LÄNSRÄTTENI VÄSTMANLANDS LÄN DOM 2010-01-18 Meddelad i Västerås Mål m 2446-09 E Rotel 2 Sida 1 (15) SÖKANDE H.F. Oral Care Aktiebolag, 556346-4840 Box 2075 103 12 Stockholm Ombud: Advokat Fredrik Linder och jur.kand Mikael Dub i��·"' Hamilton Advokatbyrå Stockholm KB Box 715 f 101 33 Stockholm 1 ······ ..- __ Dok.Id 46210 Postadress Box 1001 721 26 Västerås Besöksadress Sigurdsgatan 22 Telefon Telefax 021-19 56 00 021-13 20 25 E-post: lansrattenivastmanland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:00-16:00 1-:;· ; :I Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Landstinget Västmanland, nedan kallat landstinget, har genomfört en för­ enklad upphandling avseende uppsökande tandvård, dm LVU 090109 och därvid beslutat den 2 december 2009 att anta två andra leverantörer. H. F. Oral Care Aktiebolag, nedan kallat bolaget, har i en till länsrätten den 10 december 2009 inkommen slaivelse begärt överprövning. Bolaget yrkar i första hand att länsrätten vid sin slutliga prövning ska besluta att upp­ handlingen får avslutas först sedan rättelse gj01is im1ebärande att anbud av bolaget ska utvärderas av landstinget. Enligt senare inkommen slaivelse yrkar bolaget i andra hand att länsrätten vid sin slutliga prövning ska beslu­ ta att upphandlingen ska göras om. Till grund för sin ansökan anför bolaget bl.a. följande. Upphandlingen avser utförande av uppsökande tandvård för äldre och funktionshindrade som omfattas av det reformerade tandvårds­ stödet inom landstinget. Uppsökande verksaniliet innefattar munhälsobe­ dömning och utbildning av personal och anhörigvårdare. Den patientgrupp som omfattas av upphandlingen behöver omvårdnad under stor del av dyg- SAKEN 2010 -01- 1 9 MOTPART Landstinget Västmanland Upphandlingsservice Division Service 721 51 Västerås LÄNSRÄTTENI DOM VÄSTMANLANDS LÄN 2010-01-18 net, vilket är anledningen till att de är berättigade till uppsökande verksam­ het och nödvändig tandvård. Landstinget har ansett att bolagets anbud inte uppfyller skallkravet i kravspecifikationen 7.11 avseende "mottagning" och har därför förkastat bolagets anbud. Under 7.11 anges följande. "Nöd­ vändig tandvård skall erbjudas vid stationär tandvårdsmottagning alterna­ tivt vid mobil mottagning som har undersöknings- och behandlingsmöjlig­ heter (inklusive röntgen) motsvarande en konventionell stationär kli­ nik."Bolaget är ett tandvårds- och kunskapsföretag som bedriver verksam­ het inom tandvård, forskning och utbildning. Verksarnheten har både pri­ vata och offentliga uppdragsgivare. Bolagets uppsökande tandvårdsverk­ samhet omfattar årligen ca 30 000 äldre och funktionshindrade patienter i fem landsting och regioner. Bolagets utrustning innefattar de arbetsredskap som finns på en konventionell stationär klinik. Utrustningen kan självfallet användas, eller monteras, i ett avskilt utrymme på boendeenheten och möj­ liggör samma behandlingar som kan utföras vid stationär mottagning. De tjänster och den utrustning som bolaget förfogar över säkerställer under­ söknings- och behandlingsmöjligheter motsvarande en konventionell klinik inklusive röntgen. Något annat har inte heller påståtts av landstinget. Som landstinget anger i tilldelningsbeslutet finns flera möjliga betydelser av ordet "mottagning". Det är således ostridigt att detta ord inte har en entydig innebörd. I upphandlingen har dock begreppet "mobil mottagning" givits en klar innebörd genom den fortsatta lydelsen av 7.11, nämligen att ha "undersöknings- och behandlingsmöjligheter (inklusive röntgen) motsva­ rande en konventionell stationär klinik". Bolaget tillhandahåller via sin mobila utrustning och sin personal sådan mobil mottagning som anges i 7.11, eftersom undersöknings- och behandlingsmöjligheter motsvarar en konventionell stationär klinik. Bolagets anbud ska således anses ha uppfyllt skall-kravet i 7.11. I vart fall kan det inte utläsas av skall-kravet i 7.11 och inte heller någon annanstans i kravspecifikationen att en del i detta skall­ krav skulle vara att leverantören tillhandahåller den lokal där behandling av patienter ska ske. Landstingets tolkning av begreppet "mobil mottag- Sida 2 2446-09 LÄNSRÄTTENI DOM VÄSTMANLANDS LÄN 2010-01-18 ning" har inget