Dok.Id 234506 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm I KARLSTAD 2019-05-31 864-19 Meddelad i Karlstad Sida 1 (8) SÖKANDE Sandå Sverige AB, 556467-7119 Ombud: Jur. kand. Hanna Gustavsson Advokat Maria Pedersen Advokatfirman Pedersen AB Box 3462 103 69 Stockholm MOTPART Karlstads Bostad AB, 556041-7916 Box 1505 652 21 Karlstad SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE "3f9 Förvaltningsrätten avslår Sandå Sverige AB:s ansökan om överprövning. Avd Dnr KSnr .Aktbit :.·1 --ua-03 n"' KONKURRENSVERKET ' Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 86 4-19 I KARLSTAD BAKGRUND Karlstads Bostad AB (KBAB) har genomfört en upphandling (ramavtal) av serviceeriti'eprenader (dm. UH2- 018.:34). Anbud ingavs av Sandå Sverige AB (Sandå) och Miljönären-Lindfeldts Måleri AB (Lindfeldts). KBAB an­ tog båda anbuden. Lindfeldts anbud rangordnades som nr 1 och Sandås an­ bud som nr.2. PARTERNAS TALAN Sandå ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den görs om. Sandå anför följande. Utvärdering av inkomna anbud skedde i tre steg. Kvalificering av anbudsgivare görs genom referenser. Referenserna betyg­ sätter anbudsgivama med 0-7 poäng inom 10 områden. Av möjliga 70 po­ äng per referens måste en anbudsgivare uppnå 40 poäng per referens för att gå vidare. Anbudsutvärdering sker därefter genom kriteriet bästa förhållande mellan pris och kvalitet. Anbudsgivaren har lämnat pris per enhet som sedan multiplicerats med en fiktiv mängd för att få fram en anbudssumma. Däref­ ter har ett prispåslag eller prisavdrag utdelas beroende på vilken poäng som utdelats vid bedömning av organisation, ev, referenser samt miljö- och kvalitetsledningssystem. Anbudet med lägst jämförelsetal kommer att rang­ ordnas som nummer 1. Lindfeldts har lämnat en anbudssumma om 409 625 kr på anbudet som helhet. Gällande bedömning av organisationen och erfa­ renhet/utbildning enligt lämnade ev erhöll Lindfeldts 3 p, vilket motsvarar ett prisavdrag om25 000 kr. Gällande bedömning av möjlighet att utföra uppdraget enligt referenser erhöll Lindfeldts 6 p, vilket motsvarar ett prisav­ drag om 50 000 kr. Lindfeldts erhöll därmed ett jämförelsetal om 334 625 kr. Sandå har lämnat en anbudssumma om 390 500 kr på anbudet som hel­ het. Gällande organisationen och erfarenhet/utbildning enligt lämnade ev erhöll Sandå 3 p, vilket motsvarar ett prisavdrag om25 000 kr. Gällande bedömning av möjlighet att utföra uppdraget enligt referenser erhöll Sandå 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM Sida 3 864-19 p, vilket motsvarar ett prisavdrag om 25 000 kr. Sandå erhöll därmed ett jämförelsetal om 340 500 kr. I upphandlingsföreskrifterna anges att tre refe­ renser ska anges och att KBAB kommer att kontakta två av dessa. I hän- . · · delse av att en entreprenör hatgenomfört uppdrag åt KBAB de tre senaste· · åren kan KBAB välja att ersätta angiven referens med en intern referens. Sandå har angett tre referenser. KBAB har då Sandå har genomfört uppdrag åt KBAB de senaste tre åren valt att ersätta en angiven referens med en in­ tern referens. Denna interna referens har Sandå haft ett minimalt samarbete med de senaste tre åren. Det finns personer internt h()s KBAB som har be­ tydligt mer erfarenhet av att samarbeta med Sandå än referenten - - ar gett Sandå 4,6 poäng i medelvärde och Sandås angivna referens har gett Sandå 5,6 poäng i medelvärde. Detta inne­ bär att Sandå får ett genomsnittligt medelvärde om 5,1 poäng vilket motsva­ rar ett prisavdrag om 25 000 kr. Sandå har i1mehaft serviceavtalet med KBAB de senaste fyra åren. Lindfeldts har inte genomfört något uppdrag från KBAB i eget namn de senaste tre åren, utan enbart som underentrepre­ nörer till andra entreprenörer. Trots detta har KBAB valt att använda en in- tern referens, ar gett Lindfeldts 6,6 poäng i medelvärde och Lindfeldts angivna referens har gett Lindfeldts me­ delvärde 5,9 poäng. Detta innebär att Lindfeldts får ett genomsnittligt me­ delvärde om 6 poäng vilket motsvarar ett prisavdrag om 50 000 kr. Enligt praxis är det möjligt för en upphandlande myndighet att använda sig av egna referenser. I detta fall har emellertid KBAB:s agerande inte skett på ett ob­ jektivt sätt, vilket lett till att principerna om likabehandling och transparens trätts för när. har genom sin poängsättning sänkt Sandås genomsnittliga medelvärde till 5 poäng. -ar även genom sin poängsättning av Lindfeldts garanterat att Lindfeldts erhåller det högre genomsnittliga medelvärdet om 6 poäng. oängsättning skiljer i sig i stora delar från den poängsättning som den externa referensen har avgett avseende respektive anbudsgivare. Innan referenstagningen hade Sandå ett jämförelsetal om 365 500 kr och Lindfeldts ett jämförelsetal om FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM Sida4 864-19 384 625 kr. I detta läge hade alltså Sandå rangordnas som nr I och Lind ­ feldts som nr 2. Genom att KBAB tydligt har utpekat vem i organisationen som ska utgöra den egna referensen oavsett dennes erfarenhet av anbudsgi­ våieri iririebär ått deri upphandlande myndigheten fäYett alltför stort ut.: rymme för godtycke vid sin bedömning av ett anbud. Därigenom kan inte en objektiv behandling av anbudsgivarna garanteras. KBAB motsätter sig bifall till Sandås ansökan och anför följande. Utvärde­ ringen har skett i enlighet med vad som angivits i upphandlingsunderlaget och i enlighet med LOU och de upphandlingsrättliga principerna. Referenser rar användas både vid leverantörskvalificering och anbudsutvärdering (se bl.a. EU-domstolens dom C-3 15/01). I svensk praxis har det ansetts fören­ ligt med LOU och de upphandlingsrättsliga principerna att använda sig av egna referenser. KBAB har använt sig av denna metod under lång tid och anser att den är effektiv för att avgöra en leverantörs förmåga att leverera i enlighet med uppställda krav. KBAB har på ett tydligt sätt angett hur refe­ renstagningen kommer gå till och vad som kommer att tillmätas betydelse. Av upphandlingsunderlaget framgår såvitt nu är aktuellt följande. Anbuds­ givaren ska i anbudet ange tre referenser med namn, telefonnummer och e­ postadress anges. Enbart referenser från de tre senaste åren är relevanta. K.BAB kommer att kontakta två av dessa. I den händelsen att en entreprenör har genomfört uppdrag åt KBAB de tre senaste åren kan KBAB välja att ersätta angiven referens med intern referens. Sandå har genomfört uppdrag åt KBAB de tre senaste åren och måste ha insett att KBAB kunde komma att ersätta en angiven referens med en intern referens. Sandå förefaller inte heller vända sig mot detta förfarande. KBAB har valt att använda - -som intern referens då denne har stor erfarenhet av att arbeta med Sandå. Inom ramen för sin anställning på KBAB har -ommit i kontal