11. F EB. 2015 10: 3 2 Forvaltningsratten i GBG • FÖ�VALTNlNGSRÅTTEN DOM NR. 2187 Mål.nr 501-15 S. 2/14 Sida 1 {12) � lGOTEBORG 2015-02-11 Meddela.di Göteborg Avdelning 3 Enhet 32 SÖ:KANDE KONKURRENSVERKET 2015 -02- i 1 i.w. Avd Dnr KSnr Dok.ld 3133 lO Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatm 14 Telefon Telefax 031�73270 00 031-711 7& 59 :€--post forvaltningsrattenigoteboig@dorn.se Expedltionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Poolia Sverige AB. 556426-7655 Box:207 10124 Stockholm Ombud: Maria Nyren CMJuridikAB Dandezydsvägen 146 182 36 Dand.exyd MOTPART Göteborgs Stads Upphandlings AB, 556070-5054 Kungsgatan. 19 41119 Göteborg SAKEN Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltoingsrätten avslår ansökan. 11. FEB. 2015 10:33 Forvaltningsratten GBG NR. 2187 S. 3/14 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG BAKGRUND DOM Sida2 501-15 Göteborgs Stads Upphandlings AB (Upphandlingsbolaget) genonrft;r en ramavtalsupphandling av Rekryteri.ngskonsulenter. dm 546/13. Upphandlingen genomförs genom förenklat förfarande och avser 1re delom.tåden: a) Rekrytering av medarbetare b) Rekrytering av chefer och specialister c) Rekrytering av exekutiva chefer Upphandlingsbolaget har beslutat att förkastat Poolia Sverige AB (Poolias) anbud avseende områdena b) och c) och att teckna avtal med andra leverantörer. Poolia har begärt överprövning a'Vseende dessa områden. Forfrågningsunderlaget innehåller i avsnitten 6.1.2 och 7.1.2 som avser område b) respektive c) följande bestämmelse: Leverantören ska ange vilka standardiserade processer som används. Är Leverantörens rekryteringsprocess certifierad enligt ISO 10667 (del 2) ska kopia på certifieringen bifogas. I annat fall ska Levet'antören till anbudet bifoga dokumentation som beskriver de arbetsmoment oeh metoder som ska användas i samband med rekryteringsprocessen. Detta omfattar dokumentation för varje enskild metod. Dokumentationen ska innehålla, men är inte begränsad till; 1. en beskrivning av den modell, teori eller logik som bedömningsmetoden eller processen grundar sig på, tex. en teori om organisationskultur, en modell för arbetstillfredsställelse, en teori om individuella intelligensskillnader eller en modell för profilering av arbetsrelaterade kompetenskrav, 2. nar och var evidensen anskaffades och senast uppdaterades, 3. information om vilken typ av data som samlats in, tex. testpoang, skattningar av övningar från assessmentcenter, intervjuskattningar, intervjuskattningar, och kollegieskattningar, 11. FEB. 2015 10:33 Forva1tningsratten GBG NR. 2187 S. 4/14 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG 4. information beträffande fastställande av eventuella gränsvärden, 5. innebörden av slutsatser för användning av metoden eller processen vid bedömningar, inklusive begränsningar i användningen. Om flera bedömningsmetoder rekommenderas av Leverantoren, för att dra slutsatser om de som blir bedömda, ska förklaringen för den integrering av data som utgör grund för slutsatserna anges liksOm evidensen för slutsatserna. YRKANDEN M.M. Poolia yrkar att upphandlingen ska göras om alternativ att den inte får avslutas innan rättelse vidtagits. Poolia anför i huwdsak följande. Upphandlingsbolaget har i sitt tdrfrågningsundetlag