FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Lena Palmer SÖKANDE Grontmij Pavement Consultants AB, 556228-0361 Kaserngården 3 A 451 34 Uddevalla Ombud: Advokat Susanne Wiklund Rosengrens Advokatbyrå i Göteborg AB Box2523 403 17 Göteborg MOTPART Helsingborgs stad 251 89 Helsingborg ANNAN BERÖRD Ramböll Sverige AB Skeppsgatan 5 211 11 Malmö SAKEN Dok.Id 132366 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 DOM Mål nr 10181-12 E Sida 1 (10) 2013 -01- 1 4 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Grontmij Pavement Consultants AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. �11 1 j �t � - f:\ .�f � '· ·'l ·. ·"\,: ,_r,,� ";•�·: ,,,, ,.........,r-..., 1l �i.t.,:,,''JJ:._,a.,,IJt�lr·Ij..,__-·) ,:-, ',,,;J 'J �/1:�--1 -- -----� - -- - -·-=-----·::,==:�-:---· ,1-��=:,c:=)��;;�,l=--=-�i r--- �, -,-.,,"\,.., I '\!-�, ;,----,.- - =-r::c:· = ::..--::....-_ - ·--- :---=-: -::.::,=c:c::..�- Sida 2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 10181-12 E I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDE M.M. Helsingborgs stad (Staden) genomför upphandling av konsulttjänster beträf­ fande inventering och datorstödd analys av asfalterat väg- och gatunät samt GC-vägar inom Helsingborgs stads kommungräns. Upphandlingen genomförs enligt reglerna om förenklat förfarande i LOU. Uppdraget tilldelades Ramböll Sverige AB (Ramböll). Grontmij Pavement Consultants AB (Grontmij) begär överprövning av upp­ handlingen och yrkar att den ska få avslutas först sedan rättelse skett på så sätt att anbudet från Ramböll förkastas. Staden motsätter sig bifall till ansökan. Ramböll anser att ansökan ska avslås. UTVECKLING AV TALAN Grontmij Vinnande anbudsgivaren Ramhöll har lämnat ett anbud som på ett flertal punkter inte uppfyller uppställda skall-krav. Grontmij placerade sig på andra plats i rangordningen. Genom att Staden godtagit Rambölls anbud trots att det inte uppfyller ställda krav och tilldelat Ramböll uppdraget riskerar Grontmij att lida skada. Rambölls anbud uppfyller inte det uppställda skall-kravet att datasystemet ska kunna beräkna restlevnadstid och optimera underhåll av vägnätet via dyna­ miska nedbrytningsmodeller utifrån inventerade/uppmätta data och att beräk­ ningarna ska utföras med de tre viktigaste parametrarna skademängd, trafik­ mängd (med SA 10=10 ton std-axel) och bärighet. Ramböll har inte offererat ett datasystem som enligt uppställt skall-krav optimerar vägunderhållet, utan Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10181-12 E Avdelning 1 I MALMÖ endast ett system som kartlägger underhållsbehovet. Ramböll har i sitt anbud angett "För att underhållet skall bli korrekt och helt optimalt, så ska exempel­ vis bedömningen av övriga gatuverksamheter (t.ex. kabelgrävningar) samt olika (varierande) budgetnivåer kunna hanteras" samt att "optimering skall hanteras med hänsyn till en mängd faktorer som ligger utanför systemets möj­ ligheter". Detta kan inte tolkas på annat sätt än att det ligger utanför Rambölls systems möjligheter att hantera dessa faktorer. Det offererade systemet klarar därför inte att utföra en optimering av underhållet. Rambölls anbud innefattar inte ett datasystem, eller ens en beskrivning av ett datasystem, som kan arbeta med parametern SA-10. Ramböll beskriver inte någonstans i anbudet att deras datasystem kan optimera vägunderhållet eller att de offererar ett system som kan beräkna de tre parametrarna som anges i förfrågningsunderlaget. Ramböll har i sitt anbud angivit att de har statistiska nedbrytningsmodeller, men det framgår inte vad en statistisk nedbrytningsmodell är eller att de är dynamiska. Det framgår inte heller på något annat sätt av deras anbud att kravet på att arbeta med dynamiska nedbrytningsmodeller är uppfyllt. Det är Grontmijs uppfattning att Ramböll avsiktligt valt att ignorera detta begrepp som är ett skall-krav. Genom att Ramböll inte visat hur eller att de kan optimera Stadens gatu- och vägunderhåll enligt parameterkraven kan Ramböll inte heller anses ha visat att man uppfyller kravet på erforderlig teknisk förmåga att