stöd av ordalydelsen i 7.11 i kravspecifikationen och har anförts av landstinget först i efterhand. Att "mobil mottagning" inte ska anses innefatta ett krav på tillgång till lokal bekräftas av att landstinget har antagit Dentomeds anbud trots att inte heller Dentomed tillhandahåller nå­ gon lokal. Dessutom skulle givetvis bolaget kunna använda sjukhemmets lokaler och där placera bolagets mobila mottagning, i likhet med vad Den­ tomed anför i sitt anbud. Landstinget har förkastat bolagets anbud baserat på en innebörd av ett skall--lcrav som inte framgår av förfrågningsunderla­ get eller kravspecifikationen. Bolaget uppfyller det aktuella skalllcravet. Landstinget har därför genom att förkasta bolagets anbud agerat i strid med transparensprincipen, likabehandlingsprincipen och 1 kap. 9 § LOU. Landstingets tillämpning av skall-kravet går vidare utöver vad som är nöd­ vändigt för att uppnå kravets syfte och strider därför även mot proportiona­ litetsprincipen. Det är mycket väsentligt att gamla och sjuka människor kan få sin tandvård i hemmet. Den patientgrupp som omfattas av upphandling­ en behöver omvårdnad under en stor del av dygnet. Denna patientgrupp måste ofta premedicineras med lugnande medel för att möjliggöra eventu­ ell transport till tandläkarmottagning. Premedicinering medför en väsentli­ gen ökad risk för fallolyckor och kan i många fall undvikas om tandvården utförs i den trygga hemmiljön. Dessutom kan en förflyttning till en ny mil­ jö utgöra ett stort orosmoment för personer tillhörande den aktuella pati­ entgruppen. Det är i princip alltid en fördel för patienten att behandlingen sker i dennes hemmiljö. Således kan ett krav på en mobil mottagning i den mening som landstinget tolkat det aktuella skall-kravet inte anses vara en lämplig och effektiv åtgärd för att uppnå det eftersträvade syftet med lcra­ vet. Om upphandlingen hade gjorts i enlighet med LOU hade bolaget anta­ gits som leverantör eftersom bolagets offererade pris var lägre än de båda andra anbudsgivarnas offererade priser. Bolaget kan därför helt klart kom­ ma att lida skada. Sida 3 2446-09 LÄNSRÄTTEN I DOM VÄSTMANLANDS LÄN 2010-01-18 Landstinget avstyrker bifall till bolagets ansökan om överprövning och anför bl.a. följande. I upphandlingen har uppställts ett skall-krav 7.11 som anger att: ''Nödvändig tandvård skall erbjudas vid stationär tandvårdsmottagning alternativt vid mobil mottagning som har undersöknings- och behand­ lingsmöjligheter (inklusive röntgen) motsvarande en konventionell statio­ när klinik." Vidare har landstinget i skall-krav 7.12 angivit vad som gäller vid bråds­ kande eller förebyggande vård: "När patientens alhnäntillstånd kräver det eller det i övrigt är till fördel för patienten, kan mobil utrustning användas, så att tandvård ges i anslutning till patientens boende. Överenskommelse med boendet om detta skall ske vid dessa tillfällen. Detta gäller främst vid brådskande eller förebyggande tandvård." Landstinget har i sin beskrivning av kravet 7.11 och 7.12 med andra ord tydligt gjort skillnad på stationär eller mobil mottagning och mobil utrust­ ning. Landstinget har beslaivit nomialförfarandet vilket innebär behand­ ling vid stationär eller mobil mottagning. När det gäller brådskande eller förebyggande vård har landstinget beskrivit att man kan använda mobil utrustning i patientens boende. Brådskande och förebyggande vård kan rimligtvis inte tolkas som all nödvändig tandvård utan är ett undantag. Landstinget har begärt förtydligande om hur bolaget avser att uppfylla kra­ vet på att utföra den nödvändiga tandvården vid en mottagning och inte som det anges i bolagets anbud i patientens boende med mobil utrustning. Landstinget har på bolagets anvisning tagit kontakt med övertandläkare Bo Persson som bekräftar landstingets tolkning, nämligen att bolaget behand­ lar patienterna s.k. "bedside dentistry" och inte vid en mottagning med patientbehandlingsstol. Bolaget har därmed inte uppfyllt skall-kravet 7.11. Att bolaget i sitt anbud och nu, i sin ansökan, försöker övertyga att bedside behandling är det bästa är en sak som inte är relevant. Betydelsen av ordet mottagning är otvetydigt att det gäller en lokal där besökande tas