för aktuell upphandling utfonnat ett krav på eftexftågade tjänster som genom sin otydlighet och subjektiva bedömningsgrund strider mot de grundläggande principer som gäller for offentlig upphandling. Upphandlingsbolaget angav att skälet till att Poolias anbud inte kvalificerade sig till utvärdering var att Poolias dokumentation avseende standardiserade processer för rekrytering inte svarade upp mot bestämmelse 6.1.2 respektive 7.1.2, punkterna 1-5, i upphandlingsunderlaget. Bestämmelserna är utformade så att anbudsgivarna ges en möJhghet att som attemauv tlll liSU ! Uoti•t aei 'l. istället bifoga motsvarande dokumentation som beskriver de arbetsmoment och metoder som ska användas i samband med rekryterlngsprocesser. Denna dokumentation ska ommtta varje enskild metod. Punkterna 1"5 i de aktuella bestiimmelsema beskriver krav på delar av innehållet, men är inte begränsat till dessa punkter. Dessa punkter är i princip identiska med ISO 10667 del 2 vilket är en certifiering som de anbudsgivare som väljer a:tt beskriva en altemativ intero process inte har. Tydlighetskravet måste .därmed öka. Att låta anbudsgivama skicka in alternativ dokumentation istället för ISO 10667 del 2 är otydligt till sitt innehåll och lämnar utrymme ftir stor godtycklig bedömning hos Uppbandlingsbolaget. Det är även svårt for anbudsgivama att veta vilken wfoonation som Upphandlingsbolaget Sida3 501�15 11.FEB.2015 10:33 FÖRVALTNINGSRÄTI'EN I GÖTEBORG NR. 2187 S. 5/14 Sida4 50).-15 Forvaltningsratten GBG DOM efterfrågar. Upphandlingsbolaget hade istället kunna sätta kvalitetslcriterler som ett utvärderande krav istället :för ett skall-krav. Upphandlingsbolagets förfarande strider mot flera av de grundläggande principerna som gäller för offentlig upphandling, såsom principen om transparens� proportionalitetsprincipen och likabehandlingsprincipen. Att inte klart och tydligt ange den exakta dokumentation som ska ges in står således i strid mot kravet på förotsebarhet och dänned mot transparensprincipen.Iochmedattinnehållskravetärutfonnat somett minimikrav är det omöjligt for anbudsgivama att förstå vad det är som Upphandlingsbolaget anser att den altem.ativa dokumentationen ska innehålla. Vidare är anbudsgivama utelämnade till Upphandlingsbolagets godtyckliga och subjektiva bedöm.omg om huruvida den inskickade dokwnentationen är a:tt anse som likartad med ISO 10667 del 2. Det torde ocksåliggalångtutanförUpphandlingsbolagetskompet.ensattgöraen så.danbedömningdådetkravsstortkunnandeochlångerfatenhetvad gäller kvalitetssäkringsprocesser såsom ISO och liknande. Standard inom bemanningsbranschen vad gäller kvalitetssäkring av processer och arbetsmetoder är ISO 9001 Ledningssystem för kvalitet, vilket är den ISO-certifiering som Poolia innehar. Denna ISO-certifiering tillsammans med Poolias processbeskrivning visar att Poolia väl möter de krav som kan anses rimliga för de tjänster som Upphandlingsbolaget nu upphandlat. Poolia har utöver hänvisning till ISO 900 l även redogjort för sina arbetsprocesser och intygat att de även :ffiljer de riktlinjer som ISO 10067 statuerar. Certifiering enligt ISO 9001 är fullt ut tillräcklig och är ett krav som är bnudigt i branschen att ställa av de upphandlande myndigheterna vid upphandling av bemanningstjänster. Poolia