föreslå rätt tekniska lösningar som Staden efterfrågar. Ramböll skriver i sitt anbud om de "kompletterande tjänster" de erbjuder och som kan göras efter deras inventering. Det är ett skall-krav i upphandlingen att Rambölls angivna "kompletterande tjänster" ska ingå i anbudet samt vidare att det är funktioner som Staden själv, genom användandet av datasystemet ska kunna utföra. Rambölls "kompletterande tjänster" är en reservation. Rambölls anbud förutsätter en tillkommande kostnad för en större mängd, okänt hur stor, konsulttimmar. Rambölls anbud blir därför inte jämförbart med övriga anbud då det avviker från uppställt krav på prissättning. Det är Grontmijs upp­ fattning att Rambölls offererade system RAMS, och bolagets kompletterande Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10181-12 E Avdelning 1 I MALMÖ tjänster inte ens sammantaget uppfyller uppställt skall-krav på att systemet kan optimera underhållet. Ram.höll har i sitt anbud inte bekräftat eller beskrivit att de kan leverera det datasystem som Staden efterfrågar. Anbudet uppfyller därför inte heller det uppställda skall-kravet på teknisk funktion hos systemet. Ramhöll har i sitt anbud inte lämnat uppgifter innefattande mätnoggrannhet, vilket är ett skall­ krav. Det Ramhöll beskrivit i sitt anbud gällande inventering och objektspa­ rametrar uppfyller inte i förfrågningsunderlaget uppställda skall-krav. Ram­ hölls anbud är otydligt och ofullständigt då det inte framgår vilket, eller vilka datasystem de avser använda. Det saknas förutsättningar för Staden att be­ döma om Ramhölls datasystem är stabila och väl beprövade samt färdigut­ vecklade såsom är skall-krav. Ramhölls datasystem RAMS har endast använts för underhållsplanering av gatunät. Staden har efterfrågat två referensobjekt likvärdiga till omfattning och ingående aktiviteter som den upphandling man nu gör. Det innebär att alla ingående aktiviteter enligt AUC 1 ska ha genom­ förts. Så har inte skett beträffande något enda av referensobjekten som Ram­ höll redovisat i sitt anbud. De två första referensobjekten avser utförda arbeten åt Helsinborgs stad. Det ena uppdraget omfattar inventering av gatunät och det andra inventering av gång- och cykelnät. Inget av uppdragen omfattar support under en sammantagen tidsperiod om sex år. Den tredje referensen avser väg­ distrikt i Finland tillsammans med Skanska. Uppdraget avser statligt vägnät och inte kommunalt. Referensen innehåller inte inventering av gång- och cy­ kelnät. En entreprenör har varit kund och ansvarig för utförandet. Staden redovisar inte hur Staden kan utläsa att skall-kraven uppfylls av Ram­ höll. Vad Grontmij anfört ska läggas till grund för bedömningen. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 10181-12 E Avdelning 1 I MALMÖ Staden Enligt Stadens uppfattning uppfyller Rambölls anbud uppställda krav i upp­ handlingen. Staden har inte brutit mot principen om likabehandling. Grontmij har inte lidit och kan inte komma att lida skada till följd av Stadens agerande. Utifrån uppgifterna i Ramhölls anbud har Staden bedömt att det system som Ramböll offererat inte enbart kartlägger underhållsbehovet på körbanor och vägar så som Grontmij gör gällande, utan att systemet även i övriga delar upp­ fyller de krav som ställs i förfrågningsunderlaget. Det system som Ramböll offererat är enligt anbudet en web-baserad lösning där beställaren inte har be­ hov av serverhårdvara eller installerad programvara. Det som krävs är inlogg­ ningsuppgifter och åtkomst till internet. Av den systembeskrivning som ges i anbudet framgår att det system som avses användas för gator och vägar är RAMS, ett system som anbudsgivaren använt i ett vägdistrikt i Finland. Det är enligt Stadens mening inte fråga om ett outvecklat system. Av systembeskriv­ ningen framgår också att ett förvaltningssystem ger användare och beslutsfat­ tare på alla nivåer nödvändiga redskap och rätt information för en effektiv styrning av underhåll såsom överblick över anläggningarna och .ffe äers Mattsson I1/ilttfzo SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1B LOU 2.