LÄNSRÄTTEN I DOM BLEKINGE LÄN 2008-01-23 Mål nr 1301-07 E Sida 1 (6) E Franke SÖKANDE Meddelad i Karlskrona Sydostbrand AB, 556310-5765 Box 508 371 23 Karlskrona Ombud: Advokat Richard Wachtmeister Box 103 371 22 Karlskrona MO TPART Karlskrona kommun Tekniska förvaltningen Östra Hamngatan 7 B 371 83 Karlskrona SAKEN �EHKEl"l 2008 -01- 2 5 Avd Dnr Doss .. Aktbll Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling (LOU) YRKANDEN MM Karlskrona kommun genomför ramavtalsupphandling enligt 6 kap. lagen (1992:1528) om offentlig upphandling avseende underhåll av brandredskap, verkstadsgenomgång och brandskyddsmaterial. Genom tilldelningsbeslut den 30 november 2007 tilldelades Brandab Skydd & Säkerhet AB (Bran­ dab) kontraktet. Sydostbrand AB (Sydostbrand) yrkar att länsrätten beslutar att upphand­ lingen ska göras om. Karlskrona kommun motsätter sig bifall till ansökan. Länsrätten beslutade den 20 december 2007 interimistiskt att upphandling­ en inte fick avslutas innan annat beslut fattats av länsrätten. Dok.Id 19610 Postadress Box 516 371 23 Karlskrona Besöksadress Rådhuset, Stortorget Telefon Telefax 0455-33 54 50 0455-215 80 E-post: lansratteniblekinge@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 LÄNSRÄTTENI DOM BLEKINGE LÄN 2008-01-23 PARTERNAS TALAN Till stöd för sin talan anför Sydostbrand i huvudsak följande. Av anbuds­ formulären framgår att det fiktiva antalet timmar fastställts till 200 timmar avseende uppdatering etc. Den fiktiva kostnaden för arbetstid har mycket · stor tyngd i anbudsförfarandet. Av anbudsformuläret framgår visserligen att upptagna fiktiva poster inte utgör en utfästelse eller prognos, men sådana poster påverkar självklart lämnade anbud. Sydostbrand har satt kostnaden till 190 kr per timme. Det av Brandab lämnade priset på 0 kr per timme bygger på underprissättning och anbudet är orimligt lågt i denna del. An­ budsvärderingen har gjorts på ett felaktigt sätt och Sydostbrand har på grund härav förlorat upphandlingen. Med en konstruktion där fiktiva kost­ nader belastar anbuden är det viktigt att utvärdera på ett sätt som inte ger ett missvisande resultat. I nu aktuellt fall är den bedömda faktiska tidsåtgången väsentligt lägre än 200 timmar - kanske så lite som 10 timmar. Med ett så­ dant spann går det enkelt att sätta ned det pris som belastar anbudet med en fiktiv kost:n,ad utan att ta någon risk. De.fiktivt upptagna timmarna har en sådan tyngd och avgörande betydelse i upphandlingen att resultatet av upp­ handlingen inte blir förutsebart. Upphandlingens resultat har blivit beroende av chansning och risktagning om att verklig tidsåtgång och fiktiv dito skil­ jer sig åt betydande. Sydostbrand har lämnat ett pris som affärsmässigt kan motiveras, oavsett om verklig tid är 10 eller 200 timmar. Till stöd för sitt bestridande anför Karlskrona kommun i huvudsak följande. Förfrågningsunderlaget beskriver att beställaren kommer att anta det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt med hänsyn till de angivna utvärde­ ringskriteriema. De lämnade arvodena multipliceras och beräknas med i anbudsformuläret angivna fiktiva timmar. Kommunen anser att de fiktiva posterna på årsbasis ska spegla det väntade behovet av tjänster för inventer­ ing, revidering och uppdatering av komponentlistor samt behovet av leve­ ranser av brandskyddsmaterial. Kommunen har genom en tillsatt arbets­ grupp inom Tekniska förvaltningen gjort den samlade bedömningen att an- Sida 2 1301-07 E LÄNSRÄTTEN I DOM BLEKINGE LÄN 2008-01-23 givna fiktiva timmar och mängder utgör ett väntat behov. Förfrågningsun­ derlaget uppfyller kravet på transparens. Karlskrona kommun har genom­ fört utvärderingen av anbuden i enlighet med uppställda kriterier och an­ givna parametrar. Kravet på likabehandling av anbudsgivarna är på så vis uppfyllt. Karlskrona kommun har inte heller i övrigt brutit mot någon be­ stämmelse i LOU. UTREDNING Av upphandlingsföreskriftema för den aktuella upphandlingen framgår följande. Beställaren kommer att anta det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt med hänsyn till nedanstående utvärderingskriterier. Pris 80 % Kvalitetshöjande faktorer: kvalitet/kompetens/samarbetsförmåga 20 % Pris Lägsta pris ges betyget so: övriga priser ges en lägre poäng, proportionellt i förhållande till det lägsta priset. Priset beräknas genom att lämnade arvoden multipliceras och beräknas med i anbudsformuläret angivna fiktiva timmar. I anbudsformuläret har antalet timmar för uppdatering etc. angivits till 200. Vidare har angetts att volymen inte utgör någon utfästelse eller bedömd