har till sitt anbud även bifogat ytterligare process- och metodbeskrivningm: som inte ges in som bevisning då de innehåller företagshemligb.eter. 11.FEB.2015 10:34 Forvaltningsratten GBG NR.2187- S. 6/1f FÖRVALTNXNGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Att uppställa ett skal1"lcrav på �nneha.v av ISO 1 0667 del 2 kan inte anses ståirimligproportiontilldetjänstersomska.Upphandlas.Dettakravmåste anses stå i strid med proportionalitetsprincipen. Det ät alltför kostnadskrävande för anbudsgivama att inneha ISO 10667 och att ställa ett sådantkravskulledärförinverkako:okunenshämmandefordenaktuella branschen. I dagsläget är det fortfarande ytterst ovanligt att anbudsgivare in nehar certifieringen IS O 10667. Uppllandlingsbolaget skulle dessutom ha erhållit ett mycket bättre pris om de istltllet hade valt att använda sig av ISO 9001 som kvalitetssäkringssystem. Vidtidigare genomförda upphandlingarharstoraupphancllandemyndighetersomupphandlat motsvarandetjänsterendastställtkravpålSO9001. Det kan inte ha varit lagstiftarens intention att en upphandlande myndighet utan insyn och påverkan från anbudsgivarna godtycldigt ska kunna styra vilka anbudsgivare som. får gå vidare till anbudsprövningen. Upphandlingsbolaget har inte heller på ett utförligt sätt motiverat vad det ärsomPooliainteuppfyllerisindokumentationiförhållandetillISO 10667del2.DåanbudenärbelagdamedsekretessharPooliainteheller haftmöjlighetattjämförasindokumentationmeddeandraanbuden. Utfonnningenavkravetmåsteansesståistridmedprincipenom transparens. Den öppnar �kså upp fö:t en subjektiv bedömning vilket o ckså innebär en påtaglig risk för att anbudsgivarna inte behandlas lika av denupphandlandemyndigheten.DetkandärförifrågasättasODJ. likabehandlingsprincipen är uppfylld. Poolia har lidit skada av att anbudet inte kvalificerade sig till utvärderi ng då.föxfarandetsomUpphandlingsbolagetharanväntettföxfarandesom. strider mot de grundläggande principerna s om gäller för all offentlig upphandling. Sida s 5 0 1 .. 15 11. FEB. 2015 10:34 Forvaltningsratten GBG NR.2187 S. 7/14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTJtllORG Upphandlingsbolaget anser att ansökan ska avslås och anftir i huvudsak följande. Upphandlingsbolaget har inte brutit mot LOU eller de upphandlingstattsliga principerna. Det alternativa metodlo:avet i punkt 6.1.2respektive7.1.2harvaritsåvälproportionelltsomtydligt. Upphandlingsbolaget har inte heller brutit mot likabehandlingsprincipen i den bedöm.oing av kxavoppfyllelse som gjorts av Poolias beskrivn.inga:( i anbudet. Poolias anbud uppfyller inte metodkravet och vad som tydligt angetts lcring dokumentation. Det har dåIIIl.ed varit korrekt att förkasta Poolias anbud på denna grund. Upphandlingsbolaget har även haft skyldighet att förkasta Poolias anbud i syfte att inte behandla Poolia mer . rormånligt än Upphandlingsbolaget behandlar andra anbudsgivare. En upphandlande myndighet har stor frihet att själv avgöra vad som är relevant när en upphandling kravställs. Aktuell standard, ISO 1 0667 del 2, innebär i korthet en praxis för vad som ska göras i respektive moment före, under och eftex tillsättning. Standarden är högst relevant för nu aktuell tjänst och har en direkt och påtaglig koppling till kontrak:tsföremålet, Att