DOM 2012-05-29 Meddelad i Stockholm Stockholms läns landsting, 232100-0016 Box 6909 l 02 39 Stockholm SAKEN Mål nr 7039-12 Enhet 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE Adocto AB, 556792-1514 Box 5892 l 02 40 Stockholm MOTPART Ansökan om rättelse enligt lagen (2008:962) om valfrihetssystem - LOV DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om rättelse enligt LOV. Dok.Id 242375 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax 08-561 680 0 l Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen l forvaltningsrattenistockholm@dom.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7039-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN Stockholms läns landsting (SLL) beslutade den 16 mars 2012 att avslå Adocto ABs ansökan om auktorisation avseende husläkarverksamhet med basal hemsjukvård. Adocto AB (Adocto) ansöker om rättelse och yrkar att Adoctos ansökan ska godkännas. Till stöd för sin talan anför Adocto bl.a. följande. Det var meningen att Adoctos ansökan skulle kompletteras. Det finns gott om personal som kan lösa de uppgifter som SLL kräver av en husläkarmot­ tagning. På mötet den 9 september 2011 framställdes det som ett problem huruvida den aktuella lokalen var anpassad för verksamheten. Adocto var måna om att inte anställa läkare och distriktssköterska innan lokalen var godkänd och blev därför förvånade när avslaget baserades på enkelt åtgärdade delar istället för på lokalens lämplighet. Adocto ville ha en · prövning av om lokalen var lämplig för att sedan kunna ta de steg som krävs för att säkerställa övriga delar i SLLs krav. Det finns flera aktörer som jobbar som underentreprenörer i leverans av hemsjukvård. Adocto kommer att anlita en kvalitetssäkrad leverantör av tjänsten. Även närakuten kommer att läggas ut på lämplig underleverantör, precis som alla andra husläkarmottagningar i Stockholm gör. Den ritning som SLL efterfrågar bifogas överklagandet. Det är tänkt att hela den bortre delen av mottag­ ningen ska fungera som husläkarmottagning. SLL motsätter sig bifall till ansökan och anför bl.a. följande. SLL prövar samtliga krav vid ett tillfälle. Det är inte möjligt att pröva vissa krav vid ett tillfälle och andra krav vid ett annat. Eftersom Adocto inte hade tidigare erfarenhet av att självständigt driva en husläkarmottagning kallade SLL till ett möte den 9 september 2011 om hur verksamheten skulle bedrivas. Vid mötet kunde Adoctos företrädare inte på ett tillfredsställande sätt redovisa hur verksamheten kommer att bedrivas för att säkerställa att alla delar i 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7039-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen åtagandet utförs från start. Företrädaren var helt ovetande om vad som krävs vad gäller uppdraget hemsjukvård lördag - söndag. Företrädaren kunde inte heller på ett tillfredsställande sätt redovisa hur verksamheten kommer att bemannas med personal med den nödvändiga kompetensen för att utföra uppdraget. Den sammanfattade bedömningen var att Adocto inte hade förutsättningar att bedriva husläkarverksamhet med basal hemsjuk­ vård. Vid mötet kom man överens om att Adocto skulle återkomma med ritning avseende vilka ytor respektive verksamhet avser att disponera och hur den gemensamma receptionsfunktionen skulle organiseras. Adocto återkom inte med uppgifterna. DOMSKÄL Gällande bestämmelser Enligt 10 kap. 2 § LOV ska rätten besluta att den upphandlande myndig­ heten ska vidta rättelse om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon bestämmelse i LOV och detta medfött att en leverantör lidit eller kan komma att lida skada. Enligt 8 kap. 1 § LOV ska den upphandlande myndigheten godkänna samtliga sökande som uppfyller de krav som angetts i annonsen och förfrågningsunderlaget och som inte har uteslutits med stöd av 7 kap. l §. Förvaltningsrättens bedömning I regelboken för husläkarverksamhet med basal hemsjukvård 2011 anges det på s. 15, avsnitt 16 Personal, bl.a. att vårdgivaren ska ha personal i den omfattning som krävs för att utföra uppdraget i enlighet med uppdraget och att vårdgivaren ska se till att personalen har för uppdraget adekvat utbildning och kompetens. Det är ostridigt i målet att Adoctos ansökan vid prövningstillfället inte var· komplett och att Adocto bl.a. inte har anställt den personal eller anlitat de underleverantörer som ska utföra den aktuella tjänsten. Adocto har inte 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7039-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen heller, så vitt framgår i målet, på något annat sätt redovisat hur kravet på personal kommer att uppfyllas. Förvaltningsrätten finner därför att SLL inte har agerat i strid med LOV genom att avslå Adoctos ansökan om auktorisation. Det har därmed inte framkommit skäl för rättelse enligt 10 kap. 2 § LOV och ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la) Jonatan Wahlberg Rådman Föredragande har varit Elin Rosen. 4 r­o0 N 'Ii!;!-f, SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ;;J_,?"'��. Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, S. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se