LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2009-12-23 Meddelad i Stockholm Mål nr 24785-09 Enhet13 Sida1 (8) ISS Facility ServicesAB,556410-3280 Box47635 117 94 Stockholm Ombud: PeterLjungbro ISS Facility ServicesAB Box47635 117 94 Stockholm MOTPART Södermalms stadsdelsnämnd i Stockholms stad GötaArk200 118 72 Stockholm Ombud: StadsadvokatOscarJacobsson Stockholms stad Juridiska avdelningen, Allmän juridiska enheten l05 35 Stockholm SAKEN ---�----- Överprövning enligt lagen (2007 :1091) om offentlig upphandling- LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 486031 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 24785-09 Allmänna avdelningen BAKGRUND Södermalms stadsdelsnämnd (staden) genomför en upphandling av kost inklusive leveranser för äldreomsorgen inom Södermalm (dnr 103- 1074/2009). Upphandlingen genomförs som en förenklad upphandling enligt 15 kap. LOU. Sista datum att inkomma med anbud var den 30 no­ vember 2009. Enligt tidsplan för upphandlingen ska staden fatta sitt tilldel­ ningsbeslut i januari 2010. YRKANDEN M.M. ISS Facility Services AB (bolaget) ansöker om överprövning av upphand­ lingen och yrkar att den pågående upphandlingen ska avbrytas och göras om så att samtliga anbudsgivare i enlighet med likabehandlingsprincipen erbjuds samma förutsättningar att lämna anbud. Som grund för yrkandet anger bolaget följande. Bolaget har i samband med denna upphandling vid ett flertal tillfällen begärt att få besöka aktuella mottagningskök inom upp­ handlingens ramar för att erhålla samma förutsättningar som nuvarande entreprenörer, tillika sannolikt anbudsgivare i denna upphandling, har ge­ STOCKHOLMS LÄN nom sin nuvarande leverans. Staden har avvisat denna begäran och istället skickat ut fotografier på aktuella enheter. I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande: • • "Anbudsgivaren ska i anbudet beskriva om det behövs speciell extra utrustning för att tillaga, förvara kosten samt eventuell kostnad för det­ ta, exempelvis hyra, utifrån nuvarande utrustning i köken enligt punk­ ten 3 objektsbeskrivning. Kostnaden ska ingå i anbudspriset." "Leverans ska ske med hänsyn tagen till enheternas möjlighet till för- varing exempelvis dagligen eller ett par gånger i veckan." Bolaget anser inte att kalkyler och beräkningar kan göras med hjälp av foton utan begär att få besöka aktuella enheter för att kunna göra riktiga bedömningar. Bolaget kan inte heller bedöma möjligheten för alternativa LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 3 24785-09 kylanläggningar aktat lokalernas beskaffenhet och yta m.m. Eftersom kon­ kurrenterna har denna möjlighet genom att de är befintliga leverantörer anser bolaget att detta förhållande strider mot likabehandlingsprincipen i LOU, enligt vilken alla leverantörer samt de produkter som de kan erbjuda ska behandlas lika. Vidare innebär principen om transparens att upphand­ lingsprocessen ska kännetecknas av förutsägbarhet och öppenhet för att anbudsgivarna ska ges samma förutsättningar för anbudsgivning. Förfråg­ ningsunderlaget måste därför vara klart och tydligt samt ge en fullständig redogörelse av samtliga laav på en planerade upphandlingen. Bolaget har i första hand lidit skada genom att inte kunna lämna anbud på grund av att full insyn inte har lämnats av staden. Bolaget har därmed inte kunna kalky­ lera och göra de beräkningar som erfordras för att kunna lämna anbud. Bristfällig likabehandling i denna upphandling utgör dessutom en rättsosä­ kerhet för bolaget. Bolaget har lidit skada genom att staden inte behandlat samtliga anbudsgivare på samma sätt och därigenom brustit i transparens, förutsägbarhet och likabehandling. Staden anför i yttrande häröver i huvudsak följande. Det föreligger inte något brott mot LOU. Staden har inte åsidosatt principerna om likabehand­ ling, transparens och förutsägbarhet. Samtliga potentiella anbudsgivare har erbjudits samma förutsättningar att lämna anbud i upphandlingen. Någon särbehandling av bolaget i förhållande till övriga potentiella anbudsgivare har det inte varit fråga om. Att inte medge besök på de ifrågavarande äld­ reboendena med tillhörande kök innebär inte någon otillåten särbehandling av bolaget. Det saknas således skäl för beslut om att göra om