enbart arbeta efter en kvalitetssäkringsstandard såsom ISO 9001 som rör en verksamhet i stort fyller inte samma funktion. Det är på intet sätt oproportionellt att hänvisa till en relevant standard i ett krav i en upphandling. Däremot ska det när en sådan hänvisning sker även vara möjligt för leverantörer som inte är certifierade att genom ett alternativt met.odkrav ändå lamna visa att de tillämpar likvärdiga processer och metoder. Det är fråga om komplexa rekryteringar som ställer stora krav på leverantörernas metoder och processer, Föt att kunna gör� en likvärclighetsbeclömning bar det tydligt uppställts minimivillkor i punkterna6,1.2och7.1.2påbegärddokumentation,Villcendokumentation som krävts och vad denna ska beslaiva för att kravet ska anses uppfyllt är Sida 6 5 0 1 . . 15 11. FEB. 2015 10:34 Forvaltningsratten GBG NR. 2187 S. 8/14- FÖRVALT NINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG helttydligtochutförligtbeskriveti aktuellapunkter. Likabehandlingsprincipeninnebärjustattenleverantörskakunnavisaatt motsvarande processer säkras som framgår av viss standard även utan certifiering. Poolias redovisning uppfyller dock inte alls kravet på dokumentation och beskriver inte heller standardisera.de och evidensbaserade metoder, Upphandlingsbolaget har dänned haft en skyldighetattförkastaPoolias anbud. En given utgångspunkt är att det är den upphandlande myndigheten som ät bäst lämpad att utvärdera lämnade anbud utifrån de krav som ställs i ett förfrågningsunderlag. Den dokumentation som krävs för standardiserade processer framgår tydligt av de fem uppräknade punkterna i kravet. Poolia harbegärtsekletessförsinaprocesseroch metodersomåterfinns i en bilaga. Denna bilaga ingår inte i processmaterialet. Hur man än läser infonnationen i denna bilaga som ska svara upp mot metodkravet &ns det ingenkopplingmotpunkterna1-5ikravetIngenstansibilaganfinnsdet exempelvisangivetvilkenteori,metodellerlogiksom bedö:mningsmetodenellerprocessengrundarsigpå.Intehellernärochvar evidensen ånSkaffades och senast uppdaterades, I den aktuella upphandlingen finns en avtalsgrupp kopplad till den ansvariga upphandlaren. Avtalsgruppens representanter har l&lg erfarenhet och en högkompetensinomområdetBedömningarnaärgjordaavpersonermed ett stort kunnande och lång erfarenhet av kvalitetssäkringsprocesser för rekryteringstjänster. Sammanfattningsvis är metodkravet såväl proportionellt somtydligt. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTI'ENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser Upphandlandemyndigheterskabehandlaleverantörerpåett likvärdigt och Sida 7 50 1 - 1 5 11.FEB.2015 10:35 Forvaltningsratten GBG NR.2187 S. 9/14 - - Sida 8 501wl5 FÖRVALTNlNGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM icke-diskriminerandesättsamtgenomföraupphandlingarpåettöppetsätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet :iak:ttas (1 kap. 9 § LOD). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphand.Hngen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts (16 kap. 5 § LOU). Förvaltningsrättens bedömning Frågan i målet är om upphandlingen har genomft5rts i strid mot LOU eller det unionsrättsliga regelverket i övrigt. Närmare bestänlt har förvaltningsrätten att ta ställning till om fdrfrågningsunderlaget har utformats i enlighet med LOU samt om Upphandlingsbolaget har bmtit m.ot LOU genom att förkasta Poolias anbud, De 'Upphandlingsrättsliga principer som aktualiseras i målet är framförallt proportionalitetsprincipen, principen om transparens och likabehandlingsprlncipen. ProportionalitetsprinCU}_en Av praxis framgår att när en upphandlande myndighet närmare besttimmer föremålet för en upphandling har den stor frihet. Huruvida det ett krav som uppställs verkligen medför en sådan effekt som den upphandlande myndigheten velat uppnå saknar i princip betydelse så länge den upphandalande myndigheten inte bryter mot de allmänna principerna i LOU.KravetmåstedockvarakopplattilldetsomskaupphandlasGfrRÅ 20 1 0 ref. 78). Kalnmarrätten i Göteborg har i dom Mn den 13 december ZO11 imålnr7680-11 behandlatenfrågaomalternativakravavseende ISO-standarder. I målet ställde den upphandlande myndigheten upp ett 11.FEB.2015 10:35 Forvaltningsratten GBG NR. 2187 "S. 10/14- ·- Sida 9 501 �15 FÖR.VALTNINGSR.ÄTTEN I GöTEBORG DOM krav på standarden ISO 9001 eller likvärdigt certifikat Kmmnao:ätten ansågattkravetstredmotproportionalitetsprincipenoch11kap.4§LOU eftersom den upphandlande myndigheten ställt upp ett krav om att leverantörenskvalitetsledningssystemskullevaratredjepartscertifierat och intehadeaccepteratbevispålikväJ:digakvalitetssäkringsåtgärder,tex. en leverantörsegnaintygomöverensstämmelsemeddenaktuellastandarden. Upphandlingen rörde upphandling av läkerkonsultex i fonn av specialistläkare och kravet -var avsett att garantera att leveratören hade ett administrativt system i sin verksamhet som vax tillräckligt bra för att klara avropfrånhelaregionen. Upphandlingsbolaget har valt att som kr:av ställa upp att anbudsgivaren ska vara certifierad enligt ISO 10667 del 2 el ler uppfylla ett alternativt metodkrav. Om leverantören hw.ehar ISO - certifikatet ska kopia på d et bifogas. I annat fall ska anbudsgj.varen bifoga dokumentation som visat att denne uppfyller det alternativa metodkravet. I förfrågningsunderlaget ställersedanUpphandlingsbolagetuppettantalkriteriersomdenna dokumentation måste uppfylla. FörattuppfyllakravetpåproportionalitetfårinteUpphandlingsbolaget ställa högre krav än vad som behövsför att uppnå syftet med upphandlingen. I detta fall är det fråga om en upphandling av rekryteringskonsulenter.Upphandlingsbolagethatvaltattsomkravställa upp certifiering enligt ISO 10667 del 2 eller ett altemativt metodkrav. Standarden ISO 10667 del 2 är mer specifikt inriktad mot tillsättningar jänuort med ISO 9001 som rör verksamheter i stort. ISO l0667 del 2 är dessutom evidensbaserad.Detfionsdärmedentydligkopplingmellandet s om upphandlas och det krav som Upphandling sbolaget ställt upp. Att enbartgodtaenkopiapåcertifieringenligtISO 10667del2skulledock kunnastridamotproportionalitetsprincipeneftersomdetskulleutesluta anbudsgivare som har en motsvarade certifiering eller som i och för sig 11. FEB. 2015 10:36 Forvaltningsratten GBG NR.2187 S. 11/14"- - FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GöTEBORG uppfyllerkravenförcertifieringmensomändåsaknarensådan. Upphandlingsbolagethardärförställtuppettaltemati'Vtmetodkravföratt geanbudsgivarenmöjlighetattvisaattdetillämparlikvärdigaprocesser och metoder. Det hal inte gj