FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IMALMÖ 2015-12-04 Sida 1 (7) Mål nr 11115-15 KONKURRENSVERKET 2015 -12- 0 4 KSnr Aktbll Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Miroi AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Avdelning 1 Meddelad i Malmö SÖKANDE Miroi AB, 556535-2688 Sveavägen 168 113 46 Stockholm MOTPART Avd Onr Kristianstads kommun Västra Storgatan 10-12 291 80 Kristianstad SAKEN Dok.Id 290378 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: kansliI.fma@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11 1 15- 1 5 Avdelning 1 BAKGRUND Kristianstads kommun genomför en upphandling av Vuxenutbildningar­ Enskilda platser. Upphandlingen genomförs i enlighet med reglerna om för­ enklat förfarande i LOU. Miroi AB (Miroi) har inte kvalificerat sig till ut­ värdering. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Miroi ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphand­ lingen ska göras om. Miroi anför bl.a. följande. Mirois anbud har förkastats på felaktiga grunder. Vidare har nya skallkrav tillförts i samband med anbudsutvärderingen vilket strider mot transparens­ principen. Av tilldelningsbeskedet framgår att Mirois anbud gick vidare till kvalifice­ ringsfasen men att det förkastades vid kontroll av obligatoriska krav med följande motivering. "Kommunen kan konstatera att Miroi AB:s anbud gäl­ ler distansutbildning vilket star i strid med kommunens upphandling. Kom­ munen avser att upphandla skolförlagd utbildning, se punkten 1.1 allmän information/bakgrund'. Enligt punkten 1.1. förfrågningsunderlaget omfattar upphandlingen skolför­ lagd utbildning och lärlingsutbildning. Det framgår dock ingenstans i för­ frågningsunderlaget vad som avses med skolförlagd utbildning, dvs. vilka studieformer som ska ingå. Inte heller Skolverket ger svar på vilka studie­ former som ingår i en skolförlagd utbildning. Kristianstads kommun har istället under punkt 1.2 förfrågningsunderlaget angett följande. "Kommunen eftersträvar ett utbud där nya modellerför utbildning prövas och kompletterar befintlig utbildning inom vuxenutbild- I MALMÖ Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11115-15 Avdelning 1 I MALMÖ ningen". Detta kan inte tolkas på annat sätt än att den upphandlande myn­ digheten eftersträvar nya modeller för utbildning. Därmed är det inte angett att presumtiva anbudsgivare inte får ange olika typer av studieformer i den skolförlagda utbildningen. Att Mirois anbud gäller distansutbildningar är felaktigt. Miroi har offererat flera olika studieformer, bland annat distansutbildning. Att förkasta ett an­ bud med hänvisning till att upphandlingen omfattar skolförlagd utbildning och att distansutbildningen inte är tillåtet, är anmärkningsvärt. Det framgår ingenstans i förfrågningsunderlaget vad Kristianstads kommun menar med skolförlagd utbildning. Om den upphandlande myndigheten menar att skol;. förlagd utbildning är utbildning på plats eller något annat, borde detta ha framgått av förfrågningsunderlaget. Det är inte meningen att presumtiva anbudsgivare ska gissa sig till vad Kristianstads kommun efterfrågar. Det är vidare anmärkningsvärt att den upphandlande myndigheten blandar ihop ska-krav och allmän information. Det ställs inget ska-krav i förfråg­ ningsunderlaget på skolförlagd utbildning på plats. Faktum är att det inte ens ställs något ska-krav på skolförlagd utbildning. Skolförlagd utbildning nämns två gånger i förfrågningsunderlaget dels i punkten 1.1 i form av all­ män information och dels i punkten 4.5 i form av ett bör-krav. Att det först vid anbudsutvärderingen och vid tilldelningsbeslutet framgår att distansut­ bildning inte får förekomma och att utbildning avser skolförlagd utbildning på plats är anmärkningsvärt. Det är inte tillåtet att tillföra nya ska-krav i samband med anbudsutvärdering och tilldelningsbeslut Om det tydligt hade framgått av förfrågningsunderlaget vad Kristianstads kommun egentligen efterfrågade hade Miroi kunnat utforma sitt anbud an­ norlunda och därigenom kunnat erbjuda en lösning som överträffade Kristi­ anstads kommuns förväntning, förväntningar som Kristianstads kommun Sida 4 ,FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11115-15 I MALMÖ Avdelning 1 haft men inte angett i förfrågningsunderlaget. Miroi har lidit eller i vart fall riskerat att lida skada på grund av ovan nämnda brister. Kristianstads kommun bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Av förfrågningsunderlaget, avsnitt 1.1 Bakgrund, framgår att Kommunen avser upphandla yrkesutbildningar och att upphandlingen avser skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning. Kommunen har vidare i avsnitt 4.5 under rubriken Skolförlagd utbildning och Lärlingsutbildning uppgett att anbuds­ givaren kan erbjuda både skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning inom samma utbildning. Innebörden i denna punkt är att m ervärdespoäng erhålls vid uppfyllandet av att erbjuda båda formerna inom samma utbildning. I Kommunens förfrågningsunderlag är det tydligt att upphandlingen gäller skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning. Inte i någon del av förfråg­ ningsunderlaget efterfrågas distansutbildning. Det är med andra ord tydligt att vad upphandlingen avser är vuxenutbildning som kan erbjudas såsom skolförlagd utbildning eller såsom lärlingsutbildning. Innebörden av begreppet skolförlagd kan inte förstås på annat sätt än att utbildningen är förlagd till en skola precis såsom en arbetsplatsförlagd ut­ bildning innebär att en del av utbildningen är förlagd till en arbetsplats. Det har stått klart för samtliga övriga anbudsgivare att upphandlingen gällde skolförlagd utbildning och inte distansutbildning. Under anbudstiden har heller ingen fråga ställts till Kommunen angående detta. Miroi har endast offererat distansutbildningar i olika former. Kommunen har endast efterfrågat skolförlagd utbildning och Miroi kan därför inte anses lida någon skada vid uteblivet kontrakt. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 5 11115-15 Miroi genmäler bl.a. följande. Ett begrepp som den upphandlande myndig­ heten anser vara vedertaget behöver inte vara det för den presumtive an­ budsgivaren. Miroi är en utbildningsaktör med lång och gedigen erfarenhet inom utbildningsbranschen och vidhåller att skolförlagd utbildning kan be­ stå av olika studieformer, som exempelvis närlärande som bedrivs i klass­ rum med lärare på plats, distansutbildning som bedrivs via digitalt skol­ hus/lärplattform med lärare på plats via digital lärplattform och som flexut­ bildningar, en studieform där eleven genomför sina studier via en digital lärplattform med stöd av handledningstillfällen i klassrum med lärare på plats. Alla tre studieformer sker med andra ord som skolförlagd utbildning där den skolförlagda delen antingen genomförs i fysiskt klassrum eller i digital lärplattform. SKÄLEN FÖRA VGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. Enligt 16 kap. 4 och 6 §§ LOU kan rätten pröva om en upphandlande myn­ dighet brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska gö­ ras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt I kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I MALMÖ Avdelning 1 1 ALLMÄN INFORMATION 1.1 Bakgrund KRISTIANSTADS KOMMUN ÖNSKAR ANBUD PÅ VUXENUTBILDNING­ ENSKILDA PLATSER TILL ARBETE OCH VÄLFÄRDSFÖRVALTNINGEN Kristianstads kommun, Arbete och Välfärdsförvaltningen avser att upphandla yr­ kesutbildningar, med start så snart intresse för utbildningen finns, i första hand bland prioriterade grupper. Upphandlingen omfattar skolförlagd utbildning och lärlingsutbildning. Utbildningens målgrupp är de som har rätt att delta i kommunal gymnasial vuxenutbildning och som blir 20 år eller äldre när utbildningen påbörjas. Företräde ges till dem som har kort utbildningen och/eller står långt från arbets­ marknaden. Utbildningarna för deltagarna beslutas av Väglednings- och Lärcentrum (VLC) utifrån tilldelade utbildningsplatser. Förvaltningsrättens bedömning Mirois anbud har inte kvalificerat sig till anbudsutvärdering då Kristianstads kommun har bedömt att Miroi endast har erbjudit olika former av distansut­ bildningar. Miroi har gjort gällande att det i förfrågningsunderlaget inte har ställts upp något obligatoriskt krav på att anbudsgivarna ska offerera skol­ förlagd utbildning, utan att detta endast anges i den allmänna informationen. Vad som anges under punkten 1.1 är visserligen inte utformat som ett obli­ gatoriskt krav i den mening som vanligtvis avses i offentliga upphandlingar. I punkten anges i stället själva föremålet för upphandlingen. Att detta inte har utformats som ett obligatoriskt krav hindrar dock inte, enligt förvalt­ ningsrättens mening, att en anbudsgivare kan uteslutas för det fall den offe­ rerar andra tjänster än de som efterfrågas i upphandlingen. För det fall Miroi har offererat en tjänst som inte omfattas av upphandlingsföremålet, har såle­ des Kristianstads kommun haft fog för att utesluta Mirois anbud från utvär­ deringen. Sida 6 11115-15 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 7 11115-15 Miroi har vidare gjo1t gällande att det av förfrågningsunderlaget inte fram­ går vad som menas med skolförlagd utbildning. Förvaltningsrätten finner, i lik.het med Kristianstads kommun, att begreppet skolförlagd utbildning inte kan förstås på annat sätt än att utbildningen ska vara förlagd till en skola eller annan fysisk undervisningslokal. Förfrågningsunderlaget får därmed anses vara tillräckligt tydligt i denna del för att potentiella anbudsgivare ska kunna förutse vad det är den upphandlande myndigheten efterfrågar. Miroi har således, liksom övriga anbudsgivare, haft möjlighet att lämna ett full­ ständigt anbud. Med hänsyn till att Miroi inte har visat att de av bolaget of­ fererade utbildningarna är sådana skolförlagda utbildningar som efterfrågas i upphandlingen, har Kristianstads kommun haft fog för att utesluta bolagets anbud från utvärdering. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten således att det inte finns skäl för ingripande enligt LOU på de grunder som Miroi har åberopat i målet. Mirois ansökan om ingripande ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B LOU) �..�( Håkan Wiren Målet har föredragits av Marita EkdahL I.·. ;t i!li HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till K;unmarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Karnmarrätt�n lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 2. 3. 4. 5. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats, tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. 4. det 'annars finns synnerli överklagandet. skäl att pröva Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överldagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer ga www domstol se 2. kommit till,