upphandling­ en. I vart fall har bolaget, som inte inkommit med något anbud, inte lidit skada eller kan komma att lida någon skada. I avsnitt 3 "Objektsbeslaiv­ ning" i förfrågningsunderlaget anges adresser för de sex ifrågavarande äld­ reboendena (enheter) och antal boende, specificerat per våningsplan. Vida­ re anges befintlig utrustning i kök på respektive våningsplan. Enligt avsnitt 5.2 andra stycket förfrågningsunderlaget ska anbudsgivare i anbudet be- LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Alhnänna avdelningen DOM Sida 4 24785-09 skriva om det behövs extra utrustning för att tillaga, förvara kosten samt eventuell kostnad för detta, exempelvis hyra, utifrån nuvarande utrustning i köken enligt punkten 3 Objektsbeskrivning. Vidare anges att kostnaden ska ingå i anbudspriset. Beträffande leveranser av kall mat anges under avsnitt 5.6 att leverans ska ske med hänsyn tagen till enheternas möjlighet till för­ varing, exempelvis dagligen eller ett par gånger i veckan. Detta krav ska uppfyllas oavsett var tillagningsköket är beläget. Såväl bolaget som annan intresserad leverantör framställde under anbudstiden önskemål om att få besöka de äldreboenden med tillhörande kök som omfattas av upphand­ lingen. Detta medgavs inte av staden på grund av att det inte ansågs nöd­ vändigt. Däremot erbjöd staden samtliga intresserade att få ta del av foto­ grafier över respektive kök med utrustning, som tagits på stadens initiativ. Fotografierna översändes till samtliga som begärt att få ut förfrågningsun­ derlaget. Någon skyldighet för staden att bereda samtliga potentiella an­ budsgivare möjlighet att få besöka ifrågavarande kök finns inte enligt LOU. Det är upp till den upphandlande myndigheten att själv bestämma underlaget och vad som är nödvändigt för att lämna anbud. De beskriv­ ningar av enheternas kök och krav i fråga om extra utrustning och leveran­ ser av kall mat, som anges i förfrågningsunderlaget, är tillsammans med översända fotografier fullt tillräckligt som underlag för att lämna anbud i denna förhållandevis okomplicerade upphandling. Det förhållandet att nu­ varande leverantörer har kännedom om enheternas kök och befintlig ut­ rustning innebär inte en otillåten särbehandling av bolaget och andra in­ tresserade leverantörer i upphandlingen. Att en sådan kännedom finns är naturligt och ofrånkomligt vid alla entreprenadupphandlingar. Villkoren som anges i förfrågningsunderlaget är tydliga och fullständiga samt de­ samma för samtliga intresserade leverantörer i upphandlingen. De är förut­ sägbara och transparenta och samtliga anbudsgivare ges samma förutsätt­ ningar för anbudsgivning. LÄNSRÄTTENI STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 5 24785-09 Bolaget har beretts tillfälle att yttra sig över vad staden anfört men har inte avhörts. DOMSKÄL I 1 kap 2 § första stycket LOU anges att lagen gäller för offentlig upp­ handling av byggentreprenader, varor och tjänster samt av byggkoncessio­ ner. Lagen gäller även när upphandlande myndigheter anordnar projekt­ tävlingar. Vad som avses med offentlig upphandling och upphandlande myndighet anges i 2 kap. 13 § respektive 19 §. Av andra stycket följer att endast 15 och 16 kap. tillämpas i fråga om of­ fentlig upphandling som 1. avser tjänster enligt bilaga 3 (B-tjänster), 2. avser andra kontrakt, vars värde understiger de tröskelvärden som anges i lagen, 3. görs på försvarsområdet och som avser varor eller tjänster som omfattas av artikel 296 i EG-fördraget, eller 4. omfattas av sekretess eller andra särskilda begränsningar med hänsyn till rikets säkerhet. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 15 kap. 2 § första stycket LOU anges följande. Vid offentlig upphandling enligt detta kapitel tillämpas även 1 kap., 2 kap., 5 kap., 11 kap. 6 §, 13 kap. och 16 kap. I 15 kap. 3 § första stycket anges att en offentlig upphandling enligt detta kapitel skall göras genom förenklat förfarande eller urvalsförfarande. Av 16 kap. 2 § första stycket LOU framgår att om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. LÄNSRÄTTENI DOM STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen Utredningen i målet Förfrågningsunderlaget I förfrågningsunderlaget anges att uppdraget gäller leverans av kost året runt till