orts gällande att detta altemativa metodkrav är hög:i;e stallt än kravet på. certlfiering enligt ISO 10667 del 2. Något hinder motattutfonnakravetsomettminimi-kravfinnsinteheller.Huruvidaden efterfrågade nivån av standardisering är vanligt förekommande eller inte i branschen saknar betydelse om det finns en koppling m.ellan det som upphandlas och de uppställda krav en och den upphandlande myndigheten intebrytermotnågraandraupphandlingsrättsligaprinciper.Avsamma skäl saknas det anledning att beakta vad s om framstår som lämpligt ur kostnadssynpunktfördenupphandlandemyndigheten.Detalternativa metodkravetkan.dännedinteansesstridamotproportionalitetsprincipen. Principenomtransparens ochllkabehandlingsnrincipen Frågan blir därefter om det alternativa metodkravet strider mot principen oxn transparens. Av naturliga skäl är det svårare att utforma ett deskriptivt kravjämförtmedettanutfonnaettkravsomenbartinnebär enhänvisning ti ll en standard Föl'Valtning srätten anser dock att det alternativa metodlo:avetärutformatpåettsådantsättattanbudsgivarnahademöjlighet att förutse utifrån vilka kriterier deras anbud skulle bedö mas. Det är d.ännedutfonnatpåetttillräckligttydligtsättochstriderintemotprincipen om transparens. Att det i förekommande fall behöver tas sekretesshänsyn vid Upphandlingar medför inte att principen om tran sparens har kringgåtts. Genom att uppställa ett alternativt met o�v har även anbudsgivare utan c e rtifi e ri n g enl i g t I S O 1 0 6 6 7 d e l 2 h aft m öj l i gh et att d e l t a i Up p h an d lin g en . Det finns inte heller något i det altemativa metodkl'avet som medtar att vissa anbndsgivare kommer att särbehandlas jämfört med andra, Det alter.oatlva metodkravet strider därmed inte mot likabeb.andlingsprincipen. Sida10 50 1 -1 5 Forvaltningsratten i GBG FÖRVALTNINGSRÄTIEN DOM I GÖTEBO:R.G Uppfyller Poolia det alternativa metodkravet? Frågan är därefter om Poolia uppfyller det alternativa metodkravet. Det är fråga om ett s.k. skall-krav vilket innebär att det måste vara uppfyllt för att den upphandlande myndigheten ska kunna utvärdera anbudet. Bedömningen ska göras utifrån det anbudssvar som Poolia Uimnat. Poolia bar valt att inte skicka in delar av deras anbudssvar med hänvisning till att det innehåller företagshemligheter. Föxvaltningsrätten har därme d att utgå ifrån de delar av an.budssvaret som finns tillgängliga i målet. Upphandlingsbolaget har genom det alternativa metodkravet velat säkerställa att a.nbudsgivaren lever upp till krav motsvarande standarden ISO l 0667 del 2. Upphandlingsbolaget har som krav ställt bl.a. att dolrumentationen ska innehålla en beskrivning av den teod, metod eller logik som bedömnings metoden eller processen grundar sig p! samt när och varevidensenanskaffadesochsenastuppdaterades.Attenbarthänvisatill attmanföljerderiktlinjersomISO 10067statuerarärintetilb:äckligtför attuppfylladessakrav.Förvaltningsrättenkanintehellerutifråndet underlagsomdomstolenhartillgångtill komm.a.tillslutsatsenattPoolia har uppfyllt det alternativa metodkravet. Upphandlingsbolaget bar sammantaget haft fog för att förkasta Poolia anbud. Slutsats Sammanfattningsvis har Poolia inte visat att upphandlingen genomförts i strid med LOU eller det unionsrättsliga regelvexket i övrigt Det saknas därförgrundfi>ringripandeenligtLOU.Ansökanskadännedavslås. 