalitet iakttas. En överprövning enligrLOU innebär en kontroll av om den upphandlande myndigheten följt de principer för offentlig upphandling som framgår av 1 kap. 9 § LOU samt övriga bestämmelser i LOU. Som huvudregel har den sökande part, som gör gällande att en upphandling inte har genomförts i enlighet med bestämmelserna i LOU, bevisbördan för att så inte är fallet. Ej angiven utvärderingsgrund Belesia har anfö1i att Tekniska museet har begått ett fel då det har utvärderat anbudet enligt kriteriet "motivering till angivna värden för avverkningsgrad och produktionstid per dag", eftersom det inte framgår av förfrågningsunderlaget att utvärdering kommer att ske på denna gnmd. Förvaltningsrätten konstaterar i denna del att det framgår av förfrågnings­ underlaget punkt 3.5 och 3.5.1 att sådan utvärdering ska ske och att även existerande leverantör ska komma in med motivering till angivna värden. Det föreligger därmed inte skäl för ingripande enligt LOU på denna grund. Felaktig utvärderingsgrund Belesia har anfö1i at:t ovan nämnda kriterium i punl