vård- och omsorgsboenden som Södermalms stadsdelsnämnd an­ svarar för. Vidare anges gällande upphandlingsform att upphandlingen genomförs i enlighet med 15 kap. LOU samt att anbud kan komma att an­ tas utan föregående förhandling. I avsnitt 2.7 anges att Allego Document används för distribution av för­ frågningsunderlag samt informationshantering i upphandlingen och att det är av stor vikt att anbudsgivaren har kontinuerlig e-postbevakning av e­ postadress som angetts till Allego Document. I avsnitt 2.7.1 anges följande. Det är viktigt att frågor om möjligt ställs senast två veckor innan anbudstidens utgång. Anbudshandlingar distribue­ ras elektroniskt av Allego Document via den länk (här anges länk) som också framgår upphandlingsannons. Eventuella frågor om upphandlingen ska i första hand ställas via samma länk. Svar och andra uppgifter om upp­ handlingen, under anbudstiden, delges registrerade anbudsgivare via sam­ ma länk. Innan anbud lämnas uppmanas därför anbudsgivare att kontrollera om nya uppgifter om upphandlingen har tillkommit. I avsnitt 3. (Objektsbeskrivning) redovisas leveransadresser till aktuella vård- och omsorgsboenden, antal boende per våningsplan samt utrustning i kök på aktuella våningsplan. Till exempel anges att det på plan 3-7 på Magdalenagården finns likadan utrustning på alla plan i form av 1 spis med ugn 2-3 portioner, 1 varmluftsugn 4-6 portioner, 1 micro 1 portion, 2 kylar a 384 liter, 3 frysar å 313 liter. I avsnitt 6.1 anges följande. Endast de anbud som uppfyller samtliga krav i kvalificering och kravspecificering går vidare till utvärdering. I ut­ värderingen prövas vilket anbud som är det mest ekonomiskt fördelaktiga med hänsyn till erbjuden kvalitet och pris. Anbuden kommer att poängsät­ tas efter angiven poängskala. Sida 6 24785-09 Sida 7 LÄNSRÄTTEN I DOM 24785-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen I handlingarna i målet ingår även de fotografier av aktuella kök med vilka staden kompletterat förfrågningsunderlaget. Länsrättens bedömning Den aktuella upphandlingen genomförs genom ett s.k. förenklat förfarande. Endast 15 och 16 kap. LOU är därmed tillämpliga. Av 15 kap. 2 § LOU framgår emellertid att de allmänna principer som gäller för upphandling även ska tillämpas vid sådana upphandlingar som det nu är fråga om. Detta innebär bl.a. att upphandlande myndighet ska iaktta affärsmässighet och proportionalitet samt behandla leverantörer på ett likvärdigt och ickedis­ kriminerande sätt. Frågan i målet är om staden genom sin utformning av förfrågningsunderlaget avseende utrustningen i aktuella mottagningskök samt genom tillhandahållande av fotografier av dessa kök har gett samtliga leverantörer samma förutsättningar att göra de beräkningar som krävs för att kunna lämna ett anbud som uppfyller skall-kraven eller om staden har handlat i strid mot LOU eller de gnmdläggande principerna om transparens och likabehandling. I förfrågningsunderlaget redovisas den köksutrustning som finns att tillgå på de olika våningsplanen på de vård- och omsorgsboenden som är aktuel­ la och även adresserna till dessa boenden. Redovisningen av utrustningen är tydlig och detaljerad. Staden har genom komplettering även tillhanda­ hållit fotografier från köken på dessa boenden. Genom dessa fotografier ges en uppfattning om hur rummen är utformade. Det kan inte anses ha framkommit att staden genom sin utformning av förfrågningsunderlaget och dess komplettering har gynnat eller missgynnat någon leverantör. För­ frågningsunderlaget får i aktuellt avseende anses vara klart och tydligt. Sammanfattningsvis finner länsrätten att vad bolaget har anfört inte visar att staden skulle ha brutit mot LOU eller förfarit på ett sätt som i övrigt Sida 8 LÄNSRÄTTEN I DOM 24785-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen strider mot någon av principerna för upphandling. Vid denna bedömning ska ansökan om ingripande enligt LOU avslås. aR M lVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA) ( J:;u, Schultzberg ac VRådman �I�- SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Krunmarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla l. 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall. vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstol.se