emot. Sida 4 2446-09 LÄNSRÄTTENI DOM VÄSTMANLANDS LÄN 2010-01-18 Bolaget anför nu i efterhand i sin ansökan att man naturligtvis kan bedriva tandvården på annat sätt än som angivits i anbudet och i det förtydligande bolaget inlämnat till landstinget. Detta kan landstinget inte beakta utan att bryta mot de grundläggande principerna. Landstinget har inför upphandlingen övervägt kraven objektivt utifrån lång erfarenhet från denna typ av tandvård. Under tio års tid har i princip all nödvändig tandvård utförts i stationära kliniker med fullständig utrnstning. Mellan åren 2001 och 2008 har i snitt 3005 personer behandlats årligen i nödvändig tandvård. Det undantag som finns är de personer som har avan­ cerad hemsjukvård av landstinget. Dessa patienter vårdas i livets slutskede hemma och den tandvård som givits är akut eller lindrande behandling. Antalet sådana personer är årligen ca 30 stycken, dvs. 1 % av alla som fått nödvändig tandvård. Denna bakgrund förklarar varför landstinget har ställt upp ett huvudspår enligt krav 7.11 och ett undantagsförfarande i krav 7.12. Landstingets uppfattning är att de som har rätten till uppsökande verksam­ het och nödvändig tandvård är sköra personer. På gnmd av detta finns det anledning att kräva att dessa personer behandlas på ett adekvat sätt och därför ställer landstinget krav på att mobil mottagning kvalitativt har sam­ ma utrnstning som stationär mottagning. Behandlingsstol för patienten är en väsentlig del av en mottagnings utrustning. Inte någonstans i bolagets anbud eller i förtydligande anges att bolaget kommer att behandla patien­ terna vid en mottagning med behandlingsstol. Den allmänt förbättrade tandhälsan hos befolkningen innebär att andelen äldre människor som har kvar sina egna tänder ökar. I den uppföljning landstinget gjorde 2008 framgår att ca 90 % av de personer som är berätti­ gade till tandvårdsstöd har minst en egen tand i munnen. Detta sker samti­ digt som antalet äldre i befolkningen ökar. De flesta "yngre äldre" har en god munhälsa. Med stigande ålder ökar emellertid problemen med munhäl­ san. Successivt blir många äldre alltmer beroende av stöd och hjälp för att klara den dagliga tillvaron. Många av dessa sköra äldre förlorar sin tidigare regelbundna tandvårdskontakt samtidigt som förmågan till egenvård svik- Sida 5 2446-09 LÄNSRÅTTENI DOM VÄSTMANLANDS LÄN 2010-01-18 tar. Konsekvensen kan bli omfattande munhälsoproblem med infektioner, tandförluster, värk m.m. Att ha egna tänder i munnen kräver också en an­ nan typ av tandvård än den som tidigare givits till äldre människor utan egna tänder. Att behandla en äldre skör patient med egna tänder innebär en mycket avancerad tandvård med vassa och roterande instrument i den äldre eller utvecklingsstörda människans mun. I en sådan situation är det viktigt att optimera behandlingssituationen så att personer kan få så god och säker vård som möjligt. För att denna vård ska kunna hålla den kvalitet, hygien och omhändertagande som landstinget anser vara adekvat finns krav på att behandlingen i nonnalfallet ska utföras vid stationär mottagning eller mo­ bil mottagning med motsvarande utrustning. En stationär mottagning har bland annat en mycket stark operationsbelysning, ordentliga suganordning­ ar och en ställbar behandlingsstol. Landstinget menar att det för äldre, mul­ tisjuka personer är extra viktigt med patientsäkerheten. Landstinget upp­ handlar inte uppsökande verksamhet eller tandvård för att den ska anpassas till leverantören av tjänsterna utan utgår från den enskilda personens bästa. En mottagning innebär att personen behandlas i avskilt rum och att be­ handlingen sker så hygieniskt och patientsäkert som möjligt. En mottag­ ning håller en mycket hög hygien, är säker för patienten och behandlingen utförs i en avskild miljö. Bolaget har i sitt anbud angivit att man avser att utföra all nödvändig tandvård enligt så kallad "bedside dentistry", vilket innebär att med hjälp av en mobil tandvårdsutrustning behandlar patienter i särskilda boenden eller i patientens eget hem. Denna typ av tandvård anser landstinget endast bör utföras i undantagsfall ur patientsäkerhetssynpunki i enlighet med kravet i 7.12 när tandvård på