Dok.Id 179012 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Föredraganden Elisabet Heimer SÖKANDE DOM 2016-11-29 Meddelad i Falun Mål nr 3885-16, 3908--3922-16 1. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg, 222000-2311 826 80 Söderhamn (mål nr 3885-16) 2. AB Gavlegårdarna, 556487-5937 (mål nr 3908-16) 3. Alfta-Edsbyns Fastighets AB, 556527-4361 (mål 3909-16) 4. Fiberstaden AB, 556696-1305 (mål nr 3910-16) Ombud för 2-16: Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen ska göras om. Avd 1 Arne Blom Marknads AB, 556246-4346 Ombud: Advokat Nina Barzey FUrst & Partners Advokatfirma AB Box 7027 103 86 Stockholm MOTPART L9 Aktb\l -.. 'l"' ,,,., .. 11 � f'/, c.,i(" -11 Dnr KSnr - ,e-_.;J..il 5. Gavlefastigheter Gävle kommun AB, 556009-9581 (mål nr 3911-16) 6. Glysisvallen AB, 556315-5125 (mål nr 3912-16) 7. Gästrike Vatten AB, 556751-1661 (mål nr 3913-16) 8. Gävle flygplats AB, 556982-0458 (mål nr 3914-16) 9. Gävle Parkeringsservice AB, 556982-0557 (mål nr 3915-16) 10. Hoforshus AB, 556477-3710 (mål nr 3916-16) 11. Ockelbogårdar Aktiebolag, 556528-6068 (mål nr 3917-16) 12. Söderhamn Nära AB, 556439-6447 (mål nr 3918-16) 13. Hudiksvalls Näringslivs AB, 556187-6284 (mål nr 3919-16) 14. AB Hudiksvallsbostäder, 556507-8267 (mål nr 3920-16) 15. Markbyggarna i Gävle kommun AB, 556935-6875 (mål nr 3921-16) 16. Söderhamn Elnät AB, 556205-9997 (mål nr 3922-16) KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3885-16 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) genomför en upphandling av ramavtal avseende "Arbetskläder (yrkeskläder, skyddsklä­ der, flamskyddade kläder, varselkläder m.m.), Arbetsskor och Profilkläder" (äredenurnrner 5630). Inköp Gävleborg upphandlar i egenskap av upphand­ lande myndighet för de till förbundet anslutna kommunerna och som ombud för de i domshuvudet angivna motparterna. Upphandlingen, som är uppde­ lad i sju delområden, genomförs genom ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 9 september 2016. Arne Blom Marknads AB (Arne Blom) ansöker om överprövning och yr­ kar att upphandlingen ska göras om. Arne Blom anger som grund för talan att det strider mot LOU att utvärdera anbuden utifrån utvärderingsgrunden "lägsta pris" när anbudsgivare endast ska ange vilken rabattsats man avser att tillämpa utan att veta vilka priser anbudsgivaren tillämpar. Anbudsgivar­ na har varit förhindrade att utforma optimala anbud som baseras på deras egna prissättningar. De vinnande anbudsgivama har inte vunnit upphand­ lingen på utvärderingskriteriet lägsta pris utan snarare på den största rabat­ ten på ett fiktivt pris som inte existerar. Inköp Gävleborg bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Då anbudslämnama arbetar med olika fabrikanter är det inte möjligt att utvär­ dera samtliga anbudsgivares olika prislistor på ett objektivt och transparent sätt, samt att det inte är förenligt med LOU att kräva att anbudsgivaran er­ bjuder ett visst märke. Anbudsgivarna ska enligt punkt 4 i anbudsförfrågan tillhandahålla sina rekommenderade försäljningspriser öppet utan inlogg­ ning digitalt på webbshop, elektronisk katalog eller motsvarande samt i be­ ställarens inköpssystem. Rabattsatserna ska vara fasta eller högre än de i anbudet offererade under hela avtalsperioden och gälla vid köp av arbets­ kläder, profilkläder, arbetsskor samt vid profilering till rekommenderat för­ säljningspris. 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3885-16 I FALUN SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förutsättningarförförvaltningsrättensprövning Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Arne Blom an­ fört är visat att Inköp Gävleborg brutit mot någon av de grundläggande principerna eller annan bestämmelse i LOU och detta medfört att Arne Blom lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläg­ gande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphand­ · lingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förfrågningsunderlaget Av anbudsförfrågan framgår bl.a. följande. 3.3 Utvärdering - steg 3 (bedömning av angivna kriterier) De anbudsgivare som blivit godkända I steg 1 och steg 2 går vidare till utvärderingsfasen där utvärdering sker enligt lägst pris. Utvärderingen sker med hjälp av en referensgrupp som består av representanter från Beställare. I de fall priserna blir lika gäller tilldelning genom lottning. Ramavtal kommer att tilldelas den/de anbudsgivare som inkommit med det lägsta anbudspriset. • Pris Vid utvärdering av pris tar vi hänsyn till offererad rabattsats som dras av på ett fiktivt orderbelopp. Rabattsatsen skall anges med två decimaler. Angiva rabattsatser kommer att gälla under hela avtalsperioden på rekommenderat försäljningsprls (listpris). Exempel enligt nedan Tota/priset i detta exempel är 950kr+ 900kr+ 900 + 450kr= 3 221, 45kr OmrMe Angiven Fiktivt rabattsats orderbelopp (0,00 %J Totalpris Arbetskläder 5,25 % 1000kr (yrkeskläder, skyddskläder, flamskyddade kläder, varselkläder mm) 947,50kr Arbetsskor 10,34 % 1000kr 896,60 kr Profilkllider 8,45% 1000 kr 915,50kr Profilering 7,63% (logotyper, schablonkostnader, brodyr, transfertryck, mm) 500kr 461,85kr 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3885-16 IFALUN I målet är ostridigt att i Inköp Gävleborg använt utvärderingsgrunden "lägsta pris" och att anbudsgivaren endast har behövt ange en rabattsats. Enligt förvaltningsrättens uppfattning ska en utvärderingsmodell vara ut­ formad så att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat, vilket i ett fall som detta, innebär att utvärderingsmodellen måste vara ägnad att tillförsäkra att det anbud som har lägst pris antas. För att uppnå detta måste det ligga i sakens natur att upphandlande myndighet i sin utvärdering beaktar anbuds­ givarens faktiska priser. Då Inköp Gävleborg inte har gjort detta i föreva­ rande fall strider förfarandet mot principerna om likabehandling och öppen­ het i 1 kap. 9 § LOU. Arne Blom har på grund av detta lidit eller riskerat att lida skada. Eftersom bristen hänför till upphandlingens konkurrensuppsö­ kande skede ska upphandlingen göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lC LOU). Karin Forslund Johansson rådman I'� HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND ti. \f:.i . ..) ;1 u§ Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se