11.FEB.2015 10:36 NR.2187 S. 12/14 Sidti 1 1 501 -15 11.FEB.2015 10:37 Forvaltningsratten i GBG NR. 218f S. 13/14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (!JV 3 109/IB LOU) dkNorbäck Förvaltningsrätts:fiskal Sida 12 501-15 � tL t,, lL--- · ·.11.FEB.2015 10:37 Forval t n i ngs ral t en GBG NR.2187 S. 14/14'___ •Il SVERIGES DoMsroLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Densomvillöve:rklaga.fömd�beslut tillbostmmochm.obilt.cJefaa.Aw:essoch ska skcivs. till Ka m m a n:ä :ttm i Gö teb o.tg. 'ldcfnu a n rom er till kJ aga n d em: Gt b etsplats Sktlvelse.tlskadockskickQellerlämnastill sb.ocksåuagessaillteventuellaonmmhess to� dii:cklagmde.a.kannhfÖ;i;ddgi'9DiDg.Om ,11,:(r..� desr;auppgifw:hatlämnaistidigueim!lct­ oi:hcmdefottfm.ndcäxaktuella-bt.bi;w,:;t deinteuppgesigen.0.11\klagandenmw1Jr ombud,skaombudetsnamn.pos�s,c­ postadress, teldonnutmm:r 1ill stbetsplatsc.o. ocb.mobiltelefonnm:mncr� Om.någon p�on- elle.i: acb:essuppgift u,.dns. ska �utandröjsmål:a.1lmä]at;till kamrnaoiittm. 2. d.eo.dom/bcsmtsomöv�med upp gifi: o tn :f� JJ.aJDfJ, må]mlIDIDC[ssmtdag=fi5l:bwntet; 3. deskälsomkbgandeo.angcttillstödföten be:gäriu:,. omptövnfugstil]stind, 4. den.ändrlflga.vfömltniagsrättens kllmmmättmfoxmasattp,:öv.aiogstillstånd dom/beslutsomkbgmdcn-villQtillstånd, Ovet.khgandctskaha.komtaitintill �!;ittea.blomtte-redmtJJi.11daidag di�fickdelavbe.slutet. Oinbcslnmt � barmcddc:lats-ridetl.mmdigfnrbaadling,P..llet det-ridensidAnfömmdliagharsngettsi:ilt br.slutetkocom.etattmcdddas,sb.dock �ethakommitmm.omuevcc:km fråndendagdomstoieosbesllltmåidehaes. T.tdcnföröverklagaadetföroffentligpart;dibas å:indeo.�beslutetmeddelades. Otn.sistadagenforöveddagw1etiafiillccpå. lördag, söndag el1e:c helgdag. n:ii,J.,nmmpnaftoti., julafronc1lå:nyåisaftonmclr.etdetattsktivclsen kororoetki,J;lis�vatdag. Föxattettö'O'Crk]agvndcsb.kumi.atas1,1ppi meddeIAs, Karon:uu,:i1;te;Q lim:im prowine,stillstii1d otn 1. detfiru:ts�edoiagattbetfflla. riktighetenavdetslutsom �ttenhm:�iill, 2. det:in.te'llt:imatts¼dmttillstånd meddeks,;rattbedöma:ciktigb.et:ea.av detslutsomfö:mltaia.gsfitten1w: kommittill, · 3. 4. detannm;fia.nssynnccligaskitattpröva. öve.t\laga:odet Om �tmidinte mi::åoelas står förval�beshttfut.Detuduf& 5. debevissomklagzodeawllåhcmpa.ochvad han/honvillstp:b.medvarjesärskiltbevis. Adrcssmtill�fumghav domen/beslutet. Idlom.ätttpwvaingcaligtJageo.(2007:1091) omoffentliguppb1mdJi1,1g�lagen(2007:1092) om111Tbwdlingj110m�'Vli.ttea.enetgi. tcallspott:etochposajäastccw:a.vtalslutasiomin tidenförövetklapidca.v:i:ättensdom.elles: �thm:löptut.Ide:&stafall.81:avtalsbtas nittiod.ap:lmgåttfråndetatttittena� tnålt±diaupphävtett�beslut.I vissa&11.B.i::llVD!lshmtsoruedelbart.Ett � av ritte.as r.vp:andc fh .inte pxöV'A.'isedana.vtallw:slutits.Fullstiindig mfo.imationfumsi1�kapitletideovanaagima 1agama. detätavviktföl:ledning11.V �1ltt� prövaswhöprätt,ellet viktigtattdetklartochtydligtmmgåtav BchövccNifleruppl:ymfug.u:omhu.i:mlltl. övwlagandcttillbrnrnanättcn-varlörman överklagatkanNi-viinm.Ertill a:ose1;attprövnmgstillmndbörmedddas. Skrivelsen med ijyerldl.B!lnlte sb iruwhålli\ 1. � pe:i:s®-/organisa.do�wmrt, postadress, e-posadtcss och telefomJ,\1mmel: f&velfIIUlgsrittm. liNn"',domm,l,st: