Dok.Id 916833 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2017-11-30 Mål nr 12322-17 KONKURRENSVERKEJ ,rtf',;:�·I 9 Aktbil Avdelning 33 KLAGANDE Packing Kungsör AB, 556705-3854 Fabriksgatan 5 736 36 Kungsör MOTPART 1. Polismyndigheten Box 12256 102 26 Stockholm 2. Tullverket Box 12854 112 98 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling I Avd Dnr KSnr �� r L.,; ·-· l I ., '- Meddelad i Stockholm fy',.-l"T' FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12322-17 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Polismyndigheten har genomfört en upphandling av lager- och logistiktjänster för Polismyndigheten och Tullverket (dnr 949-A398- 713/2016). Vid upphandlingen har ett öppet förfarande enligt 6 kap. l § lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU, tillämpats. Anbuds­ förfrågan publicerades den 22 februari 2017 och den 17 maj 2017 meddelade Polismyndigheten tilldelningsbeslut med innebörden att ramavtal skulle ingås med en annan anbudsgivare än Packing Kungsör AB. Packing Kungsör AB yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om. Som grund för sin talan anför bolaget huvudsakligen följande. Upphandlingen har inte genomförts på ett sätt som uppfyller de grundläggande principer som gäller vid offentlig upphandling enligt 4 kap. 1 § LOU. Närmare bestämt uppfyller upphandlingsdokumentet inte de grundläggande principerna om likabehandling. Upphandlingen är en förnyelse av ett befintligt avtal. Anbudsvinnaren är samma leverantör som skött det tidigare avtalet. I anbudsförfrågan angavs att anbudsgivare måste uppfylla vissa krav och beviskrav avseende säkerhetsskyddsavtal samt att detsamma gäller för eventuella underleverantörer. Bolaget har haft för avsikt att anlita en underleverantör men har fått ett muntligt nej från den tilltänkta underleverantören med motiveringen att det vore orimligt för underentrepre­ nören att uppfylla kraven i säkerhetsskyddsavtalet. Vinnande anbudsgivare har anlitat samma underleverantör och bolaget ställer sig frågande till hur vinnande anbudsgivare förmått underleverantören att godkänna säkerhetsskyddsavtalet. Bolaget hävdar att vinnande anbudsgivare måste ha haft en gynnad ställning med hjälp av information som inte fanns tillgänglig i upphandlingen och därigenom kunnat uppnå skallkravet avseende underleverantörs godkännande av säkerhetsskyddsavtalet. Likabehandling har därför inte skett och skada har uppstått genom att bolaget förlorat möjligheten att få sitt anbud utvärderat. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12322-17 Polismyndigheten bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. All information av betydelse för anbudslämnandet finns tillgänglig i förfrågningsunderlaget. Förfrågningsunderlaget är konkurrensneutralt och Polismyndigheten har inte givit någon leverantör en otillbörlig fördel i upphandlingen utan samtliga anbudsgivare har behandlats lika. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska enligt 4 kap. 1 §LOVbehandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Överprövning enligtLOVutgör en kontroll av om det, utifrån de omständligheter sökanden har anfört, finns grund att ingripa mot upphandlingen enligt samma lag. Av 20 kap. 6 §LOVframgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 4 kap. 1 § eller någon annan bestämmelse i LOVoch detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. I mål om ingripande enligtLOVgäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter talan grundas (RÅ 2009 ref. 69). Det ankommer på den leverantör som ansöker om överprövning att visa att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som leverantören påtalar (HFD 2013 ref. 53). Förvaltningsrätten konstaterar att förfrågningsunderlaget innehåller utförliga upplysningar om vilka krav och beviskrav som ställs avseende säkerhets- I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12322-17 I STOCKHOLM skyddsavtal liksom blanketter och instruktioner för intygande av behörig företrädare för anbudsgivare respektive eventuella underleverantörer. Bolaget har inte åberopat någon bevisning till stöd för sitt påstående att den tilltänkta underleverantören avböjt att sluta avtal med bolaget med motiveringen att säkerhetsskyddsavtalet varit alltför betungande att uppfylla. Detsamma gäller påståendet att vinnande anbudsgivare gynnats av information från Polismyndigheten som inte framgått av förfrågnings­ underlaget. Förvaltningsrätten gör bedömningen att bolaget inte har visat att det finns grund att ingripa mot upphandlingen. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/IA LOU). David Wahren Rådman 4 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida Bilaga 1 www.domstol.se 1. 3. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på lagen (2016:1147) om upphandling av • koncessioner, • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ lagen (2016:1146) om upphandling inom • försörjningssektorerna I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. ['­ cl ,v,v\v.domstol.se