mottagning är svår att genomfö­ ra. Sådan tandvård går inte heller att jämföra med vård på mottagning av följande skäl: - Vid bedsidebehandling kan inte hygien hållas på den höga standard som vid en mottagning. - Endast begränsad diagnostik och enkla ingrepp kan utföras. Det inne­ bär att patienten inte kan få en tandvård av den omfattning och kvali- Sida 6 2446-09 LÄNSRÄTTENI DOM VÄSTMANLANDS LÄN 2010-01--18 tet som man är berättigad till. Detta i sin tur innebär att patienterna i många fall måste remitteras till mottagning för att få resterande tand­ vård utförd. - Vid bedsidebehandling är insynen i munhålan mycket sämre än när patient sitter i en behandlingsstol, särskilt om det handlar om tandvård i de balae tänderna. - Patientsäkerheten är väsentligt högre när behandlingen sker vid en mottagning. Man har betydligt bättre möjligheter att hantera akuta si­ tuationer och komplikationer vid en mottagning tex. vid utdragning av tand då man kan behöva utföra mindre kirurgiskt ingrepp. - Ergonomin i en mottagning är anpassad på så sätt att behandlaren ska kunna utföra vård på ett optimalt sätt. Behandling i personens egen säng eller fåtölj innebär ett avsteg från detta. Landstinget har inte kännedom om att någon fallolycka av den typ bolaget beskriver vid transport av premedicinerade personer har inträffat i Väst­ manland med personer på väg till eller från nödvändig tandvård under de tio år som reformen funnits. Landstingets uppfattning är att det finns mycket goda rutiner för att transportera premedicinerade personer vilket innebär att de transp01ieras i rullstol och alltid med personal som stöd. Att transporten skulle vara mer oroande för patienten än själva tandvårdsbe­ handlingen är tvärtemot den uppfattning som landstinget har efter tio års kontakt med kommunerna. Bolaget har i yttrande anfört bl.a. följande. Enligt 9 § tredje stycket tand­ vårdsförordningen (1998:1338) gäller att "vid val mellan behandlingar som bedöms ge ett godtagbart resultat ingår den mest kostnadseffektiva behandlingen i nödvändig tandvård." I kravspecifikationen hänvisas till gällande anvisningar från Landstinget Västmanland för nödvändig tand­ vård och regler kring denna. I dessa anvisningar anges bl.a. följande. "Den mest kostnadseffektiva behandlingen ska alltid vä\jas. Sådan behandling Sida 7 2446-09 LÄNSRÄTTENI DOM VÄSTMANLANDS LÄN 2010-01-18 innebär att behandlingsbehov åtgärdas till lägsta kostnad med ett accepta­ belt resultat." Det får således inte ställas högre krav på teknik och effekt om detta inte samtidigt är det mest kostnadseffektiva alternativet. Föremå­ let för upphandlingen är uppsökande verksamhet. Nödvändig tandvård är ett område där anbudsgivama ska erbjuda tjänster i anslutning till detta föremål. Det är därför mycket svårt för landstinget att motivera högt ställda krav avseende nödvändig tandvård, då det inte rör sig om det egentliga föremålet för den aktuella upphandlingen. Skall-kravet i 7.11 står i strid med tandvårdreformens syften och landstingets egna anvisningar, då kravet inte är nödvändigt för att uppnå avsedda syften. Det anges ingenstans i förfrågningsunderlaget att behandling vid stationär eller mobil behandling är "normalförfarandet". Vidare är det inte endast vid brådskande eller före­ byggande vård som behandling i patientens boende kan användas. Det framgår inte av förfrågningsunderlaget att det föreligger ett krav på att be­ handlingsstol ska användas. Landstinget har därmed förkastat bolagets an­ bud på en grund som inte framgår av förfrågningsunderlaget. Att bolaget har för avsikt att bedriva mobil tandvård innebär inte att det inte finns för­ utsättningar att bedriva samma vård i ett avskilt utrymme på enheten, där alla behandlingar utförs. För det första måste strålskyddsmyndighetens föreskrifter gällande strålskydd (se SSMFS 2008:11) beaktas. För det andra har bolaget av hänsyn till patienterna valt att flytta den mobila utrustningen mellan patienternas rum. Vad gäller hög standard avseende hygien är det inte relevant var vården utförs utan det som är av betydelse är vilka rutiner och processer som tillämpas i samband med utförandet, samt kompetensen hos den personal som utför vården. Vad avser diagnostik