kontraktsvolym. DOMSKÄL Sida 3 1301-07 E Lagen (1992:1529) om offentlig upphandling (LOU) har den 1 januari 2008 ersatts av en ny lag (2007:1091) om offentlig upphandling och en lag (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster. Eftersom den upphandling som detta mål gäller påbörjades under 2007 ska dock den upphävda LOU tillämpas. Enligt 7 kap. 1 § LOU får en leverantör, som anser att denne lidit skada eller kan komma att lida skada enligt 2 § LOU, i en framställning till läns- LÄNSRÄTTEN I BLEKINGE LÄN DOM 2008-01-23 Sida 4 1301-07 E rätten ansöka om åtgärd enligt nämnda paragraf. I 7 kap. 2 § första stycket LOU stadgas att om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantö­ ren har lidit eller kan komma att lida skada, ska länsrätten besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av 1 kap. 4 § LOU framgår att en upphandling ska genomföras med utnytt­ jande av de konkurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärsmässigt samt att anbudsgivare och anbud ska behandlas utan ovid­ kommande hänsyn. I 22 § samma kapitel anges att en upphandlande enhet ska anta antingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga eller det anbud som har lägst anbudspris. Vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet, ska enheten ta hänsyn till samtliga omständigheter såsom pris, leveranstid, driftskostnader, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenskaper, service, tekniskt stöd, mil­ jöpåverkan m.m. LOU, som bygger på EG-direktiv, ger inte närmare besked om hur ett för­ frågningsunderlag ska vara utformat eller hur en utvärderingsmodell ska vara konstruerad utöver vad som kan sägas komma till uttryck i de ovan redovisade, allmänt hållna bestämmelserna i 1 kap. 4 och 22 § § LOU. I det uppställda kravet på affärsmässighet får anses ligga att ett förfrågningsun­ derlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande enheten tillmäter betydelse vid upphandlingen och att en utvärderingsmodell ska vara så utformad att den är ägnad att leda till ett rättvist resultat, d.v.s. att det anbud som är ekono­ miskt mest fördelaktigt antas. Detta följer också av gemenskapsrättens krav på likabehandling, förutsebarhet och transparens. Enligt 1 kap. 23 § LOU får en upphandlande enhet förkasta anbud som den anser vara orimligt lågt, dock först sedan enheten skriftligen begärt förklar­ ing till det låga anbudet och inte fått tillfredsställande svar. Hänsyn får tas LÄNSRÄTTEN I BLEKINGE LÄN DOM 2008-01-23 Sida 5 1301-07 E endast till förklaringar som kan godtas på objektiva grunder, såsom kostna­ derna i tillverkningen eller utförandet, de tekniska lösningarna, och origina­ liteten i anbudsgivarens förslag. Frågan i målet är huruvida Karlskrona kommun brutit mot 1 kap. 4 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU vid upphandlingsförfarandet och detta medfört att Sydostbrand har lidit skada. Länsrätten gör följande bedömning. Sydostbrand har gjort gällande att förfrågningsunderlaget inte uppfyller det krav på förutsebarhet som omfattas av bestämmelsen i 1 kap. 4 § LOU. Av det aktuella förfrågningsunderlaget framgår att beställaren kommer att anta det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt med hänsyn till de an­ givna utvärderingskriterierna pris samt kvalitetshöjande faktorer. Det fram­ går av underlaget vilka utvalda priser som kommer att belasta anbudspriset och hur detta kommer att ske. Det framgår vidare att de upptagna fiktiva posterna inte utgör någon utfästelse eller prognos men Karlskrona kommun har uppgett att posterna bestämts utifrån ett förväntat behov. Med beaktan­ de av det anförda finner länsrätten att förfrågningsunderlaget uppfyller kra­ vet på förutsebarhet. Kommunen har inte vid utvärderingen frångått de kri­ terier som uppställts i förfrågningsunderlaget. Inte heller i övrigt har fram­ kommit att utvärderingen strider mot 1 kap. 4 § LOU. Det framgår vidare av lagtexten i 1 kap. 23 § LOU att kommunen inte har någon skyldighet att förkasta ett anbud som är orimligt lågt. Det finns inte heller något hinder mot att anta låga anbud. Karlskrona kommun har således inte heller brutit mot 1 kap. 23 § LOU genom att anta Brandabs anbud. Det är snarare så att det skulle ha inneburit ett brott mot den grundläggande bestämmelsen i 1 kap. 4 § LOU om kommunen inte beaktat Brandabs anbud på sätt som skett. Ansökan ska avslås. LÄNSRÄTTEN I BLEKINGE LÄN DOMSLUT DOM 2008-01-23 Sida 6 1301-07 E Länsrätten avslår ansökan. Länsrättens beslut av den 20 december 2007 ska inte längre gälla. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1d).