FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2011-01-19 Meddelad i Stockholm Mål nr 49211-10 Enhet 14 Sida 1 (8) YM i Norr AB, 556576-8164 Ombud: Pernilla Carlsson Rasiwala och Peli;j Nord & Co Advokatbyrå KB Box 1435 111 84 Stockholm Försäkringskassan Huvudkontoret, Verksamhetsområdet Processjuridik 103 51 Stockholm SAKEN MOTPART l. Överprövning enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller YM i Norr AB:s ansökan om överprövning och förordnar att upphandlingen ska göras om. Förvaltningsrättens interimistiska beslut av den 30 december 2010 upphör därmed att gälla. Dok.Id 91948 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 49211-10 Allmänna avdelningen BAKGRUND Försäkringskassan genomför en upphandling av ramavtal av IT­ konsulttjänster 2010 (dnr 91104-2009-EISD). Bland de leverantörer som lämnat anbud finns YM i Norr AB. Enligt tilldelningsbeslut den 25 augusti 2010 och den 2 september 2010 har Försäkringskassan beslutat att teckna avtal med andra leverantörer än YM i Norr AB men även, avseende visst kompetensornråde, med YM i Norr AB. Förvaltningsrätten har i beslut den 18 november 2010 (mål nr 39827-10) avvisat YM i Norr AB:s ansökan om överprövning. Efter överklagande av YM i Norr AB har l(arnrnarrätten i Stockholm i be­ slut den 29 december 2010 (mål nr 6522-10) funnit att förvaltningsrätten inte haft fog för att avvisa bolagets ansökan samt återförvisat målet till förvaltningsrätten för prövning i sak. Förvaltningsrätten har den 30 december 2010 beslutat att upphandlingen tills vidare inte får avslutas. YRKANDE M.M. YM i Norr AB (YNAB) yrkar att upphandlingen ska göras om. I andra hand yrkar YNAB att upphandlingen ska rättas på så sätt att CapGemini Sverige AB:s (CapGemini) anbud utesluts från utvärdering i upphandling­ en och YNAB tilldelas ett kontrakt inom kompetensornråde 5. Försäkringskassan bestrider bifall till ansökan. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 49211-10 GRUNDER YNAB anför till stöd för sin talan bl.a. följande. Anbudstiden Anbudstiden i upphandlingen löpte till den 17 januari 2010 och de anbud som gavs in var bindande till den 30 juni 2010. Anbudsgivarna fick en för­ frågan om att förlänga sina anbud i upphandlingen i maj 2010. Tre anbuds­ givare har inte förlängt sina anbuds giltighetstid. Ett första tilldelningsbe­ slut fattades av Försäkringskassan den 28 augusti 2010. Den 2 september 2010 rättades tilldelningsbeslutet och det meddelades anbudsgivarna den 3 september 2010. För att ett anbuds bindningstid ska kunna förlängas i en upphandling måste samtliga anbudsgivare gå med på det. I annat fall träds principen om likabehandling för när då en förlängning av bindningstiden innebär en ändring av villkoren i upphandlingen. Då samtliga anbud inte var bindande när tilldelningsbeslut meddelades i upphandlingen, har För­ säkringskassan inte ägt åberopa upphandlingsförfarandet för beslut av leve­ rantörer. Försäkringskassan har trots detta inte avbrutit upphandlingen, även fast det stått klart för Försälaingskassan sedan den 4 juni 2010 att samtliga anbudsgivare inte har förlängt sina anbuds bindningstid. Utvärderingsmodellen Den utvärderingsmodell av pris som Försälcringskassan använt i upphand­ lingen strider mot LOU:s syfte och kravet på affärsmässighet i all upp­ handling. Utvärderingen följer principen om lägsta pris och kommer att göras per kompetensområde på offererade taktimpriser. Taktimprisema kommer att summeras och sedan divideras med ett värde motsvarande det antal roller och nivåer där leverantören offererat leveranskapacitet. Detta sätt att utvärdera anbuden kommer att innebära att en anbudsgivare kan Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 49211-10 Allmänna avdelningen I STOCKHOLM lägga ett extremt lågt pris inom en viss roll och högt för ett annat område men ändå få ett ganska lågt jämförelsepris. En anbudsgivare kan med angi­ ven utvärderingsmodell i en ramavtalsupphandling sätta ett förhållandevis högt pris på det han förväntar sig/avser att sälja under avtalstiden men ett extremt lågt pris på det han inte förväntar sig/avser att säUa och på detta sätt pressa ned sitt genomsnittliga pris. Det får till följd att de avrop som den upphandlande enheten gör under avtalsperioden inte alls sker till det lägsta priset, vilket upphandlingen syftat till. Det föreligger ett systemfel i upphandlingen och den har inte ·genomförts affärsmässigt genom att ta till­ vara en sund konkurrens på marknaden. CapGeminis anbud CapGemini har offererat mycket låga priser i upphandlingen. I flertalet kategorier har CapGemini offererat �jänster för l la/tim. CapGeminis svar till Försälaingskassan angående det låga priset hade behövt innehålla en förldaring till hur CapGemini klarar av att sälja tjänster för 1 la/tim utan att samtidigt få sälja andra tjänster med "normala laav på marginaler". Då sådan förldaring saknas i svaret skulle CapGeminis anbud ha förkastats. Försäkringskassan anför bl.a. följande till stöd för sitt bestridande. Anbudstiden Som framgår av förfrågningsunderlagets punkt 1.1.15 ska anbudsgivaren vara bunden av sitt anbud till den 30 juni 2010. Med anledning av att ut­ värderingsprocessen tagit längre tid än beräknat ombads samtliga anbuds­ givare i skrivelse av den 31 maj 2010 att förlänga sina anbuds giltighetstid. Tre av anbudsgivarna lämnade inte något besked. Dessa var Adix Mana­ gement, Hewlett Packard Sverige AB samt X-AP Solutions Limited. Adix Management uppfyllde inte kvalificeringslaaven och de andra två bolagen Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 49211-10 var inte aktuella för kontraktstilldelning då de hade för högt utvärderings­ pris. Försäkringskassan har behandlat samtliga anbudsgivare lika. Försäk­ ringskassan har i den nu aktuella upphandlingen agerat helt korrekt och i enlighet med LOU då Försäkringskassan har tillfrågat samtliga anbudsgi­ vare om de vill förlänga sina anbuds giltighetstid samt då samtliga antagna anbud var giltiga vid tidpunkten för tilldelningsbeslut. Med YNAB:s in­ ställning skulle en leverantör som inte uppfyller kvalificeringslaaven eller för den delen även andra krav, kunna orsaka att en hel upphandling måste göras om genom att inte godkänna att dess anbuds giltighetstid förlängs. Försäkringskassan anser att detta inte kan vara förenligt med 1 kap. 9 § LOU och särskilt inte med proportionalitetsprincipen och syftet bakom LOU. Försäkringskassan har inte förändrat några villkor i upphandlingen och samtliga anbudsgivare har behandlats lika. Utvärderingsmodellen Försäkringskassan bestrider att utvärderingsmodellen i upphandlingen på något sätt skulle strida mot LOU. Prismodellen är väl genomtänkt, affärs­ mässig och syftar till att ge Försälaingskassan efterfrågade konsulttjänster till ett förmånligt pris. Liknande utvärderingsmodeller är vanligt förekom­ mande i branschen. Vidare föreligger inte något stöd i LOU för en leveran­ tör att begära överprövning för att denna anser att den upphandlande myn­ digheten riskerar att göra en dålig affar, vilket YNAB påstår. Försälaings­ kassan anser att resultatet av upphandlingen tvärtemot vad YNAB påstår utgör en mycket god affär och därmed en mycket god förvaltning av skat­ temedel. Enligt 12 kap. 1 § LOU är det den upph:;mdlande myndigheten som vä�jer grunden för tilldelning av kontrakt. Försäl