är tillvägagångs­ sättet detsamma vid en klinik som vid mobil tandvård. Enligt bolaget stora erfarenhet inom detta område behöver ytterst få patienter remitteras för att få kompletterande/resterande tandvård utförd inom ramen för nödvändig tandvård. Vad gäller patientsäkerhet utformas nödvändig tandvård i många fall efter samråd med ansvarig läkare och/eller ansvarig vårdpersonal. Det­ ta är mycket viktigt eftersom patientsäkerheten är starkt beroende av till- Sida 8 2446-09 LÄNSRÄTTENI DOM VÄSTMANLANDS LÄN 2010-01-18 gång till aktuell medicinering, dagsform och anamnes. Bäst information inom dessa områden finns bland dem som sköter den dagliga omvårdnaden av patienterna, dvs. omsorgspersonal och sjuksköterskor på boendet. Där­ för är patientsäkerheten högst när patienterna behandlas där säker tillgång till ovanstående finns, dvs. på boendet. Bolagets erfarenhet är att det går att uppnå fullt acceptabel behandlingsergonomi med de höj- och sänkbara sängar som finns inom omsorgen. I dag finns mobil utrustning som erbju­ der samma prestanda, säkerhet, hygien och ergonomi som de stationära tandvårdsutrustningarna. Den nödvändiga tandvård som bolaget via sin offererade utrustning kan utföra inkluderar undersökningar, behandling av karies (med fyllningar, eller icke-operativt med flour), infektionssanering­ ar, tandstensborttagning, förebyggande åtgärder, protetik och tandborttag­ ningar (viss kirurgi) samt röntgenundersökningar. Bolagets riktlinjer är utarbetade tillsammans med docent Mikael Zimmennan, expert inom kli­ nisk hygien avseende tandvård. De pannlampor som används inom den av bolaget offererade mobila tandvården är utvecklade för att användas av kirurger. ljuskällan är starkare och mer fokuserad på operationsfältet än den ljuskälla som kommer från t.ex. en 1mit på en stationär klinik. Lands­ tinget har inte gjort en fullgod bedömning av den utrustning som bolaget offererat. Utformningen av skall-kravet 7.11 i kravspecifikationen ger inte erforderlig information om vad som krävs för att landstinget ska anse att skall-kravet är uppfyllt. Landstinget ger i yttrandet omfattande infonnation och beskrivningar avseende vad som ligger i betydelsen av ordet mottag­ ning och vilken slags utrustning som krävs för att skall-kravet ska vara uppfyllt. Dock återfinns denna information inte i förfrågningsunderlaget, utan har kommit till bolagets kännedom först efter det att tilldelningsbeslu­ tet fattades. Den otydliga informationen av det aktuella skall-kravet ger landstinget utrymme att göra en godtycklig bedömning av om en anbuds­ givare har uppfyllt kravet. Utformningen av skall-kravet innebär även att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare inte har kum1at tolka kriterierna på samma sätt. Skall-kravet i 7.11 i kravspecifika- Sida 9 2446-09 LÄNSRÄTTEN I DOM VÄSTMANLANDS LÄN 2010-01-18 tionen strider således mot transparensprincipen, likabehandlingsprincipen och 1 kap. 9 § LOU. Landstinget har invänt bl.a. följande. Vad bolaget anför om att den mest kostnadseffektiva behandlingen ska ges saknar relevans då kravet på mot­ tagning inte har något att göra med valet av behandlingsmetod. Den nöd­ vändiga tandvården fastställs dessutom enligt en fastställd prislista, vilket medför att det inte skulle vara någon kostnadsfördel för landstinget om landstinget skulle tillåta att huvuddelen av behandlingarna sker i patientens boende. Vad gäller proportionalitet gäller att då en majoritet av de berörda personerna behöver nödvändig tandvård ställer landstinget krav på att den som utför uppsökande verksamhet också ska kunna erbjuda nödvändig tandvård. Landstinget anser att en patientbehandlingsstol tillhör utrustning­ en i en stationär konventionell mottagning. Detta måste även alla rimligt infom1erade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kunna förstå. Dento­ med erbjuder i sitt anbud vård i stationär mottagning enligt bilaga 8 och 9. Där finns också foto på komplett utrustning inl4� : ;_;-,l1 J :.!11 1..··.f •• ... ' O't-erlrr�gmzäet"iliålth�l:'6�unit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. www.domstol.se sktjxt:@_};',%WJ.1J};trJtt�n i Stockhohn. �k;ciY.i�WJ�l!J?�all.dock,;ski�kas eller lämnas