I Målm FÖ- ' I. . Sda1(10) i i ' I GÖTEBORG. 103 3 414 D. 96 I d29 B ox 5 31 Telefa x 4 1,n ogr Advokatfirman n 40439G bg Bx9 ö .. · ·- ' . ' et öt 2E21 Gg SÖKAND E Erlandsson Byg i , -9 ox 2 B 925 g V t 5563511 301 8 m 0H SAN F Ö TN G NS GÖ E Fö sräenslsök BoxS17 S gatan 'E-post: forvaltning 1 4 e 0 8:00-1 :6 031-7ll 59 78 o. a got r m s r, ,. DOM L 2014 -11- Avd Dnr NKU RRENSVEijK ET KSnr Region Hallan d MOT PT Ö rövninenligt ve g l 007:11omoeniguh ,LOU 0 9) g a d m-g g ead 031-732 ?0 00 ost s s P ade rs B 40096 Göteborg Ombud: otHe S ig s ö adr Telef o n xpedi :E e 2014 -11- 2 Meddcl.ad 1 i ik �, I e Aktbil d Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10384-14 IGÖTEBO:RG BAKGRUND Region Halland (regionen) genomfisr en ra:mavtalsupphandling av Fastig­ hetsunderhåll 2015 inom olika ka,tegorier, varav bl.a. byggnadsarbeten) dnr RU140097. Upphandlmgen geno:mf5rs med et t öppet förfärande. I tilldelningsbeslut den 26 september 2014 angav Region Halland att Skanska Direkt AB (Skanska) valts som ram.avtalsleverantör avseende byggnadsarbeten fastigh.etsgrupp F; samtliga fastigheter i Kungsbacka kommun. Erlandsson Bygg i Väst AB:s (bolagets) anbud förkastades. YRKANDENM,M. Bolaget ansöker om överprövxtlng och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att bolagets anblJ.d tas upp till utvärdering. Till stöd för ansökan anförs i huvudsak följande. Av tilldelningsbeslutet framgår att två anbuds­ givare gav in anbud avsecmde byggnadsarbeten inom fastighetsgrupp F, bolaget och Skanska. Det ftamgår vidare att bolagets anbud förkastades och att Skanskas antogs. Bolaget har genom kontakt :med Regionen fått ett muntligt besked om att anbudet förkastats på grund av att bolaget av förbi­ seende inte krys.sat för om ett av de angivna referensobjekten avsett om­ byggnad under p!gående verksamhet. Vid sam.talet fratngick dock tydligt att regionen fti:rstått att bolaget, genom de uppgifter son-i lämnats i anbudet, faktiskt uppfyller detta skall-krav. Bolaget har i sitt anbudsformulär redovisat tre referensobjekt för företaget. Refei:ensobjekt 1 "Ombyggnad av ApotekNårdcentral Särö" med starttid maj 2011 och slutfijrandetid juni 2012 är utfört för regionen och avsåg om­ byggnad under pågående verksamhet. Bolaget har dock, av förbiseende, r Sida3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 10384-14 I GÖTEBORG missat att kryssa i något av alternativen "ja'1 och ''nej" avseende om objek� tet a-vsåg ombyggnad under pågående verksamhet. Bolaget har dock angett att arbetena avsåg ombyggi.uition av befintliga lokaler, vilket normalt inne- bär ombyggnation undeI pågående verksamhet. Enligt förfrågnjngsunderlaget efterfrågas även referensprojekt för nyckel­ personer. Avseende nyckelperson 2 har bolaget angett samma referensob­ jekt som ovan, dvs. Ombyggnad av Apotek/Vårdcentral i Särö för beställa­ renregionen. I denna referens har bolaget kryssat i rutan 'Ja" och på så sätt bekräftat att den aktuella ombyggnaden skett under pågående verksamhet Det framgår således a.v bolagets anbud att samtliga txe referensobjekt avser om.byggnad under pågående verksamhet. Det finns inget krav i förfråg­ ningsun,dedaget på att rutan 11a" måste vara ikryssad, varför det är tillräck� ligt att de efter.6:!gade uppgiftema kan utläsas på annat sä.1.t av anbudet. Bolagets anbud inneb.Mler således samtliga efterfrågade uppgifter och upp­ fyller kraven i förfrågningsunderlaget. Även 01b. det skulle an.ses :finnas ett ovillkorligt krav att kryssa i Ja-rutan för att ang� att respektive referensobjekt avsett ombyggnad under på.