FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 Ponthus Andersson SÖKANDE DOM 2013-10-07 M eddelad i Falun M ål nr 2184-13 Sida 1 (4) Edwards Lifesciences Nordic AB, 556593-3818 Södra Långgatan 25 211 44Malmö MOTPART Landstinget Gävleborg 801 88 Gävle Ombud: Anders Skåål c/o Landstinget Gävleborg 801 88 Gävle SAKEN KONKURRENSVERKET 2013-11- 2 s ;i� Avd Dnr KSnr Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Edwards Lifesciences Nordic AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 93805 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Enhet2 DOM Sida2 21 84-13 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Landstinget Gävleborg (Landstinget) genomför en offentlig upphandling genom öppet förfarande som avser ramavtal för leverans av förbruknings­ material till anestesi-, ambulans-, IVA- och akutverksamhet (diarienr LS 2012/1031 ). Edwards Lifesciences Nordic AB:s (Bolaget) anbud i anbuds­ grupperna ME, MG och MH kvalificerades inte för utvärdering. Bolaget ansöker om överprövning avseende anbudsgrupperna ME, MG och MH. Till stöd för talan anför Bolaget i huvudsak följande. Produkterna i nämnda anbudsgrupper ska passa till Philips IntelliVue MP90 M8010 A (Philips- systemet) samt vara lätta att ta prover med utan spill, vilket det finns beskrivet i Bolagets anbud att dess produkter gör. Det saknas krav i förfrågningsunderlaget om att kabel för koppling till angivet Philips­ system ska insändas i samband med varuprover. Inte heller anges att hål­ lare ska insändas eller prissättas för anbudet. Dessa produkter finns i Bola­ gets produktportfölj och hade kunnat offereras om önskemål framgått av kravspecifikationen. Att i efterhand förkasta produkter som erbjuder adap­ terlösningar bryter mot likabehandlingsprincipen. Landstinget har ansvaret för att påvisa att risken för spill eller andra problem ökar med adapterlös­ ning. Bolaget har i anbudet redogjort för ett pris som omfattar en komplett lösning. Landstinget brister i framläggningen av sitt skall-krav, som ska vara konkret och inte kunna ge upphov till tolkning eller subjektiv utvärde­ ring. Vidare har Landstinget, av olika anledningar, begärt in förtydligande av nio leverantörer, men inte av Bolaget. Denna möjlighet borde ha utnytt­ jats, om oklarheter ansågs finnas i de olika produktbeskrivningarna. Landstinget bestrider bifall till Bolagets ansökan om överprövning. Till stöd för talan anför Landstinget bl.a. följande. Anbudsprover har begärts in i aktuella anbudsgrupper i syfte att bedöma och utvärdera anbuden. Kravet är tydligt och konkret utformat och kan därför inte missförstås. Det måste för en anbudsgivare som uppträder på marknaden framstå som klart att det som offereras liksom det varuprov som inges i syfte att påvisa att ställda Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2184-13 Enhet 2 I FALUN krav uppfylls måste vara komplett för användning. Om det som i Bolagets fall fordras komplettering med kabel för koppling till angivet Philips­ system för att uppnå den efterfrågade funktionen kan inte det obligatoriska kravet vara uppfyllt när denna koppling utelämnats ur den offererade pro­ dukten och det insända varuprovet. Det f'ar anses ha stått klart för anbuds­ givarna att Landstinget efterfrågade en komplett produkt färdig för an­ vändning enligt angivna funktionskrav. Det finns inga bestämmelser i för­ frågningsunderlaget som förhindrar adapterlösningar för att uppnå den ef­ terfrågade funktionaliteten. Vidare har Landstinget inte bedömt att det fun­ nits skäl att inhämta ett förtydligande från Bolaget då det stått klart att of­ fererad produkt, tillika insänt anbudsprov, inte levt upp till ställda obli­ gatiska krav. En komplettering med ytterligare produkter i Bolagets pro­ duktportfälj hade gått utöver vad som är möjligt enligt bestämmelserna i LOU. FÖRFRÅGNINGSUNDERLAGET I förfrågningsunderlaget sägs bl.a. följande. 1.3.5. Anbudsprover För att kunna bedöma och utvärdera anbud begär Landstinget in produkt­ prover för vissa positioner. Artikelspecifikationen (anbudsgrupperna ME och MG) Skall passa Philips IntelliVue MP90 M801 OA samt vara lätt att ta prover utan spill. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Bolaget anfört är visat att Landstinget har brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna eller någon annan bestämmelse i LOU och om detta har medfört att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU och RÅ 2009 ref.69). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2184-13 I FALUN Enhet2 principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § samma lag). Principen om transparens innebär bl.a. att förfrågningsun­ derlaget ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande enheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Förvaltningsrätten konstaterar först att det framgår att den efterfrågade produkten ska vara kompatibel med Philips-systemet. I detta måste ligga att offererad produkt måste inkludera de tillbehör som eventuellt behövs för att uppnå kravet på kompatibilitet. Saknas sådana tillbehör borde anbu­ det kunna betraktas som orent och förkastas på den grunden. I målet är inte helt klarlagt om Bolaget har offererat en produkt som är kompatibel med Philips-systemet utan tillkommande kostnader för ytterligare utrustning. Förvaltningsrätten går därför inte in på frågan om Bolaget lämnat anbud i enlighet med förfrågningsunderlaget utan prövar endast om Landstinget haft fog för att förkasta anbudet på grund av att bifogat varuprov inte upp­ fyllde kraven i förfrågningsunderlaget samt om kravet förfrågningsun­ derlaget i denna del var otydligt. Beträffande kraven på varuprov måste det, enligt förvaltningsrättens be­ dömning, ligga i sakens natur att ett varuprov ska motsvara den offererade produkten. Enligt förvaltningsrättens bedömning kan kravet på produkten och varuprovet inte anses vara otydligt på det sätt som Bolaget gör gäl­ lande. Vid dessa förhållanden och då det är ostridigt att Bolagets varuprov i den beskaffenhet det skickats inte kunnat kopplas till Philips-systemet, anser förvaltningsrätten att Bolagets anbud inte uppfyllt kraven i förfråg­ ningsunderlaget. Då det inte har förelegat någon skyldighet för Landstinget att begära komplettering av Bolagets ofullständiga anbud ska ansökan om 8J:'överprövning lämnas utan bifall. t!ZKLAGAR, se bilaga (DV 3109/IC LOU). 1 �in Forslund Johansson