� gående verksamhet P.tenar bolaget att det ståt i strid med proportionalitetsw princ�en att fc5rkasta bolagets anbud på denna grund. Detta då det faktiskt fral)lgår av bolagets anbud att det aktuella kravet är uppfyllt och xegionen ä'VeJJ. haft vetskap oro detta i egenskap av beställare av uppdraget i fråga. Hur man ska tillätnpa proportionalitetsprincipen framgår av EUw domstolens pxax.is. där det bl.a. fastslagits att bedömningen ska göras i tre steg. Kammarrätten i Stockholm har bl.a, funnit att det skulle strida mot proportionalitetsprincipen att förkasta ett anbud som inte uppfyller ett upp­ ställt "s.kalU'Anbudssununa'',frånvilkenavdtaggörsenligt bl.a. uppgifter om uppdragsorganisation avseende "Nyckelpetsoner", som avser offererad uppdragsorganisation mednamngivnanyckelpersoner för uppdraget. Förvaltningstättens bedömning Bolaget hat blivit utesluten ftån den aktuella upphandlingen med moti� veringen att det inte uppfyller samtliga skall-krav i punkten AFB.52 i för­ ftågningsunderlaget, som anger att anbudsgivare ska ha tre referensobjekt avseende ombyggnad under pågå.ende verksamhet. I.. ...• Sida 8 F Ö RV A L T N IN GS R.Å t T E N D O M 1 0 3 8 4 � 1 4 I GÖTEBORG Förvaltnings:r:ättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att in­ gripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan beståmro.else i lagen. El). av huvudprincipetna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller ftirfr�oningsu.nderlagets s,k. skall-krav inte ska beaktas vid utvärderingen. Krav som anges i ft'>rfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda föt att den upphandlande enheten ska pröva anbudet. Bolaget gör i första hand gällande att det framgår på annat sätt av dess an­ bud att skall-kravet är uppfyllti i ruidra hand att det strider :111ot proportion­ alitetsprincipen att utesluta bolaget enbart för att det missat att layssa i en ruta i anbudsformulätet och i tredje hand att regionen varit skyldig att låta bolaget komplettera sitt anbud. Det anges i punkten AFB.3 1 i förli:ågningsunderlaget att anbud ska lämnas genom bifogat anbudsfornuuär och att det kan förkastas om det saknas begärda UpPgifter, I anb\.ldsformuläret finns, avseende skall"kravet i plmk­ tenAFB.52�tvårutordäranbudsgivarenskakryssaijaellernejpäfrågan om kravet är uppfyllt. Genom att inte kryssa i någon av rutorna för ett av sina tre lämnade referensobjekt har bolaget underlåtit att lämna en uppgift som eftedrågas. Av bolagets uppdragsbeskrivning avseende referensobjek� tet i fråga framgår inte heller mer än att det avs.er en ombyggnad och reno­ vering av befintliga lokaler fot vårdcentral och apotek ,,Särö'' under tiden maj 201 1-juni 2012, där regionen är beställare, Det kan enligt förvalt­ ningsrätteiis me1tlng inte utläsas av de:ona beskrivning att aktuellt skall� krav ä1: uppfyllt Bolaget hän-qisar vidare till teferensobjekten avseende bolagets nyckelper­ soner längre fram i anbudet och uppger att ombyggnaden av apotek Säro även utgör referensobjekt 3 :fflr nyckelperson 2, för vilken det angetts att kravet på ombyggnad undet pågående verksamhet är uppfyllt. Uppgifterna cl/6 ·s. v8l6'�N FÖRV.ALtNlNGSRÄ'ITEN I GÖTEBORG DOM Sida 9 103 84�14 I J.t • 'I, I• • om nyckelpersonerna har dock lämnats enligt instruktioner i punkten AFB.53 som avser unrä:rdeting av anbuden, vilket bolagets anbud inte kva­ lificerat sig till. Det var darför riktigt av regionen att bortse från uppgifter i dennadelavbolagsanbud. Detkandockävenkonstaterasattdetinte J.runnats samma objektsbeskrlv;r,ring eller genoxn�randetld för ombyggna­ denireferensobjektetenligtAFB,52somenligtAFB.53,varförd�inte med säkerhet kan utläsas att det är fråga om samma ombyggnad. För att inte likabehandlingsprincipen ska åsidosättas måste det framgå av anbudet att skallukravc:m är uppfyllda, varför det saknar betydelse om regionen haft :möjlighetattinternttaredapå.omkravetäruppfylltellerinte. Med hänsyn till att det, enligt vad som anförts ovan, inte framgår av bola� getsanbudattkravetipunktenAFB.52äruppfylltsaknasanledningatt närmaregåinpåfråganomdetskullekunnaansesva.taoproportionedigt attendastgodta:attkravetäru.ppfylltgenomattlayssaija-mtornaian­ budsformuläret. Siu.tligenkankonstataterasattregioneninteharnågonskyldighetenligt 9 kap. 8 § LOU att låta bolaget komplettera sitt anbud. I praxis hat det även ansetts stridamot likabebandlingsprL.iCipen att efter anbudstidens .utgånggeenanbudsgivaretillfälleattkompletteraanbudetmeduppgift.er somerfordrasförattsamtligaobligatoriskakravskavarauppfylldaGfr b l . a . K ammarr ä tt e n i G ö t e b o r g s d o m d e n 2 2 m aj 2 0 1 2 i m ål nr 8 7 2 � 1 2 ) . Förvaltningsrätten finner mot den angivna bakgrunden att bolaget inte har visat att upphandlingen har brutit mot de gnmdläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i L0U. Ansökan ska därför avslås. I■• FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 10 10384-14 HURMANÖVERKLAGAR,sebilaga1 (DV3109/lBLOU) Förvaltningsrättsfiskal Förecb:agandeimålethar-varitföredragandejuristenGabriellaFossum. l1/11 ·s v8l6·�N ;'.. //� � � · · Ola Norbäck �<'I ... I I I övetkJag,mdet tfil 'lc9mwamtten :n.cfot tnaD, ,mer att prövningstillsrånd bör meddeJas, ostad.tes� e-pos�s och telcfollnnmmer p Q �- det.iu:a.,,w.ktfOJ:ledningav wtsti.lllimpmogcn.attövcdrla:gandet p.ttivaaa..vhöp.ritt,eJie.t tidenföiövcdtlagandeav.tätteQsdotnellei: besluthatlöptutIdeflestafllD.fhavtalslutas ttittiodagaz;hargittfwldetatt,:ättenavgjort tnål.etdl.e.tupphävtettintei:imi.stisktb'8rot.I vls$afallfuavtalsluuisomedelbart.Ett �eav�llV:götande.!är.inte prövas scdme.vtalhlltslutits, Fullstätl.dig .infoJ:m&tiob.finnsi16kapitletide.ovanangivna lagama. Bebövei:Nif1e.tupplysi:iinguomhutman öw.tkiagukanNiviindaEi:till förv-albmlgsritteJJ.. i� u det � � sy.onc:diga skäl.att pröva u:, 4, ]P-cI O m p t ci'mings t.ills tBll d iil te me d d elas s th ' 'ti.-..,..r,ii,h, HUR MAN ÖVERKLAGAR · PRÖVNINGSTILLSTÅND DensO#lvfilövw:laplöffaltningsrittec.sbe$lut tillbostadeD.ocb.mobiltel.ef'oa.Acheuoch s b sktiva. till ©lm:m11nii1:tJ10. i Göteboxg. Slai�Jamskadockskickasclle»wnn�till fö�gvritten.. �detskahako,tmnic.intiU �ttenin0;mt,;e,,eckor&ån�dag då klagimden fick-del av bcshtmt Om beslutet ha:mccldelata-vide;a.tnUOtligförhandling; � dttvidensidanförlan&gha:i:U1gettsnät besll1tet koixmi.et att meddew, ska dock ä'9'e:i:k:laganck.thakommitin.idcnnttevecko.: från den dag doms.tolcns beslut m.eddckdes. Tidenfötöve,:klagaudetfö:r.:offentligpmxäkm.s mmdendsgbes-luteto:iedde'Jadcs. telef'oD.tlUl:Ilm.et till klagut.dcas atbctsplais sb ocb! anges watnt eventuell 111t1.an adi:css där klagaude;n 1wi. .als föi ddgivniog. Om cks&11uppgi&thatWDDatsuditueim&t­ ochomde!ottfm:ndeuaktQe&.-behöver de inte uppges igen. Om kagmde,:i. atilitu om.bud, sb ombudets � poswlcess� e­ posu.d:ress, tclet0m2_w;mn.ex till m:betsplauien och mobiltelefcina.ummei: anges. Om �gon peaon-- ellct adrcssuppgttt iti.dras, ska. iindtwgcn.\ltsn dröjsmålmbläks till 2. desidom/beslntsotn.övei:klagumed O:msistadagen.föi:övei:klagandetinfål:pl uppgift01nfö.rvaltningsdttmsn� �. sö,odag ella helgdag, Jllid.(lomtnwJton, mil011mtt1r-t satnt dsgen. föi: beslutet, juMto:o.eller�yixsiftonticketdet11.tt�en 3. deskälsom.�a:o.gettillstödföi:ea kOt'ODJCIinnästa'V\IXdag. begmno,nptövxdngstillsdn.d. fö � m tjm s b e s lut mt D et är d ärfö.i: $� viktigtattdetklutoch,t1fdliatframgirav B•ilaga 1 Ii Fö:i:attettöveddagandeskakunnatasuppi fm:dta.s attpröv.aingstillstånd meddelas.�läm.c.u: ptövcinptillsbu,.d om t. detfum.s�utbet.v.ivk dktighetmavdet�utsom. fö�srättea har kotnm.it till. 2. detiateutana.tt.sådll:01;tillstind tneddelM gir att bedöma rlktighetCtl AV 4. de11.äadri.ag,w.fö�aitnmgsrätt@s dbm/bwut S0%Il �den vi1l fi till stånd, 5. debl!'PlS!\®1klapidcnvilllllierop11.ochvad han/hox,,v.illstyxb.medvujesuskiltbevis. Adi:es11eo. till. B;;rvalt:uJngSJ:ätten ftamgilE 11.� doDl.Cll/beslutet. Imålot11äve.cp.rö-miogewistlagen (4007:1091) om offentlig upphmdlli,,g eller lagen. (2007:t092) om uppbandliog inOIXI. otatådeaa '9'attea, cnetgi, det sblt som f�tten hu komtnit� b:anspottetochposttjänstei:aravtalslnwitman i� ll'I 1, � Skrfvels� med ifvarkiasande ska inneha.Ila l